2020-12-07, 14:02
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Siffrorna betyder ingenting överhuvudtaget eftersom det inte finns något sätt att avgöra om någon är "positiv" eller inte.

Enligt FHM är våra PCR tester bra.

"När PCR-resultaten tolkas av experter är den analytiska specificiteten och sensitiviteten närmare 100 %. PCR-metoden som Folkhälsomyndigheten använder kan detektera ned till cirka 5 RNA-kopior per reaktion och har inte reagerat ospecifikt i något av testerna som utförts innan den implementerades. Hög kvalitet på design av primrar och prob, riktade mot en specifik målsekvens i viruset, ökar metodens analytiska specificitet.

Den kliniska specificiteten är också hög, tack vare de många kontrollsteg i PCR-metoden som minskar risken för kontamination och därmed falskt positiva svar. Det är dock svårt att få fram ett absolut mått på den kliniska sensitiviteten då den påverkas av många faktorer så som tid för provtagning i infektionsförloppet, korrekt provtagning och provhantering fram till analys samt extraktion. För att uppnå ett så pålitligt resultat som möjligt bör testning vid symtom på covid-19 utföras i ett tidigt skede av infektionen: dag 1–4 efter symtomdebut. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att prov tas från flera provtagningslokaler vid egenprovtagning för påvisning av SARS-CoV-2 i luftvägarna."
Citera
2020-12-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vill du verkligen lyfta Tegnells tjänstefel?

Du ger ju här i tråden ihärdigt och frekvent stöd till den svenska hanteringen av pandemin. Du brukar relativisera den till att den är lika bra som resten av Europa. Du brukar rita om kartan av sverige, svenska regioner och hur svenskar rör sig för att påvisa (felaktigt) att utmaningarna med tätbefolkning är lika stora som i det flesta europeiska länder. Du begriper inte eller vill inte medge att många svenskar har blivit sjuka och långtidssjuka samt många har avlidit i onödan pga Tegnells inkompetens.

Du brukar säga att du inte bryr dig om vad Tegnell säger och tycker. Men nu vill du alltså lyfta Tegnells tjänstefel.

Det är tjänstefel av Tegnell att blanda bort korten med rättviseaspekt av att kunna jobba hemma. Ju fler som jobbar hemma desto bättre för alla - eftersom då minskar smittspridningen för alla. Inte i genomsnitt, utan för alla. Om kontorsarbetarna stannar hemma så löper sjuksköterskan som tar bussen till jobbet mindre risk att bli smittad. Man kan hävda att det är mer rättvist för alla att de som kan jobba hemma gör det, eftersom då minskar risken att bli smittad för alla.

Det är plågsamt att du försvarar Tegnell och inte begriper det här. Eller du låtsas som att du inte förstår men argumenterar på ändå för att försvara det svenska hanteringen av pandemin.

Det plågsamma är alla som inte ser att boten kommer bli värre än soten. De som tror att framgång består i att ge tretusen multisjuka äldre ett halvår extra.

Vi vet hur det kommer bli. Om två år, när konsekvenserna på allvar börjat metastasera i samhällskroppen, vill de inte längre kännas vid det. Då fokuserar redan de på något annat. Vågar man gissa att det blir invandringen?
Citera
2020-12-07, 14:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I FHM planen står det tex en skrivelse som har en gräns på 18 år.

"Hushållskontakter med risk att smitta personer med störst
risk att bli allvarligt sjuka eller avlida i covid-19
Genom att tidigt vaccinera hushållkontakter, skapas ett indirekt skydd till de
riskgrupper som beskrivs i den här rekommendationen. Med hushållskontakter i
detta fall menas personer över 18 år som delar hushåll med en person som har ökad
risk för att bli allvarligt sjuk eller avlida i covid-19."

Ja, vaccineringsstrategin går i ett första skede ut på att ge immunitet åt de grupper som riskerar att råka värst ut om de skulle bli smittade, dvs de äldre. Genom att vaccinera dem och de andra som har återkommande kontakter med de äldre, personal inom äldrevård och sjukvård.

