2020-12-04, 22:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
men lejonkungen- du har inte hängt med i rapporteringen- idag fredag
alla vet nu att sonen låg på handduken/filten framför tv,n.Alltså när han kollade tv,n.
Han hade ett eget rum- en egen säng, och dessutom utrymme för träning- vilka redskap som ingick har inte framkommit. Det är väl bra om du inte ryter där bak din skärm- vi har npg av vildsinta typer som plågar sin omgivning-
ha det fint.

Det spelar ingen roll om han så hade haft all lyx inuti bostaden. Det är ändå inget liv om man inte får gå ut och träffa människor. Stackars man. Vad är det för mamma som invalidiserat sin son på det viset? Är hon häktad?
Citera
2020-12-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Nej, jag bor inte heller i Haninge. Jag skrev är det någon jag känner för - alltså har sympati för är det systern. Varför tror du att mamman skulle släppa in systern, tror du att det var bara att ringa på dörren så öppnade hon, skämtar du?
Varför fick inte hennes pappa komma in i lägenheter på 20 år? Varför tog hon tag i sonen och sprang när hon mötte dottern?

Vad skulle hänt om inte dottern sett till att något skedde nu? Berätta hur skulle framtiden se ut för mor och son? Hade hon bokat tid till tandläkaren åt honom? Han fick antibiotika på sjukhuset, hade hon en tid inbokad till läkare åt honom? Förstår du att hon gjort honom alldeles hjälplös? Snälla berätta hur sonens framtid såg ut. Varför fick sonen åka till sjukhus, berodde det på att systern tyckte mer om sin pappa än mamma? Är det därför sonen hamnade på sjukhus? Tycker du att systerns oro var befogad, det tyckte uppenbarligen sjukvårdspersonalen, eller var det p g a systerns kontroll som han hamnade där? Var hygglig och berätta varför polisen och sjukvårdspersonalen reagerade!!
ok- sonen är i behov av insatser, hans hälsa,bensåren el vad det nu är-behöver behandling, att de får hjälp o stöd är självklart-alla behöver hjälp, praktiska insatser, men också på ett många andra sätt.
Har aldrig förnekat att insatser behövs, ..olika insatser till alla familjemedlemmar.
Framförallt behöver de hjälp att börja umgås igen, reda ut och starta på nytt..
Du läste in något mellan raderna som inte jag uttryckt, men jag tänker att Systern visst kunnat kontaktat sin bror under tiden mamman varit ute och handlat.
De hade telefon, sonen hade väl svarat om telefonen ringt?
Systern kunde ha bjudit hem sin bror till sig-eller hur?
jag försöker inte välja någons sida utan tänka på allas ansvar i att familjen blev så splittrad.
Citera
2020-12-04, 23:06
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:

varifrån kommer din drivkraft?
vad baserar du dina slutsatser på? att dra slutsatser och propagera i en enda snäv riktning-
Fakta ?
antaganden?
påverkan?
erfarenheter?

Min drivkraft kommer från dig, moshes. Din blotta närvaro lyser upp min vardag och jag sprudlar av energi.

Ja, dumma kommentarer kan gott få likvärdiga svar!

Jag har ingen fakta, men jag har information från media, liksom ni andra.
Erfarenheter: ja
Utbildning: ja

Jag går endast på den information som finns och drar mina slutsatser från det. Det är inte ett dugg svårare än så.

Däremot är det faktiskt så att kluster b personlighetsstörningar är ett mycket komplicerat ämne som kräver år, åter år, av studier och erfarenhet. Inte ens alla inom psykiatrin förstår den exakta och verkliga innebörden utan känner till det de har läst under sina högskolestudier. Den biten är viktig och bra, men räcker inte. Att förstå och verkligen greppa "fenomenet" kluster b störningar kräver vidareutbildning och många års erfarenhet.

Det som för de riktigt kunniga är helt uppenbart och kristallklart, kan den mindre kunniga, eller helt oinsatta/icke utbildade, inte se över huvud taget. Så komplicerat är ämnet. Det är vidare så att det även krävs en viss typ av tankesätt (som avgörs av vilken typ av intelligens man har lätt för), för att verkligen kunna förstå problematiken och konsekvent kunna applicera samma tankesätt på ett brett spektra av olika fall.
Senast redigerad av EnergizerBunny 2020-12-04 kl. 23:08.
Citera
2020-12-04, 23:07
Medlem
why123s avatar
Citat:
ok- sonen är i behov av insatser, hans hälsa,bensåren el vad det nu är-behöver behandling, att de får hjälp o stöd är självklart-alla behöver hjälp, praktiska insatser, men också på ett många andra sätt.
Har aldrig förnekat att insatser behövs, ..olika insatser till alla familjemedlemmar.
Framförallt behöver de hjälp att börja umgås igen, reda ut och starta på nytt..
Du läste in något mellan raderna som inte jag uttryckt, men jag tänker att Systern visst kunnat kontaktat sin bror under tiden mamman varit ute och handlat.
De hade telefon, sonen hade väl svarat om telefonen ringt?
Systern kunde ha bjudit hem sin bror till sig-eller hur?
jag försöker inte välja någons sida utan tänka på allas ansvar i att familjen blev så splittrad.

Om du tror att sonen fick prata med sin syster är det nog ganska mycket du har missat. I stället försöker du förlöjliga systern genom att säga att hon tycket mer om sin våldsamma pappa- macho och sånt jävla skitsnack. Den som agerade och gjorde något ska förlöjligas, fy fan!
Citera
2020-12-04, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Han kanske inte ens kan varken koka eller steka ett ägg. Att göra en omelett kanske skulle vara något oöverstigligt.

Att tillaga ägg är iofs en stor konst. Ägg är inte sådär väldigt gott om det är fel tillagat. Det är högst osannolikt att varken mor eller son har någon djupare kunskap av hur man bäst tillreder ägg. Visa gärna en bild på din variant av en omelett?

Om man äter bara för att överleva så krävs det inte så mycket matlagningskunskaper. För att äta ett torrt meningslöst ägg krävs bara en äggklocka, för att överkoka pasta så följer man tidsangivelserna, för att undvika ett rått billigt griskött krävs så lite som en stektermometer som kostar 129kr.

Det beror väl på hur han är som person och om det inte finns några kognitiva hinder tänker jag. En motiverad person skulle nog kunna hjälpa honom med sådant utan att det skulle behöva bli väldigt kostsamt.

Det svåra är kanske hur man ska lära honom ”leva”, inte så som vissa här antar dvs att bara om mamman åker i fängelse för brott hon inte begått, ja då jävlar kommer han blomstra!

Han är 41 år gammal och jag tvivlar på att han har någon större drivkraft mer än att möjligen prova på ett eget liv.
Enligt systern så har hon erbjudit honom en egen sovplats, egen dubbelsäng osv.

Det är behjärtansvärt om hon verkligen står för det, hon verkar utöver detta debaklet som reko. Verkar driven nog att starta en egen verksamhet osv.

Frågan är väl om något kommer bli väldigt mycket bättre av en mjukare säng.

LSS? Bättre?
Citera
2020-12-04, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
– Hon fick mig att frivilligt gå med på att bo i en fosterfamilj och därefter blev även min syster placerad.
Verkar som att ena flickan flyttade lite senare. Märkligt att ingen hjälpte sonen när soc uppenbarligen var involverade.

Du säger själv att soc uppenbarligen var involverade. Så det måste ju ha funnits allvarliga problem, soc var inblandad och antagligen ställdes det också kravet på mamman att hon måste gå med något förslag, kanske fanns det flera. Jag menar bara att mamman säkert inte sökte upp soc och bad om att få barn fosterhemsplacerade. Det kanske kan förekomma i enskilda fall, men det kan inte vara vanligt.
Citera
2020-12-04, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Du lägger allt fokus på mamman men jag tror att den här tragedin är mer komplicerad än så.
Att säga att allt är mamman fel är att göra det lätt för sej.
Jag tror det här har mycket djupa och många psykologiska förklaringar som inte vem som helst skulle klara att nysta i.
ja du har nog helt rätt
komplex situation att reda ut.
Men rätt vanligt i familjer med misshandel /alkoholism. Nu vet väl ingen om pappan var alkis.
Men samma mekanismer i dessa dysfunktionella familjer. Alla blir offer på olika sätt.
Citera
2020-12-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Nu har podcasten Gott snack släppt sin intervju med modern: https://poddtoppen.se/podcast/1490909986/gott-snack-med-fredrik-soderholm/225-intervju-med-haninge-mamman-markus-krunegard-om-sa-mycket-battre

