2020-12-02, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det är bara för mej att lyfta på hatten och bocka. Vilket otroligt gräv du har gjort, Du har verkligen gett tråden en vitamininjektion som heter duga. Det är otroligt intressant att följa dina inlägg och samtidigt så är det jävligt skönt att slippa läsa om LWs trosor och sexliv. Så snälla fortsätt gräv och vem vet du kanske hittar den sista spiken till SDs kista.

Tack det är mest kul men känns det är för en viktig sak också.
Ska man vara realistisk så kan det bli svårt att knyta SD till brottsplatsen som märktes i tingsrätten. Men man får se tingsrätten som ett genrep inför hovrätten. Nu kan åklagarna vässa detta och hittar vi nåt under slutspurten så är det ju bara bonus.

Hur man än vänder och vrider på det så är det tyvärr inte brottsligt att tömma sina egna datorer och mobiler på info. Tömmer man även eventloggar och annat så finns inte så mycket spår kvar.
Har en lista på saker man ju hade velat kolla i alla deras enheter och inställningar men som sagt även om det skulle vara så att det finns bevis för att SD raderat i LW:s enheter så är det inget som binder honom till gärningen. Snarare ytterligare ett indicium.
Deras eventuella raderade meddelanden hade ju varit toppen om polisen hittat men det tåget har gått. Likt många andra före det i detta fallet. Vi får köra på med lite kreativitet här så ser vi vad som händer!
Senast redigerad av Avel 2020-12-02 kl. 19:36.
Citera
2020-12-02, 22:14
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eftersom Lena kommer till brottsplatsen vid 23:25, där stillstående i 11 minuter till ca 23:36 varefter mobilen har lämnat brottsplatsen i närheten av denna vid 23:38, handlar det ju om ganska kort tid.

Skriken började inte omdelbart vid 23:25, utan snarast vid 23:30 tiden. Även om det var en varm dag/natt har jag svårt att tro att blod ska ha kunnat hunnit torka så snabbt, även om det skulle handla om en mindre mängd?
Blod som har lämnat ett sår börjar koagulera inom några få minuter. Jag tror ändå att jag förstår hur du menar, men det går nog inte att få fram huruvida det rör sig om mindre lr större mängd. Bara att det var den slutsats läkaren hade kommit fram till. I vilket fall har positionen varit densamma en längre stund. Och det mesta tyder på att mobilen har avlägsnats ur jackan innan kl 23:38.
Citat:
GM kan förstås tagit mobilen först, tagit hand om mobilden snabbt, gömt undan den på säkrare ställe (som inte heller är blodigt) och återvänt i ganska omedelbart skede till brottsplatsen för att dra in Lena mer i skyddat läge. Kanske var det då han tog ringen? Från brottplatsen bakom planket är det också lätt att på olika sätt ta sig hem lite skyddat.
Också undrat ifall gm återvände till brottsplatsen för förflyttning och efter att ha tagit hand om mobilen.
Fast varför ta den risken efter minuter av skrik. Om det nu inte är så att gm saknar nerver.
Citat:
Kom att tänka på, med tanke på att blod torkar, verkar det inte så troligt att ma inte skulle ha märkt om det tagits en ring vid mycket senare tillfälle. Det plus att en gm kanske inte vill dit igen för att ev bloda ner sig på nytt (eller lämna spår). Jag utgår från att gm duschat ganska omedelbart id hemkomst.
Ja, tänker som du här att ringen borde ha tagits av i samband med dådet.
Någonstans efter flyktvägen kan gm haft vatten redo för att vaska av sig, en spekulation som förutsätter att brottet är planerat.
Brist på blodförekomst i hemmet talar för en tämligen rengjord villaägare. Ändå inte helt eftersom sexblod kunde förekomma lite varstans, som ex på altanen. Påhittet om cykelsadelsex svarar på frågan om färdmedel.
Citera
2020-12-02, 23:15
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Man undrar hur många "misstag" som har begåtts i utredningen, allt ifrån sökandet efter LW fram till rättegången i TR. StudebakerHog666 gjorde en sammanfattning på en rad olika misstag (2020-09-29 kl 20.29) som begåtts. Därtill kan bli a läggas att hundsöket efter LW avbröts då ett "mer prioriterat uppdrag" behövde sökhundarna. (Vad var det?).

