Har några saker att säga:
Har läst artikeln med intervjun med barnvakten. Artikeln ligger numera bakom betalvägg, men barnvakten berättade att Johnny tog ut alla möbler och brände dem i en skogsdunge. Detta stämmer och det var en snackis i området länge. På den tiden var det ingen som ringde polisen för att man eldade upp lite möbler utomhus. Folk kastade även gamla möbler på majbrasorna på 70-talet. Jag kan även bekräfta att det var möblerat med skumgummimadrasser på golvet i lägenheten, eftersom jag var inne i den tidigt 80-tal.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eKz13Q/det-finns-fler-offer-an-sonen-i-det-har
Barnvakten berättar sedan om att Johnny var misstänksam mot myndigheter och att han stod vakt på balkongen med luftgevär pga detta. Det stämmer att Johnny någon enstaka gång kommit ut på balkongen med luftgevär, men inte av misstänksamhet mot sociala myndigheter, utan därför att vissa av traktens ungdomar retade upp honom genom att väsnas utanför. Vi pratar nu sent 70-tal och tidigt 80-tal. Det var allmänt känt att han hade häftigt temperament. Vissa ungdomar var rädda för honom, medan andra såg sin chans att försöka reta upp honom och sedan kuta iväg.
Såg även mammans berättelse idag i Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/mammans-egna-ord-jag-och-min-son-behover-hjalp/
Jag och andra som bodde i närområdet vet att hon var hårt hållen, men jag ställer mig tveksam till att hon fått så mycket stryk som hon vill påskina. Jag såg henne åtminstone aldrig med några synliga märken som jag reagerade på, varken i ansiktet eller på armar. Det finns en sak till av avgörande betydelse som gör att jag inte tror att hon var i ett regelrätt helvete med daglig misshandel. Vad det är vill jag inte gå in på av anonymitetsskäl. Jag tror dock att hon har fått sig en hurring eller två någon gång ibland. Det var bara Johnny som verkade ha besökare där på den tiden, främst enstaka av traktens ungdomar. Jag såg aldrig att hon hade besök. Kanske fick hon inte ta emot besök, jag vet inte.
Märkligt är att dottern i en intervju säger att de hade en ganska normal uppväxt för att senare säga att mamman är ett brottsoffer som ofta blivit misshandlad i hemmet. Det är inte normalt med dagligt våld i ett hem.
Jag vet ju hur M*ait uppträdde på 80-talet och hur hon uppträdde och vad hon berättat för folk i samband med, och efter att Johnny dog. Hon uppvisade inga tecken på en sån nivå av psykisk sjukdom, att hon skulle varit apatisk inför skötsel av hemmet och sonen. Jag säger detta med anledning av vad hon nu säger i intervjun med Expressen, där hon i princip menar att hon var ett vrak redan i början av 90-talet pga Johnny. Det känns faktiskt lite som att hon vill friskriva sig allt ansvar. Om det nu är som M*ait säger, att det var sonen själv som inte ville gå till skolan efter pappans död, tvingade då pappa Johnny honom till skolan innan? Varför började detta just efter Johnnys död? Det finns ju uppgifter från skolan att sonens hygien och kosthållning var misskött redan innan pappan dog.
Sedan är det ju så att döttrarna berättat att mamman inte velat ha dem på besök och att de inte fått träffa sin lillebror på över 20 år. Detta kan ju knappast ha med Johnny att göra. Det är något som inte stämmer här. Jag tror att M*ait är psykiskt sjuk och att hon varit lika inblandad som Johnny i att skydda sonen från omvärlden. Jag flyttade som sagt från området tidigt 90-tal så jag vet inte mycket om hur de haft det sedan dess.