2020-12-04, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det märkligaste är ju att den som resonerar förnuftigast bortser vi från. Samma människa som har erfarenhet av kvinnan alltså dottern. Hon säger ju att "ja mamma är ett BO, men det ger inte henne
rätt att bete sig som hon gjort". Det stämmer ju faktiskt också..

Likadant har mamman sett till att sonen inte träffat någon i familjen. Även om hon inte hållit
honom inlåst har ju vägrat att släppa in folk t ex sina egna barn, sonens syskon.

Naturligtvis finns det en anledning för mamman att bete sig som hon gjort. Den användaren som
skrev att en förälder vänder syskon mot varandra har ju inte alls fel. Att härska genom att söndra.
I stället för att hålla familjen "normal" som systern blivit så har mamman gjort sonen fullständigt beroende av henne. Det har gett henne en anledning att leva hon var oumbärlig för sonen.
Trots det har ju skitit i sonen medan hon sökt vård för sig själv. Hon har offrat sina två döttrar för att
hon har vetat att de ställt krav på henne och det vill hon inte att sonen ska höra.

De som tycket att systern har överdrivit vill jag bara säga såhär till. Hade jag varit i samma situation som systern skulle jag överdrivit något enormt för att äntligen få upp ögonen på omgivningen. Annars hade det blivit enkelt för mamman att snacka bort det, nu gick det inte denna gång. Hon har lyckats i över tjugo år att hålla anhöriga från sonen och hennes dotter visste hur sjuk hennes mamman och situationen var. Glöm inte att även den som en gång varit ett offer kan ha ha en narcissistisk personlighet och göra det som gynnar dem. Nu är det inte min sak att ställa diagnos på mamman, men dottern har växt upp med henne och kan se henne både som offer och förövare. För det är hon faktiskt.

Det skrämmande är att hon vill att sonen ska fortsätta bo hos henne, det hoppas jag verkligen inte sker. Jag hoppas att han avprogrammeras och hittar något annat i tillvaron vad det nu än må vara.
Så sant! Och riktigt bra inlägg
Citera
2020-12-04, 13:28
Medlem
Ettsjutrettons avatar
När skall podcasten Gott snack och intervjun med modern sändas?
Citera
2020-12-04, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
På fråga 1 svarar jag omvittnat fotbollsspel i närtid. Vid flera tillfällen.

På fråga två svarar jag i någon av de 2 första intervjuerna med systern, d v s hennes egna ord

På fråga 3 svarar jag att du återberättar bara vad systern sagt.

Det finns flera svar på den sista frågan. Dels stödjer jag mej på polisförhöret med sonen. Dels upprepar du systerns osanna påståenden. Dels har ingen svensk pensionär vårdnadsansvar över några som helst vuxna män. Ändå har gamgumman lagat god mat åt honom och därmed hållit honom vid liv i alla dessa år.

Vanvård?
Hur vet du att maten var god? Lagad? De kanske har levt på konserver? Inget fel i det men näringsfattigt i längden!
Citera
2020-12-04, 13:33
Medlem
Bara en fråga och hoppas nån kan svara.
-varför isolera hon honom från sina syskon? Han blev ju uppenbarligen glad när han såg henne och hon fick han även till sjukhus.. har det då varit hans VAL att inte umgås med dom när dom till och med lekte med varandra mycket som små?
Citera
2020-12-04, 13:33
Medlem
Brunkebergstorgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
När skall podcasten Gott snack och intervjun med modern sändas?

Den finns för deras Petreons!
Citera
2020-12-04, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
På fråga 1 svarar jag omvittnat fotbollsspel i närtid. Vid flera tillfällen.

På fråga två svarar jag i någon av de 2 första intervjuerna med systern, d v s hennes egna ord

På fråga 3 svarar jag att du återberättar bara vad systern sagt.

Det finns flera svar på den sista frågan. Dels stödjer jag mej på polisförhöret med sonen. Dels upprepar du systerns osanna påståenden. Dels har ingen svensk pensionär vårdnadsansvar över några som helst vuxna män. Ändå har gamgumman lagat god mat åt honom och därmed hållit honom vid liv i alla dessa år.

Vanvård?

Du presumerar att systern vittnesmål är osant, vilket bli det grundantagandet på vilket du bygger dina hypoteser vidare´att modern är utan skuld, vilket i sin tur bygger vidare på hypotesen om frivilligheten sonen haft att försätta sig eller åtminstone fortsätta leva med modern under de omständighetern på vilket det har skett. Jag försöker komma fram till hur du har kommit fram till detta grundantagande att systerns vittnesmål är osant.

En moder har ansvar för att inte vanvårda sina barn (till exempel inte ge ordentlig mat, låta barnet sova på en filt på golvet, inte se till att han får adekvat tandvård, mm), och pojken togs från samhället av modern när han var 12-13 år, inte när han var över 18 år.

Framkommer information i polisförhöret med sonen något annat än att han fysiskt inte blivit hindrad från att lämna lägenheten som han behagar?
Citera
2020-12-04, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Kanske har hon slagit larm om misären för 20 år sen vad vet jag? Men det är jävligt konstigt att man lämnar det åt ödet efter noll gensvar. Om systern har ett agg mot modern fine, det är det många som har men att sen skita fullständigt i sin bror också köper jag INTE.
Speciellt när hon säger att hon larmat för 20 år sen om misären och inte haft kontakt med dem efter det.
Normala människor hade inte släppt det oavsett, inte ens utomstående hade släppt det om dem vetat!!

