2020-12-04, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Scibstedt/Demoskop

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/yRzRre/stodet-for-moderaterna-ar-det-hogsta-pa-flera-ar

SD 19,6 (-0,3)

Någon ytterligare som reagerar på grafiken?

I staplarna är L och C blå men i tårtan är de röda.

MP är röda

SD är grå - för att inte sprida bilden av det blå-gula blocket?

Edit: i tårtan blir SD blå och V blir grå.

Vänstermedia är duktiga på att manipulera och vilseleda diagram och tabeller.
SVT brukar ha en variant där "boxarna" med partiernas namn är väldigt höga, vilket gör att
Miljöpartiet och Liberalerna ser ordentligt mycket större ut.
2020-12-04, 10:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
I maj 2006 hittade SCB 0,9% sverigedemokrater. I november samma år, alltså efter valet 22,6%.
I maj 2010 hittade de 3,9% sverigedemokrater. I november samma år, efter valet, hittad de 6,7%.

Jag slutade föra statistik så jag vet inte hur de skött sig därefter. Det senaste resultatet 17,6% är misstänk likt senaste valresultatet 2018 17,53%.

SCB är duktiga på att kalibrera när de har facit i handen.

Jag säger inte att SCB är bra, bara att problemet med stort bortfall av statistiska urval har alla. Det är därför jag tror alla kommersiella OI nu även har webbpaneler vilket ansågs helt oseriöst av vissa.

Jag avbröt en utfrågning från SCB nyligen för de höll bara på och frågande ut mig om personuppgifter om mig själv utan att komma till några frågor. Det kändes som åsiktsregistrering att så hårt vilja knyta mig som person till svaren och lägga så stor vikt vid min identitet för att vara intresserade av mina åsikter. Mina åsikter var bara intressanta om de kan knytas till en person. Det är därför de har så stort bortfall. Jag har klagat på att jag inte får vara med i OU men nu struntar jag i det när det inte går att vara anonym. Och jag är ändå ganska öppen med att jag är SD-are men medlemsregister i politiska partier är hemliga var för skall då personer anställda av staten identifiera människor för att sedan fråga om deras politiska åsikt?
2020-12-04, 10:58
Medlem
Haddock93s avatar
Nej förutom att L åker ur är jag inte nöjd med resultatet i Demoskop.

M är kontrollerad opposition och kommer hugga SD i ryggen efter valet. Sanna mina ord, skriv upp detta och återkom till mig efter valet 2022 och etablissemanget blir nöjda igen med ett parti som står för folkets vilja hålls utanför makten.

SD och M behöver byta plats i OU. Precis som det var innan Corona.

Ha i åtanke att media hade inte lyft fram M och tystat SD annars.

Jag förstår inte hur högerväljare, som brukar vara rätt rationella, inte kan se detta. Kanske för att man är cynisk efter alla förräderier. Men kolla bara Kristerssons beteende, han vill inte skriva papper med SD och inte ha Åkesson som justitieminister.

Handlingar säger mer än ord. Deras retorik är bara luft. Om man vill ha konservativ politik röstar man SD sen har M inget val. Då får vi ett konservativt block där mycket M politik följer med på köpet. Annars får vi S+M+C i en allians..

Åkesson borde gå ut och kräva ett svar från Kristersson hur han vill ha det efter valet. På papper. Pressa honom.
Senast redigerad av Haddock93 2020-12-04 kl. 11:01.
2020-12-04, 12:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Scibstedt/Demoskop https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/yRzRre/stodet-for-moderaterna-ar-det-hogsta-pa-flera-ar SD 19,6 (-0,3)

Någon ytterligare som reagerar på grafiken? I staplarna är L och C blå men i tårtan är de röda.
MP är röda SD är grå - för att inte sprida bilden av det blå-gula blocket? Edit: i tårtan blir SD blå och V blir grå.

De verkar ha svårt att bestämma sig om blocken. De verkar ha de gamla blocken i staplarna men regeringsalternativ i cirkeln. Men V borde väl räknas till det socialliberala regeringsalternativet?

Även om man räknar med L och MP så är ledningen för regeringsblocket litet nu: 50,1 mot 48,5. Om 1 % byter block leder det blågula blocket.

