2020-12-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Har du länk till artikeln? Om det är sant att det har publicerats, så är det YTTERLIGARE bevis för att det är som vissa av oss här säger.

Mamman lider med största möjliga sannolikhet av narcissistisk personlighetsstörning, möjligen antisocial personlighetsstörning iblandat och möjligen paranoid också. Men jag vill påpeka att den paranoida biten precis likväl kan vara simulerad (skådespeleri) för att fritt kunna flytta sina spelpjäser på spelplanet som hon önskar.

Om man läser systerns beskrivningar, och publiceringen är sann, så är ju saken biff. Punkt. End of diskussion.

Alla som motsäger sig detta, kan enbart ha rätt när de:

1. Kan lägga fram en LOGISK förklaring till varför det har blivit som det har blivit, en helt tandlös undernärd människa hittad liggandes på filt på golvet i en soptipp till lägenhet, fullt med sår på kroppen, icke talför. Som en zombie kan jag tänka. osv.

2. Kan lägga fram en LOGISK förklaring till varför systern redan för 20 år sedan har kämpat med allt detta och varför hon kommer med så LOGISKA förklaringar som TILL PUNKT OCH PRICKA stämmer in på vad VI säger är orsaken (narcissistisk personlighetsstörning hos mamman).

Jag vill påstå att ni kommer få det mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att hitta LOGISKA förklaringar till det nämnda.

Och jag hoppas att ni har intelligens nog att förstå att ni MÅSTE ha en logisk förklaring till detta, för att kunna avfärda vår kristallklara teori. Sen kan ni snacka så mycket ni vill om omvänd bevisprövning men även det visar ju att ni rent intelligensmässigt på detta plan kombinerat med er analytiska förmåga ligger långt under oss andra som kristallklart ser problematiken.

Tråkigt va?
Du är då för taskig, lägg av! Det är pappan som var narcissist och personlighetsstörd! Mamman försökte gå emellan och fick ta stryk själv för att rädda barnen!
Citera
2020-12-04, 15:59
Medlem
Citat:
Har du länk till artikeln? Om det är sant att det har publicerats, så är det YTTERLIGARE bevis för att det är som vissa av oss här säger.

Mamman lider med största möjliga sannolikhet av narcissistisk personlighetsstörning, möjligen antisocial personlighetsstörning iblandat och möjligen paranoid också. Men jag vill påpeka att den paranoida biten precis likväl kan vara simulerad (skådespeleri) för att fritt kunna flytta sina spelpjäser på spelplanet som hon önskar.

Om man läser systerns beskrivningar, och publiceringen är sann, så är ju saken biff. Punkt. End of diskussion.

1. Kan lägga fram en LOGISK förklaring till varför det har blivit som det har blivit, en helt tandlös undernärd människa hittad liggandes på filt på golvet i en soptipp till lägenhet, fullt med sår på kroppen, icke talför. Som en zombie kan jag tänka. osv.

2. Kan lägga fram en LOGISK förklaring till varför systern redan för 20 år sedan har kämpat med allt detta och varför hon kommer med så LOGISKA förklaringar som TILL PUNKT OCH PRICKA stämmer in på vad VI säger är orsaken (narcissistisk personlighetsstörning hos mamman).

Jag vill påstå att ni kommer få det mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att hitta LOGISKA förklaringar till det nämnda.

Och jag hoppas att ni har intelligens nog att förstå att ni MÅSTE ha en logisk förklaring till detta, för att kunna avfärda vår kristallklara teori. Sen kan ni snacka så mycket ni vill om omvänd bevisprövning men även det visar ju att ni rent intelligensmässigt på detta plan kombinerat med er analytiska förmåga ligger långt under oss andra som kristallklart ser problematiken.

Tråkigt va?
Det är väl uppenbart att mamman är mentalt illa däran. Tror ingen tvivlar på det. Däremot har ju systerns utsagor tillbakavisats av flera vittnen, senast i Gott snack-podden idag där grannen beskrev det som lögner.
Citera
2020-12-04, 16:06
Medlem
Stod det inte i tidningen att mamman varit till skolan och hon inte verkat intresserad av hans skolgång?! Där hade väl människan kunnat bidra till att han fick hjälp? Nej medvetet isolera hon honom.
Citera
2020-12-04, 16:07
Medlem
cece123s avatar
Citat:

Tråkigt va?

Suck vad bygger du dina antaganden ifrån?
Antisocial personlighetsstörning??????
Jobbar du med liknade fall?

Att mannen har svårt att tala beror på
avsaknaden av tänder..och att han levt isolerat. Hade sonen fått mer social träning skulle han med eller utan stöd förmodligen gått till tandläkaren.

Att situationen såg ut som den gjorde kan du också läsa dig till, det senaste halvåret försämrades situationen.
Allt i livet har inga tydliga svar, eller bygger på något logiskt.
Livet består av pusselbitar och är inte svart/vitt
med entydiga svar.

Uppenbarligen har båda föräldrarna varit dysfunktionella.
Det konstaterades från första början.
Kombinationen arv och miljö, har gett sonen
sämsta möjliga förutsättningarna.
Tror icke att mamman är något av det du anger.
Citera
2020-12-04, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shhnake
Av vilken anledning sover mannen med ett par smutsiga handdukar på golvet? Jag antar att mamman sover på en säng?
Och sonen har alltså tappat tänderna under det senaste halvåret??!

Det undrar jag också! Varför används handdukar på golvet som säng?
Låter även otroligt att alla tänder plötsligt ramlade ut under det senaste halvåret.
Hur länge har han varit undernärd? Hände det också under det senaste halvåret.... 🤔
Mycket skum historia. Båda är i behov av vård i alla fall.
Citera
2020-12-04, 16:09
Medlem
Tammers avatar
Hur som helst så var ju detta uppenbarligen ett "icke-brott", vilket man väl anande från början. Det handlar helt enkelt om lite skruvade personer. Lite "hillbilly", fast i Sverige. Det lär orimligt att en äldre dam skulle kunna hålla sin vuxne son inspärrad mot hans vilja. Vilket ha för övrigt inte heller har varit, han har ju både varit med och handlat i butiker och ute och sparkat boll. Bara att lämna över ärendet till socialen och psykvården möjligen.
Det enda som återstår att utreda är väl varför ingen myndighet, t ex skolan, reagerat på detta. Eller försäkringskassan som försörjt mannen i alla år, de brukar ju vara kritiska i sin bedömning. Här har uppenbarligen Alliansens "arbetslinje" brustit.
Senast redigerad av Tammer 2020-12-04 kl. 16:11.
Citera
2020-12-04, 16:11
Medlem
Det här är en förtida julafton för alla oss hobbypsykologer/hobbypsykiatriker på FB.
Så många tvärsäkra diagnoser.
Men så olika diagnoser.
Citera
2020-12-04, 16:11
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackskonto
Det undrar jag också! Varför används handdukar på golvet som säng?
Låter även otroligt att alla tänder plötsligt ramlade ut under det senaste halvåret.
Hur länge har han varit undernärd? Hände det också under det senaste halvåret.... 🤔
Mycket skum historia. Båda är i behov av vård i alla fall.

Möjligtvis pga praktiska skäl, då hans ben var fulla med bensår och att det skulle ha blivit för omständigt och svårt att rengöra en säng.

Inget säger att tänderna rasade ut på ett halvår.
Förmodligen har sonen inte varit hos tandläkaren på drygt 30 år, varit dålig på att borsta tänderna och ätit fel.
Då börjar ju tänderna ruttna förr eller senare.
Citera
2020-12-04, 16:13
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jodå, det fixar han nog om han kommer under annan förvaltning. Jag är säker på att systern skulle ge det ett försök. Hon är ju uppenbarligen hjälpsam och har nu fått allt detta uppdagat.

Och lättmanipulerad som sonen är så tar det nog inte lång tid innan han är på systerns sida, men detta först UTAN sin mamma. Med sin mamma vid sin sida är ju detta fullständigt omöjligt.

