2020-12-05, 04:16
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Trump är dess utom fortfarande president i nästan två månader till...oavsett vad msm säger..🙂
Exakt ingen inom MSM har påstått något annat
Citera
2020-12-05, 09:23
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePhils
Du menar att vi Svenska vapenägare skall sitta still i båten & vara lyckliga över att vi har de mest fulländande vapenlagar som går att uppnå...& sluta jämföra oss med USA.

Det förstår väl alla...att OM Amerikanarna hade förstått bättre...så hade majoriteten röstat på Bernie Sanders... & då hade de gemensamt kunnat transformera det korrupta dysfunktionella USA...till ett fungerande...rättvist & solidariskt Socialdemokratiskt paradis...likt Sverige.

Sverige som har Världens bästa vapenlagar & förutsättningar för vapenägande (därför behövs det inga Grundlagsskyddade rättigheter gällande skjutvapen....det förstår ju vem som helst).

Hhm.... on a serious note

Gällande att (inte) bry oss om vad som händer i USA vad det gäller skjutvapen/vapenlagar/förutsättningar...

Det håller jag inte med om....vare sig man har anknytning till USA eller inte...så länge man är en Svensk vapenägare så anser jag att man skall vara mycket uppmärksam om vad som händer i USA (rättigheter knutna till vapenägandet)...för på ett eller annat sätt så kommer det att påverka oss här...mer eller mindre.

Jag måste ha missat att det egentligen handlar om Sverige? :-)

Ja, jag är av uppfattningen att den svenska lagstiftningen är en rimlig kompromiss mellan frihet under ansvar och uppstyrning. Det är (som sagts en miljon gånger) inte särskilt svårt att få samhällets godkännande för att äga vapen. Däremot finns inte möjligheten att köpa vapen på ICA (typ).

Man får (såklart) tycka att det hur fel som helst, men man får (faktiskt) också tycka det är rätt vettigt att inte varje 18-åring i förorten lagligt och med samhällets tysta gillande får köpa pistol.
Citera
2020-12-05, 09:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Det ar snarare sa att man behover se over hur lagarna tillampas. Hade man gatt strikt efter lagens mening och utan straffrabatter och annat PK-trams racker det gott och val med de lagar som redan finns. Om domstolarna ska fortsatta vela runt kvittar det om lagarna blir strangare, de far anda ingen praktisk effekt. Att stifta lagar ar en enkel sak, verkstallandet ar dock en helt annan femma.

Det behövs bara en liten omprioritering i polisarbetet för att detta skall bli uppenbart, det har vi sett flera gånger. När vapenstöket blir uppenbart börjar polisen kolla litet noggrannare, och vips hittar man en gäng olagliga vapen.

Däremot (det är mitt stalltips) kommer frågan om hur vapenanvändning i samband med brott att diskuteras allt mer. (Det är i det sammanhanget vettigt att inte bara titta på skjutvapen, det finns fler varianter på "dödligt våld".

Men (heroiskt försök att komma tillbaka till USA): Från mitt perspektiv känns det helt otippat att några större förändringar av den enskilde, "hederliges" rättigheter (friheter) kan förändras i någon större omfattning.
Citera
2020-12-05, 16:36
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag måste ha missat att det egentligen handlar om Sverige? :-)

Ja, jag är av uppfattningen att den svenska lagstiftningen är en rimlig kompromiss mellan frihet under ansvar och uppstyrning. Det är (som sagts en miljon gånger) inte särskilt svårt att få samhällets godkännande för att äga vapen. Däremot finns inte möjligheten att köpa vapen på ICA (typ).

Jo, det är jättelätt att äga en grovkalibrig pistol lagligt i Sverige också jämfört med Vermont. För att inte tala om att bära den för att kunna försvara sig. Marginell skillnad.

"Samhällets godkännande" är ju just det som är fel!!! Fast troligen anser du att nassesvinen hade rätt att avväpna judarna också.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man får (såklart) tycka att det hur fel som helst, men man får (faktiskt) också tycka det är rätt vettigt att inte varje 18-åring i förorten lagligt och med samhällets tysta gillande får köpa pistol.

Klart man får tycka. Sedan är man en idiot om man accepterar att andra får villkora ens vapenägande, men det är såklart en annan fråga.
Citera
2020-12-05, 17:07
Medlem
Frawjons avatar
Jag blev stoppad av två kriminella blattar i Göteborg för ett tag sedan. I slutändan hände ingenting, kanske för att jag var så lugn eller för att de hade respekt för att jag var avsevärt äldre (jämfört med dem) eller något annat. I vilket fall hade jag inte kunnat försvara mig lagligt, om de hade velat mig något ont.

Hade en viss svikare hållit sina löften och jag hade kunnat försvara mig men olagligt, så hade jag kanske dragit pistol när de blockerade vägen för min bil. Hade de då inte gett sig utan jag hade blivit tvungen att skjuta så hade jag med stor sannolikhet åkt dit för att ha försvarat mig. Detsamma hade nästan säkert hänt med ett lagligt vapen. Svårt att dra en vals om skytteklubb eller annat klockan fyra på morgonen många mil hemifrån.

