Citat:
Ursprungligen postat av
Hdes
Jag tackar dig TS för en mycket intressant tråd. Brukar du annars göra saft eller sylt av bären du plockar? Själv har jag aldrig gjort det men är intresserad av att lära mig hur man kokar bra saft. Annars så är ju självhushållning, oavsett nivån, en mycket viktig sak vad kommer till beredskap. Efter Sovjetunionens kollaps blev det ingen hungersnöd eller större "matkravaller" i Ryssland för att de flesta hade sommarställen (Datjan) där de kunde odla grönsaker, frukter, rotfrukter. Man behövde därför inte ständigt oroa sig och så blev myndigheternas börda lättare. Sen bodde ju många också i förorter helt bredvid jordbruk, men det visar i alla fall hur enormt viktigt det är med egen, lokal odling för att undvika okontrollerbar kaos.
Tack!
Du har gjort en korrekt reflektion över odlingens betydelse vid olika scenarion, är enda sättet få mat att man kan skapa det själv när ett samhälle kanske ligger nere tillfälligt eller för gott.
Jag gör sylt, saft, gelé, fryser in för använda vid bakning/efterrätter, kokar kräm, torkar mm. Anser det är lika viktigt som kunna odla att man även lär sig ta tillvara på frukt/bär samt kunna spara dessa för konsumeras under året.
Just saft är skitenkelt, ett kg bär, 4-6 dl vatten, 500 g strösocker/liter saft som grund, sen får man ”smaka av” så det blir lagom, 1 krm/liter saft med natriumbensoat.
Koka bär samt mosa med valfritt föremål, sila av med ställning och duk för saft. Ner i kastrull igen och koka upp under omrörning i med socker och natriumbensoat, skumma av och sen ner i rena flaskor.
Håller lätt till nästa säsong i sval källare eller liknande. Vill man vara extra noggrann smälter man paraffin och doppar korken i så man får en helt förseglad kork. Så gjorde mamma när vi var små. Har själv dock fuskat lite med den detaljen, men som sagt inte fått någon flaska än som inte hållit tätt och saften blivit dålig. Men villl man vara säker så...