Citat:
Ursprungligen postat av
FarangDingDong
Jag tror inte de som skriver i denna tråd förstår Moderaterna. Så ta detta från en fjärde generationens moderat vars familj varit med i partiet sedan det bildades som "Högerpartiet".
Vår kärnfåga är skattepolitiken. Vår hårda kärna består av 13% av befolkningen i dagsläget. 23% i senaste undersökningen är bra, kanske kan vi nå 25% under optimala förhållanden.
19% för SD är naturligtvis inte roligt för oss att se. Det är till viss del vårat fel att SD överhuvutaget blev ett riksdagsparti då vi lämnade högerflanken öppen under alltför lång tid. Vi var många som varnade men majoriteten vid den tiden trodde att SD skulle gå samma väg som ND.
Nu blev det inte så och att pressa tillbaka SD under 17% blir svårt under överskådlig tid. SD skall dock inte ha några illussioner. De är för oss fiende nummer två näst efter Såssarna. Nota bene dock, vi kommer hellre att slänga ut trevare om att tillfälligtvis återupprätta järnaxeln än att samarbeta med SD i organiserad form.
Enstaka sakfrågor går bra men med det sagt kan vi göra upp i dessa med vilket annat parti som helst om det fungerar.
Spekulationer om att låta SD ingå i en borgerlig regerin är naiva. De som tror annat förstår lite om realpolitik.
SD har en teoretisk maxpotential kring 21-22% om den nås nästa val eller valet efter är svårt att säga. Därefter kommer vi pressa tillbaka SD. Moderaterna kan kanske vid något tillfälle förlora sin ställning som näst stårsta part med någon procents marginal. Vi har dock en teoretisk maxpotential kring 23-25% i dagsläget och den växer långsamt med urbanisering, utbildningsnivå och förmögenheten hos medelklassen.
SD å andra sidan behöver motsatt utveckling vilket i långa loppet inte kommer att hända hur svarta rubriker kvällspressen än har de närmaste åren. De kan heller inte förlita sig på röstimport i någon större utsträckning likt Såssarna.
Haha dra åt helvete. Tror du på allvar att SD kommer släppa fram en M/KD regering bara för att ni "gör upp med SD i några sakfrågor". Det är den äckliga liberala falangen, som du företräder, som är anledningen till att jag hellre ser Löfven förstöra landet i 4 år till. Ni är så genuint falska och har rakt av kopierat vår politik och torgfört er med medias draghjälp som är anledningen till att ni ens kom över 20 %. För att inte nämna de stödröster från L som ni fått tillbaka. Sluta tro att ni överhuvudtaget kommer nå 25 % även om ni har potential i form av centerväljare och kd-väljare.
Jag anser att SD, trots att SD stagnerat vid 19,5-20 %, har ett bra utgångsläge. Om L och MP åker ur så ligger det i händerna på SD att släppa fram Ulf Kristersson. SD kan även ha den vågmästarrollen om MP klarar sig på håret då M/KD/SD kan bli större än S, C, MP, V med någon enstaka tiondel. Aldrig i helvete att SD då tänker släppa fram fittan Kristersson om inte vi får något ordentligt tillbaka. Om SD släpper fram Ulf som en dörrmatta utan att kräva statsrådsposter och budgetförhandlingar så kommer jag släppa SD och gå över till afs, trots att jag genuint hatar afs och tycker att de splittrar rörelsen. + att jag är blatte.
Om det då blir en ny DÖ där S släpper fram de borgerliga så kommer det ge SD ännu fler röster.