Citat:
Ursprungligen postat av
Einzelgaenger
Det är mycket bra att åtgärderna för en gångs skull gynnar Denna svaga medelklassen som du verkar förakta.
Man är duktigt efterbliven om man tolkar något jag skrivit som att jag föraktar någon "klass". Jag vet inte om du kan göra något med den informationen, men tycker det var värt att poängtera.
Citat:
Det är medelklassen som står för statens intäkter, inte ”de rika” eller ”de fattiga”. Medelklassen parasiteras på från varje håll, påhejat av alla partier oavsett politik.
Nej,
producenter står för statens intäkter. Det har ingenting med någon "klass" att göra. Sveriges skattetryck mot de absolut fattigaste producenterna är (relaterat till systemet i stort) världsunikt. Sedan är det även progressivt. Det är dock en missuppfattning att progressiviteten i sig är lika världsunik.
Du har även missförstått vilka staten "gynnar" (överhuvudtaget har du hittat på den tolkningen själv). Jag skrev att insatserna gått till svaga bolånetagare, inte att det handlar om att gynna svaga bolånetagare. Vad det handlar om är att det måste finnas pengar på botten om toppen ska gynnas utan att producera något (d.v.s. krasst just "parasitera" på andras produktion). Om svaga bolånetagare inte klarar att bära sina bostadslån fylls inte pyramiden på från botten. "Toppen" i Sverige handlar mer om politik än om produktion (d.v.s. Sverige är i dessa avseenden väldigt mycket mer likt Ryssland än USA). Utifrån detta bör du hitta logiken själv.