Erbarmligt dåligt intervjuat, om inte den långa versionen innehåller något mer matnyttigt. De lägger ord i munnen på henne och missar självklara frågor. Amatörer. Det mest uppseendeväckande var väl att hon sitter klistrad framför den tecknade tv-serien "Shimmer and Shine" (som verkar vara riktad till 0-6-åringar) för att "det är mest positivt". Creepy verklighetsflykt bland spindelnät och dammråttor...
Citera
2020-12-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det spelar ingen roll om han så hade haft all lyx inuti bostaden. Det är ändå inget liv om man inte får gå ut och träffa människor. Stackars man. Vad är det för mamma som invalidiserat sin son på det viset? Är hon häktad?
Han var inte inspärrad han kunde gå ut och in precis som han ville-
nej mamman är släppt. det är andra myndigheter inkopplade- sociala insatser kommer att erbjudas hela familjen.¨
Exakt vad vet bara de berörda.
Citera
2020-12-04, 23:28
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Erbarmligt dåligt intervjuat, om inte den långa versionen innehåller något mer matnyttigt. De lägger ord i munnen på henne och missar självklara frågor. Amatörer. Det mest uppseendeväckande var väl att hon sitter klistrad framför den tecknade tv-serien "Shimmer and Shine" (som verkar vara riktad till 0-6-åringar) för att "det är mest positivt". Creepy verklighetsflykt bland spindelnät och dammråttor...
Undrar om sonen gillade detta TV-program också?
Citera
2020-12-04, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Ett drömscenario vore; modern och barnen samlade i morgon-TV:s soffa - glada, starka och försonade.
Jaa, man skulle vilja se frisyren på riktigt. Mycket intressant. Och killen, hur snygg är han? Har han elvisfrillan kvar. Kanske kan sjunga love me trender och sen vara med i Idol nästa omgång. Eller tom i mellon.
Citera
2020-12-04, 23:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Att tillaga ägg är iofs en stor konst. Ägg är inte sådär väldigt gott om det är fel tillagat. Det är högst osannolikt att varken mor eller son har någon djupare kunskap av hur man bäst tillreder ägg. Visa gärna en bild på din variant av en omelett?

Om man äter bara för att överleva så krävs det inte så mycket matlagningskunskaper. För att äta ett torrt meningslöst ägg krävs bara en äggklocka, för att överkoka pasta så följer man tidsangivelserna, för att undvika ett rått billigt griskött krävs så lite som en stektermometer som kostar 129kr.

Det beror väl på hur han är som person och om det inte finns några kognitiva hinder tänker jag. En motiverad person skulle nog kunna hjälpa honom med sådant utan att det skulle behöva bli väldigt kostsamt.

Det svåra är kanske hur man ska lära honom ”leva”, inte så som vissa här antar dvs att bara om mamman åker i fängelse för brott hon inte begått, ja då jävlar kommer han blomstra!

Han är 41 år gammal och jag tvivlar på att han har någon större drivkraft mer än att möjligen prova på ett eget liv.
Enligt systern så har hon erbjudit honom en egen sovplats, egen dubbelsäng osv.

Det är behjärtansvärt om hon verkligen står för det, hon verkar utöver detta debaklet som reko. Verkar driven nog att starta en egen verksamhet osv.

Frågan är väl om något kommer bli väldigt mycket bättre av en mjukare säng.

LSS? Bättre?

Typiskt är att det är en familj av stockholmare utan band till någon annan del av Sverige. Mitt intryck är att dessa människor inte sällan har problem med verklighetsförankring. De blir skumma, lever helt i sin egen värld och tycker att resten av Sverige är något efemärt, nästan som ett skämt-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in