2020-12-04, 16:58
Medlem
Citat:
Även systern bekräftar att socialen var inkopplade. Hon minns att de var i bostaden, men säger att mamman lyckades förhala och manipulera dem.

– Hon sa bland annat att han mådde för dåligt och att han hade social fobi, men jag förstår än i dag inte hur de kunde släppa taget.

I takt med att sonens värld krympte till hemmet ska mamman enligt systern successivt ha förskjutit syskonen.

– Hon fick mig att frivilligt gå med på att bo i en fosterfamilj och därefter blev även min syster placerad.
https://www.expressen.se/nyheter/familjen-slogs-sonder-av-valdet-isolerades-nar-alla-vande-ryggen/

Så han hade social fobi enligt mamman som behöll sonen hemma men övertalade flickorna att bo i fosterfamilj. Dom var annars mest hos mormor och morfar. Social fobi är ingenting som inte går att få hjälp med. Han har säkert blivit sämre under alla år med bara sin mamma som umgänge och värld.
Hon har successivt hjärntvättat och format ett känsligt barn att bli foglig och beroende av bara henne. Så beroende att han inte själv kunnat lämna, söka vård eller öht göra någonting utan henne.
Citera
2020-12-04, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det är tack vare media frågan blir belyst dumhuvud. Börjar bli trött på sådana som dig. Nu vet du hur Sverige kan se ut, och att alla kan drabbas av misär och växa upp med det. Det är därför vi har en skollag och många andra lagar som uppenbarligen är helt TANDLÖSA. Den vuxne sonen har för övrigt inte ens några tänder kvar. Fortfarande är det mamman som är skyldig till att sonens liv blev förstört. Han har tappat sin ungdom, sina unga vuxna år och går nu in i medelåldern med absolut ingenting. Har han rätt stöd kan han kanske få uppleva riktig kärlek. Allt det har hänt tack vare att systern larmade media. Den du. Sug på den. Idiot.

Hur vet vi, att han inte hade några tänder kvar? Bad systern honom att gapa, så att hon kunde undersöka honom?
Citera
2020-12-04, 16:59
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Det är väl uppenbart att mamman är mentalt illa däran. Tror ingen tvivlar på det. Däremot har ju systerns utsagor tillbakavisats av flera vittnen, senast i Gott snack-podden idag där grannen beskrev det som lögner.

Det där vill jag ha lite källor på med länkar.

Att en och en annan granne beskriver systern som lögnare är helt i enlighet med mammans NPS och hennes hov.
Citera
2020-12-04, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kainotophobia
Mamman har inte en chans att göra rätt - hon följde sin tolvåring till skolan, då upplevde klasskamraterna det som konstigt. Hon följde honom inte till skolan - han var i skolan vissa dagar men inte annars.. Då var det hennes fel som inte tog honom i örat och släpade dit honom..

Sen fortsätter det i samma anda med varje val hon gjort..

Hoppar man sedan fram till senaste tiden tycker jag inte att det är svårt att se att det kan ha blivit kämpigare mot slutet. Hennes far (sonens morfar) dör förra året, många av oss tycker att en förälders död är påfrestande även om det varit att vänta. Kanske blev det dessutom lite extra saker in i ett redan belamrat hem pga affektionsvärde dessutom som spädde på en redan rörig boendemiljö? Sedan kommer hela Corona-kaoset på det.

Sett till det så är det inte osannolikt att en redan skör situation kan ha fått den där sista tuvan som stjälpte lasten pålastad.

Jag, precis som ALLA andra härinne VET inte. I det läget kan man försöka hålla sig lite ödmjuk och inte utesluta att människor kan ha gjort SITT bästa, men ändå inte uppnått ett helt lyckat resultat.

Vägen till helvetet brukar ju kantas av goda föresatser i många fall 😟

Håller med. Det är rent kvinnohat sanktionerat av Aftonbladet. Ingen i tråden hade vetat om detta fall om inte Aftonbladet med Cantwell och Mellin begått karaktärsmord på mamman och kommit med stora släggan, blåst upp detta till Josef Fritz-proportioner osv.
I själva verket är det två introverta hoarders som hade ett helvete med fadern/maken samt att sonen hade ett helvete i SKOLAN där han blev MOBBAD.
Tänk om lärarna gjort sitt jobb och avbrutit mobbningen så att han kunnat ha en trygg miljö och vänner där? Pratat med mamman om hur dom skulle göra för att han skulle trivas, pratat med dom andra eleverna om att alla ska få trivas i skolan osv.
Citera
2020-12-04, 17:05
Medlem
olasvenssons avatar
Det skulle vara intressant att veta varför pojken togs ut från skolan?
Citera
2020-12-04, 17:06
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Suck vad bygger du dina antaganden ifrån?
Antisocial personlighetsstörning??????
Jobbar du med liknade fall?

