2020-12-07, 10:28
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad fan är casualkulturen?
fotbollshuligankulturen
Citera
2020-12-07, 10:38
Medlem
LoversInJapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Prajumpers - Babbigt som fan

Canada goose - Så pass babbigt att det inte är babbigt längre. Typ en gammal klassiker. Många medelålders människor som vill ha en varm jacka har Canada Goose.

-Gucci. Förstört vet jag inte? Dock en märke som blivit väldigt street och hiphop jmf med förut. Men visst ur ett östermalmstants-perspektiv så är det nog förstört.

- Rolex har alltid haft stämpeln som turkigt. Även om det ändå är den vanligaste klockan på vita människor med mycket pengar i realiteten. Personligen tycker jag dem gör snyggast klockor och att det är en odödlig klassiker.

- Här skulle jag vilja dra min analys till att Audi blivit det stora babbemärket. BMW blivit mer medelklassmärke. Iaf om du tittar på vilka som kör bilarna på vägen. BMW har inte alls hängt med i trenderna. Frågar du random arab 20+ så är det en Audi man drömmer om. BMW X-serien och Volvo XC-90 är medelklass med pengar som jag ser det. Audi är för babbar som vill racea på nynäsvägen.

Bra analys på Audi Stämmer rätt bra, tycker dock själv när man är ute på vägen att 90 % som kör BMW har invandrarbakgrund och följer stereotypen att inte använda blinkers

Det svåra är dock att tänka på dyra märken som inte är babbiga. Typ Ralph Lauren (även om många babbar har det men det är flest svenskar som har det), Filippa K, J Lindeberg? Vilka tycker du?
Citera
2020-12-07, 10:46
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoversInJapan
Bra analys på Audi Stämmer rätt bra, tycker dock själv när man är ute på vägen att 90 % som kör BMW har invandrarbakgrund och följer stereotypen att inte använda blinkers

Det svåra är dock att tänka på dyra märken som inte är babbiga. Typ Ralph Lauren (även om många babbar har det men det är flest svenskar som har det), Filippa K, J Lindeberg? Vilka tycker du?

Alla märken som är mer hipstriga eller svenska är inte så babbiga. Typ Filippa K, A days marsch och allt vad dem heter. Det är märken som inte är så dyra iof, så det kanske inte räknas som lyx.

Men i övrigt blir dem flesta märkena man kan flasha med babbiga. Typ Moncler osv.

Själv fattar jag inte hur folk orkar hålla på. Särskilt när man ser ungar som trångbott i hyresrätt men har en mössa fär 4000 kr på huvudet. Wtf liksom?

Själv är jag så obrydd att jag lätt skulle kunna köpa en Canada Goose bara för att det är kvalitet och håller en varm. Har en Whoolrich jag använder mycket idag men skulle uppskatta en jacka som är ännu varmare faktiskt.
Citera
2020-12-07, 10:54
Medlem
LoversInJapans avatar
Citat:
Alla märken som är mer hipstriga eller svenska är inte så babbiga. Typ Filippa K, A days marsch och allt vad dem heter. Det är märken som inte är så dyra iof, så det kanske inte räknas som lyx.

Men i övrigt blir dem flesta märkena man kan flasha med babbiga. Typ Moncler osv.

Själv fattar jag inte hur folk orkar hålla på. Särskilt när man ser ungar som trångbott i hyresrätt men har en mössa fär 4000 kr på huvudet. Wtf liksom?

Själv är jag så obrydd att jag lätt skulle kunna köpa en Canada Goose bara för att det är kvalitet och håller en varm. Har en Whoolrich jag använder mycket idag men skulle uppskatta en jacka som är ännu varmare faktiskt.

Håller med dig, helt bisarrt att bo i en no-go zone och bära kläder som är värda 15k och tro att man är något.
Tycker inte Woolrich är ett babbe märke, det är ingen stor blaffa på märket så det är mycket mer subtilt. Mm kanske värt med en Canada Goose om man har den mer än 5 år, får bara akta sig så man inte blir rånad på kuppen.
Citera
2020-12-07, 10:58
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samuel
Kläder som gör anspråk på funktion snarare än status klarar sig bättre tycker jag. Men det är ju mer i en friluftskontext.

Exempel:
Arc'teryx
Klättermusen
Houdini
Norröna
Patagonia
The North Face
northface skänkte pengar till marxisterna i blm, så de får gärna gå i konkurs
Citera
2020-12-07, 11:02
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Finns många märken som har blivit blattefierade som jag vägrar köpa även om jag tycker en del av de är snygga.

-Parajumpers (känns som varenda invandrare bär på denna jacka och jag tycker inte jackorna är snygga någonstans)
-Canada Goose (finns vissa jackor som är snygga men de är överprisade och det finns ett inflöde av fake-jackor)
-Gucci (fult som fan, hatar detta märke)
-Rolex (som någon skrev tidigare, arab-klocka. Riktiga klock-entusiaster bär Omega etc.)
-BMW/Audi (folk har skrivit detta tidigare också men tänker verkligen organiserad kriminalitet när jag ser dessa bilar ute på vägen, även om vissa av dessa bilar är snygga i min åsikt)
vad är parajumper?
Citera
2020-12-07, 11:07
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Håller med dig, helt bisarrt att bo i en no-go zone och bära kläder som är värda 15k och tro att man är något.
Tycker inte Woolrich är ett babbe märke, det är ingen stor blaffa på märket så det är mycket mer subtilt. Mm kanske värt med en Canada Goose om man har den mer än 5 år, får bara akta sig så man inte blir rånad på kuppen.

