2020-12-07, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Risken är stor att tandbenet är skadat?
Vad händer då?
Hur åtgärdas det?
Tar väl rätt lång tid innan tandbenet är skadat?
Citera
2020-12-07, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Nej det är inte brottsligt att inte hjälpa sina vuxna barn, och ev brott som begåtts när han var omyndig är preskriberade.

Det jag har svårt att begripa i mångas resonemang här är att det är synd om mamman för hon har blivit misshandlad av sin man för 30 år sedan och är nedbruten. Då ska man ha förståelse för att hon inte höll barnen rena, gav dom tillräckligt med mat, lät dom leva i flera år i ett våldsamt hem där de fick stryk osv.

Men man ska inte ha förståelse för att sonen (och systrarna) kanske blivit precis lika nedbrutna av både sin far och sin psykiskt störda mamma, och att det gett konsekvenser som att sonen tex inte är förmögen att söka hjälp själv eller att syrran upplever det som att mamman berövat brodern ett normalt liv? Nej då heter det att dörren har ju inte varit låst, han har kunnat gå om han velat. Syrran är en fitta som ljuger på sin stackars mamma som är nedbruten pga misshandel.

Mamman säger nu att hon ångrar att hon inte orkat följa honom till vården och tandläkaren, men hon har orkat åka när hon själv behövde vård? Har hon inte orkat så har det funnits andra möjligheter, tex att be systrarna, barnvakten, grannen, mostrar om hjälp, eller myndigheter om så, det gick ju bra att be myndigheterna om hjälp när hon skickade flickorna på fosterhem så hon vet ju att resurserna finns.

Bara att hon säger att hon inte orkat följa honom till vården visar väl att till och med hon vet att han varit oförmögen att ta sig dit själv? Och enligt grannen så har ju detta med bensåren funnits de sista åren så det handlar ju inte om sista halvåret

Men hon offrar hellre hans hälsa än att släppa in någon i deras tvåsamhet. Hon har nog inte gjort det för att vara elak med honom eller för att skada honom. Hon har gjort det för att hon är störd och av egoistiska skäl, för att HON velat ha honom för sig själv. Möjligen varit rädd att någon ska kunna påverka honom så han lämnar henne för ett eget liv. Det går att ha två tankar i skallen samtidigt. Mamman kan vara ett offer för en galen make, vara psykiskt nedbruten och ha haft det svårt, men hon kan samtidigt ha utsatt sina barn för oförsvarlig skada
För mig är det nästan obegripligt hur hon har velat skaffa så många barn med den här mannen. Har hon blivit våldtagen? Han var ju så elak och aggressiv. Men han kanske var snäll första åren och blev annorlunda senare i förhållandet. Kunde han hjälpa till och försörja familjen. Vad jobbade han med? Man kanske inte har med det att göra men man undrar iallafall. Man får ju intrycket av att mamman inte varit arbetsför precis hela tiden.
Citera
2020-12-07, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skelter
Gå och lägg dig, du ser på den pixlade bilden att personen är mörk, och det är inte svenska kärringar såhär års. Varför ska du behöva känna dig kränkt för? När FUP finns kommer du se att det var en babbekärring, get over it

Lulll
Citera
2020-12-07, 13:32
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
För mig är det nästan obegripligt hur hon har velat skaffa så många barn med den här mannen. Har hon blivit våldtagen? Han var ju så elak och aggressiv. Men han kanske var snäll första åren och blev annorlunda senare i förhållandet. Kunde han hjälpa till och försörja familjen. Vad jobbade han med? Man kanske inte har med det att göra men man undrar iallafall. Man får ju intrycket av att mamman inte varit arbetsför precis hela tiden.
Han jobbade inom restaurangbanschen mest enl. folk som var med på den tiden. Troligen fortsatte med lite skumraskaffärer även då fast i mindre skala. Sen gjorde även andra jobb där han blev anlitad. Tydligen var han bla med och rev en byggnad i området på 80-talet. Läs användaren Woldemarskis inlägg här i tråden för mer info.

