Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det är klart timing har betydelse, men jag håller inte alls med om att Danmark och Sverige hade snarlik spridning. Redan den tjugonde mars hade Sverige drygt fyra gånger så många döda som Danmark. Det var långt innan någon lockdown hade gett effekt på dödstalen.
(Dubbelt så många per capita, med det blir ju inte hälften så svårt att stoppa utbrottet bara för att vårt land råkar vara större)
Dessutom ligger Köpenhamn på en ö, med endast två stycken infartsvägar varav en var stängd. Möjligheterna att begränsa spridningen och smittspåra är helt annorlunda än i Stockholm, som är ett nav för hela Mellansverige.
Men visst, hårdare restriktioner = mindre smitta. Men jag tror effekten är mycket mindre än vad många andra här tror.
Fast nu gör du felet att du jämför dödsdatum med rapportdatum, vilket blir sisådär en vecka fel i tiden.
Därför jämför jag hellre sjukhusdata.
Du har 2.5 miljoner invånare på den ön, strax därintill har du både Odense och Malmö.
Särskilt mycket smittspårning gjorde inte Danmark i våras heller.
Visst, jag håller med om att det är lättare att kontrollera infarterna på en ö - men ytterst handlar det om mängden resande.
Främsta exemplet var ju hur som helst Italien, där effekten var enorm och alldeles uppenbar.