Melin fultolkar: "Det största oppositionspartiet kan operera ganska fritt, utan större anspråk att ta ansvar för landet. De utmanas inte heller av Sverigedemokraterna just nu, SD spelar en ganska tillbakadragen roll, vilket ger gott om utrymme för Ulf Kristersson och hans partikamrater.
Till det ska läggas en medveten strategi att fokusera på lag och ordning, en av de frågor som väljarna tycker är allra viktigast. Vid varje tillfälle som ges anklagar Kristersson regeringen för att göra för lite och för sent mot de kriminella nätverken och mot de allt fler skjutningarna.
Det har uppenbarligen givit frukt. Även om det tagit lite tid."

Fetat: Allt det är medias val, varken SDs eller Ms. SD kommenterar dagligen men bara deras följare i sociala medier och deras egna medier får se det. De är "Shadow Bannade" av media som istället släpper fram Kristersson som bara upprepar vad han läst på SDs Facebooksida.
2020-12-04, 12:19
Medlem
FarangDingDongs avatar
Jag tror inte de som skriver i denna tråd förstår Moderaterna. Så ta detta från en fjärde generationens moderat vars familj varit med i partiet sedan det bildades som "Högerpartiet".

Vår kärnfåga är skattepolitiken. Vår hårda kärna består av 13% av befolkningen i dagsläget. 23% i senaste undersökningen är bra, kanske kan vi nå 25% under optimala förhållanden.

19% för SD är naturligtvis inte roligt för oss att se. Det är till viss del vårat fel att SD överhuvutaget blev ett riksdagsparti då vi lämnade högerflanken öppen under alltför lång tid. Vi var många som varnade men majoriteten vid den tiden trodde att SD skulle gå samma väg som ND.

Nu blev det inte så och att pressa tillbaka SD under 17% blir svårt under överskådlig tid. SD skall dock inte ha några illussioner. De är för oss fiende nummer två näst efter Såssarna. Nota bene dock, vi kommer hellre att slänga ut trevare om att tillfälligtvis återupprätta järnaxeln än att samarbeta med SD i organiserad form.

Enstaka sakfrågor går bra men med det sagt kan vi göra upp i dessa med vilket annat parti som helst om det fungerar.

Spekulationer om att låta SD ingå i en borgerlig regerin är naiva. De som tror annat förstår lite om realpolitik.

SD har en teoretisk maxpotential kring 21-22% om den nås nästa val eller valet efter är svårt att säga. Därefter kommer vi pressa tillbaka SD. Moderaterna kan kanske vid något tillfälle förlora sin ställning som näst stårsta part med någon procents marginal. Vi har dock en teoretisk maxpotential kring 23-25% i dagsläget och den växer långsamt med urbanisering, utbildningsnivå och förmögenheten hos medelklassen.

SD å andra sidan behöver motsatt utveckling vilket i långa loppet inte kommer att hända hur svarta rubriker kvällspressen än har de närmaste åren. De kan heller inte förlita sig på röstimport i någon större utsträckning likt Såssarna.
2020-12-04, 12:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Vi kommer hellre att slänga ut trevare om att tillfälligtvis återupprätta järnaxeln än att samarbeta med SD i organiserad form.

SD har en teoretisk maxpotential kring 21-22% om den nås nästa val eller valet efter är svårt att säga.

Men i senaste OU har "järnaxeln" bara 48 %, den byggde på att M och S alltid hade egen majoritet. Den majoriteten förlorade ni i valet 2018.

Ha ha det gamla 8,1 %! Alltid kommer det någon ny tok med dåligt närminne! Fel tråd för det. Vad hade din farfarsfar sagt om att M regerar i flera kommuner med SD redan?
https://sverigesradio.se/artikel/5877880
Det där var bara 6 år sedan. Om taket idag är 22 % är det då 36 % om ytterligare 6 år?
2020-12-04, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Jag tror inte de som skriver i denna tråd förstår Moderaterna. Så ta detta från en fjärde generationens moderat vars familj varit med i partiet sedan det bildades som "Högerpartiet".

Vår kärnfåga är skattepolitiken. Vår hårda kärna består av 13% av befolkningen i dagsläget. 23% i senaste undersökningen är bra, kanske kan vi nå 25% under optimala förhållanden.

19% för SD är naturligtvis inte roligt för oss att se. Det är till viss del vårat fel att SD överhuvutaget blev ett riksdagsparti då vi lämnade högerflanken öppen under alltför lång tid. Vi var många som varnade men majoriteten vid den tiden trodde att SD skulle gå samma väg som ND.

