2021-01-16, 14:35
Medlem
cacas avatar
Då har man kommit en bit in i 2021. Arbetar fortfarande hemifrån och det lär fortsätta ett tag till hoppas jag. Har upptagit förhandling med arbetsgivaren om kunna kliva ifrån och arbeta vidare hemifrån på heltid, nått viss framgång men inte i mål ännu. Har egentligen råd kliva av och sluta arbeta nu, men min plan är hålla i ett tag till. Vore perfekt om man kunde få till köra på distans resten av tiden.

Skulle i sådana fall kunna skaffa djur till gården. Är egentligen den sista utmaningen se om man klarar av ha djurhållning och få till det hållbart. Höns provade jag under 2020 och det var inga bekymmer, lite trist ta bort dem för man skulle åter till HK och sen bli hemskickad igen inom kort. Men då framtid ovis så väljer jag leva utan höns just nu.

Vi får se vart det utmynnar i för resultat så småningom. På gården har jag inte gjort speciellt mycket just nu. Äter av odlat lager, kött från höstens jakt och fisk från sjön så jag klarar mig uppenbarligen på det jag själv producerat.
De fröer jag tog under hösten har jag märkt, sorterat och ordnat en hylla så det blir ordning på dessa. Har tagit ut en mängd som ska användas samt även lagt i kuvert med sort/årtal för se om det fungerar spara fler år och ändå få bra grobarhet. Sen kanske man skulle ha dessa i frys så man återspeglar hur man lagrar i fröbanken på Svalbard.

För odling av chili är på gång, planerar sätta de första fröerna nu i veckan så man får bra chili även i år. Annars om jag blir permanent här så är ett riktigt stort växthus rätt högt upp på önskelistan. Tunelväxthus i all ära fungerar jättebra, men ett ”riktigt” växthus skulle ge andra fördelar som kunna ordna med värme mm för undvika frost och få längre odlings säsong.
Citera
2021-01-16, 19:03
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Då har man kommit en bit in i 2021. Arbetar fortfarande hemifrån och det lär fortsätta ett tag till hoppas jag. Har upptagit förhandling med arbetsgivaren om kunna kliva ifrån och arbeta vidare hemifrån på heltid, nått viss framgång men inte i mål ännu. Har egentligen råd kliva av och sluta arbeta nu, men min plan är hålla i ett tag till. Vore perfekt om man kunde få till köra på distans resten av tiden.

Skulle i sådana fall kunna skaffa djur till gården. Är egentligen den sista utmaningen se om man klarar av ha djurhållning och få till det hållbart. Höns provade jag under 2020 och det var inga bekymmer, lite trist ta bort dem för man skulle åter till HK och sen bli hemskickad igen inom kort. Men då framtid ovis så väljer jag leva utan höns just nu.

Vi får se vart det utmynnar i för resultat så småningom. På gården har jag inte gjort speciellt mycket just nu. Äter av odlat lager, kött från höstens jakt och fisk från sjön så jag klarar mig uppenbarligen på det jag själv producerat.
De fröer jag tog under hösten har jag märkt, sorterat och ordnat en hylla så det blir ordning på dessa. Har tagit ut en mängd som ska användas samt även lagt i kuvert med sort/årtal för se om det fungerar spara fler år och ändå få bra grobarhet. Sen kanske man skulle ha dessa i frys så man återspeglar hur man lagrar i fröbanken på Svalbard.

För odling av chili är på gång, planerar sätta de första fröerna nu i veckan så man får bra chili även i år. Annars om jag blir permanent här så är ett riktigt stort växthus rätt högt upp på önskelistan. Tunelväxthus i all ära fungerar jättebra, men ett ”riktigt” växthus skulle ge andra fördelar som kunna ordna med värme mm för undvika frost och få längre odlings säsong.

Roligt att du fortsätter skriva! Mycket intressant och även kul tråd av dig.
Jag tänker också odla chili även i år, förra året dog de pga övergödning... Har du några tips på goda sorter och som har rikligt med frukter som är "lättodlade"?

