2020-12-06, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja om man tror på SE som GM så har han väl helt enkelt fått tag i vapen...

Du tror på annan GM ?

Ja, jag tror det är en betydande chans att någon annan sköt Palme. Vem har jag ingen uppfattning om.
Citera
2020-12-07, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Den helt centrala frågan utifrån teorin med Engström som gärningsmannen är förstås
varifrån han skulle ha fått tag i vapnet som ju kan bestämmas till att vara en stor
Magnumrevolver. Via vägen med den vapensamlande vännen? Nja, känns ytterst osannolikt.
Denne vän tycks inte ha haft för vana att låna ut nåt av sina vapen och att SE skulle
ha gått in i vännens hem och norpat en revolver och lagt tillbaka den efter väl förrättat
värv och vännen inte haft en susning om vad som skett - nej, tror jag verkligen inte på!
Efter vad jag inhämtat av information kring denna vapensamlande vän så förefaller denne
vara allt än trolig som ingående i en mordisk komplott mot landets politiske ledare,
så det går också i min värld närmast helt bort.

Så vidare då: SE medlem i Stay Behind-nätverket och på så vis kommit i besittning av
mordvapnet? Inte mera sannolikt det tycker jag.
Är SE skyldig så är det mest troliga att han agerat på egen hand.
Och att det varit att betrakta som ett impulsdåd.
Exakt som han själv berättar om i den nu riksbekanta intervjun i facktidningen
Skydd och säkerhet.
Men fortfarande kvarstår ju då frågan varifrån vapnet kommer som han skriver
kriminalhistoria med?
Det är liksom inte hur lätt som helst för en "vanlig" skötsam svenne att få tag i en
stor magnumrevolver. Att han utan större problem skulle kunna hantera en dylik revolver
betvivlas däremot icke. Han hade ju skjutvana sen tidigare och ett militärt förflutet.

Christer Pettersson vid en jämförelse hade säkert betydligt lättare att få tag i ett skjutvapen
eftersom han ju tillhörde den världen där bland annat puffror var ett naturligt inslag så
att säga.
Och kunde skjuta sen tiden i det militära; han var ju faktiskt betraktad av ett befäl
som den bäste soldat man haft på stället han var på.

Men nu är det ju Engström det ska handla om och hur han fått tag i just en
Magnumrevolver. Och sen kan man ju fråga sig också varför han i all världen skulle
vilja dra med sig ett skjutvapen till sin arbetsplats och gå omkring och bära på?
Det lär inte ha tillhört vanligheterna att folk gjorde direkt och inte idag heller för övrigt
även om det sannerligen skulle vara motiverat att gå beväpnad i dagens högst otrygga,
våldsamma för att inte säga helt laglösa skitsamhälle (ett samhälle Olof Palme knappast
själv hade kunnat föreställa sig även om han var med och lade grunden till eländet
genom det ödesdigra riksdagsbeslutet 1975 om att Sverige skulle bli mångkulturellt).

Hade SE bara med sig puffran denna aktuella fredag eller var den alltid med honom?
När han gick till jobbet den där sista februaridagen 1986 visste han i vart fall ingenting
om att en statsminister med maka skulle avlägga ett biobesök aftonen samma dag.
Det visste ingen om. Makarna Palme allra minst.
Beslutet att gå på bio togs rätt sent den dagen.

Jag ser faktiskt betydande svårigheter att få ihop Engström med ett anskaffat skjutvapen.
Var fan fick han pickadollen ifrån om han nu skulle vara den skyldige trots allt?
Förslag?
Annat än genom att dra in den gamle vapensamlande vännen i historien?

Ps. Kanske det ändå inte skulle ha varit helt lätt för Engström att hantera en revolver?
Han hade ju visst besvär med reumatism i händerna. Då kan det bli lite jobbigt.
Svaret är att vi inte vet detta.
OM det finns de som vet så tiger de.
Jag tror inte det var nåt problem att få tag i ett vapen med de kontakter han hade.
Skulle han vara inblandad i nån sorts konspiration(vilket är tveksamt) så ligger väl svaret där att hans uppdragsgivare ordnade fram vapnet.
Valet av vapen kan tyda på att vapnet inte avsågs att användas till detta ändamål.
Det stärker bilden av ett slumpartat oplanerat dåd.
Ett skäl som också talar mot att han var en utvald "hitman" är ju just hans reumatism.
Vissa dagar besvärades han mycket av denna vad jag förstått andra inte.

.Men eftersom han inte ägde något vapen så är vapenfrågan oklar.
Det är väl den lilla svaghet som finns i SE-scenariot.
Citera
2020-12-07, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, jag tror det är en betydande chans att någon annan sköt Palme. Vem har jag ingen uppfattning om.
Visst finns det en möjlighet att det var så.
Även om SE med bred marginal är den mest sannolika GM som vi känner till.
Sannolikheten att det var han är väl i vart fall om jag lägger mig ganska lågt 80%.
Citera
2020-12-07, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det lustiga med just SE är dock att han ändrade sina utsagor efter att media skrivit om saker.
För att få ihop sin berättelse måste han ändra vissa saker annars hade han avslöjat sig,

Han avslöjar sig väl i så fall bara genom att ändra sig. Hans tidigare förhör raderas ju inte så fort det hålls ett nytt. En mästerdetektiv som du uppmärksammar detta och det kanske inte heller gick den tidiga utredningen förbi.

