2020-12-07, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Och under tiden de tu är på väg till USA ringer deras bästa vän JG "ettrigt" till polisen och lämnar tips att söka även hemma hos HD när LW är försvunnen!

JG:s uppförande i rätten är ännu en sak som man kan fundera över, en normal man som jag uppfattat det, uppträder sig som en tok! Är han full, har han dåligt samvete, vet något som han väljer att inte avslöja och vad var det han raderade på toa under förhöret?

Ja han är lite vresig och omständlig där i rätten. Min känsla är att han hamnat i en situation som han har haft svårt att hantera. På många plan. En av bästa kompisarna mördar en annan kompis. Han vill nog väl men det blev lite fel här och där. En känslosam kille som kanske är något styrd av tuffa SD. Samtidigt tyckte jag han fick fram bra i rätten hur han tog avstånd till SD nu när det uppenbarats lite hur han funkar. JG är nog rätt trött på detta...
Citera
2020-12-07, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Fetade. De måste ju ha suttit tillsammans iaf på ditvägen. Beror på när de checkade in såklart(ställs frågan i förhör?) och om plats bredvid varandra fanns tillgänglig då. De var lite sent ute med ESTA också va? Eller iad HD?

Jag har för mig att det var HD som var lite orolig vad gäller ESTA. Mycket spekulationer i tråden om att hon skulle ha sökt det på väg upp till Arl men det är väl mer tveksamt.

Kommer inte ihåg riktigt men fått för mig att det var på ditresan som (enl HD) SD berättade om sin fortsatta (sex?)kontakt med LW. SD var inte riktigt säker på att de satt tillsammans eller ej (i förhör).

Ps Har gått lång tid och jag skyller på mitt pensionärsminne om något är galet! DS
Citera
2020-12-07, 12:00
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name

Jag är osäker på om de lämnat tillbaka datorerna. Har en sån här liten anteckning gällande en dator:

Avlyssning mellan Jerry och Hanna på sida 71

"Fascinerad över Th*as...val"
"Stark nog att fatta stora beslut"
"Hon lyckades få med sig datorn ut"
"Den var viktig"
"Hade bara skrivit på den hårddisken och inte sparat i molnet"
"Tror inte det vållat till några större problem
"
(detta var i samband med att dom stormade huset och grep Stefan)

Detta låter extremt suspekt på flera plan.

Varför pratar HD och JG om detta överhuvudtaget?
Vem har använt TD:s dator (laptop?) och vad har denne då sparat i hårddisken?
Varför är de så lättade över att TD tog med datorn?
Vilket "stora beslut" pratar de om egentligen?

Framförallt: Vad i denna dator är så ljusskyggt att det inte får nås av utredande polis?
Citera
2020-12-07, 12:04
Medlem
Citat:
Ja han är lite vresig och omständlig där i rätten. Min känsla är att han hamnat i en situation som han har haft svårt att hantera. På många plan. En av bästa kompisarna mördar en annan kompis. Han vill nog väl men det blev lite fel här och där. En känslosam kille som kanske är något styrd av tuffa SD. Samtidigt tyckte jag han fick fram bra i rätten hur han tog avstånd till SD nu när det uppenbarats lite hur han funkar. JG är nog rätt trött på detta...

JG tog avstånd från sin vän LW (utan att höra hennes version ang otroheten som jag har förstått det).

JG väljer att sudda (under polisför).

JG smyger omkring i SD:s hus, väljer att inte tända.

JG blir vid rättegången tagen av vakterna när han bufflar sig fram.

Klart att han är trött på detta! Vore intressant att veta om han väljer att fortsätta umgås med SD/HD/SOA efter att han haft känslan av att LW kunde finnas i HD:s hus. Han har ju en misstanke om att hans vänner kunde vara inblandade iom att han ringde och tipsade polisen... varifrån kom den tanken? Vid den tiden visste han inte att SD/LW fortsatt hade ett umgänge... eller?
Citera
2020-12-07, 12:06
Medlem
Citat:
Jag har för mig att det var HD som var lite orolig vad gäller ESTA. Mycket spekulationer i tråden om att hon skulle ha sökt det på väg upp till Arl men det är väl mer tveksamt.

Kommer inte ihåg riktigt men fått för mig att det var på ditresan som (enl HD) SD berättade om sin fortsatta (sex?)kontakt med LW. SD var inte riktigt säker på att de satt tillsammans eller ej (i förhör).

Ps Har gått lång tid och jag skyller på mitt pensionärsminne om något är galet! DS

Hennes ESTA-ansökan/svar borde lämnat digitala spår i datorn osv. Borde vara lätt att kolla historiken. Annars kontaktar man väl "America" om det är viktigt för utredningen att bekräfta. Ansökningsavgiften syns i kontoutdrag annars. Ok om prokrastinerar lite men senast 72 timmar innan bör man ha detta under kontroll vill jag minnas. Men ansökan går rätt snabbt så har man glömt så kan man nog få svar på ansökan efter en kort stund.
Citera
2020-12-07, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ett bra sätt att fånga upp "idiotin" i mordet (det fetade ovan)!
Och det karakteriserar ju faktiskt mycket annat som sker både före och efter mordet.

