2020-12-06, 18:19
Medlem
Kan man ta över någon annans skuld?
Citera
2020-12-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187

Tvivlar jag på. Däremot kan du betala personens skulder genom att ange dennes personnummer i betalningen.
Citera
2020-12-06, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187

Hur menar du? Det går ju köpa skulder om du år borgenär, som gäldenär kan du inte ta över någon annans.
Citera
2020-12-06, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeMigMinaPengar
Undrar om studiemelet jag får av CSN krockar med förbehållsbeloppet under löneutmätningen? Agerar alltså studiemedlet som förbehållsbelopp? Kan jag på något sätt ha ett extra jobb som ger mig 6k i samband med studiemedel utan att kronkalle drar in sina tassar på det?

Undrar även om jag skaffar ett heltidsjobb som ger mig 18k netto och ansöker om skuldsanering, hur mycket kommer de att ta av mig? Kan man komma överens om månatliga betalningar utan löneutmätning?

Kan jag begära skuldsanering medan jag studerar me CSN och har ett deltidsarbete?

Tack på förhand

Om du vill behålla mer pengar så måste du visa dina utgifter för Kronis.
De tar bara schablonbelopp tills du visar de var ditt existensminimum ligger.

Sen har de väl maxtak på hur mkt de tar per mån oxå.
Citera
2020-12-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Om du vill behålla mer pengar så måste du visa dina utgifter för Kronis.
De tar bara schablonbelopp tills du visar de var ditt existensminimum ligger.

Sen har de väl maxtak på hur mkt de tar per mån oxå.

Jag förstår, men kan de bara dra av pengarna samma dag som de kommer på kontot osv?
Citera
2020-12-07, 02:35
Medlem
Tog reda på infot själv, nej studiemedel är inte en del av förbehållsbeloppet, men lönen är det och allt över den satta gränsen för förbehållsbelopp kommer kronkalle att ta. Skall försöka ge mitt bästa för att lösa denna situation.
Citera
2020-12-07, 09:42
Medlem
Mittpunkts avatar
Ni som har skuldsanering - hur mycket betalar ni varje månad och hur betalar ni? Får ni det belopp ni ska betala varje månad på faktura från kfm med samma OCR för hela saneringsperioden?
Citera
2020-12-07, 15:18
Medlem
Jag har fått papper med info på vad jag ska betala varje månad och till vilket konto. Det e samma OCR nr som ska anges varje månad. Sen e det bara att se till att betala det varje månad 11 600 har dem räknat ut att jag ska betala varje månad. Men det beror helt vad du tjänar och om du har barn osv.
Får inga fakturor utan det e samma summa/OCR varje månad.
Senast redigerad av jkm77 2020-12-07 kl. 15:23.
Citera
2020-12-07, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeMigMinaPengar
Jag förstår, men kan de bara dra av pengarna samma dag som de kommer på kontot osv?

De går via arbetsgivaren när det gäller lönen iallafall, så löneutmätningen kommer stå på din lönespec.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2020-12-07 kl. 18:39.
Citera
2020-12-08, 10:03
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Jag har fått papper med info på vad jag ska betala varje månad och till vilket konto. Det e samma OCR nr som ska anges varje månad. Sen e det bara att se till att betala det varje månad 11 600 har dem räknat ut att jag ska betala varje månad. Men det beror helt vad du tjänar och om du har barn osv.
Får inga fakturor utan det e samma summa/OCR varje månad.

Jag ansökte själv om skuldsanering i förra månaden (1,063,000). Allt är blancolån. Betalar visserligen av dessa idag efter avtal med olika inkasso. Allt som allt 14,500 kr / månaden på dessa skulder. Har fyra betalningsanmärkningar (tre vanliga från maj 2020 och sedan en utmätning i augusti 2020).

När jag gör en förbehållsräkning på kfm så blir det:

Förbehållsbelopp: 19,395
Disponibelt belopp för Kronofogdemyndigheten: 14,605 kr
Senast redigerad av Mittpunkt 2020-12-08 kl. 10:09.
Citera
2020-12-15, 11:03
Medlem
Om en skuld gått till kronofogden för ett SMS lån och det står att man måste genast betala den här stora summan...

kan man fortfarande komma undan med en avbetalning på något sätt av det lånet/skulden? eller är det helt kört nu och det enda som återstår är att tvingas betala hela summan?
Citera
2020-12-15, 12:31
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
kan man fortfarande komma undan med en avbetalning på något sätt av det lånet/skulden? eller är det helt kört nu och det enda som återstår är att tvingas betala hela summan?

Ring inkassobolaget och betala den avgift som inkassobolaget har betalat till kfm (tror det heter ansökningsavgift) och då drar dom tillbaka ärendet och du kan göra upp en avbetalningsplan med inkassobolaget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in