• 3
  • 4
2020-12-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det är mycket bra att åtgärderna för en gångs skull gynnar Denna svaga medelklassen som du verkar förakta.
Man är duktigt efterbliven om man tolkar något jag skrivit som att jag föraktar någon "klass". Jag vet inte om du kan göra något med den informationen, men tycker det var värt att poängtera.

Citat:
Det är medelklassen som står för statens intäkter, inte ”de rika” eller ”de fattiga”. Medelklassen parasiteras på från varje håll, påhejat av alla partier oavsett politik.
Nej, producenter står för statens intäkter. Det har ingenting med någon "klass" att göra. Sveriges skattetryck mot de absolut fattigaste producenterna är (relaterat till systemet i stort) världsunikt. Sedan är det även progressivt. Det är dock en missuppfattning att progressiviteten i sig är lika världsunik.

Du har även missförstått vilka staten "gynnar" (överhuvudtaget har du hittat på den tolkningen själv). Jag skrev att insatserna gått till svaga bolånetagare, inte att det handlar om att gynna svaga bolånetagare. Vad det handlar om är att det måste finnas pengar på botten om toppen ska gynnas utan att producera något (d.v.s. krasst just "parasitera" på andras produktion). Om svaga bolånetagare inte klarar att bära sina bostadslån fylls inte pyramiden på från botten. "Toppen" i Sverige handlar mer om politik än om produktion (d.v.s. Sverige är i dessa avseenden väldigt mycket mer likt Ryssland än USA). Utifrån detta bör du hitta logiken själv.
Senast redigerad av LarryLarry 2020-12-06 kl. 20:56.
Citera
2020-12-06, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Man är duktigt efterbliven om man tolkar något jag skrivit som att jag föraktar någon "klass". Jag vet inte om du kan göra något med den informationen, men tycker det var värt att poängtera.

Nej, producenter står för statens intäkter. Det har ingenting med någon "klass" att göra. Sveriges skattetryck mot de absolut fattigaste producenterna är (relaterat till systemet i stort) världsunikt. Sedan är det även progressivt. Det är dock en missuppfattning att progressiviteten i sig är lika världsunik.

Du har även missförstått vilka staten "gynnar" (överhuvudtaget har du hittat på den tolkningen själv). Jag skrev att insatserna gått till svaga bolånetagare, inte att det handlar om att gynna svaga bolånetagare. Vad det handlar om är att det måste finnas pengar på botten om toppen ska gynnas utan att producera något (d.v.s. krasst just "parasitera" på andras produktion). Om svaga bolånetagare inte klarar att bära sina bostadslån fylls inte pyramiden på från botten. "Toppen" i Sverige handlar mer om politik än om produktion (d.v.s. Sverige är i dessa avseenden väldigt mycket mer likt Ryssland än USA). Utifrån detta bör du hitta logiken själv.

Lustigkurre du. Producenterna ÄR medelklassen. De rika och de fattiga producerar inte värde.

Du föraktar visst medelklassen. Det är en den röda tråden i dina inlägg. Gissningsvis föraktar du de som, enligt dig, haft mer ”tur” än dig på bostadsmarknaden trots att du anser dig själv vara mycket smartare.
Citera
2020-12-06, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja! Hoppas fler gör som jag och använder dessa pengar för att amortera extra på bolånet istället för att konsumera pengarna.

Ja själklart ska pengarna betala av ditt bolån så du får 0% ränta på en del av dina lån.
Citera
2020-12-06, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Lustigkurre du. Producenterna ÄR medelklassen. De rika och de fattiga producerar inte värde.
Vissa rika producerar, väldigt många fattiga producerar. Varför tror du att det är relativt svårt att få jobb som typ lokalvårdare? Om du stjäl deras produktion förblir de också självklart fattiga.
Citat:
Du föraktar visst medelklassen. Det är en den röda tråden i dina inlägg.
Den röda tråden i mina inlägg har exakt 0 att göra med vare sig individer eller klasser. Den röda tråden i ditt läsande av mina inlägg är att du är helt dum i huvudet.
Citera
2020-12-07, 15:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakka
Ja själklart ska pengarna betala av ditt bolån så du får 0% ränta på en del av dina lån.

Eller så köper man utdelningsaktier och får tre gånger mer i utdelning varje år än vad man skulle spara på att amortera bolånet med pengarna, det är smartare.
Citera
2020-12-07, 16:03
Medlem
Aktieklipparns avatar
Antar att chansen till slopad reavinstskatt är ännu längre bort
nu när inlåsningseffekten minskar pga dessa skatteregler

Självklart tar man emot ett räntefritt lån om det finns möjlighet.
Citera
2020-12-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn

Det är ju bara räntefritt efter att du betalat en svindyr uppskovsränta som motsvarar en bankränta 3,25%. Du kan ju dessutom bli återbetalningsskyldig för belopp som tidigare inbetald skatt kvittats mot. Skulle säg ju längre tillbaks ens försäljning skett dessto mindre tjänar man på detta.
Citera
2020-12-07, 17:32
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Det är ju bara räntefritt efter att du betalat en svindyr uppskovsränta som motsvarar en bankränta 3,25%. Du kan ju dessutom bli återbetalningsskyldig för belopp som tidigare inbetald skatt kvittats mot. Skulle säg ju längre tillbaks ens försäljning skett dessto mindre tjänar man på detta.

Det jag menar med slopad reavinstskatt är OM reavinstskatten helt eller delvis
skulle tas bort permanent som i många andra länder, speciellt efter många års
ägande. Det har det varit tal om länge, men efter dessa nya bestämmelser så
lär det nog aldrig hända.

Tror att du missförstod mig.. kanske uttryckte mig lite oklart
Citera
2020-12-07, 19:35
Medlem
catlands avatar
Om det var några år sedan man sålde drar det ju snabbt iväg med 0,5% per år. Hur tänker ni där?
Citera
2020-12-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catland
Om det var några år sedan man sålde drar det ju snabbt iväg med 0,5% per år. Hur tänker ni där?

Yes motsvarar bankränta på 3,25% vilket ju är enormt högt I dagens läge
Citera
2020-12-07, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Yes motsvarar bankränta på 3,25% vilket ju är enormt högt I dagens läge

Dålig på matte. Om jag sålde lya i slutet av 2017 och skattade typ 230.000 på vinsten. Vad kan jag förvänta mig att få tillbaka nu när jag ändrar deklarationen och skuldsätter mig?
Citera
2020-12-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av havenoname
Dålig på matte. Om jag sålde lya i slutet av 2017 och skattade typ 230.000 på vinsten. Vad kan jag förvänta mig att få tillbaka nu när jag ändrar deklarationen och skuldsätter mig?

Vänta till den 16 december så kan du logga in på Skatteverkets hemsida och se konsekvenserna för dig personligen. Har ju att göra med vilka inkomster och avdrag du haft också.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in