2020-12-03, 12:07
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jo men är det rimligt att polisen skall få göra husrannsakan och att alla di a ekonomiska förehavanden skall granskas baserat på vad någo säger i media?

Om jag och en polare påstår att du kör pengartvätt utan några belägg annat än att vi tycker att det verkar så tycker du att det är nog för utredning o husrannsakan o liknande? Knappast.

Sluta tramsa med att jämföra alla dessa personer som vittnat uppenbara fel i rösträkningsprocessen, med "Jag och en polare" för du tappar all trovärdighet.

Om jag förresten blev anklagad av såhär många vittnet för att ha tvättat pengar när jag i själva verket är oskyldig så skulle jag frivilligt låta polisen undersöka mina transaktioner, trots att mina personliga uppgifter då skulle rotas igenom.

Men nu handlar det om vem som ska få styra världens stormakt i 4 år och det är inte en privatperson som ska undersökas, utan en hel process.

Demokraterna pratar också om att landet ska "läka". Men det är bara skitsnack, det handlar om makt. Hade de velat läka landet hade de också velat undersöka detta så att alla anklagelser kan tystas ned. De verkar vara rädda på vad som kommer att hittas.
2020-12-03, 12:10
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det är något konstigt med hela valfuskprocess. Det finns flertal konstigheter i valet om man tittar på siffrorna och om dessa skulle undersökas skulle man säkerligen hitta något. Trumps advokater borde istället fokuserat på detta men istället så har advokaterna konstiga väckelsemöten och klarar inte av att föra fram något av signifikant bevisvärde som påvisar systematiskt fusk. Arbetsmetoden i konstig.

Det är som de försöker bygga upp förväntningar och en rörelse runt valfusket än att bevisa något valfusk. Dessutom är Biden heltyst som han redan har manuset. Det är här jag kopplar tillbaka till att egentligen är valfusket en teater, målet är att polarisera samhället ytterligare.

Jag skrev något liknande längre bak i tråden. Ja ska man vara riktig konspiratorisk så verkar det som någon vill skapa så mycket konflikt och polarisering som möjligt.
2020-12-03, 12:11
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jo men är det rimligt att polisen skall få göra husrannsakan och att alla di a ekonomiska förehavanden skall granskas baserat på vad någo säger i media?

Om jag och en polare påstår att du kör pengartvätt utan några belägg annat än att vi tycker att det verkar så tycker du att det är nog för utredning o husrannsakan o liknande? Knappast.
Du virrar helt ihop de processer som pågår.

Dels så vill man se till att valresulatet är verifierbart och giltigt. Att göra en revision på röster och granskning av röstmaskiner är inte ett ingrepp på någon individ eller organisation. Det är granskning av en myndighet som utför ett uppdrag åt folket. Företag behöver göra noggranna revisioner, och det räcker med indikationer på oegentligheter för att det ska ske.
Är konstigt att man inte har minst lika hög standard för valförättning, men definitivt inget konstigt med att man begär det då det finns mängder med bevis på att processer inte följts.

Det är en helt annan fråga vem som fuskat och ska straffas för brott. En viktig fråga förvisso, men inte lika akut som att se till att man har ett giltigt valresultat, och inte en process som medborgare kan agera målsägande i. Wood och Powell har försökt att provocera fram processer genom att rakt ut anklaga Dominion och Georgias guvernör för mutor och fusk, och påstår att de har bevis för att backa upp anklagelser. Men tyvärr har de inte fått någon stämning för förtal, så det är inte något som behandlas i domstolar just nu.
2020-12-03, 12:11
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitters
Tror du på detta själv? Gav hon verkligen det intrycket att allt detta har hänt henne?
Om hon har bytt namn, är det väl inga problem att skaffa ett nytt jobb eller? Eller har alla arbetsgivare i hela USA satt upp ett foto på henne med varningen anställ inte?

Jag har svårt att tro att man kan vara så jävla korkad att man tror på denna skiten. Men tydligen kan man det.

Ja hon höll på bryta ihop mentalt, är väldigt olik henne
du har bevlisligen inte sett hela hennes vittnesmål eller tidigare vittnesmål.

Här kan du se vittnesmålet av henne i MI:
https://www.youtube.com/watch?v=uOwbJqPlXHI

Intervju i Fox:
https://www.youtube.com/watch?v=u_RW4TqhAW8

Vittnesmål i senator oversight:
https://www.youtube.com/watch?v=crAersXvXNY
2020-12-03, 12:15
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Uppdatering Nevada & Wisconsin

Dominion Detaljer ...

~ Trumps team undersökte Dominion maskinerna i Clark County.

~ Allt kommer att avslöjas i Torsdagens hearing i NV.

~ Trump kriminaltekniska experter har
Dominion maskiner från 2 andra stater och "dekonstruerar deras system" design.

Verkar som detta kommer vara mycket mer att hämta här .

Hur blir det i GA då?
2020-12-03, 12:19
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anotherpieceofmeat
Men nu handlar det om vem som ska få styra världens stormakt i 4 år och det är inte en privatperson som ska undersökas, utan en hel process.