Kanske det som är grejen. Att visa att man kan gå runt orörd i en no-go-zon med märkeskläder. Visa att man är tung. Ingen som skulle våga göra något. Känns som en del i den kulturen. Ett sätt att visa status/makt.
Citera
2020-12-07, 11:07
Medlem
shevitas avatar
Jag skulle vilja säga alla märken som går att köpa i butiker på stan, som är av dyrare karaktär. Från gucci till dior och monclair.

Anledningen till det är:
- wt/blatte tjejer köper fejk väskor och dylikt utomlands
- deras kriminella killar köper/snor äkta sådana till dem
- kriminella pojkar snor/köper det som de ser i musikvideos.

Det är där de får sin inspiration ifrån.

Men de mindre kända märkena, dock oftast dyrare och mer poppis inom modebranchen, de har de inte förpestat....än..

Märken som tex (borde inte skriva de här egentligen):

- giuseppe zanotti
- manolo blahnik
- zegna
- Sandro Botticelli
- Alexander mcqueen
- valentino
- stella mccartney

Osv....

Anledningen till att de inte även förpestat dessa är:

1. Dessa märken brukar oftast inte ha stora tryck och emblem, det är således inte så intressant för den ytlige mongoliden
2. Dessa märken är inte hårt marknadsförda i filmer eller musik, de försöker vara någorlunda underground, fastän de inte är det
Citera
2020-12-07, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
På vilket sätt är varumärket ”förstört”? Vad tror du Fjällräven helst önskar sig, att ett fåtal entusiaster köper en grön Kånken var 20:e år eller att 1000x fler trottoarskogsmullar köper en vartannat år i den senaste modefärgen. Och Harley Davidson hade inte funnits idag om inte överviktiga män i övre medelålder hade förbarmat över denna dinosaurie till motorcykel.
Man kan inte leva på ”entusiaster”, de är för få och har för lite pengar.

Jag tror du missat andemeningen i trådstarten och inläggen.

Jag tolkar i alla fall inte tråden som om det är marknadsandelar och företagsekonomi vi ska diskutera och svarade därför inte ut i från ett lönsamhetsperspektiv utan, som dom flesta andra i tråden, ut i från personliga preferenser.

Men vill du ändå prata ut i från varumärkesägarens perspektiv är väl dina frågor och synpunkter relevanta för i princip alla inlägg i tråden.

När Fjällräven via Blondinbella mfl började omprofilera för att även bli ett bredare modemärke öppnade man samtidigt upp för mer nischade märken i deras huvudsegment så det är ju inte helt enkelt att säga vad som är bäst. I synnerhet inte på lång sikt.

Vad var bäst på den Svenska marknaden för Canada Goose, att 500 personer på Östermalm hade en livslång relation till varumärket eller att man under några få år pumpade ut många många gånger fler jackor men i dag inte har någon stark grupp som identifierar sig med märket?
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-12-07 kl. 11:20.
Citera
2020-12-07, 11:12
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Kanske det som är grejen. Att visa att man kan gå runt orörd i en no-go-zon med märkeskläder. Visa att man är tung. Ingen som skulle våga göra något. Känns som en del i den kulturen. Ett sätt att visa status/makt.

Ja, ungefär som djur gör i jungeln. Eller sånt urfolk i öknen där de smyckar sig själva med skelettdelar och stenar för att imponera på det motsatta könet.
Citera
2020-12-07, 11:17
Medlem
Citat:

Varför då? Varför ska ALLT man äger vara dåligt bara för att man bor dåligt och varför kan man inte bo där och tro att "man är något"?

Styrs hela din identitet och självkänsla av var du bor och vad du har på dig?
Citera
2020-12-07, 11:18
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tror du missat andemeningen i trådstarten och inläggen.

Jag tolkar i alla fall inte tråden som om det är marknadsandelar och företagsekonomi vi ska diskutera och svarade därför inte ut i från ett lönsamhetsperspektiv utan, som dom flesta andra i tråden, ut i från personliga preferenser.

Men vill du ändå prata ut i från varumärkesägarens perspektiv är väl dina frågor och synpunkter relevanta för i princip alla inlägg i tråden.

När Fjällräven via Blondinbella mfl började omprofilera för att även bli ett bredare modemärke öppnade man samtidigt upp för mer nischade märken i deras huvudsegment så det är ju inte helt enkelt att säga vad som är bäst. I synnerhet inte på lång sikt.

Vad var bäst på den Svenska marknaden för Canada Goes, att 500 personer på Östermalm hade en livslång relation till varumärket eller att man under några få år pumpade ut många många gånger fler jackor men i dag inte har någon stark grupp som identifierar sig med märket?

Ja kan vara en del interna beslut inblandade. Har sett flertalet varumärken som man pumpat ut och dumpat på samma sätt. Stark försäljning. Sedan säljer man aktierna och cashar ut. Kvar blir nån sate som ska få liv i sagda varumärke igen. Ofta helt döfött.

Så en fråga om du vill ha långsiktig investering eller pengarna på kontot nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in