Gödning etc vore trevligt att höra vad du använder eller som fungerar bra! Det går bra i pm med
Citera
2021-01-17, 08:09
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Roligt att du fortsätter skriva! Mycket intressant och även kul tråd av dig.
Jag tänker också odla chili även i år, förra året dog de pga övergödning... Har du några tips på goda sorter och som har rikligt med frukter som är "lättodlade"?

Gödning etc vore trevligt att höra vad du använder eller som fungerar bra! Det går bra i pm med
Tycker chili överlag är väldigt lättodlad. Sorter jag kör med just nu är Hot lemon, Cayenne lång slim, Jalapeno samt då jag själv tar fröer varje år av min chili har jag 3 sorter som jag tyvärr tappat namnet på under alla åren så de heter små, stor, tjock efter formen på chilin, små tror jag är någon piripiri sort då de starka som fn. Den jag kallar små ger massa starka chilin varje år.

Jag använder Lemon till fisk då den har citrustoner i smaken. Jalapeño för inläggning till taco, kött ja allt så denna odlar jag mest av, övriga går mest som färska och sen torkar jag och mal till chilipulver för krydda maten med, gör samma med Lemon, färsk så länge det går och sen krydda av den.

Har givetvis testat massa olika sorter under åren, men har mina som jag fastnat för och kör med just nu.

Jag sätter nu i små odlingslådor typ miniväxthus och placerar varmt, sprejar med vatten så det precis fuktigt, luftar om det blir för mycket kondens. När de vuxit upp och rotat sig ordentligt så planterar jag om i en liters kruka, ställer svalare, vattnar vid behov. Kör med extra belysning så de får mer ljus under dagen typ 12-14 tim.
Om krukan blir full med rötter så planterar jag om i lite större kruka en ggr till men oftast hinner jag få ut dem innan det behövs. Chili trivs i trånga krukor så plantera ej i för stor direkt utan spar det till sista krukan om du inte ska plantera ut i jorden.

Gödsling, står de i kruka så lite försiktigt var 4 vecka, brukar lösa upp lite blåkorn i vatten som jag vattnar med. Har provat hönsgödsel mm och det mesta fungerar. Är för står de i kruka så tar näringen slut i jorden vart efter de växer.

Utplantering typ i maj. Förbereder jord med kompost, ko samt hönsgödsel, typ tunt lager över hela jorden i växthus som myllas ner. Sen planterar jag ut, försöker hålla avstånd så de inte korspolineras,
Gödsel 1-2 ggr i veckan och sparsamt, bättre mindre och 2 ggr i veckan så de kan ta tillvara näringen än hälla på och bränna plantorna. Sen brukar jag typ se på plantorna om de mår bra, gödslar man mer växer de sig höga och blir rangliga för lite blir sämre skörd osv, den erfarenheten får du med tiden.

Har testat massa olika gödsel under åren, är du bekväm och söker dyraste lösningen finns chiligödsel att köpa, tomatgödsel är samma sak och bara följa anvisning på förpackningen.
Blåkorn fungerar, bara strö på jorden eller gör som jag ta en liten näve till en kanna vatten och låt de stå och lösa upp sig. Hönsgödsel i pelletsform perfekta kasta på, nässelvatten eller guldvatten tja allt verkar fungera på chilin då jag upplever den som inte vara speciellt kräsen.

Vattna rätt mycket, speciellt varma sommardagar då kan du köra på morgonen och kvällen.

Ska du ta fröer, se till första du odlar inte är av hybridtyp, brukar stå F1 på fröpåsen.
Välj ut en av de första chilin som kommer på plantan som du låter växa hela perioden. Sen när du plockar av den så bara öppna och ut med fröerna på hushållspapper och låt dem torka. Är vad jag tycker den mest intressanta delen av odlandet. Att själv klara bli självförsörjande av fröer.

