2020-12-07, 09:52
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharadjan
Det här har jag alltid undrat över. Om nu tiden är så viktig och om varje timme räknas osv, varför börjar man alltid så sent? Samling 10:30 är ju närmare lunch. Killen ligger ju, om inte död, allvarligt skadad hela natten och morgonen. Varför har man inte samling kl. 6 med några termosar kaffe med sig? Det är väl då man behövs om man är en sådan organisation och inte under kontorstider?
Så viktigt är det knappast! Hinner han dö så är det så, och det är inget någon kommer gräma sig över. Så funkar svenskar.
Citera
2020-12-07, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dedenstora
Tvillingarna har en våldsam relation. Hört från flera källor att det finns filmer på när pojkarna har misshandlat varandra grovt på fester.

Intressant om det stämmer. Verkar dock gå väldigt mycket rykten just nu. Hursomhelst att konstigt att ingen gick efter nä killen drar utan skor osv.
Citera
2020-12-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hampe66
Såg även på faderns FB att han inte uppger Mattias som sin son men hans bror står som son.

Däremot verkar det lite si och så med hur seriöst man använder sig av FB.

Ser man på faderns vänner så finns det ett flertal olika FB konton med båda sönernas namn.

Kan man utläsa något om deras relation ur detta?

Hur kan man tro att man kan hitta vettig information genom att läsa folks facebook-sidor? Måste vara det mest korkade man kan göra.
Citera
2020-12-07, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharadjan
Det här har jag alltid undrat över. Om nu tiden är så viktig och om varje timme räknas osv, varför börjar man alltid så sent? Samling 10:30 är ju närmare lunch. Killen ligger ju, om inte död, allvarligt skadad hela natten och morgonen. Varför har man inte samling kl. 6 med några termosar kaffe med sig? Det är väl då man behövs om man är en sådan organisation och inte under kontorstider?

Om man nu vill hitta något och ”checka av” ett område så kanske det är en fördel att det är ljust ute.
Citera
2020-12-07, 10:21
Medlem
Det kan inte vart så att det delades ut droger på berörd fest så det kan ha gått snett när han debutera med det.
Citera
2020-12-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Intressant om det stämmer. Verkar dock gå väldigt mycket rykten just nu. Hursomhelst att konstigt att ingen gick efter nä killen drar utan skor osv.

Kanske hans vänner satt och tråkade honom och han tog mer illa upp än vad de trodde/var meningen.

Konstaterade att han gick ut utan både skor och mobil... trodde i halvfyllan att han snart skulle komma tillbaka till festen. Tiden gick och grabben blev alltmer ledsen för att ingen sökte honom utanför dörren och fick spel och drog därifrån.
Citera
2020-12-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Ja håller med att det kan uppfattas som det,men det var inte min mening. Var lite för att jag tyckte de andra speukulationerna var lite väl "kryddade". Men att det skulle va meningslöst håller jag inte med om, det är just så här utredningar går till. Man målar upp scenario och stryker de som inte känns relevanta.

Citat:
Ursprungligen postat av Dedenstora
Tvillingarna har en våldsam relation. Hört från flera källor att det finns filmer på när pojkarna har misshandlat varandra grovt på fester.

Den teorin är nog den mest sannolika hittills. Han har fått spö av brorsan som sean lett till döden. Ett liknande fall skedde i Surahammar för något år sedan.
Citera
2020-12-07, 10:51
Medlem
Liberty75s avatar
Vet vi med säkerhet att han drog utan jacka, skor, plånbok och mobil? Kanske hade han allt detta med sig men ses en stund senare på övervakningskameror springandes utan dessa ägodelar.

Då blir det genast mer logiskt och tyder på ett överfall, kanske med misshandel, och att han försöker springa ifrån förövarna.

Polisen har ju så klart gett signalementet de fått från kameran.
Citera
2020-12-07, 11:08
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Varför skulle svenskarna ta emot lågutbildade flyktingar av något annat skäl än att vara humana menar du? Och skänka pengar till fattigare länder? Och Missing People går runt och letar efter försvunna människor för att de är så narcissistiskt lagda då? Väldigt märkligt sätt att se på saken måste jag säga. Det kanske är du själv som har svårt att tänka dig att andra människor faktiskt bryr sig på riktigt och då säger det ju mer om dig än något annat. Ja, detta är lite OT.
Problemet är att detta är något jag har sett om och om igen i Sverige, och inte minst känner igen från sjukvården. Man är ute och understryker hur kritiskt och hur känsligt det egna yrkesuppdraget är, framför allt när det gäller att få tilldelat mer resurser och mer personal, men sedan är det inte alls så noga i verkligheten. Det har funnits massor av fall senaste åren med ambulanser som inte skickats ut (t.ex. killen som ringde upprepade gånger och sedan dog med brusten mjälte), poliser som tagit emot nödsamtal men valt att inte tro (bekvämt!) på den som ringer i panik och behöver räddas, osv.. Här är ett aktuellt exempel med en kille som dog efter att ha blivit nekad ambulans för att ambulanspersonalen inte hade lust att "coronasanera" ambulansen efter att ha transporterat honom i den.

När någon har mage att insinuera att vederbörande tjänsteman bär ansvar för att personen i fråga dött eller farit väldigt illa är reaktionen vrede. Den reaktionen är högst förståelig, dels eftersom personen tappar ansiktet i sin yrkesroll (och i sin hjälteroll), dels eftersom personalen angrips i friden på stationen eller motsvarande, inte minst i fikarummet, där de inte ska behöva störas med att åka ut på uppdrag och liknande.

Ja, det är ett tecken på narcissism (eller liknande) att man å ena sidan går ut i media och påtalar hur kritisk tidsfaktorn är ("här räknas varje minut!" osv.) för att understryka att det egna uppdraget och den egna rollen är oerhört viktiga, å andra sidan sedan inte har särskilt bråttom överhuvudtaget. Det avslöjar att det inte alls är så väldigt viktigt huruvida livet på just den här personen räddas eller inte, åtminstone inte viktigare än att man i en situation som denna samlas (observera: inte börjar gå ut och leta) tidigare än 10:30.

Egentligen vill jag inte angripa just de här specifika personerna i Missing People så mycket för ett problem som är väldigt allmänt utbrett idag i Sverige (inte bara i de yrkesgrupper jag nämner ovan, utan överallt, även om det blir mer problematiskt än nästan någon annanstans i sådana grupper). Visst är det så att de är ute och letar och att de kan hitta om inte annat kroppen så att han kan få en begravning. Men Maharadjans fråga är högst befogad och den pekar enligt mig i den riktningen som jag beskriver ovan.
Citera
2020-12-07, 11:37
Medlem
Någon skrev att bröderna hade en våldsam relation.

Hur våldsam?

Var det mest på fyllan och villan de slogs och var det lite för att impa på polare?

Om det var riktigt illa och de misshandlade varandra uppsökte de någonsin sjukhus? Isf borde borde polis och socialen vara inblandade då de är minderåriga.

Är det någon som vet varför de inte kom överens och har det alltid varit så eller bara på fyllan?
Citera
2020-12-07, 11:40
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Hur kan man tro att man kan hitta vettig information genom att läsa folks facebook-sidor? Måste vara det mest korkade man kan göra.

Läst pappans? Han är som en öppen bok
Citera
2020-12-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Läst pappans? Han är som en öppen bok

Kan du inte skriva vad som sägs. Har inte facebook
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto