2020-12-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Varför bli hånad över det?
Köpte själv stora poster i båda bolagen. För mycket små summor egentligen.
Kursar Norwegian så jaha -Vad gör det med förlora några tusen. För då kommer ju garanterat SAS att klara sig och det räcker ju med kursen där skall återhämta sig så har man ju gått flera 100% förtjänst.

Flyg kommer vi hela tiden att behöva i Skandinavien och jag ser just nu inte många bolag som kan konkurrera om de flygen. Skulle väl så fall vara Finnair.

Inget vidare djup i den analysen. WizzAir expanderar kraftigt i Europa nu. De har nyligen tidigarelagt sin satsning på norskt inrikesflyg. RyanAir har beställt 210 Boeing-plan för 186 miljarder som ska levereras under perioden 2021–2024. Kampen står alltså inte mellan SAS och Norwegian, utan bolag med äldre flygplansflottor, bundna av höga löner och löpande statsstöd och yngre moderna bolag som klarar sig själva även under Corona.

https://www.realtid.se/flygkrisen-lagprisbolag-med-foten-pa-gasen

Bye the way, kan du förklara resonemanget "gör inget om jag förlorar några tusen"? Visst spelar folk bort sådana pengar hela tiden men då finns det ju en chans att vinna stora pengar. Hur många procents uppgång spelar ni på för att det ska kännas värt att satsa några tusen på lottsediar som Norwegian? 200%, 500%, 1000% ? Dream on, även om bolagen överlever är chansen att göra en bra slant på så pass små insatser obefintliga. Köp lotter istället.
Citera
2020-12-03, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Inget vidare djup i den analysen. WizzAir expanderar kraftigt i Europa nu. De har nyligen tidigarelagt sin satsning på norskt inrikesflyg. RyanAir har beställt 210 Boeing-plan för 186 miljarder som ska levereras under perioden 2021–2024. Kampen står alltså inte mellan SAS och Norwegian, utan bolag med äldre flygplansflottor, bundna av höga löner och löpande statsstöd och yngre moderna bolag som klarar sig själva även under Corona.

Bye the way, kan du förklara resonemanget "gör inget om jag förlorar några tusen"? Visst spelar folk bort sådana pengar hela tiden men då finns det ju en chans att vinna stora pengar. Hur många procents uppgång spelar ni på för att det ska kännas värt att satsa några tusen på lottsediar som Norwegian? 200%, 500%, 1000% ? Dream on, även om bolagen överlever är chansen att göra en bra slant på så pass små insatser obefintliga. Köp lotter istället.

Ja det kan jag enkelt förklara.
Den eventuella hemska förlusten på ett antal tusenlappar kvittar du mot vinstskatten på dina försäljningar du har.

Tänk så svårt det där var va?
Ingen djupare analys från din sida där heller om man så säger.

Och ja visst det kan komma nya aktörer och hur lång tid tar det innan dem kommer vara igång?
Som jag skrev. det finns fler aktörer som Finnair. Dina så kallade flygbolag ser jag som tämligen lågt hot.
Ryan air
Hoppas du skojade där. De kommer aldrig vara med i någon kamp om luftrummet över Skandinavien.
Alltid setts som ett lågbudget och kasst företag.
Citera
2020-12-03, 23:50
Avstängd
Odagans avatar
Har man en masochistisk ådra och absolut ska in i flygbranschen är det väl AIR France-KLM som gäller?
Citera
2020-12-04, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Ja det kan jag enkelt förklara.
Den eventuella hemska förlusten på ett antal tusenlappar kvittar du mot vinstskatten på dina försäljningar du har.

Tänk så svårt det där var va?
Ingen djupare analys från din sida där heller om man så säger.

Och ja visst det kan komma nya aktörer och hur lång tid tar det innan dem kommer vara igång?
Som jag skrev. det finns fler aktörer som Finnair. Dina så kallade flygbolag ser jag som tämligen lågt hot.
Ryan air
Hoppas du skojade där. De kommer aldrig vara med i någon kamp om luftrummet över Skandinavien.
Alltid setts som ett lågbudget och kasst företag.

Min analys innehöll dock mer än bara "folk kommer alltid vilja flyga". Inte jag som skojar, utan de som arbetar som analytiker av flygbranschen. Men du vet tydligen bättre, dock har du inte övertygat om det ännu i tråden. Många ggr när man läser småsparares "analyser" om lottoaktier handlar det om risken för konkurs. Men en större sannolikhet är ofta att bolaget kommer att finnas kvar, men som en betydligt mindre aktör och med ett lägre värde än när man "fyndade". Betänk exempelvis att SAS börsvärde är ca 4 miljarder HÖGRE idag än ett år sedan innan Corona. You do the match.

Jag förstår helt enkelt inte lockelsen med just Norwegian och SAS. Finns andra bolag därute med högre potentiell uppsida. Lockelsen kan helt enkelt inte motiveras rationellt ekonomiskt utan måste ligga något annat bakom.
Citera
2020-12-04, 08:55
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81

Mm, Wizz lär kunna ta över. Går de in på svenska marknaden så...

Egentligen något dåligt för anledningen till att de kan konkurrera är sämre arbetsförhållanden för de anställda mm.
Citera
2020-12-04, 09:24
Medlem
sinewaves avatar
Det är något kufiskt att det i alla större EU-index råder tjurtrend medan det i tyska DAX och svenska OMX råder ett motsatsförhållande.

Jämför t ex med franska CAC och spanska IBEX eller FTSE. Dessa har visserligen gått sämre tidigare, men ...
Marknaden totalt sett är i en stark tjurtrend, t om S&P vägrar pullback (lite givet iom DXY dock, men...)

Man skulle därför kunna tänka sig att både tyska DAX och svenska OMX lär kunna gå upp en del när det väl drar iväg uppåt, men samtidigt är det väldigt tydligt (om man tittar på datan) att alla björnar på norra halvklotet har korta köpordrar var femte punkt ända upp till månen; det finns i princip inga gröna candles som väldigt fort ses som ett fint läge att korta marknaden.
Citera
2020-12-04, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det är något kufiskt att det i alla större EU-index råder tjurtrend medan det i tyska DAX och svenska OMX råder ett motsatsförhållande.

Jämför t ex med franska CAC och spanska IBEX eller FTSE. Dessa har visserligen gått sämre tidigare, men ...
Marknaden totalt sett är i en stark tjurtrend, t om S&P vägrar pullback (lite givet iom DXY dock, men...)

Man skulle därför kunna tänka sig att både tyska DAX och svenska OMX lär kunna gå upp en del när det väl drar iväg uppåt, men samtidigt är det väldigt tydligt (om man tittar på datan) att alla björnar på norra halvklotet har korta köpordrar var femte punkt ända upp till månen; det finns i princip inga gröna candles som väldigt fort ses som ett fint läge att korta marknaden.

En sak jag undrar med RSI är hur den kan ha gått ned ganska mycket (OMXS) mellan toppen 18/11 till nu medan kursen snarare ligger på +/- sedan dess?

Jag petade in ytterligare likvider i min TAA-portfölj för någon vecka sedan för att jag tänkte på det du har skrivit om kontraindikatorer och att det inte är ovanligt att motsatsen till det alla förväntar sig, blir just det som händer. Ett par dagar senare skrev du om att pullbacken "alla" (inkl mig) väntat på kan utebli, för stunden, just pga att alla väntar på den. Lite samma resonerade som gjorde att mina livs största köp var mellan tolfte mars och tionde april. Tack vare F&G-index du har länkat, RSI och allmänna tongången i media och den här tråden.
Citera
2020-12-04, 10:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
En sak jag undrar med RSI är hur den kan ha gått ned ganska mycket (OMXS) mellan toppen 18/11 till nu medan kursen snarare ligger på +/- sedan dess?

Jag petade in ytterligare likvider i min TAA-portfölj för någon vecka sedan för att jag tänkte på det du har skrivit om kontraindikatorer och att det inte är ovanligt att motsatsen till det alla förväntar sig, blir just det som händer. Ett par dagar senare skrev du om att pullbacken "alla" (inkl mig) väntat på kan utebli, för stunden, just pga att alla väntar på den. Lite samma resonerade som gjorde att mina livs största köp var mellan tolfte mars och tionde april. Tack vare F&G-index du har länkat, RSI och allmänna tongången i media och den här tråden.

