2020-12-05, 16:14
Medlem
lasternassummas avatar
Översikt över vacciner mot COVID-19 och jämförelse
Jag råkade se den här jämförelsen mellan olika vacciner som jag tyckte var intressant.

https://www.biospace.com/article/comparing-covid-19-vaccines-pfizer-biontech-moderna-astrazeneca-oxford-j-and-j-russia-s-sputnik-v/

Jämförelsen tar upp:
– Pfizer-BioNTech (2, 95%, -70°C, $19,50)
– Moderna (2, 94,5%, -20°C, $25-$37)
– AstraZeneca-University of Oxford (2, 70-90%, 2-8°C, $3)
– Johnson & Johnson (1, ?, ?, $10)
– Russia’s Sputnik V Vaccine (2, 95%, -18,5°C*, $10)

Doser, effektivitet, förvaringstemperatur och kostnad inom parantes.
(*) Kan frystorkas och då förvaras i kylskåpstemperatur, 2°C - 8°C.

https://www.themoscowtimes.com/2020/11/17/russia-to-freeze-dry-coronavirus-vaccine-to-avoid-distribution-challenges-reuters-a72065

Jag borde kanske tagit med produktionskapaciteten också, eftersom den varierar mellan vaccinen.

Citera
2020-12-05, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är klart timing har betydelse, men jag håller inte alls med om att Danmark och Sverige hade snarlik spridning. Redan den tjugonde mars hade Sverige drygt fyra gånger så många döda som Danmark. Det var långt innan någon lockdown hade gett effekt på dödstalen.

(Dubbelt så många per capita, med det blir ju inte hälften så svårt att stoppa utbrottet bara för att vårt land råkar vara större)

Dessutom ligger Köpenhamn på en ö, med endast två stycken infartsvägar varav en var stängd. Möjligheterna att begränsa spridningen och smittspåra är helt annorlunda än i Stockholm, som är ett nav för hela Mellansverige.

Men visst, hårdare restriktioner = mindre smitta. Men jag tror effekten är mycket mindre än vad många andra här tror.

Fast nu gör du felet att du jämför dödsdatum med rapportdatum, vilket blir sisådär en vecka fel i tiden.
Därför jämför jag hellre sjukhusdata.

Du har 2.5 miljoner invånare på den ön, strax därintill har du både Odense och Malmö.
Särskilt mycket smittspårning gjorde inte Danmark i våras heller.
Visst, jag håller med om att det är lättare att kontrollera infarterna på en ö - men ytterst handlar det om mängden resande.

Främsta exemplet var ju hur som helst Italien, där effekten var enorm och alldeles uppenbar.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-12-05 kl. 16:20.
Citera
2020-12-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Men det skulle ju gynna handeln istället för att stänga ned den annars.
Maten ska ju bäras hem också, inte alla som orkar bära hem för 1000 kronor åt gången. Så din teori är nog inte så bra.
Citera
2020-12-05, 16:16
Medlem
Över 1,5 miljoner människor i världen har dött i covid-19 nu, över en miljon barn till kommer svälta ihjäl i år.
Citera
2020-12-05, 16:16
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle knappast kalla det för statistiskt signifikanta siffror, men något åt det hållet ja. Känner jag till två fall av återinfektion på totalt ett tiotal personer, torde det ju i vart fall inte vara så världsunikt som man ville göra gällande i våras. Rimligen borde fler här inne kunna belägga detta, för annars är mina bekanta väldigt unika och det tror jag inte att de är. Grejen är ju också den att vi människor, inte minst under denna pandemi har olika rörelsemönster. De som löpte störst risk att smittas i våras, är sannolikt samma grupp av människor som löper störst risk även nu. Det är människor som inte isolerar sig, som har barn, eller arbeten som gör att de exponeras för mycket potentiell smitta. Det är personer som reser kollektivt och inte rädda för att springa ute i affärer. De blev i högst utsträckning smittade i våras och det är även den gruppen som blir smittad nu. Så egentligen inte jätteförvånande med återinfektion hos dessa, samtidigt som andra stora grupper inte blivit smittade en gång.
Jag bor också i Stockholm och känner runt 30 personer som hade laboratoriebekräftad covid-19 I våras. Därtill kommer de som fått positivt antikroppstest Ingen av dessa har blivit sjuk igen. Jag har hyfsat bra information utöver de jag personligen känner, men jag har inte ens hört talas om att något fall av återinfektion. Man ska ju komma ihåg att folk testar ju sig för minsta förkylning.
Så jag ställer mig väldigt tveksam till att det skulle vara så vanligt som du antyder. Ryktet borde ha gått om det hänt mer än någon enstaka gång.
Citera
2020-12-05, 16:23
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Har du helt missat att barn vanligtvis inte blir sjuka och oftast har väldigt lindriga symptom när dom är smittade?