Jag tog massor med fröer förr, men har minskat så jag tar så jag har så jag klarar mig, är så lätt ta en näve för få fröer och sen går det åt 10 för odling nästa år. Odlar själv alltid alldeles för mycket då jag har svårt kasta fina plantor som kommit upp. Har jag behov av 10 plantor och sätter 20 fröer och det kommer upp 18 st så behåller jag 18 st som jag planterar ut ifall att.
Resultat blir mer chili än vad man gör av med, kastar burkar med mald krydda varje år när årets skörd ska få plats. Kanske ingen katastrof ifall man får ett dåligt år, men så lätt odla för mycket.
Citera
2021-02-20, 07:53
Medlem
cacas avatar
Växthus kan nu vara på gång!

Vart en hel del strul jag inte räknat med, detta på grund av att jag ej skriven på gården permanent och den inte anses som jordbruksfastighet/ingen näringsverksamhet och blablabla.... så har en hel del samtal/Mail till kommunen bedrivits den senaste månaden. Nåja nu ska väl allt kring detta vara färdigt...myndighets Sverige när den är som bäst!
Citera
2021-03-04, 13:29
Medlem
Tack för dina uppdateringar! Tycker du kan fortsätta med denna tråden istället för att göra en ny

Ja det är inte lätt med alla satans myndigheter å de tokiga lagar å föreskrifter som finns. Dock så slipper man ju det om det nu blir en apokalyps!

Fortsätt att skriva i tråden
Citera
2021-04-27, 10:56
Medlem
cacas avatar
Vart ett tag sen jag uppdaterade här, men det har sin förklaring. Har nu officiellt klivit av mitt arbete men kvarstår som konsult x år och x timmar till x kostnad mm. Så man inte outar sig helt.

Sånt blir det bosätta sig permanent på gården, frun flyttar hit också och fina huset i stan kommer vi troligen och sälja nu när marknaden kokar.

Så det blir bli pensionär/prepper på heltid lite tidigare än jag tänkt, men man fick möjligheten så varför inte ta den då pengar inte kommer vara ett bekymmer. Nog om detta.

På gården har jag givetvis även i år förodlat massor inne, tomat, chili, gurka mm. Potatis satt i hinkar för tidig skörd osv. Växthuset byggs och stomme uppe så det klart i maj om allt går som det ska.

Med nya möjligheter så ska jag nu satsa på djur igen, höns åter inköpta och en tuppjävel så man kan föryngra själv. Grisar och par får ska köpas in och för ändamålet har jag fixat till elstängsel runt de ängar jag har. Har stängslat in stora delar av mark också för hålla vilt borta. Ett bisamhälle är beställt och kommer innan sommaren. Blir uppstarten för djur på gården och ytterligare självförsörjning. Skulle vilja ha något nötkreatur också, men det får vänta än så länge men längre fram så kommer även det tillkomma på gården.
Grisarna kommer även vara behjälpliga med äta upp allt överskott man odlade förra året istället för bara kasta det på komposten. Vart ju en hel del för mycket odlat förra säsongen då jag uppenbarligen inte klarar slänga eller rensa bort om det blir för mycket, allt ska tas tillvara på.

I vår har det vart kallare än förra året, det märks att naturen inte tagit fart än, kollade tillbaka på förra året och då hade redan sparris kommit vid denna tid men nu inget ännu, samma med björksav, förra året hade man redan tappat medan i år får man vänta. I år tänkte jag tappa ur lite mer och frysa in för sedan använda och göra mjöd på när bina levererat honung. Läste ett gammalt recept med mjöd gjort på björkvatten så det ska provas.

Så man går och väntar på att värmen ska ta fart och sysslor på gården också. Detta har dock inte inneburit att man gått sysslolös utan fan tvärtom, jobbat, delat med företag, byggt, stängslat in, planterat, ved, trixat med diverse skit. Förutom växthuset som byggprojekt ska även ett rum i ladan inredas som slaktrum, nått som kommer behövas med egna djur och från jakten.

