2020-12-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanastley
Så länge pappan levde ja men tror du att Soc systematiskt har hjälpt misshandlade kvinnor och barn genom åren eller? Inte direkt vad jag har hört från förstahandskällor när jag arbetat med hemlösa som upplevt just det.
Hur pass soc hjälper misshandlade kvinnor, ser väldigt olika ut i olika kommuner och stadsdelar i landet!
Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med "... så länge pappan levde ja...". Mitt inlägg handlar om, hur det kunde bli så, att sonen lämnades åt sitt öde, medan flickorna togs omhand.
Citera
2020-12-04, 17:50
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Absolut, förlåt! Jag var för snabb där.

https://www.expressen.se/nyheter/familjen-slogs-sonder-av-valdet-isolerades-nar-alla-vande-ryggen/

Just det, precis samma länk som en annan kompletterade med tidigare och som jag nu har läst.

Ja, naturligtvis förändrar det bilden en aning, och det om pappan och det tidigare familjelivet, men vad gäller mamman så förändrar det fortfarande inte min åsikt i nuläget. Det skall mer till för att jag skall övergå till andra möjliga orsaker.
Min bestämda uppfattning står fast men kan då istället kompletteras till att pappan led av APS och mamman av NPS. Den kombinationen kan i vissa lägen fungera ihop, liksom APS och BPS, samt NPS och BPS. Men i fallet APS och NPS så är det väl egentligen oftast DNPS vi pratar om.
Citera
2020-12-04, 17:59
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Men nej. Mamman har jämnat sina barns liv med marken. Två systrar till socialtjänsten, efter det fick systern inte ha kontakt med sin bror. Mamman bestämde det. Tror att mammans problem började långt innan hon träffade den galne maken. Hon skulle aldrig skaffat barn, men nu finns de där och är vuxna. Jag hoppas att de kan återförenas och frigöra sig från mamman. De behöver det. Mamman har brutit ned sin son, inte alls säkert att han har en funktionsvariation. OM han har det kan smutsen och annat förklaras med det, annars tror jag att han varit konstant deprimerad sedan barnsben på grund av hur han blivit behandlad. Alla syskonen ÄR brottsoffer. I dag räknas misshandel inför barnen som ett brott.
Enligt media så var det pappan som var problemet. Han ansåg att familjen borde skyddas från omvärlden och tog barnen ur skolan, Han stod på balkongen med ett luftgevär för att mota bort onda människor. Efter att pappan försvann ut bilden så har mamman fortsatt på samma linje. Sonen har ju trots allt gått i skola till han var tolv-tretton år, och har levt ganska normal även om han uppfattats som lite avvikande. Till den dan han togs ur skolan och försvann. Även efter detta har han varit ute, både i affärer och på gården.
Om något brott har begåtts så är det hur som helst preskriberat. Sedan mannen blev myndig vid arton års ålder har socialtjänsten inte längre något ansvar för ärendet. Som vuxen väljer han själv hur han vill leva sitt liv. Han har inte varit inspärrad så något brott har inte begåtts. Glöm detta, det är en bisarr historia men det är svårt att hitta något kriminellt bakom detta. utom möjligen myndigheterna agerande när grabben försvann ur skolan. Men de ansvariga för detta har sedan länge bytt jobb, gått i pension eller drabbats av svår minnesförlust.
Citera
2020-12-04, 18:13
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnor02
Men du?! Tänk om du har fel nu
Det har jag inte, jag har mött dem flera gånger i veckan i flera år.
Citera
2020-12-04, 18:23
Medlem
KnivStinas avatar
Hur hade samhället reagerat på detta om det var en far som isolerat sin dotter från samhället?

Plötsligt vänder alla kappan och tycker synd om häxtanten. Klart det är synd om henne men det är väl mer synd om hennes son? Wtf. Hon är ett offer som i sin tur gjort sin son till ett offer
Citera
2020-12-04, 18:29
Medlem
KnivStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.expressen.se/nyheter/familjen-slogs-sonder-av-valdet-isolerades-nar-alla-vande-ryggen/

Så han hade social fobi enligt mamman som behöll sonen hemma men övertalade flickorna att bo i fosterfamilj. Dom var annars mest hos mormor och morfar. Social fobi är ingenting som inte går att få hjälp med. Han har säkert blivit sämre under alla år med bara sin mamma som umgänge och värld.
Hon har successivt hjärntvättat och format ett känsligt barn att bli foglig och beroende av bara henne. Så beroende att han inte själv kunnat lämna, söka vård eller öht göra någonting utan henne.

Precis. Precis så är det och det är sinnessjukt
Citera
2020-12-04, 18:30
Medlem
Vart någonstans bodde de?
Citera
2020-12-04, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Klart man kan tolka hennes intervjusvar som otroligt sluga och utstuderade om man har de glasögonen på sig.

