2020-12-07, 11:03
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Jisses vad snurrig du verkar.

Över 2000 stycken fick svåra Neurologiska skador. Försäkringskassan betalar inte ut ersättningar för vaccinskador det gör läkemedelsförsäkringen - om du kan bevisa det.

Fakta är att du är dum i huvudet och det finns inget någon kan göra åt det. Lycka till med vaccineringen.

Faktum kvarstår:

Var/är större risk att utveckla Narkolepsi av svininfluensan än av vaccinet...

Av 30 miljoner doser i Europa så var det bara ungdomar i Sverige (och några ynka i Finland) som drabbades.
Citera
2020-12-07, 11:09
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Den Svenska strategin brister på ett antal basala punkter:

Tvätta händerna. (1)
Testa de med symtom (2, 4)
Hålla avstånd. (3,6)
Stanna hemma vid symptom. (2,4)
Distansarbete. (5)

1. Inga evidens för kontaktsmitta
2. Högst smittsamhet två dagar före symptom.
3. Svårt att hålla avstånd där många smittas (hemmet, jobbet, kollektivtrafik)
4. 10% Superspridare (presymptomatisk smitta) står för 80% av smittan.
5. Endast 30% kan jobba hemifrån.
6. Munskydd rekommenderas inte när avstånd inte är möjligt.

https://urplay.se/program/219310-ur-samtiden-temadag-om-covid-19-diagnostik-och-antikroppar
Så du menar att dessa föreskrifter inte bidrar till att begränsa smittan och hålla nere spridningskoefficienten?
Citera
2020-12-07, 11:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag menade givetvis att en större andel av de sjuka läggs in på IVA.

Hur ska man annars kunna förklara att ration nyinlagda på iva/avlidna i covid 19 är så extremt lika både i våras och nu?

Det är ju t.o.m. att en lägre andel av de sjuka läggs in på IVA nu, eftersom vården blivit bättre på tidigare behandlingsmetoder.

De graferna, om det nu finns ett kausalt samband och inte bara är en slump att de följer varandra bra, visar på hur stor smittspridningen faktiskt var i våras. Denna andra våg är i så fall inte i närheten av den första, trots att mängden bekräftade fall är skyhöga.
Citera
2020-12-07, 11:19
Medlem
Pressemøde kl 12 i Danmark og forventningen er en større nedlukning af 38 kommuner til efter nytår:

"Alle skoleklasser fra 5. klasse og opefter vil i disse kommuner blive sendt hjem. Der bliver lukket for servering i kommunerne, og offentligt ansatte, som ikke udgør en kritisk arbejdsfunktion, sendes hjem. Det forlød først, at der var tale om også at hjemsende elever i 4. klasse, men de får lov at blive i skole.

Det erfarer B.T. fra flere kilder med kendskab til de nedlukninger, som regeringen ventes at varsle helt officielt ved et pressemøde i løbet af formiddagen.

De skærpede restriktioner kommer til at gælde fra på onsdag.

Der er tale om, at restauranter, barer og biografer lukker til efter nytår. Det sker i 38 kommuner, hvor smitten i øjeblikket er høj. Der er især tale om sjællandske kommuner, men uden for Sjælland er i hvert fald Odense Kommune og Aarhus Kommune er også omfattet."

https://www.bt.dk/samfund/saadan-lukker-danmark-ned
Citera
2020-12-07, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Även om jag finner Tegnells uttalande här en smula motbjudande är det intressanta för mig inte detta citat isolerat utan hur det passar in i den generella agendan FHoM har praktiserat. Det är en pusselbit bland många som tillsammans pekar mot att intresset för att stävja covid-19 varit svalt. Snarare låg intresset i att låta det brinna igenom befolkningen så fort som möjligt för att därmed rädda ekonomin (alternativ 3: flockimmunitet).

Det var en riskabel strategi och vi har fått betala ett högt pris för den suboptimala hanteringen.

Förresten har liknande argument förts fram gällande munskydd; att det är en jämlikhetsfråga då det vore orättvist mot de som inte har råd med munskydd om de som har råd använder det. Det är också ett fullständigt vidrigt uttalande i synnerhet då munskydd skyddar andra lika mycket som dig själv.

