2020-12-03, 12:56
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anotherpieceofmeat
Vittnen räknas som bevis såklart. En som bevittnat valfusk har ju sett bevisen, men de kan inte göra mer än att berätta vad de sett. Man måste då undersöka för att kunna bekräfta dessa händelser.
Jo, så är det såklart.
Vilket betyder att när Trump och andra tvärsäkert säger ATT det har förekommit massivt valfusk så pratar de i nattmössan.
Det kan stämma, men det är inget som går att slå fast utifrån det man vet idag.
2020-12-03, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Antalet elektorer varje stat bestäms genom folkmängd.

Fler människor = fler elektorer

Det är invånarna som röstar fram hur många republikaner vs demokratiska elektorer man skickar.

Konstitutionen finns där för att skydda demokratin och Abraham Lincoln hade inte lyckats få ändring på många saker om han inte hade haft konstitutionen att luta sig emot.

Edit: Om någon ber mig spalta upp ett enkelt scenario runt hur detta faktiskt funkar så kan du be mig i tråden eller privat.

Det kan verka rörigt, men det är egentligen ganska straight forward.

Delvis rätt. Antalet elektorer en delstat har är en funktion av hur många senatorer (i.e. 2) och antalet kongressledamöter den delstaten har. Nu kan du hävda att denna representation är i sig en funktion av folkmängd, och det vore delvis korrekt. Problemet ligger i att representanthuset satte ett tak på antalet ledamöter (435 st.) 1929, och sedan dess har population vuxit med ~170%, främst i städerna, vilket gör representationen väldigt skev. Ifall systemet hade varit representativt, hade demokratiska delstater erhållit betydligt fler elektorer.
2020-12-03, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Lätt anmärkningsvärt att intresset för "hanteringen av pandemin" följer politiska demarkationslinjer så tydligt — inte minst från svenskt håll, där det ju klagas ljudligt över hur oansvarigt det är av Trump att inte låta Biden göra sin grej redan nu, folk dööör ju, ungefär som om USA saknade ledarskap ända till slutet på januari.

Samtidigt skulle svenska liberaler aldrig drömma om att kritisera den svenska regeringen för att en total nedstängning är oförenlig med svensk lag. Här är det som bekant "oppositionen" som gnäller i stället. Svensk debatt om valet i USA är enkelt uttryckt farsartad.

Jag tror absolut att det finns grupper med väljare som tog ett sent beslut att vända Trump ryggen för att han inte "hanterat pandemin på ett bra sätt", men dessa väljare låg antagligen i farozonen i vilket fall som helst. Och det är ju mycket med pandemin som gör det tveksamt om man verkligen borde hållit i ett val just den här hösten. Att det blev så har spelat Biden rätt i händerna. Kan tänka mig att flera aspekter kring detta — Covid-19 etc. — bidrar lite extra till att det är så jävla noga nu med att det går framåt med allt utan dröjsmål.

Kan vara värt att nämna också. Även om det inte är en ansenlig mängd svenskar som följer detta val så kommer förändringen ske här likförbannat.

Vi fullkomligt vältrar oss i populärkulturen USA genererar. Musik, Film etc...

Med det i goda minnet så tycker jag att man kan gott unna sig en eller annan känsla av att det kommer ordna sig i slutändan. Ultimata frågan blir snarare vad priset blir i slutändan för västs dekadens.

Men just nu så ser framtiden ljus ut för kommande generationer världen över.
2020-12-03, 12:58
Medlem
SalazarSlytherins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Trump rasar över att Arizona och Wisconsin certifierade Bidens vinst. Hans mentala hälsa rasar helt nu.

Trump phones into Arizona 'fraud' hearing to call election the 'greatest scam in our history' and claims the 'whole world is laughing at us' after state joined Wisconsin in certifying Biden's win

US Election 2020: Arizona and Wisconsin certify results despite Giuliani claims | Daily Mail Online

Men det stämmer ju att världen skrattar, vi skrattar och skakar på huvudet åt Trumps dumheter.

Helt fel. Trump har rätt, det är "the greatest scam in our history".

Om inte Trump lyckas få fler elektorsröster den 14 december har Demokraterna (och den allmänna vänstern) lyckats med statskuppen (om inte något mirakel kan ske i SCOTUS). Då har Trump två val. Antingen accepterar han att han har blivit bestulen på vinsten och låter Biden ta över 20 januari och förhoppningsvis vinner tillbaka presidentposten valet 2024 (känns svårt p.g.a. allt valfusk som lär ske även då). Eller så går han all in och griper alla skyldiga till statskuppen och återigen utropar sig till vinnare av valet. För att detta alternativ ska fungera måste han ha stöd av militären, vilket jag hoppas att han har. Han är president och vann trots allt valet.