I vaccineringsstrategin står också:
Utifrån aktuell kunskap från pandemin har barn en lägre risk än vuxna att drabbas
av svår covid-19. Tillstånd med ökad infektionskänslighet hos barn har inte kunnat
kopplas till svår covid-19 (15). Hos de fåtal barn som drabbats av ett
hyperinflammatoriskt tillstånd med misstänkt koppling till infektion med SARSCoV-2 har de flesta av fallen skett bland tidigare friska barn, utan underliggande
sjukdom (16-21).
Därmed behöver gruppen barn och unga generellt inte vaccineras mot covid-19 i en
första fas
. Behandlande läkare kan bedöma om vaccination ändå bör ges till den
grupp av barn som tillhör en riskgrupp med stöd från rekommendationer för
vaccination mot influensa.

Dvs inget om att barn inte ska vaccineras, men däremot att de inte behöver prioriteras i en första fas.
Dessutom är ju inga vacciner testade på barn ännu, så det vore rentutav oansvarigt att prångla på dem det när den statistiska risken för svår sjukdom av covid-19 är så låg.

Som det framgick av Lars48:s artikellänk så kommer det dock framöver vara barn som driver smittan, när alla (många) vuxna är vaccinerade. Då kan det vara läge att börja vaccinera barnen också för att trycka ner viruset mer.
Citera
2020-12-07, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Källa på det fetade?

Några uppgifter om att det skall ha förekommit annat än i Södertälje verkar det inte finnas. Är man den typen som går på fest under en pandemi så tror jag inte man bryr sig om man är smittad eller inte ärligt talat. Fascinerande hur folk lyckas göra en höna av en fjäder.

Stockholm och Sörmland har rapporterat det. Förkommer det där så finns det överallt.

https://www.expressen.se/nyheter/unga-testar-sig-for-att-ga-pa-fest-ministern-otroligt-oansvarigt/
Citera
2020-12-07, 14:07
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Förra veckan är inte uppdaterad med antal tester på regionens sida ännu. Men klart att det är intressant när de publicerar den.

Jag vet. Dessa kommer imorgon.
Jag ställer mig bara tveksam till folk som drar slutsatser utan att ha hela bilden.
Självklart hade det varit bättre med sjunkande antal, men utökad testning kan ju förklara en hel del.
Framförallt om man börjat med antigen-tester.
Då kan man ju rent tekniskt utöka testningen brutalt utan att behöva labbkapacitet
Citera
2020-12-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad för tjafs? Finns inget tjafs i den artikel du länkar. Bara två läkare som kommenterar det faktum att man nu ska göra kliniska tester med vaccinet på barn. För ja, det är väl bra om även barn, särskilt barn i riksgrupper, också kan få vaccineras framöver.

Var har förresten FHM sagt att barn inte ska behöva vaccineras?
Dom hoppas enligt artikeln att vaccin ska kunna ges till spädbarn likt vaccin för röda hund.
Det scenario som nämns som troligt annars är ju att nya vaccin kommer behövas tas fram för att hantera nya mutationer varje säsong.
Så hur ska man kunna vaccinera spädbarn?
Och varför muterar inte röda hund varje säsong?
Citera
2020-12-07, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jo, jag läste ditt inlägg. Det är trist att du tycker att jag märker ord och tar saker ur sitt sammanhang
När det gäller mitt inlägg tycker jag så här i efterhand att jag borde ha uttryckt mig bättre. I sak är det ointressant vem som sagt vad. Det intressanta är att en del uppfattade det som att Anders Tegnell sagt något i just den här som han de facto inte gjort.

Flockimmunitet, ja. Om du känner till något annat sätt att stoppa pandemin på förutom genom flockimmunitet så får du gärna berätta.

Tveksamt om flockimmunitet ens går att uppnå med tanke på att immuniteten verkar vara 6-12 månader för coronavirus. Återstår att se vad som gäller just för detta virus. Det var en enorm gamble av Tegnell att satsa på detta innan vi visste något om immunitet, långtidskonsekvenser, R-tal eller ens dödlighet på kort sikt. Jag gillar inte när man spelar rysk roulette med sin befolkning och i ljuset av en pandemi där det kommer rapporter från kina där whistle blower-doktorn som först rapporterade om det själv dog, där man svetsar in dörrar för att hindra folk från att gå ut och smitta samt bygger sjukhus med över 1000 bäddar på 6 dagar bör man ta det säkra före det osäkra. Det fanns mycket tecken tidigt menar jag på vad som höll på att hända men Tegnell fattade ingenting.