Systern försökte ju vid flera tillfällen larma om den dysfunktionella hemsituationen? Hur likställer du det med att skita i honom? Då hade hon väl inte larmat i dåtid, och sannerligen inte sett till att han kom ur lägenheten och fick sjukvård i nutid.
Citera
2020-12-04, 13:37
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Det märkligaste är ju att den som resonerar förnuftigast bortser vi från. Samma människa som har erfarenhet av kvinnan alltså dottern. Hon säger ju att "ja mamma är ett BO, men det ger inte henne

Likadant har mamman sett till att sonen inte träffat någon i familjen. Även om hon inte hållit
honom inlåst har ju vägrat att släppa in folk t ex sina egna barn, sonens syskon.

Naturligtvis finns det en anledning för mamman att bete sig som hon gjort. Den användaren som
skrev att en förälder vänder syskon mot varandra har ju inte alls fel. Att härska genom att söndra.
I stället för att hålla familjen "normal" som systern blivit så har mamman gjort sonen fullständigt beroende av henne. Det har gett henne en anledning att leva hon var oumbärlig för sonen.
Trots det har ju skitit i sonen medan hon sökt vård för sig själv. Hon har offrat sina två döttrar för att
hon har vetat att de ställt krav på henne och det vill hon inte att sonen ska höra.

De som tycket att systern har överdrivit vill jag bara säga såhär till. Hade jag varit i samma situation som systern skulle jag överdrivit något enormt för att äntligen få upp ögonen på omgivningen. Annars hade det blivit enkelt för mamman att snacka bort det, nu gick det inte denna gång. Hon har lyckats i över tjugo år att hålla anhöriga från sonen och hennes dotter visste hur sjuk hennes mamman och situationen var. Glöm inte att även den som en gång varit ett offer kan ha ha en narcissistisk personlighet och göra det som gynnar dem. Nu är det inte min sak att ställa diagnos på mamman, men dottern har växt upp med henne och kan se henne både som offer och förövare. För det är hon faktiskt.

Det skrämmande är att hon vill att sonen ska fortsätta bo hos henne, det hoppas jag verkligen inte sker. Jag hoppas att han avprogrammeras och hittar något annat i tillvaron vad det nu än må vara.

Hur skadlig är hon för den vuxne karln? Hon har lagat god mat åt honom i alla år och hållit honom vid liv. Så här säger barnvakten när Aftonbladet intervjuar henne:

Kvinnan tycker att bilden av att mannen skulle ha varit inspärrad är felaktig.

– Han har varit ute. I somras såg jag honom spela fotboll på fotbollsplanen på kvällarna. Vi sa hej till varandra, men inte mer.

Hon fortsätter:

– Han kunde komma och gå från lägenheten. Men jag är övertygad att han varit väldigt beroende av mamman.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eKz13Q/det-finns-fler-offer-an-sonen-i-det-har
Citera
2020-12-04, 13:38
Medlem
Citat:

Du har så rätt!
Utan mycket stöd kommer de hamna i samma läge! Det får inte rinna ut i sanden! De behöver nya perspektiv.
Citera
2020-12-04, 13:41
Medlem
Lyssnar på Gott snack nu.

Här är lite sammanfattning hittills, del 1

Liten sammanfattning:

Fredrik och kollega kommer dit, de fyller hennes kyl, hon vill gärna ha ”hur mycket mat som helst” och Monster energidryck.
Det verkar som att folk har varit där, både press och civila, och velat tala med mamman. En snäll granne hjälper till.

Grannen är en vän och har med sonen varit på idrottsplats och stött kula, kastat diskus. Grannen säger att det är lögn att han varit inlåst. Det ”stämmer inte alls”.

Mamman var med Johnny, de fick fyra barn ihop. Johnny misshandlade henne. Hon jobbade på kontor men orkade inte mer. Hon tycker om att titta på tecknat.

Flickorna flyttade ut 18 år gamla. Barnen bryr sig inte och hennes föräldrar finns men ”kommer nog att backa nu”.

Johnny lämnade hemmet -88, de skiljde sig på hennes initiativ. Sonen är psykiskt nedsatt, vilket kom fram i 20-årsålder och han fick förtidspension. Han är vuxen när han pratar, men orkar inte jobba. Han har eget rum och säng (min anmärkning; intervjuarna intygar detta). Däremot ligger han gärna på golvet och ser på tv.
Citera
2020-12-04, 13:42
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Kanske har hon slagit larm om misären för 20 år sen vad vet jag? Men det är jävligt konstigt att man lämnar det åt ödet efter noll gensvar. Om systern har ett agg mot modern fine, det är det många som har men att sen skita fullständigt i sin bror också köper jag INTE.
Speciellt när hon säger att hon larmat för 20 år sen om misären och inte haft kontakt med dem efter det.
Normala människor hade inte släppt det oavsett, inte ens utomstående hade släppt det om dem vetat!!
Hon har väl inte sagt att hon larmat endast för 20 år sedan och sen inte mer!
Hon har larmat flera ggr under åren, det är vad hon själv säger!
Ska det vara så jävla svårt att läsa rätt?
Citera
2020-12-04, 13:42
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Lite mystiskt (möjligen) är det ju även att det verkar finnas morföräldrar, mostrar, andra släktingar och fler syskon. En släkting till modern uttalade sig igår om att mamman sagt att hon och sonen - när han var i skolåldern, förstod jag det som - Uttryckt att de inte orkade fira jular och födelsedagar med övrig familj.

Här finns ju verkligen utrymme för släktingar att reagera. Varför inte?
M*its pappa sa att han hade accepterat att man inte fick komma hem till dem. Antar att M*it varit stenhård med att sonen inte orkar med intryck och sociala sammanhang vilket lett till att släkten varit tvungna att acceptera situationen. De bör ha reagerat men fanns väl inte så mycket att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in