Så skit ner er, Bergakungen och andra hycklare och efterblivna medlöpare till staten och dess övergrepp på människors rättigheter.
Citera
2020-12-05, 17:50
Medlem
Frawjons avatar
Nu kommer någon att göra narr av mitt förra inlägg och:

*påstå att hela historien är påhittad och/eller

*ifrågasätta varför jag var i Göteborg fyra på natten på en gata med kriminella (jag letade efter en bra hora, vilket inte på något sätt ger någon blatte rätt att spärra vägen för trafiken)

*göra narr av att jag inte hade någon pistol, fast anledningen till det närmast är att en "vän" fegade sig p.g.a. något helt annat (jag vet att han kunde fixa, för jag hade känt honom i åratal och vet att han har kontakterna)

*på något sätt få det till att det är rätt att jag inte har vapen, fast det är ett grovt brott att göra vad blattarna gjorde när de stoppade mig, tittade på mitt körkort och kollade vad jag hade i bagageluckan

*fortsätta att grötmyndigt försvara vapenlagen med något som att man inte ska eskalera våldet, att jag skulle ha ringt polisen eller något annat verklighetsfrämmande sossesnack

Enda felet med detta inlägg och det förra är att de inte håller sig till ämnet. Annars kunde de inte vara mer relevanta.
Citera
2020-12-05, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag blev stoppad av två kriminella blattar i Göteborg för ett tag sedan. I slutändan hände ingenting, kanske för att jag var så lugn eller för att de hade respekt för att jag var avsevärt äldre (jämfört med dem) eller något annat. I vilket fall hade jag inte kunnat försvara mig lagligt, om de hade velat mig något ont.

Hade en viss svikare hållit sina löften och jag hade kunnat försvara mig men olagligt, så hade jag kanske dragit pistol när de blockerade vägen för min bil. Hade de då inte gett sig utan jag hade blivit tvungen att skjuta så hade jag med stor sannolikhet åkt dit för att ha försvarat mig. Detsamma hade nästan säkert hänt med ett lagligt vapen. Svårt att dra en vals om skytteklubb eller annat klockan fyra på morgonen många mil hemifrån.

Så skit ner er, Bergakungen och andra hycklare och efterblivna medlöpare till staten och dess övergrepp på människors rättigheter.
Haha, det är ju så nära anarki (som du förespråkar) som du kommit i livet och du pratar om om du hade varit beväpnad?
Hade det varit i det samhället du vill ha så hade de ju bara skjutit dig direkt utan att du han blinka.
Lägg ner nu din pajas.
Citera
2020-12-05, 18:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är ju inte fullt så enkelt. I mängder av stater där demokraterna har haft makten finns redan förbud. Kalifornien och staten New York exempelvis. 2n tilläget säger inte AR15 utan "arms" vilka lagvrängarna gör vida tolkningar runt. De menar att den tillkom i en tid då det bara fanns flintlåsbössor och pilbågar och att det därför går utmärkt att förbjuda moderna vapen. Så illa är det.

Fast ni har väl inte ens läst texten heller. Det står:

"A well regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed."

D.v.s milisen skall få bära vapen. Man kan inte plocka ur en del av en mening på engelska utan att referera till det föregånde.

edit: för er som inte vet vad milisen är för något är det som idag kallas "nationalgardet".
Citera
2020-12-05, 18:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fast ni har väl inte ens läst texten heller. Det står:

"A well regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed."

D.v.s milisen skall få bära vapen. Man kan inte plocka ur en del av en mening på engelska utan att referera till det föregånde.

edit: för er som inte vet vad milisen är för något är det som idag kallas "nationalgardet".

Citatet är korrekt. Din tolkning är det däremot inte.

En milis är inte en statskontrollerad armé. Vem som helst kan bilda en milis. Jag kan exempelvis gå ihop med grannarna i kvarteret och bilda en milis. Vår rätt att bära vapen ska inte begränsas.

Nationalgardet är en statskontrollerad militär reservstyrka som bildades under tidigt 1900-tal och var nog inte ens påtänkt den dagen då USA:s konstitution nedtecknades. Skulle inte säga att de definitionsmässigt utgör någon milis, utan en del av USA:s militär.
Citera
2020-12-05, 18:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Citatet är korrekt. Din tolkning är det däremot inte.

En milis är inte en statskontrollerad armé. Vem som helst kan bilda en milis. Jag kan exempelvis gå ihop med grannarna i kvarteret och bilda en milis. Vår rätt att bära vapen ska inte begränsas.

Nationalgardet är en statskontrollerad militär reservstyrka som bildades under tidigt 1900-tal och var nog inte ens påtänkt den dagen då USA:s konstitution nedtecknades. Skulle inte säga att de definitionsmässigt utgör någon milis, utan en del av USA:s militär.

Nej, milisen var delstaternas armeer till skillnad från den amerikanska armeen som var den federala statens arme. Vem som helst FICK INTE starta en milis, det var enbart delstaterna som fick göra det. Miliserna byttes senare ut mot nationalgardet av någon anledning men nationalgardet har ungefär samma funktion.
Citera
2020-12-05, 18:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, milisen var delstaternas armeer till skillnad från den amerikanska armeen som var den federala statens arme. Vem som helst FICK INTE starta en milis, det var enbart delstaterna som fick göra det. Miliserna byttes senare ut mot nationalgardet av någon anledning men nationalgardet har ungefär samma funktion.

https://en.wikipedia.org/wiki/Michigan_Militia
Citera
2020-12-05, 19:12
Bannlyst
Jag kommer stödja federala mentalsjukhus som får in patienter som hävdar att vapen kommer förbjudas i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in