Hon var väl kontorist av något slag i unga år..men blev tidigt sjukpensionär av det osunda förhållandet sägs det. Var ju säkert en tuff period när fick föda alla barn i princip varje år i slutet av 70-talet.
Citera
2020-12-07, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kainotophobia
Mamman har inte en chans att göra rätt - hon följde sin tolvåring till skolan, då upplevde klasskamraterna det som konstigt. Hon följde honom inte till skolan - han var i skolan vissa dagar men inte annars.. Då var det hennes fel som inte tog honom i örat och släpade dit honom..

Sen fortsätter det i samma anda med varje val hon gjort..

Hoppar man sedan fram till senaste tiden tycker jag inte att det är svårt att se att det kan ha blivit kämpigare mot slutet. Hennes far (sonens morfar) dör förra året, många av oss tycker att en förälders död är påfrestande även om det varit att vänta. Kanske blev det dessutom lite extra saker in i ett redan belamrat hem pga affektionsvärde dessutom som spädde på en redan rörig boendemiljö? Sedan kommer hela Corona-kaoset på det.

Sett till det så är det inte osannolikt att en redan skör situation kan ha fått den där sista tuvan som stjälpte lasten pålastad.

Jag, precis som ALLA andra härinne VET inte. I det läget kan man försöka hålla sig lite ödmjuk och inte utesluta att människor kan ha gjort SITT bästa, men ändå inte uppnått ett helt lyckat resultat.

Vägen till helvetet brukar ju kantas av goda föresatser i många fall 😟
Lever hennes mamma?
Citera
2020-12-07, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jaså har du sett detta med egna ögon? Möjligen filmat händelsen(erna)?

Om inte, så finns det två möjligheter:

1. Har systern sagt att det var så som du beskriver? = med största sannolikhet sant (men det förändrar trots det inte situationen att mamman skulle lida av NPS, och att mamman lider av NPS gör det mer eller mindre omöjligt att mannen skulle kunna ha hanterat henne som du beskriver)

2. Har systern inte har haft något ont att säga om pappan? = där har du med största sannolikhet sanningen, dvs. att det där om pappan är påhittad.

Bara det att han har tagit sitt liv talar snarare för att det är han som har varit grovt psykiskt misshandlad av mamman, och möjligen även fysiskt.

Så länge du inte har utbildning och erfarenhet inom området, tycker jag du skall tona ner lite.
Har pappan verkligen tagit sitt liv? Kommer inte riktigt ihåg hur det var.
Citera
2020-12-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Nja, nu drar du alla barn med AST över en kam. De finns dem som helt enkelt inte har lust att gå till skolan, som hellre vill göra sådant som
de gillar, som att sova, som inte förstår vitsen med att gå i skolan.
Sedan finns de dem som har har svårt med andra människor och som lätt blir mobbade
och har behovet av extra stöd.
Många av de här barnen har konstant behov av extrastöd, någon som uppmuntrar, får dem att känna sig trygga och som kan starta igång dem, samtidigt som de inte önskar annat än att vara som alla andra, i skolan blir de ständigt påminda om att så inte är fallet.

Sonen hade ju tydligen problem med att självständigt utföra skolarbete som fd klasskamrater sa, han klarade inte riktigt av att jobba självständigt.

Föresten har du något bättre förslag på hur man ska kategorisera denna grupp av barn som sitter hemma?

Istället för lust skulle jag hellre använda ordet motivation. För visst är det så att många, både med AST och utan, inte ser vitsen med eller är tillräckligt motiverade för att gå i skolan. Många med AST har just svårt att se sammanhanget och poängen med skolan. Även barn utan AST kan ha svårigheter med motivationen men de är ofta lättare att motivera.

Somliga lär sig mer hemma, själva vid datorn. Finns även många med särbegåvning, med AST och utan som efter år av understimulering, tristess och upprepningar av sådant de redan kan tappar motivationen. Här har skolan ett stort ansvar! Dessa elever glöms av ofta bort, medvetet eller omedvetet.

