2020-12-03, 15:45
Medlem
Intressant att Tegnell inte kan svara på varför resten av Norden klarat sig så extremt mycket bättre.

Den dagen en utredning skall granska detta så finns det ett datum som egentligen säger allt om Sverige totala oförmåga att vara proaktiv, den 22 oktober.

22 Oktober i danmark
På en presskonferens under fredagskvällen presenterade Danmarks regering flera åtgärder för att få bukt med landets ökande smittotal. Bland annat får ingen alkoholförsäljning ske efter klockan 22 och danskarna rekommenderas umgås privat med max tio personer.

22 Oktober i Sverige
Från 50 sittande personer till 300 på kultur- och idrottsevenemang med start 1 november.
Det beskedet kom regeringen med på en presskonferens på eftermiddagen.
Citera
2020-12-03, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Tegnell är verkligen fel man på sin post. Förmodligen hade tusentals liv kunnat sparas om man ersatt honom med vilken gymnasieelev som helst från Matteolympiaden. Jag tror nämligen att IQ är vad som krävs när man står inför en sådan här situation. FHM-gänget kan inte tänka nytt utan är mer protokollsossar som gillar att skriva långa rapporter som ingen läser. Mer talkers än doers.

Intressanta slutsatser. Har du läst AT's CV? Om inte kan du begära ut hans betyg från Linköpings universitet. Lämplig läsning i helgen.
Citera
2020-12-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Munskydd kan hjälpa men det kan även ge en falsk trygghet.

Det kan ju också ge ett bra signalvärde. Ett wake up call att "Skiten är inte över!"
Citera
2020-12-03, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
För att tomtarna på FHM påstår att det är farligt att använda munsydd. Folk begriper inte hur man tar på/av dem samt att folk skulle kramas mer med munskydd.

Men FHM har ju själva sagt att det beror på att alla kanske inte har råd att köpa munskydd och då ska ingen ha munskydd för annars är det inte jämlikt.
Citera
2020-12-03, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Det kan ju också ge ett bra signalvärde. Ett wake up call att "Skiten är inte över!"

Det är nog bättre att stanna hemma när man har symtom och när man inte har det se till att hålla avstånd.
Citera
2020-12-03, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Intressanta slutsatser. Har du läst AT's CV? Om inte kan du begära ut hans betyg från Linköpings universitet. Lämplig läsning i helgen.

Jag läser hellre Faucis CV, du vet USA:s Tegnell som rekommenderar munskydd bland annat. Hans forskningsartiklar (över 2000 st under hans över 60 år långa forskarkarriär) har citerats över 200 000 gånger. Bland de hundra mest citerade forskarna i världen.

Vad har Tegnell publicerat nu igen? Jag kanske skulle skicka Tegnells gymnasiebetyg till Fauci för att göra Fauci lite mer ödmjuk!

Edit: förlåt - bara 1300 artiklar från Fauci men ändå..

http://www.niaid.nih.gov/about/anthony-s-fauci-md-bio

Edit 2: hedersdoktor vid 45 universitet. Tegnell måste jobba på så att han snart får som första doktorshatt eller åtminstone ett hedersdoktorat någonstans - kanske Södertörn?
Senast redigerad av Harrywinston 2020-12-03 kl. 15:56.
Citera
2020-12-03, 15:52
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Hoppas kan man ju alltid men beträffande AT kan jag inte erinra mig att han har haft rätt i någon av sina prognoser utan konstant underskattat faran avseende Covid 19. Han var ju f.ö också förespråkare för Pandremixvaccinet mot svininfluensan
Faktum är att massvaccinationen under svininfluensapandemin genomfördes mycket bra i Sverige.
Var det fel att förespråka vaccination mot svininfluensan, menar du? Även om Sverige av okänd anledning drabbades den gången var svininfluensan den gången en global pandemi som kan ha tagit runt 500 000 människoliv.

Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Inte bara förespråkare...

Han var landets högste influensavaccinansvarige och råkade köpa in 18 miljoner doser istället för 9.

– Vad jag menade var att Sverige var bundet av planeringen och framför allt av vaccinavtalet, säger Anders Tegnell, som var landets högste influensavaccinansvarige från sin post på Socialstyrelsen.

– Vårt agerande var helt logiskt och vi kommer att fatta samma beslut om eller när nästa pandemi kommer, slår Anders Tegnell fast.

Det är inget konstigt med detta. Sverige sålde vidare de vaccindoser vi inte behövde eller donerade dem till länder som inte hade råd att själva köpa in vaccinet. Som du kanske vet var svininfluensan en pandemi, som var mycket allvarlig på många håll i världen.

Situationen är likadan i dag när det gäller vaccin mot covid-19: Både EU och Sverige har förhandsavtal om att köpa fler vaccindoser än vad som behövs till befolkningen eftersom man vill säkra tillgången på vaccin.

Citat:
Han medger att för den stora majoriteten – 96-97 procent – var svininfluensan en mild sjukdom men en minoritet blev väldigt sjuka.
Det stämmer att svininfluensan inte drabbade Sverige särskilt hårt, men det var en allvarlig pandemi.

