2020-12-04, 12:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1623 är mycket högt. Det mesta som rapporterats en enskild dag. Deras 7-dagars snitt är nu på all time high 922 per dag.

Sjukhusinläggningarna minskar. Vilket är glädjande men det går inte ihop med den ökade smittspridningen... Har de ny mirakelmedicin i Skåne? :-)

Inga nya dödsfall rapporteras idag av Skåne.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Dagsrapport

Hur vet du att det handlar om faktiskt ökande smittspridning? Det har inte lagts in så få på sjukhus i Skåne sedan oktober.
Jag tror det handlar om den kraftigt utökade testningen. Precis som i somras så börjar man fånga in en massa folk som stoppat upp tidigare i systemet.
Nu är det ingen väntetid att tala om alls i Skåne, mot uppåt en vecka för 2-3 veckor sedan..

Jag tror att vi peakat här, men det går såklart inte att vara säker på något..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Varför exakt tror du att handtvätt inte minskar smittan av Covid? Har du några källor förutom en fotbollsjournalist?

Jag orkar inte leta källor för jag skiter egentligen i vilket, är bara fascinerad över hur ni lyckas vända FHMs rekommendationer om handtvätt till något dåligt när hela världen säger samma sak.

OBS Vi diskuterar alltså rekommendationerna om att tvätta händerna, inte dina älskade barn Munskydden.
Det är bristen på logik jag vänder mig emot. Det är det som jag vill visa.

Jag är för de flesta åtgärder som kan tänkas minska smitta under en pandemi. Även sådana åtgärder som inte sannolikt minskar corona-smitta, men minskar annan smitta som exempelvis vinterkräksjuka.

Tvätta händerna minskar med allra största sannolikhet sjukdomar som vinterkräksjuka. Men inte corona-smitta.
Munskydd däremot minskar mest sannolikt corona-smitta och är därför mycket bra att använda sig av. Just under en corona-pandemi.

Våra sjukvårdsresurser är överbelastade under en pandemi - samt mäniskor avlider och andra blir allvarligt skadade av smittan.

Så minska all smitta som vi kan, är bra under en pandemi.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-04 kl. 12:19.
Citera
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ett fel är väl att du inte har med mörkertalet, lär ju ha varit minst 10x fler smittade under 50 än de som provtagits. Då minskar risken med en faktor 10 till, dvs 0,03% risk att bli allvarligt sjuk.

Ja fast jag räknar ju med det och kommer fram till ungefär 1 till 3 på tusen. Men det är klart egentligen sån är det väl så att närmar man sig 50 så är det 3 på tusen och är man under 20 så kanske 1 på 10000.
I vilket fall som helst så för min egen del och framför allt mina barn så är jag inte det minsta rädd för C-19 men vaccinet däremot... nja det är nog säkert men vaccinera dom gamla så kan vi andra gå igenom infektionen eller åtminstonde vänta och se.
Citera
2020-12-04, 12:07
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kanske stor spridning bland yngre? Eller nåt propp i testningen som släppt?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så var väntetiden uppåt en vecka för ett tag sedan om det alls gick att boka.
Nu verkar proppen vara löst och all den smittspridning som gick under radarn när det var brist på tester kommer nu upp i ljuset. Inte dom som var sjuka då, men de som dom smittade.
Inläggningarna tyder ju verkligen på det iaf.
Citera
2020-12-04, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tvätta händerna bör man väl göra ändå, pandemi eller ej. Det är inget större ingrepp i folks liv eller ekonomi att påminna dem om att tvätta händerna. Intressant dessutom att en undersökning några år innan pandemin kom fram till att italienare och spanjorer var mycket sämre på att tvätta händerna än vi nordeuropeer. Något som stämmer rätt bra med var smittan spreds mest i början.

Det beror inte på att de pratar ett annat språk då? Eller att de är mer sociala, pussar varandra på kinderna och bor i generationsboenden?

Glöm inte att tvätta händerna...
Citera
2020-12-04, 12:08
Medlem
Citat:
Såklart att du ska ta upp de där jävla munskydden när man diskuterar handtvätt. Sluta vara så jävla fixerade av munskydd att ni inte kan diskutera något annat.

