2020-12-04, 09:11
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siuphdgjm
Sonen togs ur skolan, hur jävla slut i huvudet är du? Då ansvarar föräldrarna.

Ingen har tagit någon ur skolan. Han blev en typisk hemmasittare i 12-årsålder. Gemensamt för denna kategori ungdomar är att de omöjligen går att få tillbaks till skolan. Inte ens tortyr skulle få iväg dom.
Citera
2020-12-04, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fairie64
Visserligen från systern, men det vore ju himla dumt att ljuga om det, för det skulle man ju upptäcka om det inte stämmer. Kan hända att hon inte hann se om han har några tänder kvar längre bak, men om hon säger att han bara hade två svarta tänder som syntes så kan ju någon lätt verifiera det.

I syrrans första uttalanden i pressen var det en hel del som senare fick tonas ned, inte så konstigt att ifrågasätta det där med två svarta tänder.

41-åringen har gått från fullständigt tandlös med djupa sår över hela kroppen och "undermåligt tal" där han låg på en filt i vardagsrummet och blev livrädd när taklampan tändes…

…till en något mindre tandlös man med såriga underben och mål i munnen när han reste på sig ur en fåtölj i köket. Han har heller aldrig förts direkt till akut operation utan behandlats med antibiotika.

"Gångarna" mellan bergen av sopor stämde inte heller. Som du säger, himla dumt att ljuga om det, tidningarna skiter ju i vilket men en del av ovanstående överdrifter tror jag systern kommer att ångra. Men, hon var nog chockad.
Citera
2020-12-04, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Nejdå, inte alls. Min mor fick diagnosen när hon var 57 år och gick bort året hon skulle fylla 72. Det hann gå några år innan diagnosen fastställdes. Vanlig hederlig alzheimer, inte frontallobs- eller vaskulär demens. M*ait kan förstås ha vilken av typerna som helst, om det nu är så.

Jag tror inte heller det har varit total misär, däremot kan de haft för sig i andras ögon märkliga saker, typ sova på golvet med mera. Det ligger nog något i vad tanten själv sade i Expressen, att det är senaste halvåret som det gått utför. Där tror jag inte hon svamlar.

Men hon verkar ha kontrollerat sin familj och avskärmat sonen i årtionden. Det kan inte förklaras med demens. Vad hon sa till Expressen kan också tolkas som väldigt utstuderat och lagom för att folk ska tro att det inte är något. Det finns ju minst en person här som har känt familjen personligen och som säger att de bestämde sig att isolera sig redan runt tiden då pappan dog. Så länge kan hon inte har haft demens.

Jag har själv en kontrollerande mamma som fick Alzheimer för några år sedan. Hon ändrade personlighet, tappade bort den där kontrollen och den faktorn var bara borta så att säga. Den där mamman verkar fortfarande ha en "plan". Hon kan ju ha lite psykoser, paranoia.
Citera
2020-12-04, 09:14
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Ingen har tagit någon ur skolan. Han blev en typisk hemmasittare i 12-årsålder. Gemensamt för denna kategori ungdomar är att de omöjligen går att få tillbaks till skolan. Inte ens tortyr skulle få iväg dom.
Fast..nja..Frågan är om han ens kan räknas som det. Sk hemmasittare hör ju till en skola/klass normalt, och viss kontakt sker mellan skola/soc. och föräldrar/elev för att kolla läget och göra upp någon plan. .bara det att dom inte är i skolan. Den här killen var ju inte ens registrerad någonstans i systemet.
Senast redigerad av Steff83 2020-12-04 kl. 09:16.
Citera
2020-12-04, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Bostadstillägg för pensionärer - finns även för de med sjukersättning. För en lägenhet på över 90 kvadratmeter borde månadsavgiften vara tillräckligt hög för det. Skatt dras inte på bostadstillägg, det räknas inte som inkomst, syns inte i deklarationen.

Att den typen av bidrag inte syns i deklarationen är ju klart, de är ju skattefria. Intressant att de kanske kan få bidrag, jag trodde ärligt talat att en bostadsrätt på just över 90 m² gjorde att bostadstillägg inte kunde vara aktuellt, att de borde flytta till mindre först eller så. Snäll politik vi har i vissa hänseenden.
Citera
2020-12-04, 09:21
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Sonen slutade gå till skolan, och de insatser som gjordes hjälpte inte för att få honom att gå till skolan.

Han har dessutom varit vuxen i över 25 år sedan dess.

