2020-12-07, 17:31
Medlem
Stort TACK till ditt mycket kloka och insiktsfulla inlägg!
Finns som i alltför många trådar, tröttsamt många "kvickfixare" här som baserar sitt tyckande på okunskap.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyWac
Har läst det mesta i denna tråd med stort intresse då jag känner igen mig enormt mycket. Till er som undrar, ja det finns många liknande fall. Ja, tyvärr kommer det att kunna hända igen. Hur kan jag då veta det? Som syster, dotter och mamma i en "dysfunktionell" familj med Asperger/autismspektrumtillstånd (AST) nivå 1 som det numera heter vet jag att det kunnat vara min familj. Jag möter även många i mitt arbete med AST och psykisk ohälsa och jag känner så väl igen mycket av det som här uppfattas som konstigt. Men jag är övertygad om att det inte är ondska, manipulation eller beräknande som ligger bakom.

Min uppväxt präglades av en bror med Asperger. Min mor kan ev ha haft Asperger, hon hade i vart fall drag av det. Hon uppfattades också som udda, apart och gick sin egna väg. Brorsan likaså. Det mesta fokus lades på brorsan. Jag, som var den duktiga flickan som alltid klarade sig, utåt sett, hamnade ofta i skymundan och i andra hand. Klart att det sätter vissa psykologiska spår. Jag kan mycket väl förstå att systern och mamman i detta fall inte hade den bästa mor-dotter-relationen. Herregud, båda systrarna valdes bort av båda föräldrarna efter vad det verkar. Jag har hatat min mamma, jag har hatat min bror. Jag drog. Men jag har även hittat tillbaka.

Numera, med ett eget barn med AST, förstår jag även mamman i detta fall så väl. Även om jag inte upplevde det våld hon, troligtvis, utsattes för. Jag har heller aldrig förlorat ett litet barn. Jag tror inte någon som inte själv har genomgått den smärtan kan förstå till fullo vad det innebär. Utan att känna henne förstår jag att hon kämpade och stod upp för sina barn. Även om det inte lyckades hela vägen. Hon var stark och lyckades lämna mannen som slog. En stor eloge till henne! Det är inte alla misshandlade kvinnor som gör. Och det är starka mekanismer vi talar om här. Ofta år av successiv nedbrytning, makt och våld. Jag är även övertygad att hon gjorde vad hon kunde för det barn som var annorlunda och behövde henne mest. Hennes "favoritbarn". Minstingen, han som på ett kanske överdrivet sätt skulle ersätta det förlorade barnet, kanske göra allt bra igen? Om han nu var "annorlunda" från födsel eller blev först senare vet vi inte. Om han var det p g a föräldrarnas "dyrkan" och därigenom utvecklades till ett annorlunda barn vet vi inte. Jag misstänker det var en kombination. Att han föddes med AST och med den miljö han växte upp i, med just dessa föräldrar och just deras bakgrunder och personligheter, blev han den han blev. Mycket kunde blivit annorlunda med rätt förutsättningar, stöd och insikt.

Att vara NPF-förälder likställs ibland med den stress som en soldat som går på ett minfält upplever. En ständig ångest och oro för hur det ska gå för barnet. Anpassningar för att undvika stress och i många fall utbrott. En kamp med omgivningen (skola, vänner, arbetskamrater, läkare etc etc) för att få dem att förstå. En kamp för att få ditt barn att äta (många har en selektiv ätstörning), borsta tänder, duscha, gå till skolan, gå och lägga sig, gå ut och röra på sig. Allt det som andra tar för givet. Varje dag, år efter år. Självklart har det i detta fall blivit någon form av osund symbios mellan mor och son, men jag klandrar ingen av dem för det. Även här talar vi om åratal av stegvisa förändringar. Inte olikt den normalitetsprocess som föreligger vid nedbrytning och grov kvinnofridskränkning. Är det någon i denna familj jag klandrar är det fadern som, om det stämmer, misshandlade och styrde sin familj med makt och terror. Nu är han död och kan inte försvara sig. Vem skulle inte bli känslomässigt påverkad av det eller t o m psykiskt sjuk? Förstår verkligen inte alla er som fortsätter att lägga skuld på mamman och t o m systern! De har alla haft det tufft. Att utsättas för misshandel inom familjen är ett trauma. Att förlora ett litet barn/syskon är ett trauma. Om det dessutom är så att sonen har en odiagnostiserad Asperger har de upplevt ett trippelt trauma i denna familj.

Nu har jag själv ett barn med AST/Asperger och en "problematisk skolfrånvaro". Upplysningsvis heter det inte "hemmasittare" som så många tidigare i tråden liksom andra ofta slarvigt/okunnigt slänger sig med. Hemmasittare låter som något trevlig/mysigt och självvalt vilket det inte är. Vad det handlar om är snarare en stark ångest för skolan/skolmiljön eller som några varit inne på, mobbing. Alla barn "vill" lära sig och utvecklas. De flesta vill även ha ett sammanhang. Det ligger i barns natur. Men alla barn klarar inte av det p g a omgivning, miljö, undervisningssätt etc. Många med NPF har svårigheter med intryck (ljud, ljus, känsel etc) och kan behöva anpassningar i skolan (hörlurar, tillåtelse att ha keps på sig inomhus för att skärma av ljus, slippa trängas i trånga kapprum när de ska klä på/av sig). Det är ofta viktigt med förberedelse, struktur och tydlighet m m. Men framförallt, liksom för alla människor, är det viktigt att bli accepterad för den man är. Att inte bli utesluten, tråkad eller mobbad för att man är annorlunda eller konstig. Känslor är ofta svåra att förstå för barn i allmänhet och för NPF-barn i synnerhet. Barn, och även vuxna, med AST/NPF upplever ofta mycket starkare känslor än oss som ligger inom "normen". Allt för många med NPF utvecklar olika strategier och tyvärr även psykisk ohälsa på grund av bristande anpassningar i skola och omgivning, omgivningens oförståelse och utanförskap. Allt för många tvingas till att leva isolerade, år efter år. De mår sämre och sämre och det blir allt svårare att återgå till ett "normalt" liv. Det är inte alltid ett val. Även om många med AST även trivs med ensamhet och faktiskt väljer det. Vad det är i detta fall vet vi inte. Skolan har ett stort ansvar för att dessa barn får ta del av den utbildning de har rätt till enligt lag. Vård och kommun har ett stort ansvar. Som vi alla vet är det besparingar överallt och resurserna räcker inte till varken i skola eller vård idag. Psykvården ska vi inte ens tala om. Vilket gör att ansvaret för alla oss runtomkring blir än viktigare. Medmänsklighet kallas det! Kan betyda enormt mycket för den enskilde individen. Ta reda på lite mer om dina grannar, en arbetskamrat, en studiekamrat, någon du möter ofta på affären istället för att sitta och skriva en massa skit, hänga ut varandra och sprida en massa hat!

Jag håller det inte för alltför osannolikt att sonen/mannen i detta fall har en odiagnostiserad Asperger i grunden. Inte omöjligt, men inte lika tydligt, att även modern har det.
Citera
2020-12-07, 17:51
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Tyvärr funkar inte alla skolor på det viset, att man inte släpper den mobbade ur sikte. Varken då eller nu! Det är allvarligt! Mobbning är psykisk och ibland även fysisk misshandel..

Ps.Vad vinner du på att utge dig för att vara lärare? Sådana brukar kunna korrekt svenska.
Ja vilken galning!
INTE MOBBNING?
Om någon känner sig mobbad är den det, det är den mobbades upplevelse som gäller!
Och inte lär det ha blivit bättre då han stank!
Stackarspojke/man..
Citera
2020-12-07, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CP-Greta
Som jag har förstått av tråden så kommer vi skattebetalare nu att få det tvivelaktiga nöjet att bekosta tandimplantat åt den reinkarnerade sonen. Detta till följd av 30 års liggande på golvet framför TV:n, tuggandes på makrill, chips och gräddkola, allt nedsköljt med sportdryck, och till synes utan de mest basala kunskaper och intresse för tandborstandets ädla konst. Något hans mor med stor sannolikhet kan ta åt sig äran för. Herrtidningar tycks också ingått i sonens tidsfördriv. Vad mer?

Finns det någon indikation på att sonen haft fri tillgång till mammans kussimurra?

Tycker fan synd om grabben levt i fattigdom ändå hela livet.
Citera
2020-12-07, 18:01
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Vad händer då?
Hur åtgärdas det?
Tar väl rätt lång tid innan tandbenet är skadat?

https://www.expressen.se/halsoliv/helen-43-jag-fick-dra-ut-alla-tander/
Om han aldrig gått till tandläkaren och tänderna ruttnat och tappats, är risken stor att benet skadats?
Kvinnan ovan hade det gått väldigt långt för, trots hon besökt tandläkare.