Då kan han slå undan fötterna på kuppmakarna och stanna kvar som president. Detta vore det klart bästa scenariot då det skulle försvåra för vänstern i åratal, kanske decennier framöver. Speciellt om Demokraterna skulle börja klassas som en terrorgrupp, vilket jag tycker är rimligt då de har genomfört en statskupp.

Då skulle jag och många andra i Världen skratta och bli glada och lättade över att rättvisan tillslut segrade.
2020-12-03, 13:02
Medlem
DonaldTrummps avatar
Battleground States (Swingstates):
Arizona
Colorado
Florida
Georgia
Iowa
Michigan
Minnesota
Nevada
New Hampshire
North Carolina
Ohio
Pennsylvania
Texas
Virginia
Wisconsin

Om man kollar upp fusket tex i North Carolina kanske det går att förstå även hur det fuskades i de andra staterna. Jag tror att det är lätt att fokusera på fel ställen, Florida kan också vara intressant.
Hur gick fusket till där? Det är viktigt att allt fusk utreds, inte bara i enstaka stater. DJT tycker inte
om fusk.

Mike Pence
2020-12-03, 13:05
Medlem
Den här indiska kvinnan i Michigan igår ska respekt för att hon inte höll tillbaka någonting och talade klarspråk. Kan tänka mig att det blir kortslutning i hjärnan på politiskta korrekta vänsterfolk som lyssnar på sånt.

https://twitter.com/MAGAOrc/status/1334310554664484864
2020-12-03, 13:05
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jo, så är det såklart.
Vilket betyder att när Trump och andra tvärsäkert säger ATT det har förekommit massivt valfusk så pratar de i nattmössan.
Det kan stämma, men det är inget som går att slå fast utifrån det man vet idag.

De var redan innan valet mycket misstänksamma, nu när de hör alla som vittnat om fulheter i rösträkningsprocessen så är det ju klart att de känner sig tvärsäkra.

Jag undrar bara varför den andra sidan är så starkt emot en ordentlig undersökning.
2020-12-03, 13:10
Medlem
DikTs avatar
Citat:
De var redan innan valet mycket misstänksamma, nu när de hör alla som vittnat om fulheter i rösträkningsprocessen så är det ju klart att de känner sig tvärsäkra.

Jag undrar bara varför den andra sidan är så starkt emot en ordentlig undersökning.
Det är väl bara att driva det som ett brottmål?
Valfusk är ett allvarligt brott, har man väl grundade misstankar får väl en åklagare driva detta.

Sedan kan valsystemet behöva ses över, helt klart, men det får man väl göra gemensamt (om det nu skulle vara möjligt) till nästa gång när det handlar om ev. otydliga regler och processer.
2020-12-03, 13:11
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Kan vara värt att nämna också. Även om det inte är en ansenlig mängd svenskar som följer detta val så kommer förändringen ske här likförbannat.

Vi fullkomligt vältrar oss i populärkulturen USA genererar. Musik, Film etc...

Med det i goda minnet så tycker jag att man kan gott unna sig en eller annan känsla av att det kommer ordna sig i slutändan. Ultimata frågan blir snarare vad priset blir i slutändan för västs dekadens.

Men just nu så ser framtiden ljus ut för kommande generationer världen över.
Insrämmer till 100 procent! Se det från den ljusa sidan.

Det är som svensk och europé jag engagerar mig i detta. Det var där mitt engagemang började.
2020-12-03, 13:13
Medlem
Nixters avatar
Citat:

Ja, det är ju jst detta som gör det hela så utomordentligt misstänksamt även med "vänster glasögon på", dvs om man nu är säker på att valfusk inte förekommit varför inte göra en audit.

Det som kan ske (tog upp det igår) är att Trump sätter de specifika städerna som diskuteras i synnerhet (Philadelphia, Detroit, Atlanta, Pittsburgh mfl) under martial law detta gör att man kan styra med militärlagar å dessa platser, med miltärdomstolarna. Landet kommer bara lamslås till viss del. Övriga stater kommer då även att med sitt inflytande i the Republic puffa för att man skall genomföra audits i dessa städer för att komma i mål med frågan, med samma motivation: om fusk inte skett kan Ni väl omöjligen hålla hela landet i ett icke produktivt läge, låt oss komma vidare..

Där kan Trump då få visa det valfusk som har uppenbarat sig och att siffrorna är tillräckliga för att vända staterna.
2020-12-03, 13:13
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Vem är emot en ordentlig undersökning, menar du?
2020-12-03, 13:15
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vem är emot en ordentlig undersökning, menar du?

Främst Demokraterna, och många higher ups

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in