2020-12-03, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Där ser man. Vad hände med dina skräckscenarion?

Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Stämmer förvisso men sjukhusen arbetar annorlunda nu än i våras med IVA-inläggningar så det är inte helt jämförbart. En bättre jämförelse kan göras om du jämför antalet sjukhusinläggningar i våras med hur det ser ut nu. Har dock inga aktuella siffror på det.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är jämförbara nivåer eftersom färre läggs in på IVA nu. Fler vårdas på avdelning med syrgas istället.

Sjukvården har blivit bättre men då är antalet personer på IVA inte jämförbara med antalet i våras.
Citera
2020-12-03, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GUBBKUKEN
De här superspridarna borde spåras upp på något sätt och sättas i tvångskarantän. Därefter ska de åtalas för spridande av sjukdom och dömas till maxstraff på 6 år. Jag blir så förbannad på dem.

Hur tänkte du nu? Dessa så kallade superspridare vet ju inte att de är smittade 😂😂 åsna
Citera
2020-12-03, 15:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Exakt. Lite mellan raderna har det ju framgått att FHM var en riktig expertmyndighet för ett par decennier sedan men att man sparkade ut de riktiga forskarna och professorerna och istället verkar ha satsat på epidemiologer och byråkrater.

Det har inte skrivits tillräckligt mycket för att jag ska ha koll på detta men jag misstänker att FHM numera består av ett gäng oduglingar med mer munläder och politisk fingertoppskänsla än äkta kompetens.

Har uppmärksammats i media. Man kickade ut eliten o bara tomtarna stannade kvar.

"När Smittskyddsinstitutet blev Folkhälsomyndigheten klipptes banden till Sveriges toppforskare på Karolinska Institutet.

Forskarna som fick lämna, en elit inom smittskyddsforskning, bryter nu tystnaden.

Några av dem menar att forskningstappet kan ligga bakom en misslyckad pandemistrategi.

– Jag är övertygad om att det har spelat roll för hur pandemibekämpningen bedrivs nu. Man ser misslyckandet i överdödligheten bland de äldre. Ett moraliskt ansvar vilar på Johan Carlson, säger professor Mats Wahlgren."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jredq/elitforskarna-som-fick-lamna-fhm-bryter-tystnaden-blev-olyckligt
Citera
2020-12-03, 15:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Jag har bott i Hongkong de senaste två åren och kan jämföra min vardag här med det jag får berättat av familj i Sverige och även här på Flashback under pandemin.

Jag kan inte riktigt förstå varför det inte ens finns rekommendationer för munskydd? Sverige måste ju vara unikt på denna punkt.

Förstår inte vad det finns att förlora på att rekommendera dem. I ett tidigt skede så var det ju brist på dem, så man kan ju eventuellt förstå att myndigheterna var oroliga för att dom inte skulle räcka till sjukvården. Men nu finns dom ju i överflöd. Till och med KN95-munskydd (som jag tror kallas för FFP2 i Sverige) finns ju gott om att köpa.

Det står väl utom allt rimligt tvivel att munskydd har en effekt, i synnerhet KN95/FFP2. Varför inte använda dem?

För att tomtarna på FHM påstår att det är farligt att använda munsydd. Folk begriper inte hur man tar på/av dem samt att folk skulle kramas mer med munskydd.
Citera
2020-12-03, 15:28
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
48 döda idag

6498 nya fall idag

https://c19.se/
Damn, 48 st. Detta lär nog hålla i sig...
Citera
2020-12-03, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Don't be a tiresome idiot, 30 was the Tuesday number divided by the 4 days since Friday. Stop being such a troll.

Forever moving the goalposts, never understanding why.
Citera
2020-12-03, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Jag har bott i Hongkong de senaste två åren och kan jämföra min vardag här med det jag får berättat av familj i Sverige och även här på Flashback under pandemin.

Jag kan inte riktigt förstå varför det inte ens finns rekommendationer för munskydd? Sverige måste ju vara unikt på denna punkt.

Förstår inte vad det finns att förlora på att rekommendera dem. I ett tidigt skede så var det ju brist på dem, så man kan ju eventuellt förstå att myndigheterna var oroliga för att dom inte skulle räcka till sjukvården. Men nu finns dom ju i överflöd. Till och med KN95-munskydd (som jag tror kallas för FFP2 i Sverige) finns ju gott om att köpa.

