2020-12-04, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mightybitch
Ett back on track handledsskydd, värmande stöd för trötta leder

Citat:
Ursprungligen postat av why123
Hej moshes, jag är inte helt säker på att en fosterhemsplacering var bäst för henne. Om hon hade kunnat koppla av vad som hände i hemmet borde det ju varit det. Men jag (och förmodligen en del andra) anser att mamman inte i något avseende har utgått från vad som är bäst för barnen utan tvärt om sett till sitt eget intresse.

Mamman har ju inte i varit resonabel ö.h.t utan istället vänt sig om och gått åt ett annat håll när dottern närmat sig när de var ute. Att grannar kan uppfatta henne som trevlig stämmer säkert, de vet inget om henne. Vi vet trots allt från många olika håll t ex hennes egna föräldrar att hon varit otroligt kontrollerande.
Ingen mer än den närmsta familjen känner henne (då menar jag hennes manipulerande sätt) och just därför ser hon till att de inte kan ha kontakt med varandra. Att jag anser henne vara manipulerande och narcissistisk är ju bara att se vad som hänt de senaste dagarna. Hon hade ju inte en tanke på att söka hjälp utan det var när hon stod inför ett fullbordat faktum som hon började nämna hur dåligt hon och sonen hade mått den sista tiden. Då vet vi i hur dåligt skick sonen var, vi vet dessutom genom olika uppgifter med vilken kraft hon har kunnat agera när det gagnat henne men inte någon annan.
Jag tror inte att sonen var mer lik henne i personligheten utan han fick en roll redan vid födseln då det bestämdes att han var den döde storebroder som återföddes.
Vi vet hur hon skar av banden mellan sonen och andra släkting t.o.m med syskonen, hon var fullständigt ointresserad av sina döttrar det finns ingenting som visar något annat. Bara det är oehört remarkabelt. Tänk dig själv hur styrd sonen varit redan från födseln som den reinkarnerade storebrodern. Det är alldeles fruktansvärt när man tänker på det.

Nej, jag anser inte att systern skulle lugna ner sig. Om systern inte hade ingripit nu vad skulle då hända? Att systern är/var frustrerad och arg är för mig en självklarhet. Hon har sett detta elände sedan hon var liten. Sedan på samma sätt som vi säger i andra sammanhang att "bara" för att hon har varit BO en gång ger inte henne rätt att behandla omgivningen som hon vill. Vilket hon faktiskt gjort. Hon verkar ju inte ointelligent när det gäller att klara sig ur knipor utan hon finner sig snabbt och berättar varför allting är sådant kaos. Tänk på hur hon lämnade sin son, med knappt någon mat i uselt skick medans hon var på sjukhus.
Hon har hela tiden gjort det som är bäst för henne, det hon vill, det hon mår bra av utan en tanke på andra.
hej du- ja jag bor ju inte i Haninge..
men jag tolkar det som också systern har starkt behov av kontroll- en granne som spionerar åt henne osv.
kanske dottern gillade sin far bättre osv-ibland fungerar det ju så i familjer där pappan klår upp mamman- att dottern föraktar o börjar hata sin mor..medan dottern gillar den där vilde machon som kontrollerar familjen genom våld- inte helt ovanligt. En sådan far kan bli idealiserad av en dotter-konstigt.
Citera
2020-12-04, 22:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Du känner systern- Så en granne rapporterade till systern när mamman försvunnit till sjukhuset.
Och då smög systern till sin bror.
Svårt förstå att systern inte kontaktat sin bror tidigare, hon kunde ha ringt och bjudit hem honom till sig. Verkar så konstigt att skylla på mamman över den brutna kontakten mellan brodern o systern.
Även om de två syskonen hade väldigt olika personligheter, så borde hon ju haft massor med tillfällen att kontakta honom, ringa vid de tillfällena mamman gått ut
och grannen rapporterat att brodern inte var med mamman till affären-
svårt förstå hur systern kunde hålla sig under alla dessa år-

Helt sannolikt var systrarna också offer för misären. Vi snackar alltså om tonåriga flickor. Inte vuxna kvinnor.

Att de ville ta "bort sig från eländet" ska inte ligga systrarna till last.

Men egentligen är alla kommentarer helt överflödiga nu i tråden, då det har visat sig att inget brott ligger bakom, enbart "misär".

Hoppas att tråden fortsätter, då åklagaren i målet har sagt att hon/åklagaren förväntar sig att mamman och pojken nu ska få liknande "hela samhällets hjälp".. Kan vara bra och kul om det blir så. (Det tror jag tyvärr inte).

Vi får väl se.
Citera
2020-12-04, 22:35
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Hej moshes, jag är inte helt säker på att en fosterhemsplacering var bäst för henne. Om hon hade kunnat koppla av vad som hände i hemmet borde det ju varit det. Men jag (och förmodligen en del andra) anser att mamman inte i något avseende har utgått från vad som är bäst för barnen utan tvärt om sett till sitt eget intresse.

Mamman har ju inte i varit resonabel ö.h.t utan istället vänt sig om och gått åt ett annat håll när dottern närmat sig när de var ute. Att grannar kan uppfatta henne som trevlig stämmer säkert, de vet inget om henne. Vi vet trots allt från många olika håll t ex hennes egna föräldrar att hon varit otroligt kontrollerande.
Ingen mer än den närmsta familjen känner henne (då menar jag hennes manipulerande sätt) och just därför ser hon till att de inte kan ha kontakt med varandra. Att jag anser henne vara manipulerande och narcissistisk är ju bara att se vad som hänt de senaste dagarna. Hon hade ju inte en tanke på att söka hjälp utan det var när hon stod inför ett fullbordat faktum som hon började nämna hur dåligt hon och sonen hade mått den sista tiden. Då vet vi i hur dåligt skick sonen var, vi vet dessutom genom olika uppgifter med vilken kraft hon har kunnat agera när det gagnat henne men inte någon annan.
Jag tror inte att sonen var mer lik henne i personligheten utan han fick en roll redan vid födseln då det bestämdes att han var den döde storebroder som återföddes.
Vi vet hur hon skar av banden mellan sonen och andra släkting t.o.m med syskonen, hon var fullständigt ointresserad av sina döttrar det finns ingenting som visar något annat. Bara det är oehört remarkabelt. Tänk dig själv hur styrd sonen varit redan från födseln som den reinkarnerade storebrodern. Det är alldeles fruktansvärt när man tänker på det.

Nej, jag anser inte att systern skulle lugna ner sig. Om systern inte hade ingripit nu vad skulle då hända? Att systern är/var frustrerad och arg är för mig en självklarhet. Hon har sett detta elände sedan hon var liten. Sedan på samma sätt som vi säger i andra sammanhang att "bara" för att hon har varit BO en gång ger inte henne rätt att behandla omgivningen som hon vill. Vilket hon faktiskt gjort. Hon verkar ju inte ointelligent när det gäller att klara sig ur knipor utan hon finner sig snabbt och berättar varför allting är sådant kaos. Tänk på hur hon lämnade sin son, med knappt någon mat i uselt skick medans hon var på sjukhus.
Hon har hela tiden gjort det som är bäst för henne, det hon vill, det hon mår bra av utan en tanke på andra.

Du lägger allt fokus på mamman men jag tror att den här tragedin är mer komplicerad än så.
Att säga att allt är mamman fel är att göra det lätt för sej.
Jag tror det här har mycket djupa och många psykologiska förklaringar som inte vem som helst skulle klara att nysta i.
Citera
2020-12-04, 22:38
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
hej du- ja jag bor ju inte i Haninge..
men jag tolkar det som också systern har starkt behov av kontroll- en granne som spionerar åt henne osv.
kanske dottern gillade sin far bättre osv-ibland fungerar det ju så i familjer där pappan klår upp mamman- att dottern föraktar o börjar hata sin mor..medan dottern gillar den där vilde machon som kontrollerar familjen genom våld- inte helt ovanligt. En sådan far kan bli idealiserad av en dotter-konstigt.

Nej, jag bor inte heller i Haninge. Jag skrev är det någon jag känner för - alltså har sympati för är det systern. Varför tror du att mamman skulle släppa in systern, tror du att det var bara att ringa på dörren så öppnade hon, skämtar du?
Varför fick inte hennes pappa komma in i lägenheter på 20 år? Varför tog hon tag i sonen och sprang när hon mötte dottern?

Vad skulle hänt om inte dottern sett till att något skedde nu? Berätta hur skulle framtiden se ut för mor och son? Hade hon bokat tid till tandläkaren åt honom? Han fick antibiotika på sjukhuset, hade hon en tid inbokad till läkare åt honom? Förstår du att hon gjort honom alldeles hjälplös? Snälla berätta hur sonens framtid såg ut. Varför fick sonen åka till sjukhus, berodde det på att systern tyckte mer om sin pappa än mamma? Är det därför sonen hamnade på sjukhus? Tycker du att systerns oro var befogad, det tyckte uppenbarligen sjukvårdspersonalen, eller var det p g a systerns kontroll som han hamnade där? Var hygglig och berätta varför polisen och sjukvårdspersonalen reagerade!!
Citera
2020-12-04, 22:38
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Helt sannolikt var systrarna också offer för misären. Vi snackar alltså om tonåriga flickor. Inte vuxna kvinnor.

Men egentligen är alla kommentarer helt överflödiga nu i tråden, då det har visat sig att inget brott ligger bakom, enbart "misär".

Hoppas att tråden fortsätter, då åklagaren i målet har sagt att hon/åklagaren förväntar sig att mamman och pojken nu ska få liknande "hela samhällets hjälp".. Kan vara bra och kul om det blir så. (Det tror jag tyvärr inte).

Vi får väl se.

Ja det finns flera offer i denna tragedi.
Det måste man ha klart för sej.
Citera
2020-12-04, 22:41
Medlem
Citat:

Vi får väl se.
ja så klart var alla offer. Jag har sett liknande konsekvenser.
Det vore också fint om alla erbjuds riktigt bra stöd för att hitta en förlorad gemenskap.
Att familjen splittrats i olika läger är bara katastrof.
Citera
2020-12-04, 22:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja det finns flera offer i denna tragedi.
Det måste man ha klart för sej.

