2020-12-07, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Allt behöver inte färgsorteras men om FHM;s överväganden grundar sig på hänsyn till att alla inte har råd med munskydd och därför sak ingen ha det. Då är det ju rent vänster.

Otroligt att FHM har förklarat varför de inte rekommenderar munskydd miljoner gånger utan att någon på Flashback lyssnar, men så fort de råkar nämna något om jämlikhet slår det igenom i tråden direkt.

Jag tror som aw. Tegnell var väl trött på tv4-kärringen som frågar om munskydd varje dag och hittade på en alternativ förklaring så hon skulle hålla käft.
Citera
2020-12-07, 11:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vårdtiden på IVA har halverats så bara det gör stor skillnad på antal inlagda.
Fast det är ju inte bara antalet inlagda utan även antalet nyinlagda per dag på IVA som är betydligt lägre än i våras.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-12-07, 11:44
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vårdtiden på IVA har halverats så bara det gör stor skillnad på antal inlagda.

Fast just de graferna som jämför nyinläggningar på IVA med dödsfall tar inte hänsyn till vårdtid utan enbart faktumet att man läggs in på IVA. Premissen är att IVA-inläggningar speglar smittosituationen i samhället på ett bra sätt. Och det har följt varandra bra, både i våras och även nu.

Med det sagt så ställer jag mig frågan om vi har sett ett trendbrott på just IVA nu, där det ser ut att faktiskt minska?
Det är ju möjligt att det kommer ett nytt sånt där hopp uppåt som skett med jämna mellanrum. Men just nu ser det åtminstone ut som att det är en klar platå med viss tendens till att också vara på nedåtgående.

edit: nationellt, är kanske bäst att betona. I vissa regioner, som t.ex. Skåne, är det ingen platå.
Senast redigerad av Beaver14 2020-12-07 kl. 11:47.
Citera
2020-12-07, 11:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast det är ju inte bara antalet inlagda utan även antalet nyinlagda per dag på IVA som är betydligt lägre än i våras.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Ja, färre behöver IVA då man numera vet att högflödes syrgas funkar länge samt att de får antiinflammatoriska mediciner tidigt.

Så sjukvården har lärt sig mycket under dessa månader vilket iofs varit väntat. Så bättre bli sjuk senare i en pandemi
Citera
2020-12-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ska du jämföra med andra länder föreslår jag att du jämför med alla andra (europeiska) länder, inte bara det skeva urval du presenterat ovan.

Det har jag gjort.

Och det råder inget tvivel om att hög samhällspridning under en längre tid leder till fler dödsfall.

Borde väl vara rätt självklart eller?
Citera
2020-12-07, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Fast just de graferna som jämför nyinläggningar på IVA med dödsfall tar inte hänsyn till vårdtid utan enbart faktumet att man läggs in på IVA. Premissen är att IVA-inläggningar speglar smittosituationen i samhället på ett bra sätt. Och det har följt varandra bra, både i våras och även nu.

Med det sagt så ställer jag mig frågan om vi har sett ett trendbrott på just IVA nu, där det ser ut att faktiskt minska?
Det är ju möjligt att det kommer ett nytt sånt där hopp uppåt som skett med jämna mellanrum. Men just nu ser det åtminstone ut som att det är en klar platå med viss tendens till att också vara på nedåtgående.

edit: nationellt, är kanske bäst att betona. I vissa regioner, som t.ex. Skåne, är det ingen platå.

Hur mycket släpar dessa siffror?

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

Visar ju en topp på 42 nya vårdtillfällen den 2:e December (Onsdag).

Sen är det ju ganska kraftigt sjunkande siffor.

26 På Torsdagen
18 på Fredagen
18 på Lördagen
14 på Söndagen.
Citera
2020-12-07, 11:52
Medlem
SodaFointains avatar
Men hallå reseintyg för att åka utomlands med bil det behövs väl ej då blir det kö via öresundsbron om de ska stoppa alla bilar för att kolla det. Och man kan ju åka tåg. Ett reseintyg kostar över 1670 kr. doktor.se gratis anti kropps test för de inom region sthlm. det kommer bli köer då till alla gränser där de måste kolla om alla har intyg eller vaccinerade
Senast redigerad av SodaFointain 2020-12-07 kl. 11:54.
Citera
2020-12-07, 11:57
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

26 På Torsdagen
18 på Fredagen
18 på Lördagen
14 på Söndagen.

Tyvärr är det mycket efterrapportering.
Dock verkar ju flera regioner börjat vända, men vi i Skåne håller ställningarna! Här håller det på att gå över styr.
33 på iva nu.

Hörde dock att det höga antalet nya fall i Helsingborg skulle kunna vara bla ett resultat av att man kört igång med snabbtester på bred front.
Vi får nog höra mer om detta i veckan.
Vi får ju hoppas på att det åtminstone påverkar lite..
Citera
2020-12-07, 11:57
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Men hallå reseintyg för att åka utomlands med bil det behövs väl ej då blir det kö via öresundsbron om de ska stoppa alla bilar för att kolla det. Och man kan ju åka tåg. Ett reseintyg kostar över 1670 kr. doktor.se gratis anti kropps test för de inom region sthlm. det kommer bli köer då till alla gränser där de måste kolla om alla har intyg eller vaccinerade
Behövs det inte för att det blir lång kö? Skulle det behövas mer om det är kort kö? Eller om det ej gick att åka tåg? Eller om det var billigare? Hur tänkte du nu?
Citera
2020-12-07, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

26 På Torsdagen
18 på Fredagen
18 på Lördagen
14 på Söndagen.

Eftersläpningen har minskat, max 4-5 dagar just nu så nedgången ser ut att vara reell.
Citera
2020-12-07, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Allt behöver inte färgsorteras men om FHM;s överväganden grundar sig på hänsyn till att alla inte har råd med munskydd och därför sak ingen ha det. Då är det ju rent vänster.
Då skulle det vara vänster, ja, men jag är 100% säker på att FHM inte faktiskt säger nej till munskydd för att vissa inte har råd. De hade ju kunnat delas ut gratis, eller göras avdragsgilla på inkomstskatten. Problem solved.

Jag tror det här handlar om något helt annat.

När vänstertidningar som DN och "Dagens ETC" har frågat om munskydd femtio gånger, och de inte ger sig eller verkar förstå svaret, så provar naturnördarna på Folkhälsomyndigheten nytt grepp och säger "det är ojämlikt", för att få tyst på dem.

Man kan ju ifrågasätta om det verkligen är korrekt agerande av en myndighet, att manipulera journalister för att få tyst på dem, men det är inget som bekommer mig i det här fallet.
Citera
2020-12-07, 12:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
239 på IVA nu. Jag sätter min vänstra kula på att vi peakat där nu.
Även sjukhusinläggningen som helhet kan ha peakat:

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital

Bra... men det är besynnerligt då antal nya smittade per dag ej har peakat:

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-new-cases-7-days-average

Jag plockar inte fram julpyntet än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in