Det var svårt att dra några fler slutsatser utifrån den värdelösa intervjun i "Gott Snack", det här med demens var en tanke jag fick igår. Om hon nu skulle ha det, så tror jag inte alls att hon har haft det särskilt länge, ett halvt eller ett år sådär. Jag skrev inget annat heller. Det hon har pysslat med tidigare beror nog snarare på psyksjuka och miljö.

Tråkigt att höra om din mor, hoppas ni mår ok ändå!

Tack, jag har klarat mig rätt bra, det är bara syrran som aldrig blivit särskilt självständig, men inser också att möjligheterna att påverka henne är begränsade.

Jo, hon måste ju ha haft problem länge. Läste nu i Expressen att döttrarna faktiskt blev fosterhemsplacerade. Visserligen hade hon då gått med på det, bara hon fick behålla sonen. Men man vill ju inte fosterhemsplacera två barn för skojs skull. Då fanns det ju svåra brister. Och varför soc lämnar kvar sonen där utan att kolla upp ordentligt, det kan man ju undra.

Citera
2020-12-04, 18:40
Medlem
Citat:
Lyssnar på Gott snack nu.

Här är lite sammanfattning hittills, del 1

Liten sammanfattning:

Fredrik och kollega kommer dit, de fyller hennes kyl, hon vill gärna ha ”hur mycket mat som helst” och Monster energidryck.
Det verkar som att folk har varit där, både press och civila, och velat tala med mamman. En snäll granne hjälper till.

Grannen är en vän och har med sonen varit på idrottsplats och stött kula, kastat diskus. Grannen säger att det är lögn att han varit inlåst. Det ”stämmer inte alls”.

Mamman var med Johnny, de fick fyra barn ihop. Johnny misshandlade henne. Hon jobbade på kontor men orkade inte mer. Hon tycker om att titta på tecknat.

Flickorna flyttade ut 18 år gamla. Barnen bryr sig inte och hennes föräldrar finns men ”kommer nog att backa nu”.

Johnny lämnade hemmet -88, de skiljde sig på hennes initiativ. Sonen är psykiskt nedsatt, vilket kom fram i 20-årsålder och han fick förtidspension. Han är vuxen när han pratar, men orkar inte jobba. Han har eget rum och säng (min anmärkning; intervjuarna intygar detta). Däremot ligger han gärna på golvet och ser på tv.

Tjejerna bodde inte där tills de var 18, de var fosterhemsplacerade.
Citera
2020-12-04, 18:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Modern har rövat sitt barn på livet. Det finns säkert någon liten paragraf som kan användas mot mamman. Detta kan man inte komma undan med...
Det verkar inte bara vara den stackars sonen som är tandlös.
Även lagen.

Som du skrev, han har berövas livet av en tossig mor som tycks ha gjort honom till substitut för en avliden son.
Att hon inte är sund säger sig självt, frågan är väl hur mycket frivillighet han haft psykiskt.
En upplåst dörr verkar vara det primära som diskuteras...

Bedrövligt människoöde att läsa om.
Citera
2020-12-04, 18:47
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairie64
Tack, jag har klarat mig rätt bra, det är bara syrran som aldrig blivit särskilt självständig, men inser också att möjligheterna att påverka henne är begränsade.

Jo, hon måste ju ha haft problem länge. Läste nu i Expressen att döttrarna faktiskt blev fosterhemsplacerade. Visserligen hade hon då gått med på det, bara hon fick behålla sonen. Men man vill ju inte fosterhemsplacera två barn för skojs skull. Då fanns det ju svåra brister. Och varför soc lämnar kvar sonen där utan att kolla upp ordentligt, det kan man ju undra.

– Hon fick mig att frivilligt gå med på att bo i en fosterfamilj och därefter blev även min syster placerad.
Det verkar som att det var mamman som av någon anledning ville ha dom placerade på fosterhem, inte att det var ett ingripande från soc.
Citera
2020-12-04, 18:51
Medlem
Citat:
Fortsättning: myndigheten kom dit för att mamman inte orkade och var trött. Då uppdagades allt detta. Kommunen ska komma Imorgon (idag) och se vad de kan stötta henne med.
Finns det något hon ångrar? Att hon inte har orkat. Följa med till tandläkare och sjukhus. Han har tappat tänderna i överkäken. Har hon diagnos? Psykiskt nedsatt och har själv implantat på överraden Sedan 1976.

Hon har mycket fina minnen, de har jobbat mycket med parapsykologi ihop och haft mycket änglar i lägenheten. Vackra stora änglar. Tror de på gud? Oja. Är religiösa.

De har hemtelefon. Hon vet inte vad planen är för sonen, men hennes önskan är att även om han inte får bo där får komma och hälsa på så hon får krama om honom.

Han har ett hemmagym, de tycker bra om att träna och prata och titta på tv. Hon är mer för gymnastik.

Så hon har tandimplantat - som ju kostar en hel del - men sonen har inga tänder? Dåligt. Och hon skulle orka hälsa på sonen men inte ringa ett samtal till t.ex. tandläkare? Folk som mår riktigt dåligt psykiskt brukar kanske inte bara nonchalera andras grejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in