Men visst, jag tror som sagt att han inte är helt sanningsenlig från början så om han tonar ned vissa saker som han inser inte flyger lika bra längre är det förståeligt.

Ge annars gärna ett exempel så kan vi ta det därifrån.
Citera
2020-12-07, 00:38
Medlem
Citat:
Visst finns det en möjlighet att det var så.
Även om SE med bred marginal är den mest sannolika GM som vi känner till.
Sannolikheten att det var han är väl i vart fall om jag lägger mig ganska lågt 80%.

Nonsens, givetvis. Det skulle betyda att vi kan vara nästan säkra. Och det finns förstås inget som så pass starkt pekar på SE.
Citera
2020-12-07, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

Men ingen mer troligare än SE då med andra ord ?
Citera
2020-12-07, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Nonsens, givetvis. Det skulle betyda att vi kan vara nästan säkra. Och det finns förstås inget som så pass starkt pekar på SE.

Fast 80% på troligen GM kan man väl vara ?

Det är ju dessutom 80% på det han tror ...

Så vad är problemet?
Citera
2020-12-07, 01:47
Medlem
Citat:
OM han hade varit där hade han sett poliserna gå sakta och lysa med lampor.
En polisman stannade t.o.m och spydde.

SE hade genom en stillsam promenad hunnit ifatt dem speciellt den spyende polismannen

Jag tar det igen. Vad har du för källa på att de gick sakta och lyste med ficklampor och att polismannen stannade och spydde i gränden innan han nådde fram till trappen?
Jag noterar att du inte vill svara. men jag noterar tyvärr också att du upprepar denna för mig helt nya information.
Styrk med fakta eller erkänn att du har fel.
Citera
2020-12-07, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Jag är nästan säker.
MEN ja de konkreta bevisen saknas men så många svårförklarliga saker som blir med begripliga och kan förklaras om han är GM.
Sannolikhet logik o.s.v
Det finns knappt så mycket slump att alla märkliga omständigheter kan förklaras på det viset.
Eller genom rimliga naturliga förklaringar.
Sedan behöver det inte betyda att han är GM ändå såklart.

För mig känns det ganska givet.
Hans beteende efter mordet.
Intervjuerna inslaget i Rapport hur han på dessa sätt försökte återskapa känslan från mordkvällen precis som Clarke skriver.
Alla hans märkliga kommentarer om skottet mot LP.
Hur han ska ha påstått sig vara först på plats.
I högsta grad närvarande vid mordet o.s.v. o.s.v.

Hur mordet på ett onormalt sett kom att prägla hans liv totalt de sista 14 åren,
Hur han ändrade sina utsagor efter vad som framkommit i media .Detta för att hans berättelse inte gick ihop annars.

Hur han flera gånger placerade sig i mördarens ställe och lät sina rörelser återspegla mördarens.
Att hans drickande kom att eskalera åren efter mordet kan bero på en massa saker.
Som dålig ekonomi . att hans reumatism förvärrades mm.

Det behöver inte ha med mordet att göra men givetvis är inte den tanken orimlig heller.
Han¨hånade polis och andra vittnen precis som Clarke menade att SE gjorde.
Hans signalement stämmer relativt bra med mördarens(även om man måste säga att det inte på nåt sätt pekar ut honom men det stämmer väl så bra som på andra av oss kända kandidater nog tom bättre än på de flesta andra kända kandidater).

Hans löpstil påminner mycket om hur främst LJ sagt att mördaren sprang(sedan kanske ´hans vittnesmål inte var klockrent förvisso).
Att SE med 99% sannolikhet ljög om sina förehavanden på mordplatsen behöver inte bero på hans skuld så klart.
Ja med detta var iaf några av de många saker som gör mig så pass säker.
En sammanvägd bild där man kan säga att så mycket logik och sannolikhet leder mig till den slutsatsen,

Så mycket slump KAN finnas att alla dessa omständigheter är slump eller går att förklara naturligt.
MEN det är ytterst osannolikt om man är realistisk.

Jag tycker inte att man ska krångla till saker när så mycket pekar år ett håll så behöver man inte hålla på och leta krystade hittapåförklaringar för att till varje pris få det till nåt annat nåt är rätt så osannolikt.
Citera
2020-12-07, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag tar det igen. Vad har du för källa på att de gick sakta och lyste med ficklampor och att polismannen stannade och spydde i gränden innan han nådde fram till trappen?
Jag noterar att du inte vill svara. men jag noterar tyvärr också att du upprepar denna för mig helt nya information.
Styrk med fakta eller erkänn att du har fel.
Jag baserar det på sånt jag läst de gick sakta och lyste med lampor vid tex T banestationen.
Jag ska dock erkänna att jag inte exakt vet vart polisen spydde så du ka ha rätt där absolut.
Vilka som sagt att de gick sakta kan jag inte på rak arm dra mig till minnes.

