2020-12-04, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Nej, det hade jag inte - det stämmer.
För att tvätta händerna förebygger smitta av andra sjukdommar som exempelvis vinterkräksjukan.

Under en pandemi behöver vi inte andra sjukdommar som tar upp sjukvårdsresusrer. Sjukvården blir ändock under en pandemi överbelastad.

Men det är baserat på ansträngda resurser under en pandemi - inte evidens.

Varför exakt tror du att handtvätt inte minskar smittan av Covid? Har du några källor förutom en fotbollsjournalist?

Jag orkar inte leta källor för jag skiter egentligen i vilket, är bara fascinerad över hur ni lyckas vända FHMs rekommendationer om handtvätt till något dåligt när hela världen säger samma sak.

OBS Vi diskuterar alltså rekommendationerna om att tvätta händerna, inte dina älskade barn Munskydden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast man får ju inte smitta på händerna bara via föremål. Om någon andas, pratar, sjunger, skriker, hostar eller nyser i närheten av dig så kan ju smittsamma aerosoldropparna från den personen hamna direkt på dina händer.

Dessutom finns ett tidigt exempel där man ansåg att någon smittats genom att använda ett saltkar som en smittad använt. Det var den enda förklaringen till smittöverföringen man hittade. Svårt veta om det verkligen var den vägen smittan spreds.

Det blir naturligtvis svårt att smittspåra via föremål. Men det finns fall där smittspårningen inte lyckats. T ex förekom ju ett utbrott på en sydamerikansk fiskebåt som varit ute till havs en längre tid där besättningen testats och suttit i karantän innan avfärd. Det var oförklarligt.

Fast det är klart, en fotbollskolumnist vet naturligtvis bättre än FHM. Utan tvekan!

Det låter faktiskt som en så osannolik och långsökt bortförklaring att det skulle kunna yttras av någon från FHM.

Är det inte enklare att skippa saltet istället för att tvätta händerna?

Det centrala här är inkonsistensen i myndighetens råd.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Vi har ca:173250 bekräftat smittade under 50år.
Vi har ca:662st inlagda på IVA under 50 år.

Det ger en risk på 0,3% att bli allvarligt sjuk om man är under 50.
Går du ner i ålder blir risken ännu mindre och räknar du med mörkertal angående smittade resulterar det i ytterligare mindre risk.
Som jag ser det är oddsen att bli allvarligt sjuk i C-19 om du är under 50 ungefär 1-3 på tusen.
Det får inte vara några större biverkningar innan den risken blir större.

Jag kommer INTE ta ett vaccin i första taget och inte mina barn heller.
Min åsikt när man ska ta, ja är man över 50 så kanske och är man över 70 ja definitivt.

Rätta mig gärna om jag räknat fel någonstans.
Ett fel är väl att du inte har med mörkertalet, lär ju ha varit minst 10x fler smittade under 50 än de som provtagits. Då minskar risken med en faktor 10 till, dvs 0,03% risk att bli allvarligt sjuk.
Citera
2020-12-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Kul att se att insikten sipprat in. Munskydd funkar. Tog bara ett halvår. Nu fattar folket vad sjukvården fattat i flera decennier. Munskydd skyddar mot droppsmitta.

Citat från anonym SSK/kollega: "Tegnell är ju dum i huvudet".

Här får du lite fina grejer
(FB) Ny tysk data: Ansiktsmask reducerar smittspridning med 45%
Citera
2020-12-04, 11:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Torkar man sig i snor så bör man nog ha stannat hemma för länge sen.

FHM brukar alltid säga att man skall fokusera på de åtgärder som gör skillnad.

Så varför inte fokusera på droppsmittan som man ju hävdar är det relevanta?

I så fall blir munskydd mer relevant än att tvätta händerna.

Nu ville man ju inledningsvis att smittan skulle spridas, och det var där man målade in sig i hörnet utan munskydd.
Tvätta händerna bör man väl göra ändå, pandemi eller ej. Det är inget större ingrepp i folks liv eller ekonomi att påminna dem om att tvätta händerna. Intressant dessutom att en undersökning några år innan pandemin kom fram till att italienare och spanjorer var mycket sämre på att tvätta händerna än vi nordeuropeer. Något som stämmer rätt bra med var smittan spreds mest i början.
Citera
2020-12-04, 11:58
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Okej man kanske vill veta vad vaccinet innehåller innan man tar det. Man om man är smart tar man det inte

Om man vill tillbringa resten av livet inom Sveriges gränser så kan man ju låta bli om man är ett jävla ego. Vet inte om det handlar om att vara smart..
Ni antiwaxxers förlitar er på att alla andra skall skydda er mot ex mässlingen, men denna gången kommer det få konsekvenser som kommer svida i jante-hjärtat.
Jag kommer njuta varje gång jag sitter på flyget mot en solig strand när ni muppar sitter hemma i landet som ni hatar..
Citera
2020-12-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tvätta händerna bör man väl göra ändå, pandemi eller ej. Det är inget större ingrepp i folks liv eller ekonomi att påminna dem om att tvätta händerna.

Covid smittar genom näsan, munnen och ev ögonen, inte genom händerna. Det är lönlöst att tvätta händerna, vem fan petar sig i näsan hela dagarna?
Citera
2020-12-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Här får du lite fina grejer

Studien har diskuterats sedan juni när den låg som "preprint".
Citera
2020-12-04, 12:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skåne levererar en ganska hög siffra på positiva idag.