Som jag tidigare skrivit, nära anhörig fick dra ut alla tänder vid 21 års ålder och hon borstade dessa nogrannt, men fick aldrig gå till tandläkare.
Denna man verkar dessutom ha levt på en oerhört dålig kost för tänder.
Citera
2020-12-07, 18:12
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Hon insåg väl själv att hon inte klarade av att ta hand om alla barnen och att flickorna skulle få det bättre i en fosterfamilj. Speciellt nu då sonen var så knepig också. Det räckte nog för henne att försöka ta hand om honom som inte verkade klara sig själv. Någon ondska gentemot flickorna tycker jag inte ligger i det.
Inte?
Hur vet du det?
Hon vägrade ju ens att tala med dottern, ignorerade henne .
Egoistk som låter andra lida, för att man själv mår bättre, det är inte precis snällhet för mig!
Citera
2020-12-07, 18:18
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Kan finnas många orsaker till det, förr lämnade man inte sin partner på samma sätt som idag. Kanske vågade hon inte. Kanske var det lugnast att ligga när han ville ligga och preventivmedel var uteslutet av religiösa skäl osv.
Något om religion har inte framkommit.
Dessutom snackar vi om -70 talet och inte -20 talet.
Såklart kunde kvinnor lämna sin partner på den tiden, ingen skillnad från idag! Sen fanns både p-piller, spiral mot oönskade graviditeter.
Citera
2020-12-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
https://www.expressen.se/halsoliv/helen-43-jag-fick-dra-ut-alla-tander/
Om han aldrig gått till tandläkaren och tänderna ruttnat och tappats, är risken stor att benet skadats?
Kvinnan ovan hade det gått väldigt långt för, trots hon besökt tandläkare.

Som jag tidigare skrivit, nära anhörig fick dra ut alla tänder vid 21 års ålder och hon borstade dessa nogrannt, men fick aldrig gå till tandläkare.
Denna man verkar dessutom ha levt på en oerhört dålig kost för tänder.
Stackars människa! Så mycket han ska behöva gå igenom! Han behöver ett rejält skadestånd! Och någon som hjälper honom att bevaka hans intressen!
Citera
2020-12-07, 19:51
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSnakeMoane
Tycker fan synd om grabben levt i fattigdom ändå hela livet.
Förvisso. Fast just det är nog inget som bekymrat honom nämnvärt. Han har nog inte haft anspråk på en massa utsvävningar i livet som folk i regel har. Känns väl även som att morsan haft kontrollen över hans pengar också? Det är väl känslan man har.
Citera
2020-12-07, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Skrattretande. Hade det vart en man så hade han redan suttit bakom bom och lås.

Nej det tror jag inte, kvinnan i fråga bär uppenbarligen på något trauma. Ingen frisk människa begår en sådan gärning. Vi får hoppas hon får den vård hon behöver, så att hon i framtiden kan återgå till samhället som en rehabiliterad kvinna.
Citera
2020-12-07, 20:12
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Något om religion har inte framkommit.
Dessutom snackar vi om -70 talet och inte -20 talet.
Såklart kunde kvinnor lämna sin partner på den tiden, ingen skillnad från idag! Sen fanns både p-piller, spiral mot oönskade graviditeter.
Jo mamman sa i nån intervju att hon var religiös. Klart dom kunde, jag skrev "inte på samma sätt som idag". Och jag skrev att preventivmedel kanske var uteslutet av religiösa skäl. Jag har ingen aning, det var några exempel som svar på frågan
Citera
2020-12-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tredjestatsmakten
https://www.instagram.com/p/CIWa0mMlh3D/?igshid=86b82hkesa45

Återhållsamhet bör gälla såväl media som allmänheten. Tänk på hur fel det kan bli och hur oskyldiga drabbas av vilda spekulationer på ett tidigt stadium.

Håller helt med! Framförallt när negativa, fördummande, fördömande, perversa, sexistiska och hatiska kommentarer skrivs. Var kommer allt hat ifrån?
Citera
2020-12-07, 21:22
Medlem
Citat:
Det är sannerligen på tiden, att dessa fall (det finns uppenbarligen många, enl inlägg i tråden) blir uppmärksammade!
Berörda instanser måste börja ta detta på allvar! Skolor måste jobba ordentligt mot mobbing. Det finns handlingsplaner. Följ dem!

Och föräldrar måste stödja sina barn på rätt sätt. Lättare sagt än gjort när "good enough" inte är tillräckligt! Återinför BVC! De kände sina föräldrar och barn!
Det vore intressant att följa denna familj vidare. Hoppas de går med på det och gagnas av det! Nu har ju ljuset riktats mot ansvariga.

Exakt! Men läser en i denna tråd och i andra sociala medier blir en mörkrädd. Hur ska föräldrar kunna stötta sina barn och vägleda dem med de ruttna attityder de har mot minsta svaghet och det som är det minsta annorlunda?

Jag skulle önska att denna familj fick slippa all vidare negativ uppmärksamhet, vila och läka. Svårt efter att ha blivit så uthängda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in