Nu blev det inte så och att pressa tillbaka SD under 17% blir svårt under överskådlig tid. SD skall dock inte ha några illussioner. De är för oss fiende nummer två näst efter Såssarna. Nota bene dock, vi kommer hellre att slänga ut trevare om att tillfälligtvis återupprätta järnaxeln än att samarbeta med SD i organiserad form.

Enstaka sakfrågor går bra men med det sagt kan vi göra upp i dessa med vilket annat parti som helst om det fungerar.

Spekulationer om att låta SD ingå i en borgerlig regerin är naiva. De som tror annat förstår lite om realpolitik.

SD har en teoretisk maxpotential kring 21-22% om den nås nästa val eller valet efter är svårt att säga. Därefter kommer vi pressa tillbaka SD. Moderaterna kan kanske vid något tillfälle förlora sin ställning som näst stårsta part med någon procents marginal. Vi har dock en teoretisk maxpotential kring 23-25% i dagsläget och den växer långsamt med urbanisering, utbildningsnivå och förmögenheten hos medelklassen.

SD å andra sidan behöver motsatt utveckling vilket i långa loppet inte kommer att hända hur svarta rubriker kvällspressen än har de närmaste åren. De kan heller inte förlita sig på röstimport i någon större utsträckning likt Såssarna.
Haha dra åt helvete. Tror du på allvar att SD kommer släppa fram en M/KD regering bara för att ni "gör upp med SD i några sakfrågor". Det är den äckliga liberala falangen, som du företräder, som är anledningen till att jag hellre ser Löfven förstöra landet i 4 år till. Ni är så genuint falska och har rakt av kopierat vår politik och torgfört er med medias draghjälp som är anledningen till att ni ens kom över 20 %. För att inte nämna de stödröster från L som ni fått tillbaka. Sluta tro att ni överhuvudtaget kommer nå 25 % även om ni har potential i form av centerväljare och kd-väljare.

Jag anser att SD, trots att SD stagnerat vid 19,5-20 %, har ett bra utgångsläge. Om L och MP åker ur så ligger det i händerna på SD att släppa fram Ulf Kristersson. SD kan även ha den vågmästarrollen om MP klarar sig på håret då M/KD/SD kan bli större än S, C, MP, V med någon enstaka tiondel. Aldrig i helvete att SD då tänker släppa fram fittan Kristersson om inte vi får något ordentligt tillbaka. Om SD släpper fram Ulf som en dörrmatta utan att kräva statsrådsposter och budgetförhandlingar så kommer jag släppa SD och gå över till afs, trots att jag genuint hatar afs och tycker att de splittrar rörelsen. + att jag är blatte.

Om det då blir en ny DÖ där S släpper fram de borgerliga så kommer det ge SD ännu fler röster.
2020-12-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men i senaste OU har "järnaxeln" bara 48 %, den byggde på att M och S alltid hade egen majoritet. Den majoriteten förlorade ni i valet 2018.

Ha ha det gamla 8,1 %! Alltid kommer det någon ny tok med dåligt närminne! Fel tråd för det. Vad hade din farfarsfar sagt om att M regerar i flera kommuner med SD redan?
Det där var bara 6 år sedan. Om taket idag är 22 % är det då 36 % om ytterligare 6 år?

Tak-Toivo strikes again
2020-12-04, 13:16
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragefuel
Haha dra åt helvete. Tror du på allvar att SD kommer släppa fram en M/KD regering bara för att ni "gör upp med SD i några sakfrågor". Det är den äckliga liberala falangen, som du företräder, som är anledningen till att jag hellre ser Löfven förstöra landet i 4 år till. Ni är så genuint falska och har rakt av kopierat vår politik och torgfört er med medias draghjälp som är anledningen till att ni ens kom över 20 %. För att inte nämna de stödröster från L som ni fått tillbaka. Sluta tro att ni överhuvudtaget kommer nå 25 % även om ni har potential i form av centerväljare och kd-väljare.