Hostar du ut droppar ska du också stanna hemma för längesen. Men om jag pillar mig i ansiktet, tror du då inte att jag kan få droppar på händerna? Är händer föremål som vad som helst bara för att Johanna Fränden säger det, eller är WHO en mer pålitlig källa?

Covid smittar genom näsan, mun och ev ögonen, inte genom händerna. Du kan tvätta händerna 100 gånger om dagen du kommer ändå bli smittad, man petar sig inte i näsan, munnen hela dagarna om man inte är efterbliven.

Det är masker som skyddar:
(FB) Ny tysk data: Ansiktsmask reducerar smittspridning med 45%
Citera
2020-12-04, 12:10
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
1623 är mycket högt, det mesta som rapporterats en enskild dag. Deras 7-dagars snitt är nu på all time high 922 per dag.

Sjukhusinläggningarna minskar. Vilket är glädjande men det går inte ihop med den ökade smittspridningen... Har de ny mirakelmedicin i Skåne? :-)

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Dagsrapport
Skåne har slutat rapportera dödsfall annat än på måndagar och onsdagar.
Citera
2020-12-04, 12:10
Medlem
Citat:
1623 är mycket högt, det mesta som rapporterats en enskild dag. Deras 7-dagars snitt är nu på all time high 922 per dag.

R-talet skuttade över 1 igen förra veckan i Skåne så det är inte så konstigt.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-04 kl. 12:24.
Citera
2020-12-04, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Covid smittar genom näsan, mun och ev ögonen, inte genom händerna. Du kan tvätta händerna 100 gånger om dagen du kommer ändå bli smittad, man petar sig inte i näsan, munnen hela dagarna om man inte är efterbliven.

Det är masker som skyddar:
(FB) Ny tysk data: Ansiktsmask reducerar smittspridning med 45%

Vad ska du med ansiktsmask till om det smittar via munnen? Det är väl bara att undvika att pussas? Eller tror du att man även kan smittas av det som kommer ut ur munnen? Om JA - kan du förklara för mig varför det slutar smitta när det kommer i kontakt med en hand?

Gärna utan att nämna ordet munskydd, som inte har med saken att göra.
Citera
2020-12-04, 12:20
Medlem
Citat:
Vad ska du med ansiktsmask till om det smittar via munnen? Det är väl bara att undvika att pussas? Eller tror du att man även kan smittas av det som kommer ut ur munnen? Om JA - kan du förklara för mig varför det slutar smitta när det kommer i kontakt med en hand?

Gärna utan att nämna ordet munskydd, som inte har med saken att göra.

Ansiktsmask sitter över munnen, eller var har du tänkt ha det, som kalsonger?

Ja, de ångorna du andas ut ur munnen smittar om någon annan får in det i näsan eller munnen. det du andas ut kan färdas 6.5m
(FB) Coronaviruset kan infektera på 6.5 meters avstånd!

Ingen normal människa sitter och petar snor hela dagarna och får in viruset den vägen.
Citera
2020-12-04, 12:22
Medlem
SodaFointains avatar
Lite skumt att 2,7 miljoner svenskar ska vaccinera sig fram till påsk 2 april liksom 7 miljoner i England till påska. Borde de inte gå fortare i Sverige med mindre invånare? Men om åmål tex vaccinerat alla efter 1 månad ska de andra vänta då tills efter påsk iallafall
Citera
2020-12-04, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Ansiktsmask sitter över munnen, eller var har du tänkt ha det, som kalsonger?

Ja, de ångorna du andas ut ur munnen smittar om någon annan får in det i näsan eller munnen. det du andas ut kan färdas 6.5m
(FB) Coronaviruset kan infektera på 6.5 meters avstånd!

Ingen normal människa sitter och petar snor hela dagarna och får in viruset den vägen.
Dessutom hur pillar man sig i näsan när man bär ansiktsmask?
"Ansiktsmask[en] sitter över munnen" och näsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in