Jag tror inte man ska lägga detta ansvar på systern.
Hon har redan fått sin beskärda del av lidande och jag tror sonen/brodern kan utvecklas som bäst genom ett eget boende med stöd av personal. Systern och mamman kan i ett senare skede när det har stabiliserat sej, komma och hälsa på ibland.
Citera
2020-12-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hur som helst så var ju detta uppenbarligen ett "icke-brott", vilket man väl anande från början. Det handlar helt enkelt om lite skruvade personer. Lite "hillbilly", fast i Sverige. Det lär orimligt att en äldre dam skulle kunna hålla sin vuxne son inspärrad mot hans vilja. Vilket ha för övrigt inte heller har varit, han har ju både varit med och handlat i butiker och ute och sparkat boll. Bara att lämna över ärendet till socialen och psykvården möjligen.
Det enda som återstår att utreda är väl varför ingen myndighet, t ex skolan, reagerat på detta. Eller försäkringskassan som försörjt mannen i alla år, de brukar ju vara kritiska i sin bedömning. Här har uppenbarligen Alliansens "arbetslinje" brustit.
Beror väl på när i tiden han fick förtidspension beviljad.
Är bekant med en som är ute i skogen och plockar bär, fixar med sommarstugan och har läst en magisterexamen efter beviljad förtidspension och där verkar inte arbetsförmågan kollas efter beviljande.
Citera
2020-12-04, 16:17
Medlem
Tänk att få vakna ur en hemsk mardröm.Där man fått sovit på golvet instängd med en människa som inte vill att man ska kontakt med någon förutom denna ,att vara tandlös och undernärd utan andra anhöriga och vänner. Där förövaren är "gud" med sina sanningar. Till att få sova i en riktig säng få riktig mat ha vänner ha sin släkt som verkligen bryr sig om ditt bästa.att få tänka och utvecklas själv.Tänk va underbart det hade varit!
Citera
2020-12-04, 16:18
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I det här fallet skall det enligt uppgift vara pappan som stått för den misshandeln och psykiska nedbrytningen hos både mamman och sonen -- och ja, situationen tycks vara ett fall med nedbruten mamma och situationsskadad son -- och inte någon brottslig mamma.

Nej det är inte brottsligt att inte hjälpa sina vuxna barn, och ev brott som begåtts när han var omyndig är preskriberade.

Det jag har svårt att begripa i mångas resonemang här är att det är synd om mamman för hon har blivit misshandlad av sin man för 30 år sedan och är nedbruten. Då ska man ha förståelse för att hon inte höll barnen rena, gav dom tillräckligt med mat, lät dom leva i flera år i ett våldsamt hem där de fick stryk osv.

Men man ska inte ha förståelse för att sonen (och systrarna) kanske blivit precis lika nedbrutna av både sin far och sin psykiskt störda mamma, och att det gett konsekvenser som att sonen tex inte är förmögen att söka hjälp själv eller att syrran upplever det som att mamman berövat brodern ett normalt liv? Nej då heter det att dörren har ju inte varit låst, han har kunnat gå om han velat. Syrran är en fitta som ljuger på sin stackars mamma som är nedbruten pga misshandel.

Mamman säger nu att hon ångrar att hon inte orkat följa honom till vården och tandläkaren, men hon har orkat åka när hon själv behövde vård? Har hon inte orkat så har det funnits andra möjligheter, tex att be systrarna, barnvakten, grannen, mostrar om hjälp, eller myndigheter om så, det gick ju bra att be myndigheterna om hjälp när hon skickade flickorna på fosterhem så hon vet ju att resurserna finns.

Bara att hon säger att hon inte orkat följa honom till vården visar väl att till och med hon vet att han varit oförmögen att ta sig dit själv? Och enligt grannen så har ju detta med bensåren funnits de sista åren så det handlar ju inte om sista halvåret

Men hon offrar hellre hans hälsa än att släppa in någon i deras tvåsamhet. Hon har nog inte gjort det för att vara elak med honom eller för att skada honom. Hon har gjort det för att hon är störd och av egoistiska skäl, för att HON velat ha honom för sig själv. Möjligen varit rädd att någon ska kunna påverka honom så han lämnar henne för ett eget liv. Det går att ha två tankar i skallen samtidigt. Mamman kan vara ett offer för en galen make, vara psykiskt nedbruten och ha haft det svårt, men hon kan samtidigt ha utsatt sina barn för oförsvarlig skada
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in