Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Så ingen av dessa 30-tal personer som du känner till hade smittan i våras har testat sig igen positivt under hösten? Håller med om att det är märkligt att det skulle slumpa sig så, men våra urval är onekligen små.
Ja, det stämmer.
Jag känner inte ens till någon som återinsjuknat med covid-19symptom.
Känner bara till någon enstaka som haft laboratoriebekräftad covid-19 och ändå gjort ett PCR-test i höst.
Det finns ju en teoretisk möjlighet att återinfektionen är asymptomatisk och då testar man ju sig inte.
Citat:
Vet inte om det går att finna någon statistik kring det här någonstans. Dvs, hur vanligt det är med att de som blir smittade under våg2 faktiskt också var smittade i första vågen. Ett problem är förstås att väldigt få blev testade i den första vågen, men några blev ju trots allt ändå det. I de fall jag kände till hade vederbörande antikroppar (fick nog aldrig testa sig i första vändan), men sedan har alltså aktiv covid19 infektion kunnat konstateras nu under hösten. Så inga tvivel så långt från min sida i vart fall.
Det finns flera felkällor. T ex.
De som återinfekterats hade inte någon laboratoriebekräftad infektion i våras. Då kan det ju handla om att de har kvar virus från det första sjukdomstillfället. För att kunna säga att det säkert handlar om en återinfektion måste man kunna jämföra virus.
Antikroppstestet kan ha varit falskt positivt.
Med andra ord är det väldigt svårt för oss att veta något helt säkert.
Citat:
Vi har ju även det faktum att smittan nu sprids som en löpeld, inte minst i Stockholm, vilket också indikerar att andelen immuna bland befolkningen inte är särskilt stor. Då hade nämligen inte smittan kunnat sprida sig som den nu gör.
Ja, så är det ju.
Å andra sidan är det en klustersmitta som ger lokala utbrott och därmed (förhoppningsvis) lokal flockimmunitet.
Jag är anonym här så jag vill inte ge några mer detaljer när det gäller den här aspekten.