Det är inte säkert att SDs IT-kunskaper räcker för att radera hej vilt som han gjort. Jag håller inte för otroligt att han fått hjälp av någon med större IT-kunskap och som har insyn i utredningen. Det är bra att bl a Avel kommit in i tråden som motvikt till Barnaby.

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
En stilla tanke bara. Ska man som it-forensiker under en utredning, där SD fortfarande är huvudmisstänkt, ägna sig åt sådant hemma hos den personen? Nog att man är kompisar och han är ute i det fria men...

Bättre de lägger lite krut på sina arbetsuppgifter.

Bara tanken på spat för mig att igen tänka på de puckar med "Aktivt syre" som man rengör spa efter bad med. Samma medel som utraderar DNA bättre än Klorin.

Hörni om ni blir mördade - bli det inte i Örebro...

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det är högst anmärkningsvärt att den bäste IT-forensikern PW umgåtts med den misstänkte SD och att chefen TM för Tekniska roteln också var vän med SD. TM driver aktivt ett AB på fritiden där PW ingår i styrelsen. Dessa duktiga kriminalinspektörer har så många järn i elden att man undrar hur de hinner med sina ordinarie yrken.

Jag lade till lite efter du kommenterade mitt inlägg:
Mobilen ansluter till hemnätverket kl 20.49, 02.49, 03.51, 05.39, 05.44 och 05.49. De fetmarkerade tiderna sticker ut för hade han varit hemma i huset eller på tomten borde mobilen hängt kvar i hemmets nätverk och hade han varit hemma när mordet skedde borde mobilen registrerats kl 23.49 (enligt de sessioner man ser kl 20.49, kl 2.49 och kl 5.49).

Filen SD höll på med innan han lämnade kontoret verkar vara en Mall för utlåtande. Var det den han skulle använt vid trappinspektionen hos JG?

Det fetstilade, flera gånger utvecklat i tråden av er andra redan, upphör aldrig att vara iögonfallande som märkliga omständigheter som känns obehagliga om man vill ha tilltro till polisväsendet i Örebro. Någon har brutalt mördat en människa nästan mitt i ett villaområde och GM tros vara en vanlig svensson utan tidigare kriminell belastning, tidigare erfarenhet av att dölja mord osv, ändå lyckas varken forensiker eller IT-forensiker hitta nog att binda vare sig denna MGM eller någon annan. Och man hittar inte den mördade förrän efter flera dagar och då är det en civil person som gör det. Det är nästan så att man tänker att polisen i Örebro har väldigt, väldigt otur, de har inte ansträngt sig något vidare initialt eller att det funnits lojala/godtrogna till MGM inom utredningens forensikeravdelning. Vill inte tro det men hur otur kan man ha att missa kroppen som ligger några meter från hemmet, sedan låta kompisar till den misstänkte tömma tekniskt bevismaterial?
Citera
2020-12-02, 23:22
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller på att försöka läsa ikapp tråden bakifrån o framåt.

Utredningen har inte gjort omtag, utan vad jag förstår pågår (men vet inte i vilken omfattning).

Efter TR har åklagaren överklagat domen och därefter också lämnat in en komplettering. Förhandling i HR kommer ske i mars-21. Minns inte om vi fått något datum för det.

Ja, det verkar ha hänt mycket här sedan jag var inne sist innan sommaren tror jag. Tack för uppdateringen om var utredningen ligger till i tid. Jag hoppas att det som nu grävs fram i tråden kan användas i HR då. Det är bra eländigt att ingen i GMs vänkrets har minsta ryggrad att vittna det de vet och göra det för LWs barns skull. Man går än och väntar på att läsa rubriker om att GM(s) är fast till sist och att LW och hennes barn ska få den upprättelse de sedan länge är värda. Det har gått tid men nu inför jul går tankarna ju extra till de anhöriga som mist någon. Har börjat följa Deniz Arda-fallet och känner samma medlidande där med de anhöriga som måste gå med alla frågor och oro som LWs anhöriga gjorde. Hoppas på mirakel där och att det fallet ska sluta mer lyckligt. Men för LWs familjs skull så förtjänar de verkligen åtminstone att få ett slags avslut genom att gärningspersonen får åka dit. Helst innan jul.
Citera
2020-12-03, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, det verkar ha hänt mycket här sedan jag var inne sist innan sommaren tror jag. Tack för uppdateringen om var utredningen ligger till i tid. Jag hoppas att det som nu grävs fram i tråden kan användas i HR då. Det är bra eländigt att ingen i GMs vänkrets har minsta ryggrad att vittna det de vet och göra det för LWs barns skull. Man går än och väntar på att läsa rubriker om att GM(s) är fast till sist och att LW och hennes barn ska få den upprättelse de sedan länge är värda. Det har gått tid men nu inför jul går tankarna ju extra till de anhöriga som mist någon. Har börjat följa Deniz Arda-fallet och känner samma medlidande där med de anhöriga som måste gå med alla frågor och oro som LWs anhöriga gjorde. Hoppas på mirakel där och att det fallet ska sluta mer lyckligt. Men för LWs familjs skull så förtjänar de verkligen åtminstone att få ett slags avslut genom att gärningspersonen får åka dit. Helst innan jul.

Med tanke på att SD är väldigt kontrollerad som person samt inte verkar haft några nära vänner med undantag för JG, är jag osäker på om andra har så mycket att tillföra. JG lyckades dessutom radera det lilla han möjligen hade. Som SD sagt åt honom att göra.

SD använder människor.
Citera
2020-12-03, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är inte helt ovanligt att gärningsmän får utlösning eller rent av bajsar på sig när de mördat.
Hur och var? Stefan får utlösning helt enkelt...

Frågor: Använde LW pessar eller spiral ?
Konsumerade LW P-piller för att skydda sig mot graviditet vid samlag ? eller använde LW ingendera ?

Använde SD kondom vid samlag med LW, eller, var SD utan kondom vid sådana tillfällen tillsammans LW ?

LW bar en kjol vid det aktuella tillfället och inte ett par byxor. Hade LW trosor på sig eller var hon utan då hon begav sig ut mot brottsplatsen under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 ?

Till ovan skrivet följer föregående fråga på nytt igen ........ Hur ........ och, på vilket sätt hamnade SD:s sperma på LW:s kjol ?
Citera
2020-12-03, 11:00
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Konsumerade LW P-piller för att skydda sig mot graviditet vid samlag ? eller använde LW ingendera ?

Använde SD kondom vid samlag med LW, eller, var SD utan kondom vid sådana tillfällen tillsammans LW ?

LW bar en kjol vid det aktuella tillfället och inte ett par byxor. Hade LW trosor på sig eller var hon utan då hon begav sig ut mot brottsplatsen under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 ?

Till ovan skrivet följer föregående fråga på nytt igen ........ Hur ........ och, på vilket sätt hamnade SD:s sperma på LW:s kjol ?
Du verkar inte kunna släppa din fascination för LW och hennes sexliv och underliv?
Vad har frågorna med mordet att göra?

Naturligtvis hamnade SD:s sperma på LW:s kjol innan eller efter att han mördade henne.
Det finns ingen som har påstått att LW skulle gå omkring med smutsiga och fläckade kläder så vi får anta att kjolen var ren när hon satte på sig den samma dag.
Citera
2020-12-03, 11:06
Medlem
Honan6s avatar
Citat:

Om du har följt fallet så vet du också att Lena hade hormonspiral.
Hon bar svarta trosor med trosskydd vid anträffandet. Det fanns inga spår av sperma där eller något som tydde på samlag.
Din sista fråga kan ingen annan än Stefan svara på (kanske han berättat något för Medinsyn eller någon annan kompis?), men i förhör kunde han inte svara på hur det kom sig att det fanns sperma PÅ KJOLENS UTSIDA. Ur förhörets transkription får man en känsla av att han verkade bli upprörd över spermafrågan, men faktumet att han var/är misstänkt för mord verkade inte bekomma honom. Han kan "ta" att han är misstänkt för mord, men skäms över att han ejakulerade i samband med mordet?