Det har jag absolut läst det kan ha varit i förhör men när du på ett sakligt sätt är så säker så blir jag osäker kanske var det nån som bara tolkat det så och sedan så har det blivit en sanning för mig och en del andra här.
Ni andra har ni inte också läst detta?
Förresten jag antar att många har läst förhören med Ålandskvinnan?
Min länk till de förhören funkar tyvärr inte.
Ni som läst det vad säger ni?
Man blir i vart fall inte mindre misstänksam mot SE efter att ha läst speciellt förhöret med henne från 87.
Citera
2020-12-07, 02:56
Medlem
Citat:
Jag är nästan säker.
MEN ja de konkreta bevisen saknas men så många svårförklarliga saker som blir med begripliga och kan förklaras om han är GM.
Sannolikhet logik o.s.v
Det finns knappt så mycket slump att alla märkliga omständigheter kan förklaras på det viset.
Eller genom rimliga naturliga förklaringar.
Sedan behöver det inte betyda att han är GM ändå såklart.

För mig känns det ganska givet.
Hans beteende efter mordet.
Intervjuerna inslaget i Rapport hur han på dessa sätt försökte återskapa känslan från mordkvällen precis som Clarke skriver.
Alla hans märkliga kommentarer om skottet mot LP.
Hur han ska ha påstått sig vara först på plats.
I högsta grad närvarande vid mordet o.s.v. o.s.v.

Hur mordet på ett onormalt sett kom att prägla hans liv totalt de sista 14 åren,
Hur han ändrade sina utsagor efter vad som framkommit i media .Detta för att hans berättelse inte gick ihop annars.

Hur han flera gånger placerade sig i mördarens ställe och lät sina rörelser återspegla mördarens.
Att hans drickande kom att eskalera åren efter mordet kan bero på en massa saker.
Som dålig ekonomi . att hans reumatism förvärrades mm.

Det behöver inte ha med mordet att göra men givetvis är inte den tanken orimlig heller.
Han¨hånade polis och andra vittnen precis som Clarke menade att SE gjorde.
Hans signalement stämmer relativt bra med mördarens(även om man måste säga att det inte på nåt sätt pekar ut honom men det stämmer väl så bra som på andra av oss kända kandidater nog tom bättre än på de flesta andra kända kandidater).

Hans löpstil påminner mycket om hur främst LJ sagt att mördaren sprang(sedan kanske ´hans vittnesmål inte var klockrent förvisso).
Att SE med 99% sannolikhet ljög om sina förehavanden på mordplatsen behöver inte bero på hans skuld så klart.
Ja med detta var iaf några av de många saker som gör mig så pass säker.
En sammanvägd bild där man kan säga att så mycket logik och sannolikhet leder mig till den slutsatsen,

Så mycket slump KAN finnas att alla dessa omständigheter är slump eller går att förklara naturligt.
MEN det är ytterst osannolikt om man är realistisk.

Jag tycker inte att man ska krångla till saker när så mycket pekar år ett håll så behöver man inte hålla på och leta krystade hittapåförklaringar för att till varje pris få det till nåt annat nåt är rätt så osannolikt.

Jag håller med ...

Vi som tror på SE som GM behöver inte krångla dit en annan GM utan har liksom SE på plats...

Sen det viktigaste av allt...Finns ju eg ingen annan kandidat som man till 100% vet fanns på brottsplatsen mellan 23:20 till 23:40 !
Citera
2020-12-07, 04:34
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tror inte vapen är såå svårt att få tag i om SE hade velat .

Men du undrar hur ?

O då blir det bara gissningar som du sen vill ha lite bevis på o så börjar det omigen att vi som tror på SE som GM måste även ha bevis...
Jag begär förstås inga bevis för nånting så det behöver du inte bekymra dig om...
Utan välkomnar dina och andras gissningar/förslag på hur SE kom i besittning av ett vapen,
så länge det bara inte blir alltför långsökta och otroliga sådana.

Undrar förresten hur det kom sig att Engström hade reda på att det försvunnit ett vapen
på den välbekanta klubben Oxen samma kväll som mordet? Detta nämner han ju om
i den där artikeln i Skydd & Säkerhet. Han visste tydligen precis vad det ska ha varit
för typ av vapen. "Med elfenbenskolv".
Hade det stått nåt i tidningar om denna påstådda sak eller hur hade det kommit till
hans kännedom?
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-S%C3%A4kerhet-nr-5-1992.pdf

Ps. Och jag har inte avskrivit Stig Engström som tänkbar statsministermördare.
Jag håller öppet för den möjligheten. Och är därmed inte att klumpa ihop med
gänget av SE-förnekare.
Senast redigerad av Grandioso 2020-12-07 kl. 05:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in