Demokraterna pratar också om att landet ska "läka". Men det är bara skitsnack, det handlar om makt. Hade de velat läka landet hade de också velat undersöka detta så att alla anklagelser kan tystas ned. De verkar vara rädda på vad som kommer att hittas.
Jag instämmer. Och det finns en myt i vissa läger som går ut på att Trump-administrationen var ett olycksfall i arbetet, en anomali, vilket man utnyttjat för att stjäla tillbaka makten. Den populära versionen är ju att Trump är en aspirerande diktator som fått stöd från sin bäste polare Putin. En myt, kort och gott. Syftet är att ta heder och ära inte minst av de "lättlurade massor" som röstade på Trump 2016. Vi har sett detta även i Sverige.
2020-12-03, 12:19
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Uppdatering Nevada & Wisconsin

Dominion Detaljer ...

~ Trumps team undersökte Dominion maskinerna i Clark County.

~ Allt kommer att avslöjas i Torsdagens hearing i NV.

~ Trump kriminaltekniska experter har
Dominion maskiner från 2 andra stater och "dekonstruerar deras system" design.

Verkar som detta kommer vara mycket mer att hämta här .

Rädd för att det är för sent om de inte har haft rigorös säkerhet runt utrustningen.
De maskiner de får kommer visa sig ha en ny clean install.
Visst kan man peka på att någon har städat upp och hoppas hitta kvar rester på disken som inte är överskrivet.
men det ska väldigt mycket tur till om det ska bära frukt
2020-12-03, 12:20
Medlem
Vet inte om det visats innan, troligtvis men då får vi ta bort klippet.

CNN, som påstår att det är omöjligt att något omfattande fusk har förekommit i valet 2020, hade år 2017 ett långt inslag om hur LÄTT det är att fuska med dagens maskiner i vallokalerna.

https://www.youtube.com/watch?v=HA2DWMHgLnc
2020-12-03, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Oavsett USA är ingen demokrati och det var aldrig tanken heller att det skulle bli när de skrev decleration of independence.

Har du någon källa på det påståendet? (jag misstänker att det rör sig om rätt allvarlig begreppsförvirring, då USA är en demokratisk republik, till skillnad från en demokratisk eller konstitutionell monarki (ex de nordiska länderna), eller en diktatorisk, teologisk eller teknokratisk republik / monarki / etc. Kanske du har läst idioti på internet som jämför direktdemokrati med representativ demokrati (i.e. republik) som använder "democracy" för direktdemokrati i ett syfte att skapa förvirring? Det finns inga stabila icke-konstitutionella eller icke-representativa demokratier idag).

Citat:
The United States, while basically a republic, is best described as a “representative democracy.”

Demokrati är en maktursprungsprincip (makten kommer från folket), representativ är processen genom vilken makten flödar (i.e. representativ demokrati eller republik).

Ditt påstående borde vara som följer:

Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded (modified)
Oavsett USA är ingen direktdemokrati och det var aldrig tanken heller att det skulle bli en direktdemokrati när de skrev decleration of independence. Tanken var att bygga ett representativt demokratiskt system på konstitutionell grund med valt exekutivt statsöverhuvud. Vilket man kan jämföra med europeiska konstitutionella monarkier med ceremoniella statsöverhuvuden på livstid med en i övrigt representativt demokratiskt styrd stat.

USAs statsskick är helt och fullt baserat på en demokratisk maktursprungsprincip med konstitutionell grund. Se huvuddokumentet du själv refererar till:

Citat:
Ursprungligen postat av Declaration of Independence
We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness.--That to secure these rights, Governments are instituted among Men, deriving their just powers from the consent of the governed, --That whenever any Form of Government becomes destructive of these ends, it is the Right of the People to alter or to abolish it, and to institute new Government, laying its foundation on such principles and organizing its powers in such form, as to them shall seem most likely to effect their Safety and Happiness.

Det är oerhört viktigt när man diskuterar valfusk att förstå vad "inte-valfusk" är, och för USAs del innebär det att allas röst ska höras. Även om deras åsikt inte full ut överensstämmer med din.
2020-12-03, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Totala antalet röster räknas inte som resultat, man röstar fram elektorer i varje stat. Till och med så att de flesta stater(om jag inte missminner mig) är det tillåtet för elektorerna att fullkomligt strunta i vad röstförfarandet säger och endast ta det som en rekommendation. I presidentvalet alltså, vilket det är vi diskuterar. Hur det förhåller sig till senatorröstningen är jag mer tveksam till.

Antalet elektorer varje stat bestäms genom folkmängd.

Fler människor = fler elektorer

Det är invånarna som röstar fram hur många republikaner vs demokratiska elektorer man skickar.

Konstitutionen finns där för att skydda demokratin och Abraham Lincoln hade inte lyckats få ändring på många saker om han inte hade haft konstitutionen att luta sig emot.

Edit: Om någon ber mig spalta upp ett enkelt scenario runt hur detta faktiskt funkar så kan du be mig i tråden eller privat.

Det kan verka rörigt, men det är egentligen ganska straight forward.
Senast redigerad av Tankevurpan 2020-12-03 kl. 12:28.
2020-12-03, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Det är invånarna som röstar fram hur många republikaner vs demokratiska elektorer man skickar.

Allt det hade jag hyfsad koll på, förutom detta påstående.

En stat kan väl inte skicka både rep. och dem. elektorer, även antalet är satt sedan tidigare. Eller missuppfattar jag dig helt?
2020-12-03, 12:29
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
De har väl inte kommit till det stadiet att det är lönt att kalla vittnen.

Vittnen åberopar man i sin stämningsansökan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in