Det står väl utom allt rimligt tvivel att munskydd har en effekt, i synnerhet KN95/FFP2. Varför inte använda dem?

Fast med Sveriges extrema korporativism och konsensuskultur så är det nog lite allt eller inget över det hela.

En simpel rekommendation kan mycket väl bli ett tvång i hela kollektivtrafiken samt inomhus på de flesta offentliga platser.

Medierna skulle problematisera näringsdikare som inte upprätthåller munskyddstvång i sina lokaler och snart skulle det bli hetsjakt på aktörer som inte upprätthåller rekommendationen.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-12-03 kl. 15:35.
Citera
2020-12-03, 15:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja kanske det men nu var det inte det som frågan gällde. FHM har ju förklarat vad de anser om munskydd, sen behöver man inte vara på deras sida.

Med en evidensbaserad strategi kan man inte bara killgissa. FHM ska kunna sammanställa forskning kring munskydd o skriva en rapport som granskas av expertis innan man ger råd.

All expertis ( FHM saknar denna ) säger ju att munskydd fungerar.
Citera
2020-12-03, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Med en evidensbaserad strategi kan man inte bara killgissa. FHM ska kunna sammanställa forskning kring munskydd o skriva en rapport som granskas av expertis innan man ger råd.

All expertis ( FHM saknar denna ) säger ju att munskydd fungerar.

Munskydd kan hjälpa men det kan även ge en falsk trygghet.
Citera
2020-12-03, 15:32
Medlem
Medeltal döda per dag och vecka (föregående rapports värden inom parantes):

vecka 42 (2,3): 2,3
vecka 43 (6,1): 6,1
vecka 44 (11,7): 11,7
vecka 45 (22,1): 22.1
vecka 46 (32,1): 32,9
vecka 47 (43,9): 44,4
vecka 48 (31,3): 34,0 estimerad till cirka 56
Citera
2020-12-03, 15:37
Medlem
arbetets avatar
Pre-print on HIT (Herd Immunity Threshold):

The COVID-19 herd immunity threshold is not low: A re-analysis of European data from spring of 2020
The recent publication of the Great Barrington Declaration (GBD), which calls for relaxing all public health interventions on young, healthy individuals, has brought the question of herd immunity to the forefront of COVID-19 policy discussions, and is partially based on unpublished research that suggests low herd immunity thresholds (HITs) of 10-20%. We re-evaluate these findings and correct a flawed assumption leading to COVID-19 HIT estimates of 60-80%. If policymakers were to adopt a herd immunity strategy, in which the virus is allowed to spread relatively unimpeded, we project that cumulative COVID-19 deaths would be five times higher than the initial estimates suggest. Our re-estimates of the COVID-19 HIT corroborate strong signals in the data and compelling arguments that most of the globe remains far from herd immunity, and suggest that abandoning community mitigation efforts would jeopardize the welfare of communities and integrity of healthcare systems.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.12.01.20242289v1

Stämmer bra med vad man kan observera.
Citera
2020-12-03, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Fast med Sveriges extrema korporativism så är det nog lite allt eller inget över det hela.

En simpel rekommendation kan mycket väl bli ett tvång i hela kollektivtrafiken samt inomhus på de flesta offentliga platser.

Medierna skulle problematisera näringsdikare som inte upprätthåller munskyddstvång i sina lokaler och snart skulle det bli hetsjakt på aktörer som inte upprätthåller rekommendationen.
Det är ju ingen stor utgift direkt. 3 kronor styck kostar ett vanligt kirurgmunskydd, som tydligen om det bärs korrekt gör att utandningsluften sipprar ut lite smått på sidorna, och inte sprids i stora moln.

Har alla på tåget en sådan så minskar nog spridningen en del.

Folk i riskgrupper kan ta på sig KN95-mask och kanske visir. Det ser man rätt ofta äldre personer ha när dom går runt i matbutiken här i Hongkong.

Att inte ha munskydd på sig inomhus på offentliga platser är inte socialt acceptabelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in