2020-12-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vissa människor är helt hjärndöda. Tittar man ut mot Europa är Sverige (och norden) ett under av frihet och normalitet. Att man protesterar mot våra tilltag är vanisinne. Det är ju knappt några tilltag... Nordstan var fyllt till bredden av folk under Black Friday. Löjligt att det ens förekommer protester i Sverige.
Håller med. Men det är det som är problemet är ju att vi har knappt några restriktioner och folk älskar det: att kunna göra vad man vill och ha frihet (dom bryr sig inte om dom äldre och svaga som dör). Men så fort någon liten restriktion kommer så flippar dom ur.
Citera
2020-12-05, 16:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Översikt över vacciner mot COVID-19 och jämförelse
Jag råkade se den här jämförelsen mellan olika vacciner som jag tyckte var intressant.

https://www.biospace.com/article/comparing-covid-19-vaccines-pfizer-biontech-moderna-astrazeneca-oxford-j-and-j-russia-s-sputnik-v/

Jämförelsen tar upp:
– Pfizer-BioNTech (2, 95%, -70°C, $19,50)
– Moderna (2, 94,5%, -20°C, $25-$37)
– AstraZeneca-University of Oxford (2, 70-90%, 2-8°C, $3)
– Johnson & Johnson (1, ?, ?, $10)
– Russia’s Sputnik V Vaccine (2, 95%, -18,5°C*, $10)

Doser, effektivitet, förvaringstemperatur och kostnad inom parantes.
(*) Kan frystorkas och då förvaras i kylskåpstemperatur, 2°C - 8°C.

https://www.themoscowtimes.com/2020/11/17/russia-to-freeze-dry-coronavirus-vaccine-to-avoid-distribution-challenges-reuters-a72065

Jag borde kanske tagit med produktionskapaciteten också, eftersom den varierar mellan vaccinen.

Det är intressant. Astra-vaccinet bygger ju som bekant på en annan teknik än vad Pfizer och Modernas vaccin gör. Jag hade satsat på något av de senare vaccinerna. De verkar uppvisa bättre effektivitet och är väl heller inga vector-vaccin, där man löper risk att bli immun mot själva vaccinet, där man bedömer att det finns en sådan risk med Astra-vaccinet.

Carlsson sa dock på pressträffen att det inte skulle bli någon meny som man skulle få välja ifrån. Personligen kan jag ändå tycka att man borde få veta vad det är för något man trycker i sig om man väljer att vaccinera sig. För mig är det en jävla skillnad på 70% skydd och 95% skydd exempelvis.
Citera
2020-12-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Hur länge håller vaccinet? ska man vaccinera om sig varje år eller gäller det för alltid!
Ja typ.. sa på tv i morse att förhoppningen var att immunitet varar i 1år..
Citera
2020-12-05, 16:52
Medlem
Någon som vet om AstraZenecas delar i Sverige är eller kommer att vara delaktiga i utvecklingen och produktionen av deras vaccin?

Dom har ju typ 3000 forskare i Sverige och nästan 40% av bolagets mediciner produceras i Södertälje om jag kommer ihåg rätt, så känns som att de borde vara involverade på något vis?
Citera
2020-12-05, 16:52
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Ja typ.. sa på tv i morse att förhoppningen var att immunitet varar i 1år..
På alla vaccinen? Men då lär man glömma det om 1 år och vaccinera om sig alltså om det bara är 1 år då får vi aldrig bort corona
Citera
2020-12-05, 16:53
Medlem
SodaFointains avatar
Alltså det är inga volontärer som inte kan det där som vaccinerar va utan folk som kan vad kommer de ifrån
Citera
2020-12-05, 16:56
Medlem
SodaFointains avatar
Att vaccinera Usa det kommer ta tid det? sen att beställa nytt vaccin till hela världen om 1 år men iof det har de 1 år på sig att göra
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
På alla vaccinen? Men då lär man glömma det om 1 år och vaccinera om sig alltså om det bara är 1 år då får vi aldrig bort corona

Det ska väl upprätta vacconregister har jag hört... antar att det kommer bli "frivilligt tvång". Alltså du kommer inte kunna göra vissa saker utan att vara vaccinerad.

Jag vill inte ta det iaf,
Citera
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så ingen av dessa 30-tal personer som du känner till hade smittan i våras har testat sig igen positivt under hösten? Håller med om att det är märkligt att det skulle slumpa sig så, men våra urval är onekligen små.
Ja, det stämmer.
Jag känner inte ens till någon som återinsjuknat med covid-19symptom.
Känner bara till någon enstaka som haft laboratoriebekräftad covid-19 och ändå gjort ett PCR-test i höst.
Det finns ju en teoretisk möjlighet att återinfektionen är asymptomatisk och då testar man ju sig inte.

Citat:
Vet inte om det går att finna någon statistik kring det här någonstans. Dvs, hur vanligt det är med att de som blir smittade under våg2 faktiskt också var smittade i första vågen. Ett problem är förstås att väldigt få blev testade i den första vågen, men några blev ju trots allt ändå det. I de fall jag kände till hade vederbörande antikroppar (fick nog aldrig testa sig i första vändan), men sedan har alltså aktiv covid19 infektion kunnat konstateras nu under hösten. Så inga tvivel så långt från min sida i vart fall.
Det finns flera felkällor. T ex.
De som återinfekterats hade inte någon laboratoriebekräftad infektion i våras. Då kan det ju handla om att de har kvar virus från det första sjukdomstillfället. För att kunna säga att det säkert handlar om en återinfektion måste man kunna jämföra virus.
Antikroppstestet kan ha varit falskt positivt.

