2020-12-03, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angelamedmera
Tänk att det tog honom så lång tid! Jag har också skärmdump av den tidigare versionen som jag också skickade till ARN. Fortfarande är nummerhänvisning inkorrekt och namnet på "Värderingen" vems är det, det är information som måste förtydligas för att vara giltigt.
Idag fick jag en inkasso krav av själv bilvärdering24 Nu blir kostnader för mig 2393 dom har lagt extra kostnader på inkasso

Mottagare: Royal G Classic Cars AB
Din faktura är obetald trots upprepade påminnelser, vi emotser omedelbar betalning. Vid
utebliven betalning går kravet vidare till kronofogden för betalningsföreläggande och
utmätning. Samt stämningsansökan i domstol om betalningsföreläggande med krav på att
kunden är betalningsansvarig för alla domstolskostnader och administrativa avgifter. Enligt
avtalet (http://bilvärdering24.se/avtalsvillkor.php) som du godkände i samband med din
beställning gäller inte öppet köp och ångerrätt då tjänsten är en del av en digital produkt samt
att du medgivit att din värdering påbörjas direkt utan ångerrätt när tjänsten har fullgjorts. Ditt
betalningsansvar försvinner inte vid bestridan av faktura. http://lagen.nu/2005:59#K2P11S1

Min fråga får dom skicka själv inkasso krav eller det måste komma från inkasso minderårighet
Har någon annan fått en likadant .
Citera
2020-12-04, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taradodo
Idag fick jag en inkasso krav av själv bilvärdering24 Nu blir kostnader för mig 2393 dom har lagt extra kostnader på inkasso

Mottagare: Royal G Classic Cars AB
Din faktura är obetald trots upprepade påminnelser, vi emotser omedelbar betalning. Vid
utebliven betalning går kravet vidare till kronofogden för betalningsföreläggande och
utmätning. Samt stämningsansökan i domstol om betalningsföreläggande med krav på att
kunden är betalningsansvarig för alla domstolskostnader och administrativa avgifter. Enligt
avtalet (http://bilvärdering24.se/avtalsvillkor.php) som du godkände i samband med din
beställning gäller inte öppet köp och ångerrätt då tjänsten är en del av en digital produkt samt
att du medgivit att din värdering påbörjas direkt utan ångerrätt när tjänsten har fullgjorts. Ditt
betalningsansvar försvinner inte vid bestridan av faktura. http://lagen.nu/2005:59#K2P11S1

Min fråga får dom skicka själv inkasso krav eller det måste komma från inkasso minderårighet
Har någon annan fått en likadant .

Jag har fått samma krav och har läst på om inkassoverksamhet. Företag får bedriva egeninkasso, dvs man måste inte vända sig till ett inkassobolag med tillstånd från Datainspektionen. Generellt verkar reglerna kring inkasso relativt luddiga. Vettiga företag följer god inkassosed, men det skiter Bilvärdering24 i. Min tolkning av inkassolagen är ändå att företaget skulle få problem i en process p.g.a. att de utelämnar viktiga uppgifter som telefonnummer och besöksadress.

Oavsett vad - bestrid fakturan igen och betala absolut inte.
Citera
2020-12-04, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sollegren
Generellt verkar reglerna kring inkasso relativt luddiga. Vettiga företag följer god inkassosed, men det skiter Bilvärdering24 i. Min tolkning av inkassolagen är ändå att företaget skulle få problem i en process p.g.a. att de utelämnar viktiga uppgifter som telefonnummer och besöksadress.

Oavsett vad - bestrid fakturan igen och betala absolut inte.
Håller med, reglerna kring inkasso verkar luddiga. Inkassobolag kan under vissa omtändigheter bedriva inkasso utan att ha datainspektionens tillstånd. (man kan då undra varför det över huvud taget finns sådana tillstånd...)

Jag tycker inte heller att man skall betala något till detta företag.
Priset framgår inte om man använder vissa webbläsare. Jag är övertygad om att nästan alla som har beställt från denna sajt inte har haft priset synligt i beställningsformuläret. Sen är företaget - precis som du säger - dåliga på att redovisa sina kontaktuppgifter.

Royal hotar ju med Kronofogden. Historiskt sett har Kronofogden oftast gått på fordringsägarens linje (Royal i detta fall) men de senaste åren har det skett en ändring i den paradigmen. Bedragaren Ad*m R*nnberg Sm*th från Helsingborg har ju skickat ut betalningsförelägganden via Kfm i flera års tid för påhittade skulder. Nu har ju Kfm slutat driva in dessa efter bl.a. en dom i HD Ö 1050-18.

Bestrid och avvakta är min rekommendation. Såna här aktörer kan ibland vara lite seglivade, men det är bäst att ändå låta bli betala tycker jag.
Citera
2020-12-04, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angelamedmera
Tänk att det tog honom så lång tid! Jag har också skärmdump av den tidigare versionen som jag också skickade till ARN. Fortfarande är nummerhänvisning inkorrekt och namnet på "Värderingen" vems är det, det är information som måste förtydligas för att vara giltigt.
Det tog lång tid för honom att uppdatera sidan, det är kanske ett tecken på att han inte är jättetajt med personen som kodar sidan. Royal verkar ju inte vara IT-expert själv - han har hankat sig fram på att sälja/förvara bildäck i åratal. Sidan kan vara beställd på någon extern IT-upphandlingsportal. Även SEO är taffligt gjorda. Vill inte hjälpa gubben för mycket om han sitter och läser här om dagarna.
Citera
2020-12-04, 15:58
Medlem
Nu finns bra anvisningar från Hallå Konsument vad gäller försvar gentemot företagets krav. Prisinformationslagen och ångerrätten går båda att åberopa enligt vägledaren. https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/2328987/bilvarderingen-fran-bilvardering24-kostade-2000-kronor-behover-vi-betala

Citera
2020-12-04, 17:15
Medlem
"Bara" 14 nya KO-anmälningar idag. Totalt nu 305 st sedan oktober.

Kanske har kurvan plattats ut.
Citera
2020-12-04, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
"Bara" 14 nya KO-anmälningar idag. Totalt nu 305 st sedan oktober.

Kanske har kurvan plattats ut.

Ja för att nu har han uppdaterat webbplatsen och nu står det att tjänsten kostar pengar .Ingen kommer att köpa en bilvärdering på 1995 Kr
Citera
2020-12-04, 18:14
Medlem
Londiniums avatar
Sajten verkar släckt nu.
Citera
2020-12-04, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemlighet121
Från Bilvärdering24 eller från annat företag?

Hur många räkningar har du hunnit få av Bilvärdering24?

Sista inkasso krav fakturan är nu 2393 Kr summan blir mer och mer .undrar har vi någon mer än jag som har kommit till den summan ??
Hur länge ska de hålla på att skicka påminnelser ?
Citera
2020-12-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taradodo
Sista inkasso krav fakturan är nu 2393 Kr summan blir mer och mer .undrar har vi någon mer än jag som har kommit till den summan ??
Hur länge ska de hålla på att skicka påminnelser ?

Fick idag samma som dig, så vi är på samma summa 😂
Citera
2020-12-04, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Londinium
Sajten verkar släckt nu.
Den fungerar fint här, med skillnaden att priset faktist står numera! tur att man tog en skärmdump
Citera
2020-12-04, 21:42
Medlem
Inte riktigt hängt med, men torde inte nästa steg vara att ta reda på alla som jobbar på detta företag inkl. deras personnummer och därefter värdera deras fordon?
Kanske inte åstadkommer så mkt, men vore en typisk aktion från flashback..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in