2020-12-07, 13:00
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Åke Rimborn framstår tamejfaen som bra mycket smartare, än den numera demoniserade SE,!!!
Hans "rikslarm" var ju som skräddarsytt faktiskt - till att vi i idag skulle stå där vi är: Med lång näsa, ingen mördare i sikte, någonsin.
SE körde med små skojsiga charader, med syfte att själv dra på sig allas skumma blickar.
En tämligen oskyldig liten "lek", med svenskt rättsväsende!

Det är en gåta hur ÅR kunde få det till två gärningsmän. Vi vet ju alla att det bara är en gm. LP pratade om två personer som hon sett vid Gamla Stan flera veckor innan mordet.

Han fick i alla fall ned det LP sa om klädseln rätt. Mörkblå täckjacka. Som även SE snappade upp från LP.

Det verkar som det bara är SE som lyckas hålla saker och ting på rätt plats.
Senast redigerad av sankmark 2020-12-07 kl. 13:03.
Citera
2020-12-07, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men ingen mer troligare än SE då med andra ord ?

Jag tror att det är troligare att någon annan sköt Palme.

Att Engström säkert är troligare än Gunnarsson, Enerström, Pettersson och Lundström och jag gör honom inte nödvändigtvis till en het kandidat.

Om nån snor min bil är min äldste son den mest misstänkte bland mina barn. Det betyder inte att han hamnar högt på listan över troliga förövare.
Citera
2020-12-07, 13:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Det är en gåta hur ÅR kunde få det till två gärningsmän. Vi vet ju alla att det bara är en gm. LP pratade om två personer som hon sett vid Gamla Stan flera veckor innan mordet.

Han fick i alla fall ned det LP sa om klädseln rätt. Mörkblå täckjacka. Som även SE snappade upp från LP.

Det verkar som det bara är SE som lyckas hålla saker och ting på rätt plats.
Lisbeth Palme uppfattade det tydligen först som att Anders B (i blå täckjacka) var den som hade skjutit Palme. Sedan kopplade hon dessutom det här med "mörkblå täckjacka" till en händelse långt tidigare där två snubbar (varav en med blå täckjacka) hade uppträtt märkligt kring paret Palmes bostad (hon trodde de var från Ustasja). På Sabbatsbergs sjukhus drog hon allt det här för polisen Åke Rimborn, och det var så uppgiften om "mörkblå täckjacka" kom ut i media redan under natten/morgonen:
https://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/

Smart av SE att sedan haka på den här mediauppgiften om "mörkblå täckjacka" i sin första kontakt med polisen (dagen efter mordet). Den pekade ju bort från honom själv:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf
Senast redigerad av Draifos 2020-12-07 kl. 13:49.
Citera
2020-12-07, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag är nästan säker.
MEN ja de konkreta bevisen saknas men så många svårförklarliga saker som blir med begripliga och kan förklaras om han är GM.
Sannolikhet logik o.s.v
Det finns knappt så mycket slump att alla märkliga omständigheter kan förklaras på det viset.
Eller genom rimliga naturliga förklaringar.
Sedan behöver det inte betyda att han är GM ändå såklart.

För mig känns det ganska givet.
Hans beteende efter mordet.
Intervjuerna inslaget i Rapport hur han på dessa sätt försökte återskapa känslan från mordkvällen precis som Clarke skriver.
Alla hans märkliga kommentarer om skottet mot LP.
Hur han ska ha påstått sig vara först på plats.
I högsta grad närvarande vid mordet o.s.v. o.s.v.

Hur mordet på ett onormalt sett kom att prägla hans liv totalt de sista 14 åren,
Hur han ändrade sina utsagor efter vad som framkommit i media .Detta för att hans berättelse inte gick ihop annars.

Hur han flera gånger placerade sig i mördarens ställe och lät sina rörelser återspegla mördarens.
Att hans drickande kom att eskalera åren efter mordet kan bero på en massa saker.
Som dålig ekonomi . att hans reumatism förvärrades mm.

Det behöver inte ha med mordet att göra men givetvis är inte den tanken orimlig heller.
Han¨hånade polis och andra vittnen precis som Clarke menade att SE gjorde.
Hans signalement stämmer relativt bra med mördarens(även om man måste säga att det inte på nåt sätt pekar ut honom men det stämmer väl så bra som på andra av oss kända kandidater nog tom bättre än på de flesta andra kända kandidater).