Ja och jag är utbildad inom området med en mycket lång erfarenhet av liknande fall. Din reaktion och dina inlägg avslöjar däremot att du saknar kunskap inom området.

Citat:
Att mannen har svårt att tala beror på
avsaknaden av tänder..och att han levt isolerat. Hade sonen fått mer social träning skulle han med eller utan stöd förmodligen gått till tandläkaren.

Vad du skall förklara är varför inte den "otroligt goda" mamman inte har följt sin son till tandläkaren eller på annat sätt ordnat omvårdnad om honom.

Citat:
Att situationen såg ut som den gjorde kan du också läsa dig till, det senaste halvåret försämrades situationen.
Allt i livet har inga tydliga svar, eller bygger på något logiskt.
Livet består av pusselbitar och är inte svart/vitt
med entydiga svar.

Jag har ju förstått att du inte riktigt begriper problematiken och kan koppla ihop trådarna när du varken har utbildning eller erfarenhet inom området.

Citat:
Uppenbarligen har båda föräldrarna varit dysfunktionella.
Det konstaterades från första början.
Kombinationen arv och miljö, har gett sonen
sämsta möjliga förutsättningarna.

Ja, även mannen lär ha varit dysfunktionell som har funnit sig i situationen under alla år, det finns ingen tvekan om det. Samtliga är dysfunktionella. Jag har inte skrivit något annat.

Citat:
Tror icke att mamman är något av det du anger.

Det är helt fritt för dig att tro exakt vad du vill.
Citera
2020-12-04, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanastley
Eller hur. Hinner och bryr mig inte om att kolla vem som citerat mig och vad alla hunnit skriva på 3 timmar. En jävla massa narcissistiskt dravel ser det ut som. Sanningen är att dom som sitter och skriver att mamman är en ”klassisk” narcissist med större sannolikhet är narcissister själva. Dessa brukar vara sådär extremt dömande och övertygade om att dom själva är förträffliga, samt väljer ut svaga grupper som är säkra att sparka på.
Som sagt, Lena Mellin och Oisin Cantwell borde skämmas som in i helvete för att dom hängt ut och hetsat mot (samt ljugit och spekulerat vilt om i värsta Flashback-anda..!) en 70-åring ensam kvinna med PTSD och hennes medelålders son med social fobi och Ptsd.

Exakt, samhället hjälper inte människor. Finns många som hoppat av skolan pga mobbning precis som mannen i fråga har gjort, inte fan gör samhället ett skit för dessa. Jag har jobbat frivilligt med människor i hemlöshet och inte ens socialtjänsten hjälper ju dom i Sverige!
Att behöva tigga till sig en plats på ett härbärge natt efter natt, vad fan är det för samhälle?!
Men det förfasar sig inte Oisin Cantwell över. Han t.o.m. påstod att mamman skulle ha Münchhausen by proxy (!). Helt utan att vara varken läkare, psykolog eller psykiatriker. Han påstod även att detta är det vanligare att kvinnor är. Enligt vilken statistik/forskning då? Och hur gamla är dom uppgifterna?
Det tycks ju ligga så nära till hands att kalla mödrar psykiskt sjuka medans det motsatta gäller för fäder som är hjältar om dom existerar.
Tack för din kommentar då är man tydligen narcissist. Men du?! Vad vet du o mig? Och HUR vet du att mitt påstående är fel? DU sitter och dömmer mig men du kan inte gåvidare i tanken att hon kanske är det. Fastna i din trångsynta hjärna och stanna där! försök inte hälp NÅGON människa som har psykiska problem för dom fattar du dig inte på.
Citera
2020-12-04, 17:08
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror inte man ska lägga detta ansvar på systern.
Hon har redan fått sin beskärda del av lidande och jag tror sonen/brodern kan utvecklas som bäst genom ett eget boende med stöd av personal. Systern och mamman kan i ett senare skede när det har stabiliserat sej, komma och hälsa på ibland.

Nej något ansvar kan man ju inte lägga på henne, det är inte det jag menar. Jag menar bara att hon säkerligen självmant skulle vilja åta sig att hjälpa sin bror. Det är ofta så i dessa fall när öppning finns och chans ges.
Citera
2020-12-04, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
Hur vet vi, att han inte hade några tänder kvar? Bad systern honom att gapa, så att hon kunde undersöka honom?

Två svarta i underraden tyckte jag mig läsa fanns, och i bland syns tandlöshet utan att gräva och be att få titta i munnen. Totalt eftersatt med infekterade sår så läkaren på sjukhuset kontaktade polisen.- Hur ofta ringer en läkare polisen då det kommer in en man på 40 år?

