Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Haha, jag har också kontakt med utlandet, där verkar det finnas en avundsjuka inför den frihet vi har haft i Sverige under våren. Framförallt från människor som suttit (och sitter) inlåsta i central-Europa.
Mycket beror nog på vilken infallsvinkel man har i frågan. Misstänker att du själv uttrycker skepsis varvid din kollega hakar på.
Angående, varför svenskar inte "gör någonting" så får han gärna definiera närmare kring vad han menar? Vad menar norrbaggen att svenskarna skulle göra? Ta till vapen? Härlig logik när runt 70% verkar uppskatta FHM och Tegnell. Konstigt vore annars, när en så liten del faktiskt blivit drabbade av viruset. Värre då med restriktionerna på senaste tiden.
När norrmännen fick 2-3 döda per dag då stängde man ner allt. Man stängde ner i stort allt. Hotade med böter om folk bröt och gick ut med stenhårda restriktioner. De accepterade det.
Norrmännen ser ju att inget händer i Sverige. Köpcentrumen är fulla, man säger tvätta händer och stanna hemma om du är sjuk men ingen lyssnar ju.
Jag vet inte exakt vad de menar men de tycker i alla fall att inget händer och görs.
Ingen kan ju blunda för våra dödstal
Du skriver att många är avundsjuka. Jag kan förstå det. Mellan åldern 18-50 så är många missnöjda och tycker allt är löjligt för de inte är drabbade. Många är företagare och är förbannad.
Och det är ju det som är kruxet. När man hanterar det som Sverige så blir det som det blir.
Tro mig. Jag har inte påverkat någon utan det kommer från deras håll. Och i stort sett alla i Norge tycker att Sverige gör fel. Det är ju svårt att argumentera emot med tanke på dödstalen. Eller?