2020-12-07, 04:42
Medlem
Grandiosos avatar
Intressant läsning här:

Medierna och Skandiamannen

Citat:
I förhören med Engström blev alla motsägelser i hans berättelse uppenbara. Den som jämförde hans historia med förhöret som hållits med Skandias personalchef kunde lätt inse att det var Engström själv som börjat utreda sin egen utpasseringstid, och att han i rättegångsförhören sedan ändrat den.

Som om inte detta vore nog, kunde den vetgirige läsa ett märkligt förhör med Skandias säkerhetsansvarige Per Häggström, som tidigare arbetat som mordutredande polis. I förhöret med sina tidigare kollegor avrapporterade han sitt uppdrag från dem att diskret utreda misstankarna mot Engström. Det framgick att han hållit förhör, gjort rekonstruktioner och planerat att leta efter vapendelar i grafikerns rum. Om advokat Liljeros hade läst de här handlingarna torde han ha förstått att Stig Engström under en tid varit misstänkt för det mord som hans nu klient stod åtalad för. De journalister som hade till uppgift att granska utredningen och rättegångarna hade anledning att fråga sig om inte Engströms angelägenhet att få torgföra sin förväxlingsteori kunde bero på att det var han som var mördaren.
Citat:
Krister Peterson beklagade idag att de tidigare mordutredarna aldrig förhörde Stig Engström som misstänkt. Under de år Engström var i livet fanns det bara en tidning som ställde de kritiska frågorna till spaningsledningen: Proletären. Och bara en journalist som ställde Stig Engström mot väggen: privatspanarnestorn Sven Anér.

Det var alltså bara de ofta så förlöjligade privatspanarna som, när det begav sig, insåg behovet av fortsatt utredning av Skandiamannen.

https://www.dagensarena.se/essa/medierna-och-skandiamannen/
Citera
2020-12-07, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
CP-försvararna verkar inte heller ha kallat YN som vittne till rättegången, vilket är lite märkligt.

Finns det förresten någon bra teori om varför CP-försvararna kallade Stig Engström som vittne?

Denna fråga berörs från 8:50 minuter in i detta klipp:

https://www.youtube.com/watch?v=Jf9IhfoNRZE

... samt även i artikeln som nämns i föregående inlägg såg jag nu.
Senast redigerad av Stabatmater 2020-12-07 kl. 05:57.
Citera
2020-12-07, 08:42
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Ja exakt hur han rörde sig kan vii ju inte veta.
Sedan är min lokalkännedom inte tillräckligt god för att spekulera så mycket i detta.
OM en flyktbil fanns så förstår jag dock inte varför han isåfall skulle ha återvänt till Skandia men vem vet?
Det var i s f antagligen planerat från början eftersom han gick ut på Sveavägen strax före mordet. Det är lite smågator och gränder (vanligtvis folktomma, i synnerhet på den tiden) där i området och det finns rätt så många alternativa rörelsevägar att ta sig ned från Brunkebergsåsen tillbaka till mordplatsen. Behöver inte ta jättelång tid heller ens till fots.

Citat:
Att han återkom just från där han sade sig ha avbrutit den påhittade polisjakten kan vi nog va rätt säkta på tror jag,
Ja, jag ser ju en linje i hans "vittnesberättelse" där han i detalj återger delar av sitt rörelseschema för att förvilla eventuella vittnen som skulle ha sett honom. Allt i precisionsdetalj: gå in till skyltfönstret, snubbla på OP, titta på LJ under sagda tid, peka med hela handen i militärisk stil, rusa efter poliserna fram till hörnet Luntis, gå tillbaka till mordplatsen invid barackväggen mot Sveavägen till etc.

Allt detta skulle bara vara tillfälligheter? Hur höga är oddsen?
Citera
2020-12-07, 08:49
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
LGWP i nyhetsmorgon idag, "det var inte Engström som sköt Palme".

(och han kommer lägga fram sin "utredning" om det när han summerar brottsåret 2020)

Han har förstås rätt, det är totalt galet att göra SE till gärningsman.
LGWP har inte alltid rätt. Men, absolut, vi skall ge honom en chans och se vad han har att tillägga.
Citera
2020-12-07, 09:08
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Jag är nästan säker.
...
Det finns knappt så mycket slump att alla märkliga omständigheter kan förklaras på det viset.
Eller genom rimliga naturliga förklaringar.
...
...
Så mycket slump KAN finnas att alla dessa omständigheter är slump eller går att förklara naturligt.
MEN det är ytterst osannolikt om man är realistisk.