Expressen
Citat:
Båda benen var täckta av sår så infekterade att varet bildade pölar på golvet under honom. När han samma kväll kom till sjukhus gjorde en läkare en polisanmälan och ett halvt dygn senare greps modern.
Citera
2020-12-04, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kainotophobia
Mamman har inte en chans att göra rätt - hon följde sin tolvåring till skolan, då upplevde klasskamraterna det som konstigt. Hon följde honom inte till skolan - han var i skolan vissa dagar men inte annars.. Då var det hennes fel som inte tog honom i örat och släpade dit honom..

Sen fortsätter det i samma anda med varje val hon gjort..

Hoppar man sedan fram till senaste tiden tycker jag inte att det är svårt att se att det kan ha blivit kämpigare mot slutet. Hennes far (sonens morfar) dör förra året, många av oss tycker att en förälders död är påfrestande även om det varit att vänta. Kanske blev det dessutom lite extra saker in i ett redan belamrat hem pga affektionsvärde dessutom som spädde på en redan rörig boendemiljö? Sedan kommer hela Corona-kaoset på det.

Sett till det så är det inte osannolikt att en redan skör situation kan ha fått den där sista tuvan som stjälpte lasten pålastad.

Jag, precis som ALLA andra härinne VET inte. I det läget kan man försöka hålla sig lite ödmjuk och inte utesluta att människor kan ha gjort SITT bästa, men ändå inte uppnått ett helt lyckat resultat.

Vägen till helvetet brukar ju kantas av goda föresatser i många fall 😟

Klokt inlägg. Kan mycket väl tänka mig en variant av det som hänt där mamman gjort sitt bästa i olika galna situationer och helt enkelt inte haft kraft, ork och möjlighet att rätta upp saker. Kan också tänka mig att hon gjort massa riktigt dåliga saker. Att döpa en ny son efter en död son ger mig inte någon bra känsla. Det ger ett illavarslande intryck på mig. Kanske var hon livrädd att bli dödad av mannen om de förlorade en till son. Den skräcken kan ha fått henne att göra helt galna saker i relation till sonen. Precis som inägget jag citerar är det bara spekulationer så klart.

Oavsett, människor kan göra helt galna saker och vara i mycket dåliga situationer utan att vara onda eller dåliga. Det finns allt för många exempel på sådant.
Citera
2020-12-04, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jaså har du sett detta med egna ögon? Möjligen filmat händelsen(erna)?

Om inte, så finns det två möjligheter:

1. Har systern sagt att det var så som du beskriver? = med största sannolikhet sant (men det förändrar trots det inte situationen att mamman skulle lida av NPS, och att mamman lider av NPS gör det mer eller mindre omöjligt att mannen skulle kunna ha hanterat henne som du beskriver)

2. Har systern inte har haft något ont att säga om pappan? = där har du med största sannolikhet sanningen, dvs. att det där om pappan är påhittad.

Bara det att han har tagit sitt liv talar snarare för att det är han som har varit grovt psykiskt misshandlad av mamman, och möjligen även fysiskt.

Så länge du inte har utbildning och erfarenhet inom området, tycker jag du skall tona ner lite.

Systern har själv sagt att barnen blev misshandlade och att mamman försökte gå emellan med resultat att hon blev ännu mera slagen.
Citera
2020-12-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manubriumsterni
Stockholmssyndromet torde förklara varför han inte gjort så även om han vore fysiskt förmögen att lämna lägenheten som han behagade. Pappan dog 1992, medan misären för sonen 2020 var omfattande.
Nä, lägg av för fan. Han har inte legat i fosterställning på golvet i 27 år, han har varit ute i samhället hela tiden!
Män som bor hemma i medelåldern har inte Stockholmssyndromet. Släng dig inte med psykologiska begrepp du så gravt missförstår!
Det hade lika gärna kunnat vara hon som hade Stockholmssyndrom och inte blev av med honom.
Tänker på mannen i Hjo som mördade båda sina föräldrar för ett tag sen då han inte heller blivit en produktiv medborgare utan levt på sina föräldrar in i vuxen ålder.
Jag har träffat så många människor från underklassen både på arbetet och ideellt. Stockholmssyndrom kan du snacka om när ett barn som blivit misshandlat systematiskt inte frigör sig i vuxen ålder från sin FÖRÖVARE.
Det var hans PAPPA som misshandlade hela familjen.

Sen är det såhär att 100% av alla hemmasittare jag har träffat, och det är många, har varit utanför eller mobbade i skolan. Dom som lyckas från svåra hemmaförhållanden är dom som hittar en trygghet i skolan eller en idrott. Tex Zlatan.
Men nu sket personalen på mannens skola i att se till att elevernas relationer med varandra fungerade bra och dom arbetade inte aktivt mot mobbning.
Han hade ingen att vara med och det orkar inte barn med år efter år.

En fråga, är du väldigt ung och har begränsad erfarenhet av olika slags människor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in