Citat:
Ursprungligen postat av
hagelskur
I april påstod både Johan Giesecke och Tom Britton att halva Stockholm skulle vara immun i maj.
Så blev det inte – och nu förklarar de varför de hade fel.
– Det är ett virus som lurat oss och som kommer lura oss igen, säger Johan Giesecke, tidigare statsepidemiolog, i SVT:s ”Morgonstudion”.
– Jag trodde nog det skulle spridas mer som en influensa, att den sprids mer jämnt – inte anhopningar, säger Johan Giesecke.
Han vill inte se fler restriktioner.
– Nej, man måste vänta och se vilken effekt det vi har får. Man kan inte ändra allt för ofta. Om man ändrar det en gång i veckan vet man inte vad man gör.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/gieseckes-forvaning-over-virusspridningen/
Tom Britton säger jag inte så mycket om. Han är matematiker, och räknar utifrån dom förutsättningar som dom medicinska experterna ger honom. Det känns mer rättvist att rikta kritiken mot dom medicinska experterna, som borde ha presterat bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty-66
Det är ju Giesecke som lurat svenska folket.... Nu kommer det fram vad vi tänkt. De trodde det var en "influensa"
Hur var det nu att ha en evidensbaserad styrning? FHM bara tycker en massa o evidens har enbart betydelse om det är nåt man INTE vill göra.
Här är en länk till Johan Gieseckes uttalande i
Sveriges Television.
Citat från Johan Giesecke i Sveriges Television:
– Jag trodde det skulle spridas mer som en vanlig influensa, mer jämt. Nu vet vi att majoriteten av de som är smittade antagligen inte är så smittsamma och det är jättesvårt att göra modeller för. Vi har “superspreaders” och folk som inte smittar överhuvudtaget.
...
– Det är ett virus som lurat oss många gånger och kommer lura oss igen. Det uppför sig inte som vi trodde. Det har en klustereffekt och det spelar roll för smittspridningen.
Men kluster-effekten har ju varit känd länge nu.
Kan problemet vara att Johan Giesecke har varit arrogant, och inte velat lyssna på dom som har haft kunskap om viruset?