2020-12-07, 14:18
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Olika patientgrupper o olika endpoints. I Brazilien vart det svårt sjuka covid19 patienter som fick en hög dos.

Nej, de fick en ganska låg dos och den var oral. D-vitamin har en bevisad positiv effekt om man ger intravenöst. Det missade både den brasilianska och brittiska studien.
Citera
2020-12-07, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Problemet är inte att coronavirus muterar. Immuniteten går helt enkelt ur kroppen.
Så hur kan man då vaccinera spädbarn?
Citera
2020-12-07, 14:21
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Menar du att det inte är riskabelt för en utsatt att bo med en 18 åring? Vaccinationen i det fallet är ju till för att skydda riskgrupp o inte 18 åringen. Givetvis bör 18 åringen vaccineras i hushållet för att skydda en riskperson de bor tillsammans med. Det är ju 18 åringar som driver smittan till stor del

Jag tar för givet att personen i risk ingår i en prioriterade vaccingrupp och får vaccinet först (tidigt).
Sen är det väl likt sjukvårdspersonal/äldrevårdspersonal att det är en extra säkerhetsfaktor att också prioritera de som ofta har kontakt med riskpersonen.

Det bästa vore ju om alla kunde vaccineras samtidigt, men det blir ju svårt. Gränsen mellan priogrupper måste ju dras någonstans.

Det har väl förekommit omvända diskussioner att undomar skulle vaccineras först, av samma skäl som du anger. Såvitt jag vet är det inget land som valt den strategin (eller?) så det måste ju betyda att det finns belägg för de prioriteringar man väljer. Och jag är ingen expert som anser mig ha befogenhet att säga emot.
Citera
2020-12-07, 14:22
Medlem
Citat:
Menar du att det inte är riskabelt för en utsatt att bo med en 18 åring? Vaccinationen i det fallet är ju till för att skydda riskgrupp o inte 18 åringen. Givetvis bör 18 åringen vaccineras i hushållet för att skydda en riskperson de bor tillsammans med. Det är ju 18 åringar som driver smittan till stor del

"Riskgruppen" skyddas ju bäst av att själva vaccineras, smittan försvinner ju inte för att alla 18-åringar vaccineras.
Att då nedprioritera riskgrupper till förmån för smittspridare blir skevt.
Citera
2020-12-07, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Så hur kan man då vaccinera spädbarn?

Olika vacciner håller olika länge.

Vissa sjukdomar/vacciner går aldrig ur kroppen utan immuniteten finns kvar tack vare att kroppen behåller ett fåtal virus som referensexemplar.

Tyvärr så verkar coronafamiljen ha rätt kort immunitet även om man har antikroppssvar under en längre tid än immuniteten varar. Att man kan bli sjuk igen betyder dock inte att man inte har ett visst skydd kvar.

För SARS så ser man fortfarande 17 år senare antikroppsrespons, men betyder det att man har immunitet? Det vet man inte.
Citera
2020-12-07, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
"Riskgruppen" skyddas ju bäst av att själva vaccineras, smittan försvinner ju inte för att alla 18-åringar vaccineras.

Risken är dock att inte alla i riskgrupperna får immunitet av vacciner. De har ofta nedsatt immunförsvar till att börja med nämligen.
Citera
2020-12-07, 14:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, de fick en ganska låg dos och den var oral. D-vitamin har en bevisad positiv effekt om man ger intravenöst. Det missade både den brasilianska och brittiska studien.

Ok,

Svårt jämföra o dra slutsatser när så många parametrar varierar.

- patienturval

- tidpunkten när medicin ges ( viral fas, inflammations fas)

- doseringen

- endpoints

Vi lär oss förhoppningsvis mer o mer under vilka förutsättningar d vitamin är bra eftersom studier kommer. Men vi ska undvika dra slutsatser utanför studiernas ramar.
Citera
2020-12-07, 14:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag skulle gärna vilja se din källa, om du kan hitta den.
I går diskuterades ju vad Tegnell sagt om att arbeta hemifrån och det visade sig att han inte avrått från det så som påstås. Tänker att det kanske handlar om en tolkning också I denna fråga.

De vaccin som väntar på godkännande har inte testats på barn. Det vore fruktansvärt om FHM ansåg att barn skulle vaccineras med ett vaccin som enbart är testat på vuxna.

Här, det ska vara tillgängligt för alla, inte bara de köpstarka. Lyssna själv.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/karin-tegmark-wisell-om-munskydd-det-handlar-om-jamlikhet/
Citera
2020-12-07, 14:26
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Den som är 18 år är vuxen och omfattas av de vaccinrekommendationer som gäller för vuxna.

Det är värst för ban och ungdomar i riskgrupperna(= under 18 år) eftersom det inte finns något vaccin för dem ännu. För13-åringen som avled i Uppsala härom veckan hade inte kunnat få vaccin om han varit i livet i början av nästa år.
Citera
2020-12-07, 14:27
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Här, det ska vara tillgängligt för alla, inte bara de köpstarka. Lyssna själv.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/karin-tegmark-wisell-om-munskydd-det-handlar-om-jamlikhet/
Tackar! Jag ska lyssna noga på vad hon säger.
Citera
2020-12-07, 14:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag tar för givet att personen i risk ingår i en prioriterade vaccingrupp och får vaccinet först (tidigt).
Sen är det väl likt sjukvårdspersonal/äldrevårdspersonal att det är en extra säkerhetsfaktor att också prioritera de som ofta har kontakt med riskpersonen.

Det bästa vore ju om alla kunde vaccineras samtidigt, men det blir ju svårt. Gränsen mellan priogrupper måste ju dras någonstans.

Det har väl förekommit omvända diskussioner att undomar skulle vaccineras först, av samma skäl som du anger. Såvitt jag vet är det inget land som valt den strategin (eller?) så det måste ju betyda att det finns belägg för de prioriteringar man väljer. Och jag är ingen expert som anser mig ha befogenhet att säga emot.

Enl ditt resonemang borde man inte vaccinera övriga personer i hushållet där en riskperson bor.

FHM gör uppenbart en annan bedömning. Kan vara så att man är osäker på vaccinverkan hos riskperson?

Men ser ju ut som FHM bedömer att vuxna är potentiellt farliga att leva med men inte 18 åringar
Citera
2020-12-07, 14:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet

Riskgrupper som tex de med nedsatt immunförsvar kanske inte får bra skydd av vaccin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in