Med andra ord är det väldigt svårt för oss att veta något helt säkert.

Citat:
Vi har ju även det faktum att smittan nu sprids som en löpeld, inte minst i Stockholm, vilket också indikerar att andelen immuna bland befolkningen inte är särskilt stor. Då hade nämligen inte smittan kunnat sprida sig som den nu gör.
Ja, så är det ju.
Å andra sidan är det en klustersmitta som ger lokala utbrott och därmed (förhoppningsvis) lokal flockimmunitet.
Jag är anonym här så jag vill inte ge några mer detaljer när det gäller den här aspekten.
Citera
2020-12-05, 17:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Gängse standard är väl en cut-off efter en månad efter test. Då är det ganska få falska covid19 dödsfall som kommer med.

Men med de långvariga covid19 effekterna kan säkert det bli fel åt andra hållet ibland också. Lite Covid19 i hjärnan kan kanske orsaka sen död som diagnostiseras som nåt annat? Vi har inte all kunskap kring covid19 ännu.

Ja 30 dagar efter konstaterad infektion förefaller vara praxis, men de som avlider senare än så på sjukhus fångas nog säkerligen upp. Långtidssjuka i hemmen är ett växande problem men resulterar nog sällan i död.

Jag tror vi ser en trendvändning nu, åtminstone temporärt. Antalet inlaggda på sjukhus skvallrar i den riktningen.
Citera
2020-12-05, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Fast nu gör du felet att du jämför dödsdatum med rapportdatum, vilket blir sisådär en vecka fel i tiden.
Därför jämför jag hellre sjukhusdata.

Du har 2.5 miljoner invånare på den ön, strax därintill har du både Odense och Malmö.
Särskilt mycket smittspårning gjorde inte Danmark i våras heller.
Visst, jag håller med om att det är lättare att kontrollera infarterna på en ö - men ytterst handlar det om mängden resande.

Främsta exemplet var ju hur som helst Italien, där effekten var enorm och alldeles uppenbar.
Visst, jag har inte koll på om det är skillnader i lagg i rapportering, men Sverige hade verkligen markant fler dödsfall tidigt i pandemin än Danmark.
Det var stadigt fyra-fem gånger högre.

Jag tror att Köpenhamn har haft stor hjälp av att vara på en ö. Det finns ett tydligt mönster av att öar har klarat sig bättre. Öresundsbron var stängd, så den enda närliggande orten var Odense med tvåhundratusen invånare. Jämförelsevis har ett par miljoner människor i ett tiotal städer motsvarande avstånd till Stockholm, och därifrån sipprar smittan åt alla håll ut i resten av landet.

I praktiken så hade Danmark en endimensionell spridning, när Sverige hade en tvådimensionell.

Norge har en ännu mer endimensionell geografi, där alla städer ligger längs med kustvägen.

All respekt för att Danmark har gjort ett bra jobb, men det är orättvist att likställa Danmark med Sverige. På samma sätt som det är orättvist att likställa Sverige med Belgien. Man har olika svåra förutsättningar.
Senast redigerad av aw 2020-12-05 kl. 17:25.
Citera
2020-12-05, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det här är ingen influensa. Visst dör folk av influensa också, men de uppvisar inte alls samma behov av sjukhusvård, eller dödlighet som SARS Covid19.

Jag har också haft influensa som barn med mycket hög feber. Minns hur min mamma gav mig febernedsättande och hur jobbigt det var. Flera har nog upplevt liknande. Sedan har jag väl varit sjuk i influensa även som vuxen, men aldrig blivit lika sjuk med lika hög feber osv. Vad gäller Covid19, verkar ju förloppet inte alls var detsamma. De som blir sjuka, får först lite feber och snuva innan attacken sätter in dag 10. Många får även svårt att andas med låg syresättning osv. Det hör jag aldrig talas om vad gäller influensa. Många får även vad man tror är permanenta skador på sina lungor och väldigt många har långtidseffekter. Många av de som var sjuka i våras uppvisar fortfarande symtom. Jag vet dem som beskriver en feber som kommer och går i veckor, månader. Det vet jag ingen som har vad gäller influensa. Man är sjuk i några dagar, sen blir man bättre. Inte mycket att orda om, men covid19 är något helt annat. Tycker inte att man på något sätt ska negligera den här sjukdomen. Myndigheterna försöker givetvis, då de inte vill att samhället ska stanna upp, men på det personliga planet finns all anledning att vara försiktig.

Ja vissa får skador på lungorna osv, men dom är i minoritet, och tråkigt nog så blir det dom som hamnar på löpsedlarna, inte alla andra som blev förkylda och så blev man sedan frisk efter några dagar. Dom flesta märker knappt av det. Dom beskriver det som en förkylning. Sedan är det tråkigt att vissa drabbas värre och får skador, men dom allra flesta får inte det. Det är typiskt MSM, man raporterar nästan uteslutande bara om det värsta. En annan sak som man måste ta med i beräkning, är att det finns absolut mäktiga personer som bidrar till hetsen, för dom kommer att käna en förmögenhet på sina vaccin som man säljer.

https://www.express.co.uk/news/uk/1326293/coronavirus-death-rate-UK-fatality-rate
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in