Att det finns någon annan som har motiv, är ju inte uteslutet.

Samtidigt är det inte så många som verkar ha haft en så inflammerad och konstig relation som SD har haft med Lena; där det knappast har funnits en enda sund minut i deras relation de senaste tiden. Det är ju faktiskt väldigt svårt att fatta att någon av dom är kvar i relationen öht. Deras konversationer är närapå outhärdliga att läsa, med hot och krav och krav om fred och inte krig och Gud vet vad. Det visar ju hur helt sjukt deras relation är. Vem kan bräcka det?

Om någon annan varit inblandad, då tror jag att den personen blivit manipulerad att göra något. Har man hört tillräckligt många gånger att man önskar att någon är död, trots att man inte har tänkt den tanken först, kommer man till sist att tycka att det är helt ok att önska det.

Lyssnat lite på förhör och insåg först igår att SD menade att det var redan hösten 2015(?) som han ville avsluta förhållandet med LW på riktigt. Sen fånade de alltså vidare i det osunda i ytterligare nästan tre år. Obegripligt...
Citera
2020-12-07, 12:13
Medlem
Citat:
JG tog avstånd från sin vän LW (utan att höra hennes version ang otroheten som jag har förstått det).

JG väljer att sudda (under polisför).

JG smyger omkring i SD:s hus, väljer att inte tända.

JG blir vid rättegången tagen av vakterna när han bufflar sig fram.

Klart att han är trött på detta! Vore intressant att veta om han väljer att fortsätta umgås med SD/HD/SOA efter att han haft känslan av att LW kunde finnas i HD:s hus. Han har ju en misstanke om att hans vänner kunde vara inblandade iom att han ringde och tipsade polisen... varifrån kom den tanken? Vid den tiden visste han inte att SD/LW fortsatt hade ett umgänge... eller?

Har missat detta, hur bufflade han i rätten? Förutom att han fick tillsägelse när han ville hålla monolog?
Citera
2020-12-07, 12:13
Medlem
Citat:
Hennes ESTA-ansökan/svar borde lämnat digitala spår i datorn osv. Borde vara lätt att kolla historiken. Annars kontaktar man väl "America" om det är viktigt för utredningen att bekräfta. Ansökningsavgiften syns i kontoutdrag annars. Ok om prokrastinerar lite men senast 72 timmar innan bör man ha detta under kontroll vill jag minnas. Men ansökan går rätt snabbt så har man glömt så kan man nog få svar på ansökan efter en kort stund.

Det var inte något problem med ESTA som jag har förstått det. Någon av SD/HD fick det senare bara.
Det var spekulationer i tråden om att HD skulle sökt på väg upp till Arl, som nog var just det... en spekulation.
Citera
2020-12-07, 12:15
Medlem
Citat:
Har missat detta, hur bufflade han i rätten? Förutom att han fick tillsägelse när han ville hålla monolog?

Det var i kön i till rätten som han uppförde sig buffligt... vakterna fick ta tag i saken.

Ps Om jag kommer ihåg rätt så framkom detta i NA... säkert någon mer som kommer ihåg fler detaljer. Ds
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-12-07 kl. 12:19.
Citera
2020-12-07, 12:26
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
LW hade ett E-post-konto som vid det aktuella tillfället var knutet till leverantören One.

LW hade en så kallad tvåstegs-inloggning, det betyder, att det krävs mer än endast ett lösenord för att komma in.

Du är så pass insatt i detta att jag är övertygad om att du listar ut resten själv, det vill säga, hur inloggningen måste ha gått till på Tisdagsmorgonen den 15 Maj 2018.

Vid tvåfaktorsautentisering med säkerhetskod via sms behövs mobiltelefonen (troligtvis den som "försvann" i LW:s fall).
Säkerhetskod via mail kan skötas på valfri enhet.
I båda fallen krävs dock kännedom om lösenord.
Citera
2020-12-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Vid tvåfaktorsautentisering med säkerhetskod via sms behövs mobiltelefonen (troligtvis den som "försvann" i LW:s fall).
Säkerhetskod via mail kan skötas på valfri enhet.
I båda fallen krävs dock kännedom om lösenord.

Kan inflika att det även finns engångskoder som man får ett gäng av att spara då man aktiverar tvåstegsverifiering för sin Gmail. De koderna kan användas för Gmail-inloggning istället för de koder som skickas ut till telefonen.
Citera
2020-12-07, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Detta låter extremt suspekt på flera plan.

Varför pratar HD och JG om detta överhuvudtaget?
Vem har använt TD:s dator (laptop?) och vad har denne då sparat i hårddisken?
Varför är de så lättade över att TD tog med datorn?
Vilket "stora beslut" pratar de om egentligen?

Framförallt: Vad i denna dator är så ljusskyggt att det inte får nås av utredande polis?

Kanske det var något viktigt skolarbete som HD var glad att dottern fått med sig och var glad att hon i det läget fick med sig datorn.

Det måste ha varit en total chock för barnen när polisen stormade huset en tidig morgon och ändå kom hon på att datorn måste med till skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in