Jag tror inte någon hellre "vill" sova i flera månader, terminer och år som det faktiskt handlar om vid problematisk skolfrånvaro. Visst är det skönt med sovmorgon, lätt att vända på dygnet i perioder särskilt för tonåringar. Men det är något helt annat. Som någon tidigare var inne på är det skillnad på ofrivillig skolfrånvaro och skolk.

Och visst är det så att många, om inte de flesta med AST, har svårt med det sociala och behöver extra stöd där. De har även ofta svårt med ostrukturerade aktiviteter som raster där de behöver extra stöd en resurs eller planerade aktiviteter. Eller bara lugn och ro för att vila! När normaltypiska barn får vila av att vara ute och leka eller hänga med kompisar blir barn med AST ibland dränerade på energi om de inte hänger med i det sociala samspelet. Där andra slappnar av kan en person med AST behöva anstränga sig maximalt för att läsa av mimik, höra tonlägen, försöka förstå ironi etc.

Barn med AST har ofta behov av stöd och anpassningar. Får de inte det blir alla intryck tillslut övermäktiga och de kollapsar av utmattning.

Visst är det även så att de förr eller senare inser att de är annorlunda än andra barn. Fångas det inte upp kan det få förödande konsekvenser. Det är vanligt med depression, ångest och självskadebeteende.

Jag tycker att barn med ofrivillig skolfrånvaro är en utmärkt och tydliggörande benämning. Används mer och mer vad jag har sett. Har även sett olika förkortningar som t ex ELOF, elever med långvarig ofrivillig frånvaro. Tror inte den är lika vanlig. Svårare att komma ihåg och ffa ytterligare en bokstavskombination!
Citera
2020-12-07, 13:58
Medlem
Senil-with-styles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Han jobbade inom restaurangbanschen mest enl. folk som var med på den tiden. Troligen fortsatte med lite skumraskaffärer även då fast i mindre skala. Sen gjorde även andra jobb där han blev anlitad. Tydligen var han bla med och rev en byggnad i området på 80-talet. Läs användaren Woldemarskis inlägg här i tråden för mer info.

Hon var väl kontorist av något slag i unga år..men blev tidigt sjukpensionär av det osunda förhållandet sägs det. Var ju säkert en tuff period när fick föda alla barn i princip varje år i slutet av 70-talet.
Vet du ungefär vilket inlägg det är? Hitta inget när jag sökte på Woldemarskis i tråden.
Citera
2020-12-07, 14:00
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Kan finnas många orsaker till det, förr lämnade man inte sin partner på samma sätt som idag. Kanske vågade hon inte. Kanske var det lugnast att ligga när han ville ligga och preventivmedel var uteslutet av religiösa skäl osv.
Citera
2020-12-07, 14:02
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senil-with-style
Vet du ungefär vilket inlägg det är? Hitta inget när jag sökte på Woldemarskis i tråden.
Fel av mig. Woldemortdarski
ska namnet vara.

Hen ska ha varit bekant med familjen och bott i området på 70- och 80-talet.
Citera
2020-12-07, 14:23
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Har pappan verkligen tagit sitt liv? Kommer inte riktigt ihåg hur det var.

Inget jag har forskat i själv men det skrivs så här. Jag har valt att inte lägga tid på att kontrollera uppgiften eftersom det inte påverkar övriga antaganden om mamman.
Sonen kan däremot ha plockat på sig PSTD eller ökad PSTD i och med en sådan händelse.
Citera
2020-12-07, 16:43
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Oki.. Inte ens det gjorde kärringen rätt, hon blev alltså dumpad?
Vilken barnkär och trevlig kvinna!

Haha, barn och hälsa har tydligen aldrig varit något för henne.

Hon ömmar nog mer för påsarna det sägs att hon bär runt på, kan det månne va sprit i dem... Med hennes beteende kan man ju inte låta bli att undra om flaskan är en liten tröst i ett misslyckat liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in