2020-12-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Medelåldern i Sverige är mycket lägre många kring 50 dör

Ja många kring 50 dör av andra orsaker också. Du kan inte bara presentera dina egna gissningar som fakta.

Jag skulle tippa att det ser liknande ut i Sverige som i Italien. Hittar ingen siffra men 1% är under 50 och 10% under 70 hittar jag.
Citera
2020-12-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Missnöjet börjar puttra även här i Sverige, och då har vi förhållandevis lätta restriktioner

Någon som vet vilken Facebookgrupp det rör sig om?

Säkert antivaccin-maffian.

https://www.svtplay.se/dokument-inifran-vaccinkrigarna
Citera
2020-12-05, 15:01
Medlem
ohemuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Alla typer av influensa kan vara farligt, jag blev jävligt sjuk när jag var liten när det gick influensa, nästan så att jag blev inlagd, feber över 40C och kraftiga hallisar och värk i hela kroppen. Hade jag vart äldre eller redan sjuk, då hade jag nog dött. Medans andra inte alls reagerade lika starkt som fick samma typ av influensa.

Visst kan influensa slå hårt. Min styvbror fick en extremt elak influensa som ung, och den (eller troligen snarare immunförsvarets respons) pajade bukspottkörteln, så han har diabetes typ 1 efter det. Han var ganska överviktig innan dess men blev smal efter det.

Citat:
Ursprungligen postat av salad
Sedan så är det media som smutskastar doktorer som är emot detta vaccin. Vaccin är bevisat riskabelt, folk dör till och med av det, vissa får autism och andra skador.

Vaccin är inte helt riskfritt, det är riktigt. Alla känner vi ju till historien med svininfluensavaccinet och narkolepsin. Men det där med autism är skitsnack.

Risken med vaccinet är betydligt mindre än risken med att få covid.
Citera
2020-12-05, 15:01
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Hur förklarar du 270% ökning idag med bara 30%mer testning?

Ingen aning.
Vi diskuterade v47 gentemot v48.
Förstår inte vad dagens siffra har med det att göra?
Citera
2020-12-05, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
I Göteborg samlades man för en demonstration mot mot de svenska coronarestriktionerna och kommande vaccinationerna. Någon som vet mer?

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/olaglig-demonstration-i-centrala-g%C3%B6teborg-polis-p%C3%A5-plats-1.38127366
https://www.expressen.se/gt/stor-demonstration-mot-coronavaccin/

Vaccination är ju frivilligt. Det ironiska är att dessa personer fungerar precis som tomtarna i den här tråden som skriker om "Munskydd! Tvinga mig!!". Dvs folk som inte klarar av ett liv utan att staten bestämmer över dem. 99% av det de klagar över påverkar dem ingenting.
Citera
2020-12-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det puttrar på i Danmark. De får inte bukt med smittan även om läget är bättre över bron än här i Sverige för tillfället. Nu registrerades över 2000 fall men det är delvis på grund av ett tekniskt fel som gör att det resultatet involverar fler timmar än normalt. Likväl, måtte ett vaccin komma snart.
Jag är fortfarande orolig över dansk-mutationen. Den hör man inte mycket om längre.

Estimat peger på hastig spredning af muteret coronavirus
Det skønnes, at knap 2700 personer i Danmark har været smittet med muteret coronavirus, der stammer fra mink.
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12608112/estimat-peger-paa-hastig-spredning-af-muteret-coronavirus/
Citera
2020-12-05, 15:10
Medlem
Pethuglins avatar
Från och med 1 januari 2021ska alla som tar vaccin mot covid-19 registreras i det nationella vaccinationsregistret. (NVR)

Övriga uppgifter som ska rapporteras
datum för vaccinationen,
den vaccinerades person-id,
vilket vaccin som använts,
satsnummer och
den vårdgivare som ansvarat för vaccinationen.
För covid-19 ska troligtvis även dosnummer rapporteras.
Den vaccinerades folkbokföringsort hämtas direkt från folkbokföringsregistret.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/nationella-vaccinationsregistret/fragor-och-svar-om-det-nationella-vaccinationsregistret/

Jag personligen tycker att det är lite obehagligt att man för ett register med öppna personuppgifter. Dessa register kan komma på villovägar och det är inte hugget i sten att inte fler myndigheter får tillgång till dessa register.

Vet inte riktigt vad jag ska tänka om detta. Om man inte tar vaccinet kan det begränsa ens liv på längre sikt.
Citera
2020-12-05, 15:14
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Ringde affärskollegan i Oslo och skickade han denna länk https://www.expressen.se/nyheter/reaktionerna-fran-norge-ar-alla-svenskar-lika-dumma/

Skulle svenska tidningar fråga norrmännen så han att 99 av 100 norrmän skulle såga Sveriges strategi och hantering. Man använder ord som pajasland, och hånar svetsaren samt undrar hur frisk den här Tegnell är. Sedan undrar man också varför svenskarna inte gör motstånd och gör något?

Som svensk i Norge nu är det många som skäms. Det värsta är att det kommer bli värre för varje dag som går Är det vi som kommer bli lillebror om några år eller?
Då borde du påpeka för dessa idioter och fogliga trälar i Norge, så länge du inte är masochistiskt fixerad av att få höra negativa kommentarer om svensk strategi av folk i utlandet oberoende av sanningshalten, att både Sverige och Norge haft normal dödlighet under 2020. Har båda länderna, trots de olika metoderna, haft ungefär samma dödlighet per 100.000 invånare som tidigare år, är det bara en ren teknikalitet hur många som dött med covid i respektive land.
Citera
2020-12-05, 15:18
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Haha, jag har också kontakt med utlandet, där verkar det finnas en avundsjuka inför den frihet vi har haft i Sverige under våren. Framförallt från människor som suttit (och sitter) inlåsta i central-Europa.
Mycket beror nog på vilken infallsvinkel man har i frågan. Misstänker att du själv uttrycker skepsis varvid din kollega hakar på.
Angående, varför svenskar inte "gör någonting" så får han gärna definiera närmare kring vad han menar? Vad menar norrbaggen att svenskarna skulle göra? Ta till vapen? Härlig logik när runt 70% verkar uppskatta FHM och Tegnell. Konstigt vore annars, när en så liten del faktiskt blivit drabbade av viruset. Värre då med restriktionerna på senaste tiden.

När norrmännen fick 2-3 döda per dag då stängde man ner allt. Man stängde ner i stort allt. Hotade med böter om folk bröt och gick ut med stenhårda restriktioner. De accepterade det.
Norrmännen ser ju att inget händer i Sverige. Köpcentrumen är fulla, man säger tvätta händer och stanna hemma om du är sjuk men ingen lyssnar ju.
Jag vet inte exakt vad de menar men de tycker i alla fall att inget händer och görs.
Ingen kan ju blunda för våra dödstal

Du skriver att många är avundsjuka. Jag kan förstå det. Mellan åldern 18-50 så är många missnöjda och tycker allt är löjligt för de inte är drabbade. Många är företagare och är förbannad.
Och det är ju det som är kruxet. När man hanterar det som Sverige så blir det som det blir.

Tro mig. Jag har inte påverkat någon utan det kommer från deras håll. Och i stort sett alla i Norge tycker att Sverige gör fel. Det är ju svårt att argumentera emot med tanke på dödstalen. Eller?
Citera
2020-12-05, 15:22
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Då borde du påpeka för dessa idioter och fogliga trälar i Norge, så länge du inte är masochistiskt fixerad av att få höra negativa kommentarer om svensk strategi av folk i utlandet oberoende av sanningshalten, att både Sverige och Norge haft normal dödlighet under 2020. Har båda länderna, trots de olika metoderna, haft ungefär samma dödlighet per 100.000 invånare som tidigare år, är det bara en ren teknikalitet hur många som dött med covid i respektive land.

Det du säger eller skriver är allt är normalt och pandemin påverkar inget i Sverige för du hävdar att vi inte har någon överdödlighet.

Jag skickar vidare det till mina kollegor och klipper ut ditt inlägg. Så här försvarar sig man i Sverige
Citera
2020-12-05, 15:23
Medlem
Puttrar på i Skåne, de får inte bukt med smittan. Tragedi som utspelar sig där.
2522 smittade idag, igår trodde Skåne att 1623 smittade var rekord för dom.
Citera
2020-12-05, 15:23
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja många kring 50 dör av andra orsaker också. Du kan inte bara presentera dina egna gissningar som fakta.

Jag skulle tippa att det ser liknande ut i Sverige som i Italien. Hittar ingen siffra men 1% är under 50 och 10% under 70 hittar jag.
Ålder_0_9 0,03%
Ålder_10_19 0,01%
Ålder_20_29 0,16%
Ålder_30_39 0,28%
Ålder_40_49 0,72%
Ålder_50_59 2,53%
Ålder_60_69 6,52%
Ålder_70_79 20,97%
Ålder_80_89 41,81%
Ålder_90_plus 26,96%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera