Citat:
Ursprungligen postat av
zpaziba
Lite insider-information från ryska källor.
- Kvinnan i en blå jacka är ambulanssjuksköterska. Tyckte hennes uppträdande var konstigt (inga försök att återuppliva kvinnan, allmänt likgiltig attityd) men fått veta att de individerna var kända sen tidigare av den lokala ambulansanläggningen pga deras drogmissbruk och allt som det innebär, våld, bad trips osv.
- Kvinnan var prostituerad (med många kritiska "recensioner" från sexköpare om dålig hygien osv, vilket tyder på grovt missbruk tror jag), inflyttad till Moskva från södra Ryssland. Trasig familj så klart.
- Grabben höll på och ställde samma fråga till sjuksköterskan "men är hon död?" och hon svarade något i stil med "Vad tror du? Hon är ju helt stel och blå". Så jag tolkade det som om kvinnan hade varit död så pass länge att likstilheten hunnit uppkomma.
- Han har tydligen redan erkänt att han slagit henne i huvudet. Att hon bajsade på sig kan innebära att hjärnan var skadad redan vid det skedet (hände i det där Lotta-fallet). Att slå kvinnor är trots allt inte "lagligt" i Ryssland, utan den första episoden av våld i hemmet betraktas inte som ett brott utan som en administrativ förseelse, typ. Vilket för övrigt genererar lika hårda straff som Sveriges brottsbalk. Som jag förstod det så gjordes det för att avlasta polisen, inte för att göra någon ideologisk markering att det skulle vara okej att slå sin fru som det tolkades i svenska medier. Men olycklig lagändring oavsett.
- Hon har inte legat på gatan utan i ett pannrum (?) i huset men någons jacka över sig. Oklart om hon tagit sig dit själv eller om det var grannarna.
Nu till ett mer filosofiskt ämne. Jag har bott i Sverige i 4 år och måste säga att jag upplever svenskar mycket mer känslokalla och avtrubbade än östeuropéer och ryssar i synnerhet. Håller inte med att svenskarna skulle vara mer själsliga eller hjälpsamma, tvärtom. Mycket handlar om att framstå som god och "woke" samt mycket tom ideologisk prat om "värderingar" - men det handlar mer om formen än om innehållet känner jag. Mycket dubbelmoral, ogrundad självgodhet och avsaknad av självkritik. Allt detta i kombination med väldigt schematiska kunskaper om den övriga världen, inklusive Ryssland.
Tilläggas bör att mina kontakter har varit främst i 20-30års ålder med extensiv akademisk bakgrund, så urvalet kan vara lite skevt. Vet inte hur det förhåller sig i andra demografiska grupper.
Är själv rysktalande. Det kan mycket väl stämma det du säger om svenskar och ryssar, även om det är generaliserat. Vet inte hur ryssar är just idag och vilken mentalitet de har men har sett en del klipp från Ryssland där folk hjälper randoms ute i trafiken eller någon hund som fastnat nånstans. Folk brydde sig. Tex män som vid olika tillfällen klev ur sin bil mitt på vägen för att hjälpa någon gumma över vägen så att hon klarade sig oskadd. Har lite svårt att se att en svensk skulle göra nåt sånt.
Ambulanskvinnan verkade som sagt känna på offrets puls och hon kände väl inget och sade att hon var död. Brukar man försöka med återupplivning även vid avsaknad av puls eller hur funkar det? Men lite skumt var det att de bara lät henne ligga där medans hon tog uppgifter.
Såhär i efterhand så borde man nog ha skippat att titta på det där klippet.