Citat:
Ursprungligen postat av
Zwieback
När året är slut så kommer vi att ha en högre dödlighet totalt i Sverige än förra året, med ett par tusen? Så du har fel tror jag. Det är tre veckor kvar på 2020 och det kommer att dö flera tusen (inte bara i covid-19) innan nyår. Med det sagt så vet vi ju inte allt än och det är väl i och för sig klokt att inte dra några förhastade slutsatser.
Förra året var det en viss underdödlighet (vilket kan förklara varför det förmodligen blir något fler som dör 2020). När jag kollade SCB senast hade det fram till slutet av november dött ungefär 85.000 i år, så när december är slut borde vi ligga på drygt 93.000 döda så länge ingenting extremt osannolikt skulle hända.
Citat:
Ursprungligen postat av
Waji
Det du säger eller skriver är allt är normalt och pandemin påverkar inget i Sverige för du hävdar att vi inte har någon överdödlighet.
Jag skickar vidare det till mina kollegor och klipper ut ditt inlägg. Så här försvarar sig man i Sverige

I Sverige dör det strax över 90.000 varje år, i Norge strax över 40.000, och allt indikerar att det blir så i år också. I Sverige så dog många av gamlingarna och multisjuka med covid medan i Norge så dog dessa riskgrupper av annat istället. Pandemin märks till största delen av därför att det skrivs om den oavbrutet. Coronavirus förekommer varje säsongsinfluensa, och allt tyder på att SARS-CoV-2 funnits i Europa ett bra tag före rapporterna dök upp från Wuhan förra december (italienare som hade antikroppar mot viruset förra september, virusgener som påträffades i avloppsvatten i Barcelona förra mars mm.) Att du känner dig manad att vidarebefordra till norrbaggar visar bara att du är en hanrej som vill ha uppmärksamhet och bekräftelse pga din egen okunnighet och konfirmeringsbias, och eventuellt också någon underliggande sexuell fetisch.
Så ironiskt att du beklagar dig över "vänstermuppar" i din signatur, kollar man i utlandet är det ju just vänstermupparna som ylar över den här gamlingsmittan mest och kräver hårda restriktioner och begränsningar för alla, medan högerfolk varit betydligt mer skeptiska och lugna.