Jag anser att SD, trots att SD stagnerat vid 19,5-20 %, har ett bra utgångsläge. Om L och MP åker ur så ligger det i händerna på SD att släppa fram Ulf Kristersson. SD kan även ha den vågmästarrollen om MP klarar sig på håret då M/KD/SD kan bli större än S, C, MP, V med någon enstaka tiondel. Aldrig i helvete att SD då tänker släppa fram fittan Kristersson om inte vi får något ordentligt tillbaka. Om SD släpper fram Ulf som en dörrmatta utan att kräva statsrådsposter och budgetförhandlingar så kommer jag släppa SD och gå över till afs, trots att jag genuint hatar afs och tycker att de splittrar rörelsen. + att jag är blatte.

Om det då blir en ny DÖ där S släpper fram de borgerliga så kommer det ge SD ännu fler röster.
Vilket bedrövligt språkbruk du har. Men för att hålla sig till ämnet. MP får straxt över 4% nu senast men kan sitta lungt i båten. De kommer inte att falla ur riksdagen i nästa val utan klarar sig kvar med starx under 5%. Anledningen är att storstadsregionerna är starka och att de har en kärnfråga som ligger väl till för framtiden. Det blir dock tufft för L som legat under 4% så länge nu. De har tappat sitt fokus, skolpolitiken, och det är svårt att se att de kan hitta tillbaka eller finna ett nytt focus på blott två år.

Nej 25% blir svårt att nå för M. Det är en teoretisk max. Valresultatet landar mellan 21 och 23% om inget väldigt överraskande händer fram till valet. Exempevis en extrem ökning av dödligt våld i förorterna. Det är dock svårt att se då utvecklingen långsamt går åt motsatt håll då den samlade politiska viljan finns att göra något åt problemet.

I övrigt är ingenting "upp till SD". Om de tillåts inflytande i rikspolitiken avgörs av M och i viss mån S. En inte alltför vågad gissning är att de ställs utanför den centrala politiken i ytterligare 4 år då deras kärnfrågor till största delen tagits över av andra. Med ett kommande valresultat på straxt över 20% är det synd att en så stor grupp ställs på undantag men som sagt deras önskemål kommer att till viss del tillgodoses ändå. SD har framgångsrikt drivit den allmäna politiken i en riktning som gynnar deras kärnfråga.

Slutligen har vi inga "falanger" inom M. Det är en glidande skala mellan konservatism och marknads liberalism. Vad som dominerar vid ett givet tillfälle avgörs alltid av det som är M's hjärtefråga. Ekonomin.
2020-12-04, 13:22
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Mmmh det där hör till en annan tråd. Vi får väl se hur det blir med den där exponetiella ökningen.

SD 20,5% 2022 om brottsligheten ökar. 17,3% om utvecklingen bryts.

Citera gärna detta igen dagen efter valet.
2020-12-04, 13:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragefuel

Bra rutet!

Det som de gamla "borgerliga" nostalgikerna missar är att deras gamla block stadigt blir mindre. M kan öka, men bara på bekostnad av andra borgerliga partier och som block minskar de. Om L åker ur riksdagen kommer detta bli extremt tydligt i september 2022. När borgarna fick majoritet 2006 (i Riksdagen inte totalt) så var det för att partier utanför riksdagen fick 5,7 %! (SD 2,9 FI 0,7 Övriga 2,1) Därför höll det bara en mandatperiod tills SD kom in i riksdagen. Av hela valmanskåren röstade bara 40,2 % borgerligt i förra valet. Så från Reinfeldts triumf med 49,4 % 2010 på bara 2 val. Borgerligheten eroderar bort oavsett hur det går för M som enskilt parti. Demografin i Sverige gör att Nationalister och bidragstagare kommer öka; inte borgare.
2020-12-04, 13:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Jimmie har varit en klippa. Men dags att lämna över till någon annan för att kunna ta ytterligare kliv i opinionssiffrorna.

Vad tror ni om en kvinna som partiledare? SD:s manliga väljare är hardcore och skulle knappast byta parti i första taget, så en kvinna skulle nog inte skrämma iväg de flesta. En kvinna skulle kanske även locka just de kvinnliga väljare SD behöver så mycket för att öka i väljarandel!

Just nu har vi ingen lämplig kvinna. Jimmie måste sitta kvar tills vi har en självklar efterträdare som redan är känd av allmänheten. Just nu lutar det åt Vinge. Men flera kvinnor är på väg så vem vet. Kanske Louise? Vem det är, är viktigare än kön. SD har ju fått problem med några kvinnor som lyfts fram trots att de inte hållit måttet för att vi hade så få kvinnor i partiet. Jag tror vi lärt oss av det misstaget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in