Idag skulle man nog kalla honom för hemmasittare, dessa typer av barn finns ju idag med. Vanligt med barn med autism.
Har man tur växer man upp med en välfungerande mamma, som kan stötta
till ett bättre liv.
Tror inte att sonen skulle ha blivit normal,
med en annan uppväxt.
Men han skulle säkerligen ha haft en drägligare tillvaro, om han haft en bättre fungerande mamma.
Citera
2020-12-04, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tanken kanske inte var att hemmasittandet skulle pågå resten av livet.
Jag tror allt rullade på och att det blev ohanterligt för båda.
En god gärning blev en "ond".

Men så mycket ansvar får man faktiskt ta som förälder att man inte låter det bli så. Jag vet vad jag pratar om, har själv en vuxen son med NPF, som var hemmasittare i 3, 4 år. Men då var han 17/18 år när det började. Och jag väntade inte hur länge som helst, utan jag sa då att han måste göra något och även flytta hemifrån. Jag gav honom en tidsfrist. Och han flyttade. Och efter något år eller två började han även att jobba, och har gjort det sedan dess. Om jag hade låtit honom, så skulle han också sitta hemma fortfarande. Och han var verkligen inte enkelt att hantera.

Det var många personer som försökte påverka honom - psykiater, psykologer, kurator, kontaktperson - you name it! De var mest ganska trötta efter att ha försökt. Vad har den här mamman gjort för att hjälpa sonen? Kontakt med BUP, soc., skola ? Hon verkar mest ha hållit på med försäkringskassan för att få pengar för honom.
Citera
2020-12-04, 09:22
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Att den typen av bidrag inte syns i deklarationen är ju klart, de är ju skattefria. Intressant att de kanske kan få bidrag, jag trodde ärligt talat att en bostadsrätt på just över 90 m² gjorde att bostadstillägg inte kunde vara aktuellt, att de borde flytta till mindre först eller så. Snäll politik vi har i vissa hänseenden.
Jodå. Det går. FK är faktiskt långt mer generösa än tex soc. vid sådant här. Annars skulle en massa pensionärer tvingats flytta från där dom bott i länge och det hade ju inte funkat för samhället i stort heller.
Citera
2020-12-04, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fairie64
Men hon verkar ha kontrollerat sin familj och avskärmat sonen i årtionden. Det kan inte förklaras med demens. Vad hon sa till Expressen kan också tolkas som väldigt utstuderat och lagom för att folk ska tro att det inte är något. Det finns ju minst en person här som har känt familjen personligen och som säger att de bestämde sig att isolera sig redan runt tiden då pappan dog. Så länge kan hon inte har haft demens.

Jag har själv en kontrollerande mamma som fick Alzheimer för några år sedan. Hon ändrade personlighet, tappade bort den där kontrollen och den faktorn var bara borta så att säga. Den där mamman verkar fortfarande ha en "plan". Hon kan ju ha lite psykoser, paranoia.

Klart man kan tolka hennes intervjusvar som otroligt sluga och utstuderade om man har de glasögonen på sig.

Det var svårt att dra några fler slutsatser utifrån den värdelösa intervjun i "Gott Snack", det här med demens var en tanke jag fick igår. Om hon nu skulle ha det, så tror jag inte alls att hon har haft det särskilt länge, ett halvt eller ett år sådär. Jag skrev inget annat heller. Det hon har pysslat med tidigare beror nog snarare på psyksjuka och miljö.

Tråkigt att höra om din mor, hoppas ni mår ok ändå!
Citera
2020-12-04, 09:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Idag skulle man nog kalla honom för hemmasittare, dessa typer av barn finns ju idag med. Vanligt med barn med autism.
Har man tur växer man upp med en välfungerande mamma, som kan stötta
till ett bättre liv.
Tror inte att sonen skulle ha blivit normal,
med en annan uppväxt.
Men han skulle säkerligen ha haft en drägligare tillvaro, om han haft en bättre fungerande mamma.
Vi är helt överens om den analysen.
Citera
2020-12-04, 09:26
Medlem
[quote=nanana23|73829075]Det är inte heller konstigt att sonen har stannat hemma med tanke på att hon som hon säger ”är hans enda trygghet”.

Precis vad en narcissist skulle säga.
Citera
2020-12-04, 09:27
Medlem
Senil-with-styles avatar
Är det någon sommar patron till Gott snack podcasten som kan sammanta intervjun med modern, var det något intressant? Verkade den äkta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in