RSI om 14 enheter kommer att mäta 14 enheter och hur dessa 14 står mot varandra relativt. Tittar du på dagliga blir det 14 dagar, tittar du på vecka så 14 veckor osv. Dvs 18/11 kan bli ett tag sedan om man tittar på datan per timme och så.

Tänk på att det råder hög risk i allmänhet just nu. Det kan vid alla tillfällen alltid gå helt åt motsatt håll mot vad som förväntas.

Kul annars att du fick in ett par fina köp. Man kan komma ganska långt med ganska enkel analys, särskilt när marknader går väldigt tydligt åt något håll. :)
Senast redigerad av sinewave 2020-12-04 kl. 10:05.
Citera
2020-12-04, 10:07
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
RSI om 14 enheter kommer att mäta 14 enheter och hur dessa 14 står mot varandra relativt. Tittar du på dagliga blir det 14 dagar, tittar du på vecka så 14 veckor osv. Dvs 18/11 kan bli ett tag sedan om man tittar på datan per timme och så.

Tänk på att det råder hög risk i allmänhet just nu. Det kan vid alla tillfällen alltid gå helt åt motsatt håll mot vad som förväntas.

Kul annars att du fick in ett par fina köp. Man kan komma ganska långt med ganska enkel analys, särskilt när marknader går väldigt tydligt åt något håll.

Finns det inte några andra vettiga indikatorer än momentumindikator som RSI eller MACD?
Citera
2020-12-04, 11:11
Medlem
Citat:

Kul annars att du fick in ett par fina köp. Man kan komma ganska långt med ganska enkel analys, särskilt när marknader går väldigt tydligt åt något håll.

Tack för förklaringen
Citera
2020-12-04, 11:25
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Finns det inte några andra vettiga indikatorer än momentumindikator som RSI eller MACD?

Väldigt svår fråga att svara på tyvärr.

Detta då alla indikatorer är vettiga förutsatt att användaren kan dra nytta av dem. Om användaren inte kan det så är de inte vettiga. Vad som är bra och vettigt för specifikt dig går därför inte att svara på.

Jag tycker att MFI kan ge ett visst värde där RSI kan svika något. ADX kan ha viss nytta också samt även KST (en variant av MACD), men ...

Alla indikatorer är att betrakta som stödhjul för en cykel. Det handlar mest om att filtrera ut det man redan faktiskt kan se i själva prisdatan egentligen; att göra saker lite tydligare kan man säga.

Det är ganska vanligt att man bara har ett fåtal indikatorer på sin höjd och helt enkelt endast använder dessa. Att öka komplexiteten och därav osäkerheten är oftast inte att föredra.

Om du vill ha lite mer att gå på lär dig rita trendlinjer och lär dig också hur ofta dina trendlinjer kommer vara fel. Kan tyckas kontraproduktivt, men... det är bra att lära sig om att allt alltid är lite felaktigt.

Att lära sig tolka glidande medelvärden av olika slag kan vara bra också. Det är inte bara "under och över" utan det är alla lutningar också mm.
Senast redigerad av sinewave 2020-12-04 kl. 11:47.
Citera
2020-12-04, 12:42
Medlem
sinewaves avatar
Möjligt köpläge i tyska DAX.

Oscillatorerna trendar upp samt även MACD på 60 min.
Det som gör att det bara är "möjligt" är för att prisdatan visar saker ganska tydligt:
https://i.imgur.com/vTXF2Y1.png

Dvs att varje försök upp automatiskt för tillfället i princip endast innebär att folk kortar marknaden till ett billigare pris. Dvs alla typ av brott uppåt resulterar hela tiden i starka säljrallyn (negativ trend).

Något sådant ändras dock någon gång och en dag där alla EU-index går upp, S&P går upp mm samtidigt som både OMX och tyska DAX haft björnrally i 2 dagar kan man tänka sig att viss uppsida finns.

Samtidigt är som sagt trenden inte särskilt positiv så risken är därefter. När priset aldrig kan tillåtas att bryta uppåt så ... Om man går in bör man sätta nuvarande lägsta som stoploss.
Senast redigerad av sinewave 2020-12-04 kl. 12:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in