Det visar också på hur ideologiskt driven FHOM är som sätter vänsterretorik framför att rädda människoliv och hindra smittspridning. Jag önskar de var mer pragmatiska och såg att jobbet var att hindra människor från att bli sjuka och dö i första hand.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/karin-tegmark-wisell-om-munskydd-det-handlar-om-jamlikhet/
Fast det där med munskydd och jämlikhet är ju bara trams, det tycker jag också. Jag undrar om inte det bara är nåt flum de försökte för att slippa få samma frågor varje vecka, eftersom det vetenskapliga svaret verkar gått ut genom andra örat på journalisterna.

Det är lustigt hur man upplever saker olika. Jag röstar blått, och ser inget av det här som vänster.
Citera
2020-12-07, 11:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är ju t.o.m. att en lägre andel av de sjuka läggs in på IVA nu, eftersom vården blivit bättre på tidigare behandlingsmetoder.

De graferna, om det nu finns ett kausalt samband och inte bara är en slump att de följer varandra bra, visar på hur stor smittspridningen faktiskt var i våras. Denna andra våg är i så fall inte i närheten av den första, trots att mängden bekräftade fall är skyhöga.

Vårdtiden på IVA har halverats så bara det gör stor skillnad på antal inlagda.
Citera
2020-12-07, 11:29
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vårdtiden på IVA har halverats så bara det gör stor skillnad på antal inlagda.

50% färre!
Citera
2020-12-07, 11:33
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast det där med munskydd och jämlikhet är ju bara trams, det tycker jag också. Jag undrar om inte det bara är nåt flum de försökte för att slippa få samma frågor varje vecka, eftersom det vetenskapliga svaret verkar gått ut genom andra örat på journalisterna.

Det är lustigt hur man upplever saker olika. Jag röstar blått, och ser inget av det här som vänster.

Allt behöver inte färgsorteras men om FHM;s överväganden grundar sig på hänsyn till att alla inte har råd med munskydd och därför sak ingen ha det. Då är det ju rent vänster.
Citera
2020-12-07, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så du menar att dessa föreskrifter inte bidrar till att begränsa smittan och hålla nere spridningskoefficienten?

Inte tillräckligt. Vi har inte lyckat hålla nere smittan tillräckligt mycket.
Lyckas man hålla nere samhällspridningen så räddar man liv.

Avlidna/1M vs Antal dagar med ≥ 5% PCR positiva mellan 2020-03-01 - 2020-12-05.

Norge: 28 dagar, 65 avlidna/1M
Finland: 36 dagar, 74 avlidna/1M
Danmark: 38 dagar, 151 avlidna/1M
Tyskland: 68 dagar, 224 avlidna/1M
Sverige: 153 dagar, 699 avlidna/1M
Citera
2020-12-07, 11:36
Medlem
Ser ut som en platå i intensivvården va? Låt oss hoppas!
Citera
2020-12-07, 11:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Något nytt mys på gång lagom till jul?!

”Hundratals nya på sjukhus med okänd sjukdom
Över 300 personer med liknande symtom har lagts in på sjukhus i sydöstra Indien under helgen, rapporterar CNN. En av dem har dött av den ännu oidentifierade sjukdomen. Patienterna har bland annat tappat medvetandet och är illamående. Samtliga har testat negativt för covid-19, såväl som för exempelvis denguefeber. Nu samlas vattenprover in från nästan 60 000 hushåll, för att se om bakterier i vattnet kan vara orsaken. Man testar även matprodukter och mjölk som säljs i område”
Citera
2020-12-07, 11:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Inte tillräckligt. Vi har inte lyckat hålla nere smittan tillräckligt mycket.
Lyckas man hålla nere samhällspridningen så räddar man liv.

Avlidna/1M vs Antal dagar med ≥ 5% PCR positiva mellan 2020-03-01 - 2020-12-05.

Norge: 28 dagar, 65 avlidna/1M
Finland: 36 dagar, 74 avlidna/1M
Danmark: 38 dagar, 151 avlidna/1M
Tyskland: 68 dagar, 224 avlidna/1M
Sverige: 153 dagar, 699 avlidna/1M
Ska du jämföra med andra länder föreslår jag att du jämför med alla andra (europeiska) länder, inte bara det skeva urval du presenterat ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in