Det är tyvärr kört nu, vi har låtit smittspridningen rota sig alldeles för djupt för att reversera detta. Vad vi borde har gjort annorlunda var flera saker i februari, smittspårning, testkapacitet, skyddsutrustning, avrådan från resor till riskområden och karantän för hemkommande därifrån, eventuellt lokala temporära stängningar av skolor och smittade områden/byar/stadsdelar. Jag är övertygad om att vår smittkurva kunde likna Norges, Danmark eller Finland med rätt åtgärder och rätt kommunikation.

https://www.nature.com/articles/s41591-020-1083-1
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51245156
https://www.bangkokpost.com/world/1928340/wuhan-doctor-at-whistleblowers-hospital-dies-from-coronavirus
Citera
2020-12-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
I Brazilien har man gjort en randomiserad dubbelblindstudie som visar på ingen effekt på sjukhusvistelse, dödlighet med att ge D-vitamin:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.16.20232397v1.article-info

Nationella hälso- och sjukvårdsinstitutet i Storbritannien har gått igenom bevisen och ej kommit fram till att det har nån bevisbar effekt att använda D-vitamin:
https://www.nice.org.uk/advice/es28/chapter/Advisory-statement-on-likely-place-in-therapy

Ändå så delar man nu i England ut gratis D-vitamin till 2,5 miljoner engelsmän i riskgruppen, undrar varför? Själv äter jag D-vitamin varje dag under vintern, påverkar mitt humör bland annat.
Citera
2020-12-07, 14:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja, vaccineringsstrategin går i ett första skede ut på att ge immunitet åt de grupper som riskerar att råka värst ut om de skulle bli smittade, dvs de äldre. Genom att vaccinera dem och de andra som har återkommande kontakter med de äldre, personal inom äldrevård och sjukvård.

I vaccineringsstrategin står också:
Utifrån aktuell kunskap från pandemin har barn en lägre risk än vuxna att drabbas
av svår covid-19. Tillstånd med ökad infektionskänslighet hos barn har inte kunnat
kopplas till svår covid-19 (15). Hos de fåtal barn som drabbats av ett
hyperinflammatoriskt tillstånd med misstänkt koppling till infektion med SARSCoV-2 har de flesta av fallen skett bland tidigare friska barn, utan underliggande
sjukdom (16-21).
Därmed behöver gruppen barn och unga generellt inte vaccineras mot covid-19 i en
första fas
. Behandlande läkare kan bedöma om vaccination ändå bör ges till den
grupp av barn som tillhör en riskgrupp med stöd från rekommendationer för
vaccination mot influensa.

Dvs inget om att barn inte ska vaccineras, men däremot att de inte behöver prioriteras i en första fas.
Dessutom är ju inga vacciner testade på barn ännu, så det vore rentutav oansvarigt att prångla på dem det när den statistiska risken för svår sjukdom av covid-19 är så låg.

Som det framgick av Lars48:s artikellänk så kommer det dock framöver vara barn som driver smittan, när alla (många) vuxna är vaccinerade. Då kan det vara läge att börja vaccinera barnen också för att trycka ner viruset mer.

Menar du att det inte är riskabelt för en utsatt att bo med en 18 åring? Vaccinationen i det fallet är ju till för att skydda riskgrupp o inte 18 åringen. Givetvis bör 18 åringen vaccineras i hushållet för att skydda en riskperson de bor tillsammans med. Det är ju 18 åringar som driver smittan till stor del
Citera
2020-12-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Dom hoppas enligt artikeln att vaccin ska kunna ges till spädbarn likt vaccin för röda hund.
Det scenario som nämns som troligt annars är ju att nya vaccin kommer behövas tas fram för att hantera nya mutationer varje säsong.
Så hur ska man kunna vaccinera spädbarn?
Och varför muterar inte röda hund varje säsong?
Problemet är inte att coronavirus muterar. Immuniteten går helt enkelt ur kroppen.
Citera
2020-12-07, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Hur länge håller vaccinet? ska man vaccinera om sig varje år eller gäller det för alltid!

1 år hoppas man på
Citera
2020-12-07, 14:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag vet. Dessa kommer imorgon.
Jag ställer mig bara tveksam till folk som drar slutsatser utan att ha hela bilden.
Självklart hade det varit bättre med sjunkande antal, men utökad testning kan ju förklara en hel del.
Framförallt om man börjat med antigen-tester.
Då kan man ju rent tekniskt utöka testningen brutalt utan att behöva labbkapacitet

Undrar hur mycket testningen måste öka för att förklara 25% dock? Med en positivity rate på ca 10-15 procent så antagligen en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in