Nya konstaterade covid-19-fall: 1623
1623 är mycket högt, det mesta som rapporterats en enskild dag. Deras 7-dagars snitt är nu på all time high 922 per dag.

Sjukhusinläggningarna minskar. Vilket är glädjande men det går inte ihop med den ökade smittspridningen... Har de ny mirakelmedicin i Skåne? :-)

Inga nya dödsfall rapporteras idag av Skåne.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Dagsrapport
Citera
2020-12-04, 12:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Vi har ca:173250 bekräftat smittade under 50år.
Vi har ca:662st inlagda på IVA under 50 år.

Det ger en risk på 0,3% att bli allvarligt sjuk om man är under 50.
Går du ner i ålder blir risken ännu mindre och räknar du med mörkertal angående smittade resulterar det i ytterligare mindre risk.
Som jag ser det är oddsen att bli allvarligt sjuk i C-19 om du är under 50 ungefär 1-3 på tusen.
Det får inte vara några större biverkningar innan den risken blir större.

Jag kommer INTE ta ett vaccin i första taget och inte mina barn heller.
Min åsikt när man ska ta, ja är man över 50 så kanske och är man över 70 ja definitivt.

Rätta mig gärna om jag räknat fel någonstans.

Du behöver nog inte fundera på dina barn. Lär dröja minst ett år innan allt är ok för det.
Det är mitt enda huvudbry avseende vaccinet. Alltså gällande mina barn.
Jag själv kommer självklart ta det med glädje, framförallt för att jag kommer bidra till att skydda folk i min omvärld.
Ni pack som vägrar, kan dra åt helvete enligt mig. Ni borde inte ha rätt till något som staten bekostar. Mina skattekronor skall inte gå till egoistiska svin. Men det är typiskt svennebanan, är det inte säkert att man tjänar på det själv, så vill man inte vara med.
Citera
2020-12-04, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Såklart att du ska ta upp de där jävla munskydden när man diskuterar handtvätt. Sluta vara så jävla fixerade av munskydd att ni inte kan diskutera något annat.

Hostar du ut droppar ska du också stanna hemma för längesen. Men om jag pillar mig i ansiktet, tror du då inte att jag kan få droppar på händerna? Är händer föremål som vad som helst bara för att Johanna Fränden säger det, eller är WHO en mer pålitlig källa?

Jag påpekar bara inkonsistensen i myndighetens råd. Man silar mygg och sväljer kameler, bokstavligen. Det krävs bara lite logiskt tänkande för att förstå att man inte bygger sina råd på vetenskap och sunt förnuft. Någon annan anledning än att man befarade att munskydd skulle minska smittan för mycket finns inte. De var i själva verket ett hinder mot flockimmuniteten. Nu sitter vi istället i skiten under hösten med en smittspridning som inte kan kontrolleras annat än att man stänger ner samhället i det som i praktiken är en lock-down. FHM:s presskonferenser har nu övergått till rena parodierna där man likt blinda hönor inte ser längre än den senaste stapeln i ett diagram som pekar rakt upp i molnen. Läser man istället kritiken så inser man hur illa det verkligen är ställt.

Olsen:

"– Vi har varit reaktiva hela tiden och inte proaktiva. Vi hade behövt en mycket mer effektiv smittspårning, testning och isolering. Hade vi haft det med oss från allra första början under hösten så hade vi kanske kunnat stoppa detta i tid, förklarade Olsen och tillade att han tror kurvan kommer att fortsätta peka uppåt ett tag framöver:"

"– Vi kan nå tillfälliga platåfaser, men då vi är på väg in i julen nu så finns det en tendens att det blir ännu värre."

Albert:

"– Vi var helt enkelt lite efter och för långsamma när detta började dra iväg igen. Samtidigt är det lätt att titta i backspegeln och jag tror ännu inte att vi har sett den fulla effekten av de åtgärder som satts in under den senaste tiden.
"

Rocklöv:

"– Jag tror att man hade behövt sätta in mer kraftfulla åtgärder tidigare, samt att kanske förbättra säkerhetsrutiner och införa snabbtestning för personalen. Sedan kan det även vara så att vissa regioner och kommuner kunde ha hantera det bättre eller sämre.

Att Sveriges kurva fortsatt pekar uppåt, till skillnad från många europeiska länder, beror enligt honom på flera faktorer:

– Sena åtgärder, lite trubbiga råd, och möjligen sämre motivation att agera givet att riskerna spelats ner under en längre tid. Dessutom tycker jag att det varit lite förbryllande kommunikation, med tvetydiga budskap den senaste tiden."

"Experterna om varför så många dör: Borde agerat snabbare"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86P6Wr/experterna-om-varfor-sa-manga-dor-borde-agerat-snabbare

Tegnell:

"Inte så illa som under våren."

Tacka f-n för det, vi är ju knappt inne i December.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-04 kl. 12:16.
Citera
2020-12-04, 12:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1623 är mycket högt, det mesta som rapporterats en enskild dag. Deras 7-dagars snitt är nu på all time high 922 per dag.

Sjukhusinläggningarna minskar. Vilket är glädjande men det går inte ihop med den ökade smittspridningen... Har de ny mirakelmedicin i Skåne? :-)

Inga nya dödsfall rapporteras idag av Skåne.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Dagsrapport

Kanske stor spridning bland yngre? Eller nåt propp i testningen som släppt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in