Huset i Italien har man inte kunnat besöka på ett år, har pratat med grannar där nere och det står kvar så ingen fara med det, skulle dock önska att Corona försvinner så man kan resa dit och fixa lite även där nere ifall att man nån ggr tvingas lämna landet. Sen märks det i vin källaren att man inte vart dit på ett tag, inte så man ser botten än men får det gå ett år till så, en välbehövlig påfyllning skulle inte skada.
Citera
2021-07-06, 21:29
Medlem
cacas avatar
Vart härifrån ett tag då jag pysslat med annat…

Livet rullar på på gården och njuter av inte behöva arbeta speciellt mycket mera!
Med hönsen vart det lite krångel då uppenbarligen Jordbruksverket fixat nya regler från 21 april om registrering av anläggning fjäderfän satts i drift, nåja bara gilla läget eller rättare sagt jag gillar inte! Inte intressant för mig finnas i något register att jag har höns eller mat finnes, fan vet vem som kan ha glädje av sådana uppgifter om man tänker skiten träffar fläkten…. Har funderat skarpt på anmäla in att samtliga är slaktade och ha dem vid sidan om, ångrar jag tog bort de jag hade förra året men då jobb vänta så var det inget val ha de kvar. Så vi får se,,,,

Bin är på plats och jag fått bra hjälp av säljaren hur det ska skötas mm. Gris och får har dock inte anskaffats ännu pga pysslat med lite annat… men de inte långt borta.

Odlingarna är det full fart på, både i växthus och på friland och givetvis lite jobb med dessa som vanligt. Har inte utökat med fler bärbuskar mm utan känns nöjd med de som planterades förra året, igår gav jordgubbarna skörd första ggr.

Annars rullar det på och frun har hittat arbete i närheten så efter semester flyttar hon även in på gården permanent vilket innebär att vi börjat tömma huset i stan då det ute på försäljning.

Så det som startade för ett år sen med Corona och hemjobb börjar nu bli permanent lösning och som de då visade sig, ja det går ställa om och bli självförsörjande….
Citera
2021-07-07, 21:24
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Vart härifrån ett tag då jag pysslat med annat…

Livet rullar på på gården och njuter av inte behöva arbeta speciellt mycket mera!
Med hönsen vart det lite krångel då uppenbarligen Jordbruksverket fixat nya regler från 21 april om registrering av anläggning fjäderfän satts i drift, nåja bara gilla läget eller rättare sagt jag gillar inte! Inte intressant för mig finnas i något register att jag har höns eller mat finnes, fan vet vem som kan ha glädje av sådana uppgifter om man tänker skiten träffar fläkten…. Har funderat skarpt på anmäla in att samtliga är slaktade och ha dem vid sidan om, ångrar jag tog bort de jag hade förra året men då jobb vänta så var det inget val ha de kvar. Så vi får se,,,,

Bin är på plats och jag fått bra hjälp av säljaren hur det ska skötas mm. Gris och får har dock inte anskaffats ännu pga pysslat med lite annat… men de inte långt borta.

Odlingarna är det full fart på, både i växthus och på friland och givetvis lite jobb med dessa som vanligt. Har inte utökat med fler bärbuskar mm utan känns nöjd med de som planterades förra året, igår gav jordgubbarna skörd första ggr.

Annars rullar det på och frun har hittat arbete i närheten så efter semester flyttar hon även in på gården permanent vilket innebär att vi börjat tömma huset i stan då det ute på försäljning.

Så det som startade för ett år sen med Corona och hemjobb börjar nu bli permanent lösning och som de då visade sig, ja det går ställa om och bli självförsörjande….

Kanon att höra ifrån Dig igen! Strunta i Jordbruksverket..?!
Citera
2021-07-08, 09:42
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Kanon att höra ifrån Dig igen! Strunta i Jordbruksverket..?!
Ja jordbruksverk skiter jag i, problemet är svårt köpa då säljare rapporterat in sina djur och avrapporterade när de gör sig av med, men det finns alltid vägar komma runt saker och ting. :-) Nu har jag dock vart duktig och gjort enligt gällande regler, men det stör mig givetvis lite.
Citera
2021-08-11, 09:17
Medlem
cacas avatar
Hus sålt och frugan flyttat hit permanent också så nu känns det som cirkeln börjar slutas.