Syrrans familj är helt nedsmittade via barnen. Tur att experterna i tråden kan ställa saken till rätta.
Citera
2020-12-05, 16:25
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Missnöjet börjar puttra även här i Sverige, och då har vi förhållandevis lätta restriktioner

Någon som vet vilken Facebookgrupp det rör sig om?
Det kan vara Peoples Court. Under parollen stå upp för frihet och hälsa. En hel del följare, men inte så mycket kommentarer eller övrig aktivitet. Men det kan nog diskuteras i andra grupper istället. Demonstrationerna är ju i sig olagliga förutsatt att polisen kan hitta en organisatör, så det kan ju vara så att det sker i lite mer låsta grupper istället

https://www.facebook.com/peoplescourtworld

Edit: Eller kanske är det här närmare källan? Maneka JC Helleberg.

https://www.facebook.com/manekajohanna.sjostrom
Senast redigerad av Kämpendahl 2020-12-05 kl. 16:28.
Citera
2020-12-05, 16:28
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Du måste garanterat vaccinera om dig varje höst
Okej men nu skulle vaccineringen bara vara fram till i november sa de. så då måste de tillverka ännu mer vaccin. Och varför varje höst? varför inte varje vår när det börjar vaccineras på våran
Citera
2020-12-05, 16:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag bor också i Stockholm och känner runt 30 personer som hade laboratoriebekräftad covid-19 I våras. Därtill kommer de som fått positivt antikroppstest Ingen av dessa har blivit sjuk igen. Jag har hyfsat bra information utöver de jag personligen känner, men jag har inte ens hört talas om att något fall av återinfektion. Man ska ju komma ihåg att folk testar ju sig för minsta förkylning.
Så jag ställer mig väldigt tveksam till att det skulle vara så vanligt som du antyder. Ryktet borde ha gått om det hänt mer än någon enstaka gång.

Så ingen av dessa 30-tal personer som du känner till hade smittan i våras har testat sig igen positivt under hösten? Håller med om att det är märkligt att det skulle slumpa sig så, men våra urval är onekligen små.

Vet inte om det går att finna någon statistik kring det här någonstans. Dvs, hur vanligt det är med att de som blir smittade under våg2 faktiskt också var smittade i första vågen. Ett problem är förstås att väldigt få blev testade i den första vågen, men några blev ju trots allt ändå det. I de fall jag kände till hade vederbörande antikroppar (fick nog aldrig testa sig i första vändan), men sedan har alltså aktiv covid19 infektion kunnat konstateras nu under hösten. Så inga tvivel så långt från min sida i vart fall.
Vi har ju även det faktum att smittan nu sprids som en löpeld, inte minst i Stockholm, vilket också indikerar att andelen immuna bland befolkningen inte är särskilt stor. Då hade nämligen inte smittan kunnat sprida sig som den nu gör.
Citera
2020-12-05, 16:33
Medlem
sannes avatar
2020-12-04

Uppdatering om socialstyrelsen köpt in material (sprutor engångs) till den stora vaccinationen som ska börja i januari 2021. Inget inköp enligt socialstyrelsen.

Citat:
Hej

Jag hörde presskonferensen i morse och skulle vilja fråga.

Finns det tillräckligt med material (engångssprutor) cirka 600 000 tusen tillgängligt för vaccinationen nu i regionerna? Har ni samordning för inköp av dessa till regionerna?

Citat:

Tack för ditt brev!
Vi för en dialog med Folkhälsomyndigheten som har huvudansvaret för vaccinationsfrågan tillsammans med regionerna. Hittills har inget köpts in. För information om läget i regionerna hänvisar vi till Folkhälsomyndigheten.

Med vänlig hälsning
.................................................. ..................
Särskild organisation
Administration
krisledning.administration@socialstyrelsen.se

Citera
2020-12-05, 16:34
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Till att börja med är Vaccinet helt jvla onödigt.

Ivermectin är betydligt mycket säkrare och räcker fint till den pandemin vi har just nu.

Ge även Vitamin D3 , Ozone samt Vitamin c och tiamin så är det sannolikt lugnt för alla utom promille av den svagaste delen av befolkningen.

https://www.youtube.com/watch?v=z5-S49EqCJ8

Viruset kommer att klinga ut med tiden precis som Spanska sjukan / Svininfluensan / Mässlingen mfl.

Oavsett hur viruset kommit ut så pekar allt på att det kommer från labbet. Enligt deras egna tidigare rapporter kommer det inte att försvinna så lätt.

Men ja, regeringens och FHMs arbete visar tydligt att man inte har medborgarnas intresse på sin agenda.

Att inte använda Ivermectin för behandling av Covid-19 är oförlåtligt med tanke på hur tydliga studierna är:
https://osf.io/wx3zn/
Citera
2020-12-05, 16:35
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
2020-12-04

Uppdatering om socialstyrelsen köpt in material (sprutor engångs) till den stora vaccinationen som ska börja i januari 2021. Inget inköp enligt socialstyrelsen.
Men hur ska vaccineringen gå till? boka tid? drop in? inomhus? extra personal? vad kommer de ifrån? får de som jobbar på vårdcentralen skita i allt annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in