Hans löpstil påminner mycket om hur främst LJ sagt att mördaren sprang(sedan kanske ´hans vittnesmål inte var klockrent förvisso).
Att SE med 99% sannolikhet ljög om sina förehavanden på mordplatsen behöver inte bero på hans skuld så klart.
Ja med detta var iaf några av de många saker som gör mig så pass säker.
En sammanvägd bild där man kan säga att så mycket logik och sannolikhet leder mig till den slutsatsen,

Så mycket slump KAN finnas att alla dessa omständigheter är slump eller går att förklara naturligt.
MEN det är ytterst osannolikt om man är realistisk.

Jag tycker inte att man ska krångla till saker när så mycket pekar år ett håll så behöver man inte hålla på och leta krystade hittapåförklaringar för att till varje pris få det till nåt annat nåt är rätt så osannolikt.

Problemet är att väldigt få av dessa "omständigheter" är faktauppgifter. Det är dina och andras tolkningar av saker och ting som du sen drar slutsatser av. Alla kan väl göra en massa gissningar och sätta ihop dem till en tung indiciesamling, fullt logisk i ens egna ögon men helt irrelevant för den som gör andra tolkningar.

(Sen vet jag inte varför du inte ens nämner det som till och med jag kan tycka är besvärande för Engström. Att det finns så svagt stöd för att han befunnit sig på mordplatsen.)
Citera
2020-12-07, 13:27
Medlem
Citat:
Du är så logisk att du pratar emot dig själv bara i detta inlägg. Den enda du kommer med tillkrånglade hittepå förklaringar i stil med KP:s. "SE måste haft ett vapen för Palme blev ju skjuten". Hög nivå på den utredningen

Ps. Och jag har avskrivit Stig Engström som ens tänkbar statsministermördare.
Den möjligheten är totalt stängd. Så förknippa mig inte med nissarna som velar i frågan.

Okej har du någonting som bevisar att SE inte kan vara GM så tror jag alla här vill läsa det...!
Citera
2020-12-07, 13:38
Medlem
Citat:
Men återigen du har ingen troligare GM själv ?

Jo, men förresten. Jag ångrar mig. Christer Pettersson är nog hetare än Stig Engström.
Citera
2020-12-07, 13:43
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Okej har du någonting som bevisar att SE inte kan vara GM så tror jag alla här vill läsa det...!

Att bevisa med stort B efter trettiofem år låter sig inte göras. Däremot finns det uppgifter som i jämförelse med KP svaga indicier måste anses som starka bevis på att Engström är oskyldig.
Senast redigerad av sankmark 2020-12-07 kl. 13:46.
Citera
2020-12-07, 13:45
Medlem
Citat:
Att bevisa med stort B efter trettiofem år låter sig inte göras. Däremot finns det uppgifter som i jämförelse med KP svaga indicier måste anses som starka bevis på att Engström är oskyldig.

Fast då sitter vi o gör likadant allihop härinne..

Vi saknar alla dessa bevis...

Hoppas GW kommer med ny GM..

Så vi kan hoppa på honom också med bevisfrågan..
Citera
2020-12-07, 13:48
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Fast då sitter vi o gör likadant allihop härinne..

Vi saknar alla dessa bevis...

Nu menar jag iofs att det finns "nya" uppgifter i materialet som skulle stärka Engström som oskyldig.
Citera
2020-12-07, 13:54
Medlem
Tänk om LP hade rätt i att gm hade en mörkblå täckjacka och hade tidigare varit i Gamla stan

Sedan kom Hans Holmer in i spelet och Ulf Dahlsten blev överrock till Lisbet Palme
Hans Holmer ändrade rikslarmet till en person
Både Ulf Dahlsten och Mårten Palme satt med när LP förhördes 1 mars kl 15,35

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html
Citera
2020-12-07, 13:59
Medlem
Vi vet inte om SE om är mördaren eller inte. Däremot tycker jag att vi kan fastslå att han saknar alibi. Därmed är han möjlig som gärningsman. Det skiljer honom från miljardtals människor.
Citera
2020-12-07, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Vi vet inte om SE om är mördaren eller inte. Däremot tycker jag att vi kan fastslå att han saknar alibi. Därmed är han möjlig som gärningsman. Det skiljer honom från miljardtals människor.

Lägg till att utstämplingar binder honom till brottsplatsen..

Ingen annan trolig GM har väl något som direkt binder...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in