Anser alltså att man inte ska skylla på systrarna. (Att de inte "sa något")
Vilket de gjorde, enligt en av systrarna. Men ingen lyssnade.
Citera
2020-12-04, 22:43
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Jag "förespråkar" inte ättestupa, kan du inte skilja på en åsikt och en historisk referens?

Farbror Sven. Oh lord. Vilket svin du verkar vara.
Typ om du hade fått bestämma så hade den stackars saten fått leva på sin filt i 20 år till? Bara för att du ska känna dig god? Du har fucking fel och du vet det!

Om jag hade fått bestämma hade han fått gå i skolan efter 12 års ålder och fått chanser att utvecklas som människa och få leva ett värdigt liv. I din värld får han välja mellan att leva på sin filt eller "avlivas" som du förespråkar. Apropå svin.
Citera
2020-12-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fairie64
Tack, jag har klarat mig rätt bra, det är bara syrran som aldrig blivit särskilt självständig, men inser också att möjligheterna att påverka henne är begränsade.

Jo, hon måste ju ha haft problem länge. Läste nu i Expressen att döttrarna faktiskt blev fosterhemsplacerade. Visserligen hade hon då gått med på det, bara hon fick behålla sonen. Men man vill ju inte fosterhemsplacera två barn för skojs skull. Då fanns det ju svåra brister. Och varför soc lämnar kvar sonen där utan att kolla upp ordentligt, det kan man ju undra.

https://www.expressen.se/nyheter/familjen-slogs-sonder-av-valdet-isolerades-nar-alla-vande-ryggen/

Jepp, fosterhem och inte bara bo hos morföräldrarna var det tydligen, om hon med fosterhem menar fosterhem på riktigt. Trist. Som en följd av den våldsamma uppväxtmiljön vet man ju dock inte hur de två systrarna betedde sig i skola och umgänge, för att inte tala om i hemmet efter att fadern flyttat ut och sen dött. De kan ju ha varit usla i skolan, utåtagerande och fan vet vad. En cyniker som jag, kan vid en okulärbesiktning av sociala medier och efter en snabb koll på yrkesval konstatera följande: Äldsta syrran har låst in sig i ett "självförverkligande" hittepåjobb, samt nyss varit gift med en juggebyggare vars firma inte dragit in en krona och nu hamnat i hennes (!) och hans fars målbur för att inte konka. Yngsta systern har fullständigt tapetserat sin Facebookvägg med bilder på en man vars härkomst gör honom till prime candidate för att bete sig som Johnny. Hon har en dotter, märkligt nog döpt efter mormor M*ait i kombination med ett kamerunskt mansnamn. Oklart om mannen är fader till barnet, det verkar inte så.

Vet inte vad jag vill säga med det här annat än att de inte ser ut att ha blivit samhällets stadigaste stöttepelare, som någon sade tidigare i tråden. Fosterhemmet verkar inte ha hjälpt. Det kan utvecklas till misär även för dem om de inte aktar sig.
Citera
2020-12-04, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Jag "förespråkar" inte ättestupa, kan du inte skilja på en åsikt och en historisk referens?

Farbror Sven. Oh lord. Vilket svin du verkar vara.
Typ om du hade fått bestämma så hade den stackars saten fått leva på sin filt i 20 år till? Bara för att du ska känna dig god? Du har fucking fel och du vet det!
men lejonkungen- du har inte hängt med i rapporteringen- idag fredag
alla vet nu att sonen låg på handduken/filten framför tv,n.Alltså när han kollade tv,n.
Han hade ett eget rum- en egen säng, och dessutom utrymme för träning- vilka redskap som ingick har inte framkommit. Det är väl bra om du inte ryter där bak din skärm- vi har npg av vildsinta typer som plågar sin omgivning-
ha det fint.
Citera
2020-12-04, 22:47
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Du lägger allt fokus på mamman men jag tror att den här tragedin är mer komplicerad än så.
Att säga att allt är mamman fel är att göra det lätt för sej.
Jag tror det här har mycket djupa och många psykologiska förklaringar som inte vem som helst skulle klara att nysta i.

Vem ska jag lägga fokus på? Pappan som varit död i 28 år eller ska vi i vanlig flashbackanda böra forska i släktregistren och se om där finns någon mer lämplig att lägga skulden på. För mig känns det alldeles naturligt att lägga skulden på den som bott tillsammans med sonen. Men vad vet jag det kanske känns onaturligt för er. Någon frisk fläkt får väl börja släktforska så hittar vi säkert boven.
Citera
2020-12-04, 22:52
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Anser alltså att man inte ska skylla på systrarna. (Att de inte "sa något")
Vilket de gjorde, enligt en av systrarna. Men ingen lyssnade.

Jag förstår vad du menar.
Jag tror ingen av de inblandade hade/har fungerande relationer med varandra.
Därför blir det väldigt svårt för utomstående att säga vad som är orsak och verkan.
Man kan spekulera om detta tragiska men samtidigt intressanta fall men varför det blev som det blev kommer ingen här fram till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in