2020-12-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Men A och O är väl att det köpta boendet kostar minst lika mycket som det sålda?

Yes, dessutom får man ju betala uppskovsbeloppet retroaktivt för de år man inte betalade uppskovsräntan. Ska motsvara en årsränta på 3,25% (vilket är rejält högt i dagens läge).

https://www.villaagarna.se/debatt/ov...ntan-for-alla/
Citera
2020-12-06, 18:22
Medlem
Luftgevars avatar
Så det är bara att kräva tillbaka sina miljoner och plöja ner dom i aktier och sen får dödsboet betala skulden? Har jag missat någonting?
Citera
2020-12-06, 18:23
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Yes men tror om man har bra bolån som jag blir det här en förlustaffär (hade man sluppit skatten retroaktivt hade jag ansökt direkt). Men som läget är nu skulle jag isåfall tjäna bättre på att upp mer bolån. Men jättebra du tjäna på det.

Har Handelsbanken, får du bättre ränta på annan bank än du har nu byt direkt.

0,99% hos Avanza och räknar med att det är återbetalt 2022.
Citera
2020-12-06, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
0,99% hos Avanza och räknar med att det är återbetalt 2022.

Aha det är ju lysande.
Citera
2020-12-06, 18:59
Medlem
Intressant och upphov till många frågor och tyckanden.

Frågorna har jag skickat till Skatteverket och har sett att man ska öppna upp ett formulär där man kan se utfallet av en omprövning av skatten. Ska tydligen öppna 16/12.

Tyckanden............
Jag har inte satt mig in i regelverket eftersom när vi sålde BRF 2015 valde att betala skatten direkt.

I det här förslaget så borde man väl(?) ta hänsyn till alla som betalt skatten direkt och lagt deessa pengar i ett bolån istället?

Man borde kompenseras för den ränta man betalt i bolån under denna tid(för den betalda skatten)?
Eller är jag ute o cyklar(igen)? :-)
Citera
2020-12-06, 19:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Aha det är ju lysande.

Ja! Hoppas fler gör som jag och använder dessa pengar för att amortera extra på bolånet istället för att konsumera pengarna.
Citera
2020-12-06, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Men A och O är väl att det köpta boendet kostar minst lika mycket som det sålda?
Nej detta är inte nödvändigt. Men då får du inte tillbaka hela reavinstskatten.

Skatteverket skriver följande.

”Billigare ersättningsbostad
Om du har sålt din bostad och köpt en billigare ersättningsbostad kan du inte få uppskov med beskattning av hela vinsten. Du räknar ut ditt slutliga uppskov med kvoteringsregeln. Kvoteringsregeln innebär att du får uppskov med lika stor del av vinsten som inköpspriset utgör av försäljningspriset. Om inköpspriset exempelvis är 80 procent av försäljningspriset får du uppskov med 80 procent av vinsten.”
Senast redigerad av Clyo 2020-12-06 kl. 19:44.
Citera
2020-12-06, 19:44
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Så det är bara att kräva tillbaka sina miljoner och plöja ner dom i aktier och sen får dödsboet betala skulden? Har jag missat någonting?

Nejdå! Kör bara! Och köp lite Champagne också!
Citera
2020-12-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nejdå! Kör bara! Och köp lite Champagne också!

Yes, om du inte behöver sälja innan du dör.
Citera
2020-12-06, 20:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Yes, om du inte behöver sälja innan du dör.

Då får man väl sälja av lite av aktierna man köpte!
Citera
2020-12-06, 20:32
Medlem
Selmaskusins avatar
Nu ska pensionärer som sitter i villor kunna sälja dem och köpa en dyrare bostadsrätt. De slipper betala uppskovsränta och reavinstskatt kommer de aldrig behöva betala om de sitter kvar i bostadsrätten livet ut. Det är i de flesta fall generationerna som köpt fastigheter med rätt till stora ränteavdrag, inga takregler på lån som idag och dessutom med hög inflation som ätit upp delar av lånen.
De som säljer eller har sålt utan att köpa ny dyrare bostad inom ett år ska av någon märklig anledning betala reavinstskatt. Bättre vore för alla att de helt slopar reavinstskatten.
Citera
2020-12-06, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Nästan hela det riktade bidraget under corona-krisen har gått till (svaga) bolånetagare. Alltså specifikt den grupp där vi har många, väldigt många, svaga bolånetagare.

Riktigt fattiga har, vad jag sett, inte fått så mycket som en krona i stöd. Väldigt rika har väl inte fått så mycket heller. Hela det unika bidragspaketet har handlat om att hålla värderingar uppe på bostadsmarknaden.

(just den här åtgärden ligger lite vid sidan av, och handlar mer om att in i det sista försöka hålla liv i en långsiktigt ohållbar kommunistisk marknad.. jag kommenterar mer din förvåning över vilken grupp människor staten ser ut att hjälpa [egentligen handlar de om att den gruppen människor fyller på den pyramid där staten sitter på toppen]).

Det är mycket bra att åtgärderna för en gångs skull gynnar Denna svaga medelklassen som du verkar förakta. Det är medelklassen som står för statens intäkter, inte ”de rika” eller ”de fattiga”. Medelklassen parasiteras på från varje håll, påhejat av alla partier oavsett politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in