Citat:
Båda beklagar djupt de barn och yngre som insjuknat i narkolepsi i samband med vaccineringen.
Citat:

https://www.svd.se/sa-sager-de-ansvariga-idag

Nu är jag förvisso anhängare av vaccinering och tycker att det var rätt att vaccinera mot svininfluensan.

Men det är intressant att se att hur han beklagar narkolepsibarnen på samma sätt som han numera beklagar massdöden, på ålderdomshemmen men att han då tyckte att en sjukdom som är mild för dom allra flesta, absolut inte får spridas i samhället, till skillnad från hur han plötsligt valde att resonera i våras.
Narkolepsi var en biverkan av Pandemrix som drabbade framför allt Sverige och Finland, men den förekom även I några andra länder. I Sverige insjuknade runt 150-160 personer.
Anders Tegnell har ju helt rätt I det han säger här. Hur skulle Tegnell ha uttryckt sig i stället 🤔?

Vaccin är aldrig helt riskfria. Barn i Sverige har dött av de vaccin de flesta av oss får som små, men sjukdomen är ändå mer dödlig än vaccinet. När det gäller vaccin mot covid-19 tror jag att det kommer att dröja innan barn och ungdomar vaccineras.

Citat:
Båda beklagar djupt de barn och yngre som insjuknat i narkolepsi i samband med vaccineringen.

– Ytterst olyckligt, säger Anders Tegnell. Men vaccinet hade hög säkerhetsprofil när det godkändes och influensa i sig kan också ge allvarliga symtom.

Han pekar på att biverkningarna enbart drabbat ett fåtal av alla som vaccinerats och ”alla läkemedel har sidoeffekter”.

– Det finns ingen orsak att vara rädd för vaccinet, påpekar han. Och det vore en katastrof om det som hänt skulle påverka inställningen till all vaccinering och minska förtroendet för vacciner i framtiden.
Citera
2020-12-03, 15:54
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill

Det ger mest signalvärde att "låt os i panik ta på oss vuxennappar och göra meningslösa saker bara för att känna oss trygga" . I går såg jag en kvinna 40årsåldern cykla omkring med en munblöja dock ingen cykelhjälm. Förmågan till riskanalys är ganska låg hos de flesta. Risken att allvarligt skadas på cykel utan hjälm är runt 100ggr större.
Citera
2020-12-03, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Nej. 16 av 21 regioner säger att man slagit i taket. 5 regioner har inte gjort det; och det är där vi ser ökningen i smitt-talen på totalen.

karlkula12, du har haft fel flera månader i rad nu. Dags att logga ut kanske?

Okej. Så frågeställningen gjorde gällande huruvida antalet tester faktiskt minskade likt du så tvärsäkert menade.
Jag länkar dig officiella siffror som sa att så inte var fallet, varvid jag är den som behöver logga ut för en stunds reflektion? Kom igen.
Ser du inte själv hur upptagen du är i din egen världsbild?
För det andra så vet jag fortfarande inte vad jag haft fel kring? Du kastar påståenden om mig utan att backa upp det med något. Det enda uppenbara jag kan tänka på är att under våren var skeptisk till att ett vaccin skulle kunna tas fram i detta rasande tempo. Det är ett fel jag är glad över att ha haft.
Citera
2020-12-03, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag läser hellre Faucis CV, du vet USA:s Tegnell som rekommenderar munskydd bland annat. Hans forskningsartiklar (över 2000 st under hans över 60 år långa forskarkarriär) har citerats över 200 000 gånger. Bland de hundra mest citerade forskarna i världen.

Vad har Tegnell publicerat nu igen? Jag kanske skulle skicka Tegnells gymnasiebetyg till Fauci för att göra Fauci lite mer ödmjuk!

Edit: förlåt - bara 1300 artiklar från Fauci men ändå..

http://www.niaid.nih.gov/about/anthony-s-fauci-md-bio

Och USA har ju klarat sig väldigt bra från smittspridning. Är det tack vare att alla bär munskydd?
Citera
2020-12-03, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
För att tomtarna på FHM påstår att det är farligt att använda munsydd. Folk begriper inte hur man tar på/av dem samt att folk skulle kramas mer med munskydd.
Någon stor kramkultur är det förståss inte här, men det här med att ta av och på munskydden förstår jag inte riktigt vad FHM menar med?

Tittar man på förpackningen så står det ju hur man ska ta på sig det, med en illustration. Forma ståltråden runt näsan så att det sitter bra och inte glider ner - och sen har man på sig munskyddet tills man kommer hem. Och sen slänger man det.

Om man är orolig att det ska börja klia på näsan så kan man ju bära runt på en liten spritflaska och sprita fingrarna innan du sticker in ett finger innanför masken. Inget märkligt med det.
Citera
2020-12-03, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det ger mest signalvärde att "låt os i panik ta på oss vuxennappar och göra meningslösa saker bara för att känna oss trygga" . I går såg jag en kvinna 40årsåldern cykla omkring med en munblöja dock ingen cykelhjälm. Förmågan till riskanalys är ganska låg hos de flesta. Risken att allvarligt skadas på cykel utan hjälm är runt 100ggr större.

Håller med om att riskanalysen ej är fungerande för majoriteten av folket.
Jag är dock inte helt säker på att det dör 700.000 pers av cykelolyckor i Sverige varje år !?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in