Var i måndags lite skadeglad så jag tänkte på alla satar som begav sig till arbetet efter förbrukat sin semester medan jag går hemma och njuter.

På gården full fart med skörd just nu samt givetvis även ta hand om det man skördar. Men sakta och säkert fylls källaren på. Nu kommer vi vara två som bor här permanent så räknar med att nästa år slippa köra ut massor i skogen till vildsvinen. Gäller hitta en balans och sluta odla för mycket vilket verkar vara mitt signum, sen en jävla massa tid man lägger ner på allt från frö till det står på hyllan och sedan går det ändå inte åt. Visst konserver kan sparas i år, men ändå kännandet fräschare med ha årets skörd.

En lärdom dock vilket inte hade någon betydelse i år är att inte kasta mat till vildsvin innan man vetat man fyller på med nytt med 100% säkerhet. Man vet aldrig ifall det går åt helvete. I år kasta jag massor i början på sommaren. Nu hade man tillgång till bevattning från sjön så en varm sommar bara en bonus och därmed även en bra skörd. Skulle samhället krascha precis då och man inte kunnat vattna så hade skörd blivit betydligt sämre, ja ni fattar.

På dagens agenda står meta mört då det börjar dra ihop sig till kräftfiske och givetvis följande kräftskiva så klart.
Har även i sommar fortsatt med förbättra miljön för kräftor, bon inform av dm långa rör i olika dimensioner har placerats ut på strategiska platser så att yngre kräftor får bättre möjligheter överleva då de får bra gömställen som inte större kräftor kommer åt dem i. Har även sett till så de fått lite extra att äta, bla brännässlor som de gillar. Här plockat av en bunt, satt dem i ett rör och i sjön så de sjunker så har man kombinerat få ut en boplats samt även lite extra föda, även makaroner och potatis vid par tillfällen, men i måttliga mängder då man inte vill ha massor på botten som ruttnar och tar syre. Får se om några år om man lyckas få ett bättre kräftvatten genom dessa åtgärder.

Annars har jag läst lite om permanent agrikultur vilket jag börjar anamma.

Ett intresse för brygga eget öl har även växt fram och blir nog att sätta i verket. Kan vara den varma sommaren och att det nu var riktigt länge man var ner i Europa och med sedvanlig påfyllning av öl mm i Tyskland har uteblivit. Blir ju även verklighet ifall allt kraschar så varför inte lära sig göra öl från grunden, dvs odla korn till malt, egen humle osv. Vin, sprit, whiskey har jag så jag klarar mig länge på då det även bunkrats under åren och står sig länge medan öl inte går lagra på samma sätt. Så lära sig tillverka denna fantastisk dryck blir lite prioriterat.
Citera
2021-09-12, 11:18
Medlem
cacas avatar
En månad sen jag sist uppdaterade. En månad full med arbete med skörda och givetvis ta hand om det man skördat. Som vanligt odlar jag för mycket, har svårt bara plantera ut 10 plantor om jag drivit upp 25 stycken.

Har dock tänkt om angående odling. Kommer av det som blir över av årets skörd nästa år att inte göda vildsvin med det. Kommer istället spara och se till att rotationen ligger på kanske efter fem år. Det skulle därmed innebära att jag har ett lager jag kan leva på i minst 5 år innan det är slut.

Tanken slog mig då det faktist kan komma händelser som gör det svårt att odla under flera år och att då inte ha ett lager för detta är vansinnigt. I min tanke har det alltid handlat om klara sig ifall skiten träffar fläkten fram till man kan odla ny mat igen dvs inom ett år. Men nu har tanken slagit mig, tänk om det blir fler år med utebliven odling, vad gör man då? Ja svaret större lager så man klarar sig.

Tror väl sannolikheten rätt låg, men ett vulkanutbrott i yellowstone skulle kunna leda till att man får kallare klimat och det går knappt odla något under flera år. En fimbulvinter typ under par år, inget man vill stå oförberedd inför direkt. Par somrar med extremt mycket regn osv. Så nu utökas lagret och burkar etikernas med årtal för hålla kollar när de är från.

