Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty-66
Menar du att det inte är riskabelt för en utsatt att bo med en 18 åring? Vaccinationen i det fallet är ju till för att skydda riskgrupp o inte 18 åringen. Givetvis bör 18 åringen vaccineras i hushållet för att skydda en riskperson de bor tillsammans med. Det är ju 18 åringar som driver smittan till stor del
Jag tar för givet att personen i risk ingår i en prioriterade vaccingrupp och får vaccinet först (tidigt).
Sen är det väl likt sjukvårdspersonal/äldrevårdspersonal att det är en extra säkerhetsfaktor att också prioritera de som ofta har kontakt med riskpersonen.
Det bästa vore ju om alla kunde vaccineras samtidigt, men det blir ju svårt. Gränsen mellan priogrupper måste ju dras någonstans.
Det har väl förekommit omvända diskussioner att undomar skulle vaccineras först, av samma skäl som du anger. Såvitt jag vet är det inget land som valt den strategin (eller?) så det måste ju betyda att det finns belägg för de prioriteringar man väljer. Och jag är ingen expert som anser mig ha befogenhet att säga emot.