Jag tycker inte att man ska krångla till saker när så mycket pekar år ett håll så behöver man inte hålla på och leta krystade hittapåförklaringar för att till varje pris få det till nåt annat nåt är rätt så osannolikt.

Du är så logisk att du pratar emot dig själv bara i detta inlägg. Den enda du kommer med tillkrånglade hittepå förklaringar i stil med KP:s. "SE måste haft ett vapen för Palme blev ju skjuten". Hög nivå på den utredningen

Ps. Och jag har avskrivit Stig Engström som ens tänkbar statsministermördare.
Den möjligheten är totalt stängd. Så förknippa mig inte med nissarna som velar i frågan.
Citera
2020-12-07, 09:22
Medlem
Citat:
Jag baserar det på sånt jag läst de gick sakta och lyste med lampor vid tex T banestationen.
Jag ska dock erkänna att jag inte exakt vet vart polisen spydde så du ka ha rätt där absolut.
Vilka som sagt att de gick sakta kan jag inte på rak arm dra mig till minnes.

Det har jag absolut läst det kan ha varit i förhör men när du på ett sakligt sätt är så säker så blir jag osäker kanske var det nån som bara tolkat det så och sedan så har det blivit en sanning för mig och en del andra här.
Ni andra har ni inte också läst detta?
Förresten jag antar att många har läst förhören med Ålandskvinnan?
Min länk till de förhören funkar tyvärr inte.
Ni som läst det vad säger ni?
Man blir i vart fall inte mindre misstänksam mot SE efter att ha läst speciellt förhöret med henne från 87.

Bra. Det är bättre att man kollar upp hur det låg till i verkligheten innan man skriver. Annars är risken stor att man sprider desinformation. Illa oavsett om det är medvetet eller omedvetet. Dessutom är det så lätt att kolla upp sakerna.
Kollar du du exempelvis från 07.45 här så framgår det att han spydde ovanför trappkrönet, och anledningen var inte att han gått sakta och lyst med ficklampa.

https://m.youtube.com/watch?v=525XSRTntKU

Att de sprang finns massor med källor på. Bl.a. de själva, och exempelvis HJ använde ordet ”kutade”.
SE chansade rätt igen.

Jag har läst förhören med Ålandskvinnan.
Jag sammanfattar:
Hon hade mött en man och en kvinna i sin butik vid tiden för Palmes begravning.
Hon kom inte ihåg hans namn, men hon säger att hennes man som också befann sig i butiken minns att han hette Stig Engström. Hon kände igen SE från en bild i Expressen den 7/4.
Mannen och kvinnan ska ha vuxna barn, och äga en herrgård. Så långt inte likt SE.
Redan innan hon såg honom i tidningen den 7/4 kände hon igen honom som en person som liknade mördaren. Hon reagerade direkt då han kom in. Då undrar man hur Ålandskvinnan visste hur mördaren såg ut?
Det visste hon inte, men hon tyckte att han liknade en teckning föreställande en springande man bakifrån som publicerats i Expressen tidigare. Tecknaren hade f.ö lika dålig koll på hur mördaren såg ut, och har gjort sin bild utifrån sin egen fantasi. Man kan f.ö inte identifiera en person utifrån en tusch-teckning.
Redan här borde polisen dragit öronen åt sig.
Men vad hade då mannen som liknade SE sagt?
Erkänt mordet?
Nej inte alls. Han hade reagerat kraftigt över häktningen av Victor Gunnarsson, och trodde att polisen bara ville ha någon att visa upp.
När hon sedan fått veta att SE var grafiker fick hon för sig att han jobbade för EAP, och var på Åland i samband med ett möte de hade där. Känns teorin igen? End of story.

När man läser detta så förstår man att kvinnans egna grundlösa teorier har planterats i utredningen, och nått fram till Per Häggström på Skandia, som tagit dem vidare in i konspirationsteoriernas sköna värld, och sedan manglats och formats av herrar som Sven Anér, TP och andra och kommit att bli vad de sedan blev.
Blaha, blaha...
Senast redigerad av MacMackay 2020-12-07 kl. 09:32.
Citera
2020-12-07, 09:32
Medlem
SE kallades av försvaret i tingsrätten

"Nu utreds den avlidne Skandiamannen Stig Engström själv för Palmemordet.

Den femte juni 1989 inleddes den uppmärksammade och omfattande rättegången mot Christer Pettersson i Stockholms tingsrätt.

Polisen hade sedan tidigare varit tveksamma till Stig Engströms uppgifter om sitt agerande vid mordplatsen, som dömts ut som ej trovärdiga. Därför hade åklagarna heller inte kallat honom som vittne till tingsrätten. Det blev i stället Christer Petterssons försvarsadvokat, Arne Liljeros, som kallade Engström för att höras om sitt vittnesmål på mordplatsen.

Stig Engström vittnade om att det funnits fler gärningsmän på platsen
Försvarets taktik var att så tvivel kring åklagarnas gärningsbeskrivning. Stig Engström vittnade om att det kan ha funnits flera gärningsmän på platsen.

Han berättade i rätten att han pratat med Lisbet Palme i samband med att Palme låg på marken. Då, sade Engström, hade hon pratat om "dom" – om flera gärningsmän.

– Nä, det var jag som frågade, jag frågade åt vilket håll. Och då pekade hon åt tunneln på tunnelgatan. Och så frågade jag, hur var han klädd. Och då tvekar hon ett litet kort ögonblick, ska vi säga en tre sekunder, och så säger hon ”mörkblå täckjacka”. Och sen eh, några sekunder senare, så säger hon: ”Förresten så har dom skjutit mej också”."

https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstrom-vittnade-for-christer-pettersson-/
Citera
2020-12-07, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Intressant läsning här:

Medierna och Skandiamannen

https://www.dagensarena.se/essa/medierna-och-skandiamannen/
Man kan oxå säga det så Här;
Skall det faktum att polisen underlät att utredda den skumme och skenbart virrige SE i laga tid?? Kunna läggas till grund för att idag - från åklagarmyndigheten såväl som från oss i Populasen - lite hej og hå peka ut SE som en trolig Palmemördare?

Är det på den nivån svensk rättssäkerhet ska ligga - idag och framledes?!
Citera
2020-12-07, 10:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det lustiga med just SE är dock att han ändrade sina utsagor efter att media skrivit om saker.
För att få ihop sin berättelse måste han ändra vissa saker annars hade han avslöjat sig,

Är det första gången du läser vittnesuppgifter?
Du bör kanske analysera de övriga vittnena också så ser du att detta inte är något SE-fenomen....

Vill du fortsatt hävda något med trovärdighet bör du även exemplifiera med konkreta uppgifter, men som sagt jämför gärna även med andra vittnen och se hur de påverkas av media under tiden...
Citera
2020-12-07, 12:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabatmater
Denna fråga berörs från 8:50 minuter in i detta klipp:

https://www.youtube.com/watch?v=Jf9IhfoNRZE

... samt även i artikeln som nämns i föregående inlägg såg jag nu.
Tack, det där har nog inte varit uppe här förut. Jag har aldrig förstått den "officiella" förklaringen till att Liljeros kallade SE som vittne, dvs. att Liljeros skulle ha velat få fram att Lisbeth skulle ha uttryckt sig som om det var två eller flera gärningsmän ("Förresten har dom skjutit mig också"). Hade Liljeros velat få fram det där i tingsrätten så hade han väl kunnat fråga Lisbeth själv och få förstahandsuppgifter, hellre än att få fram sådan här osäker hörsägen via SE (eller tänkte kanske Liljeros att SE hittade på?). Såg förresten på KP:s pressträff att även han var inne på den "officiella" förklaringen, men den går inte riktigt ihop.

I klippet du länkar till nu tycker jag att man får en rimligare förklaring till att Liljeros kallade SE som vittne. Som Claes Borgström säger (vid 09:50) i klippet du länkar till: En del vittnen talar om att gärningsmannen hade fladdrande rock, och att detta kan skapa tvivel kring åklagarens version. Kanske inte så att advokat Liljeros direkt vill antyda att SE med sin långa rock kunde vara den egentliga gärningsmannen, men att han kanske vill få fram att det åtminstone inte var hans egen klient CP som sågs springa in i gränden.

Jag minns att det också diskuteras i podcasten "Palmemordet" vad som skulle kunna ha varit Liljeros avsikt med att kalla SE som vittne. Där hänvisas det till något som Mossander skall ha sagt. Jag hängde inte riktigt med där när jag lyssnade på det, men jag har för mig att det var något om att Liljeros eventuellt kan ha velat få ut eller lyfta fram skandiaväktarnas vittnesmål (som tydligen inte var offentliga då eftersom de inte ingick i fupen):
38. Skandiamannen i tingsrätten (19 okt 2016 · Palmemordet):
https://podtail.se/podcast/palmemordet/38-skandiamannen-i-tingsratten/
Edit: Det klarnade lite för mig nu när jag läste texten som Grandioso nu citerade ur artikeln i dagensarena. Som CP:s advokat hade ju Arne Liljeros tillgång till slasken, och då han hade antagligen läst Per Häggströms PM. I så fall kan säkert Liljeros redan vid rättegången mot CP ha varit inne på att det var SE som var den egentliga gärningsmannen. Ur Häggströms PM:
Senast redigerad av Draifos 2020-12-07 kl. 13:05.
Citera
2020-12-07, 12:39
Medlem
Åke Rimborns samtal med Lisbet Palme på mordnatten var underlaget till rikslarmet som gick ut 02,05 den 1 mars 1986.

"Klockan 02.05 sänds ett rikslarm ut.

"Signalement på gärningsmän efter beskjutning av Sveriges statsminister: 2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör ev Ustasjarörelsen."

Det var Åke Rimborn som skrev larmet, som har förbryllat många sedan dess.

Larmet ändrades fyra gånger under natten och morgonen, men uppgiften om två gärningsmän fanns hela tiden kvar. Uppgiften om den kroatiska separatiströrelsen Ustasja togs bort redan i första ändringen.

Enligt Åke Rimborn byggde den uppgiften enbart på en känsla från Lisbet Palmes sida."

"Efter 30 års tystnad berättar polisen Åke Rimborn om den historiska natten, och varför han står fast vid uppgiften att Lisbet Palme såg två gärningsmän.

– Visst var fru Palme chockad och ledsen, men uppgifterna jag fick var konkreta, säger han.

Ett par timmar efter mordet på Olof Palme ringer det från Sabbatsbergs sjukhus till polisens ledningscentral. Lisbet Palme vill prata med "den långe polismannen" igen, en av få poliser hon anförtrodde sig åt den natten.

Nu, 30 år senare, promenerar tvåmetersmannen Åke Rimborn genom Sabbatsbergs sjukhus lokaler och försöker minnas den där natten.

Det var han som identifierade statsminister Olof Palme efter mordet. Han framförde beskedet om statsministerns död till polisens ledningscentral. Och det var han som skrev det så mystiska rikslarmet, där en kroatisk separatiströrelse pekades ut - och genomförde de första samtalen med Lisbet Palme efter mordet.

Men efter 30 år är hans historia en av de saknade pusselbitarna i historien om mordet på Olof Palme."

https://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/
Citera
2020-12-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Åke Rimborns samtal med Lisbet Palme på mordnatten var underlaget till rikslarmet som gick ut 02,05 den 1 mars 1986.

"Klockan 02.05 sänds ett rikslarm ut.

"Signalement på gärningsmän efter beskjutning av Sveriges statsminister: 2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör ev Ustasjarörelsen."

Det var Åke Rimborn som skrev larmet, som har förbryllat många sedan dess.

Larmet ändrades fyra gånger under natten och morgonen, men uppgiften om två gärningsmän fanns hela tiden kvar. Uppgiften om den kroatiska separatiströrelsen Ustasja togs bort redan i första ändringen.

Enligt Åke Rimborn byggde den uppgiften enbart på en känsla från Lisbet Palmes sida."

"Efter 30 års tystnad berättar polisen Åke Rimborn om den historiska natten, och varför han står fast vid uppgiften att Lisbet Palme såg två gärningsmän.

– Visst var fru Palme chockad och ledsen, men uppgifterna jag fick var konkreta, säger han.

Ett par timmar efter mordet på Olof Palme ringer det från Sabbatsbergs sjukhus till polisens ledningscentral. Lisbet Palme vill prata med "den långe polismannen" igen, en av få poliser hon anförtrodde sig åt den natten.

Nu, 30 år senare, promenerar tvåmetersmannen Åke Rimborn genom Sabbatsbergs sjukhus lokaler och försöker minnas den där natten.

Det var han som identifierade statsminister Olof Palme efter mordet. Han framförde beskedet om statsministerns död till polisens ledningscentral. Och det var han som skrev det så mystiska rikslarmet, där en kroatisk separatiströrelse pekades ut - och genomförde de första samtalen med Lisbet Palme efter mordet.

Men efter 30 år är hans historia en av de saknade pusselbitarna i historien om mordet på Olof Palme."

https://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/
Åke Rimborn framstår tamejfaen som bra mycket smartare, än den numera demoniserade SE,!!!
Hans "rikslarm" var ju som skräddarsytt faktiskt - till att vi i idag skulle stå där vi är: Med lång näsa, ingen mördare i sikte, någonsin.
SE körde med små skojsiga charader, med syfte att själv dra på sig allas skumma blickar.
En tämligen oskyldig liten "lek", med svenskt rättsväsende!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in