Annars klippt fruktträd och bärbuskar, frö insamling enligt plan och jakt börjar rulla igång ordentligt nu.
Har även konsultat en del under augusti, men det är ju något man får räkna med, men det går utmärkt få samtal, be dem skicka över så kollar jag på det och sen gör man det när man har tid, rätt kravlöst faktiskt.

Nu ska jag ut och sätta påsar över dillkronor så de får fröa av sig i, sen blir det en tur till skogen med hundarna. Helt galet mycket med svamp i år.
Citera
2021-09-15, 23:26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Hus sålt och frugan flyttat hit permanent också så nu känns det som cirkeln börjar slutas.

Var i måndags lite skadeglad så jag tänkte på alla satar som begav sig till arbetet efter förbrukat sin semester medan jag går hemma och njuter.

På gården full fart med skörd just nu samt givetvis även ta hand om det man skördar. Men sakta och säkert fylls källaren på. Nu kommer vi vara två som bor här permanent så räknar med att nästa år slippa köra ut massor i skogen till vildsvinen. Gäller hitta en balans och sluta odla för mycket vilket verkar vara mitt signum, sen en jävla massa tid man lägger ner på allt från frö till det står på hyllan och sedan går det ändå inte åt. Visst konserver kan sparas i år, men ändå kännandet fräschare med ha årets skörd.

En lärdom dock vilket inte hade någon betydelse i år är att inte kasta mat till vildsvin innan man vetat man fyller på med nytt med 100% säkerhet. Man vet aldrig ifall det går åt helvete. I år kasta jag massor i början på sommaren. Nu hade man tillgång till bevattning från sjön så en varm sommar bara en bonus och därmed även en bra skörd. Skulle samhället krascha precis då och man inte kunnat vattna så hade skörd blivit betydligt sämre, ja ni fattar.

På dagens agenda står meta mört då det börjar dra ihop sig till kräftfiske och givetvis följande kräftskiva så klart.
Har även i sommar fortsatt med förbättra miljön för kräftor, bon inform av dm långa rör i olika dimensioner har placerats ut på strategiska platser så att yngre kräftor får bättre möjligheter överleva då de får bra gömställen som inte större kräftor kommer åt dem i. Har även sett till så de fått lite extra att äta, bla brännässlor som de gillar. Här plockat av en bunt, satt dem i ett rör och i sjön så de sjunker så har man kombinerat få ut en boplats samt även lite extra föda, även makaroner och potatis vid par tillfällen, men i måttliga mängder då man inte vill ha massor på botten som ruttnar och tar syre. Får se om några år om man lyckas få ett bättre kräftvatten genom dessa åtgärder.

Annars har jag läst lite om permanent agrikultur vilket jag börjar anamma.

Ett intresse för brygga eget öl har även växt fram och blir nog att sätta i verket. Kan vara den varma sommaren och att det nu var riktigt länge man var ner i Europa och med sedvanlig påfyllning av öl mm i Tyskland har uteblivit. Blir ju även verklighet ifall allt kraschar så varför inte lära sig göra öl från grunden, dvs odla korn till malt, egen humle osv. Vin, sprit, whiskey har jag så jag klarar mig länge på då det även bunkrats under åren och står sig länge medan öl inte går lagra på samma sätt. Så lära sig tillverka denna fantastisk dryck blir lite prioriterat.
Noll koll på prepping, men vanlig ljus lager som köps i Tyskland bör klara sig i minst två år om man inte klantar sig för mycket med förvaringen.
Att göra (och upprepa) en god ljus lager är dock inte så lätt, jag rekommenderar dig att istället satsa på lagringsvänlig ale/porter istället och kanske någon pale ale till varma sommardagar. Lättaste ölen att göra själv är IPA och liknande (men det förutsätter trevlig humle), så länge man inte gör några extrema dumheter blir det en helt OK bärs. Ska du odla humle så kan det nog bli svårt att fixa roligare humlesorter.
Och som komplement kan du ha ett lager tysk lager.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in