----

Länk till ett tidigare inlägg fyllt med länkar om fallet
www.flashback.org/sp73572601
Senast redigerad av Honan6 2020-12-03 kl. 11:08.
Citera
2020-12-03, 11:12
Medlem
Citat:

Du verkar ha snöat in på trosor sex och underliv.
Jag är säker på att det finns trådar om fetishism gällande dina intressen.
Snälla sök dig dit och sluta besudla och vanära en mördad kvinna.
Citera
2020-12-03, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Med tanke på att SD är väldigt kontrollerad som person samt inte verkar haft några nära vänner med undantag för JG, är jag osäker på om andra har så mycket att tillföra. JG lyckades dessutom radera det lilla han möjligen hade. Som SD sagt åt honom att göra.

SD använder människor.

Exakt så. Enkelt förklarat.
Hela hans liv är ett spel som han tänker vinna.
Citera
2020-12-03, 13:34
Medlem
Här kommer ett hypotetiskt scenario för hur SD kunnat komma åt LW:s dator och One-mejl morgonen efter mordet utan att beträda hennes bostad:

Klockan är strax innan 05:23 15/5 och SD bestämmer sig för att m h a sin mobil eller dator komma åt LW:s dator i hennes kök med fjärråtkomst.

Han har i princip erkänt att han har möjlighet att ha koll på hennes lösenord till diverse. Vittnesförhör har också gett gällande att han kan ha haft lite för bra koll i både HD och LW:s enheter.

Ovan talar alltså för att om han har tillgång til hennes Google-inlogg så kommer han åt hennes dator den här morgonen med appen Chrome Remote Desktop.

Så här kan han ha gjort för att komma åt datorn med sin mobiltelefon runt 05:23 och loggat in på hennes One-mejl. Syftet kan vi bara gissa men man kan ha i baktankarna att denna mejladress var återställning till alla hennes övriga mejl inkl hennes Gmail-adress som var kopplad till själva Google-kontot.

Syftet med ”intrånget” kan också vara att komma åt hennes Telegram-meddelanden och radera. Detta talar för att han kan ha haft problem att komma in i hennes mobil eller inte vågat gå online med den av flera abledningar. Är han dock riktigt fräck så har han använt Chrome Remote Desktop från LW:s telefon men det kräver nytt simkort och massa krångel för att undvika senare upptäckt att så skett osv.

Logga in med appen (Google) Chrome Remote Control från mobilen:

https://www.bildtagg.se/bild/wyyjtpeboblrrfyo08f0v2v

Mobilen ansluter till ”LW:s” dator.
https://www.bildtagg.se/bild/badglls43df26gjoza0tm63b

Inne i LW:s dator. Det vanliga inloggningsfönstret i datorn OM datorn ens har inloggning i Windows. (Går även logga in som ”Gäst”):
https://www.bildtagg.se/bild/zr1y9rcw205e8zl9penskzum

Den blå ikonen nedre högra hörnet är den som man väljer att styra tangentbord m.m under fjärråtkomsten. Anledningen till att bilderna här ser ”inzoomade” ut beror på att den funktionen finns för att ett stort detaljerat skrivbord i den dator man kopplar upp sig mot blir väldigt liten och plottrig i mobilfönstret.

Så här ser funktionerna ut om man kliclar på den blå ikonen:

https://www.bildtagg.se/bild/f930xnyacld4j0n5ru6wfz6

I webbläsaren Chrome kan han radera Lenas Telegram-meddelanden SAMT logga in på One-mejl i webbläsaren (vilket har skett då 05:23 15/5 enligt forensikernas rapport i fup). Går även att komma åt hennes Gmailkonto om den fliken är öppen i webbläsaren. I nedan bild hade alltså i inloggningen till mail.one.com kunnat göras. Alltså LW:s mejl hos leveratören One.

https://www.bildtagg.se/bild/zbl30k5ij9ehlqi6wpcyjrh3

Han kan städa i loggen och även göra eller ändra avancerade inställningar i Lenas ”köksdator”.

Exempel från en inställning i datorn när man kan starta en aktivitet/program baserat på vilken händelse i datorns händelselogg som helst.

Enkelt beskrivet så kan en aktivitet som datorn kör automatiskt (t.ex en automatisk backup) i systemet då kopplas till exempel att öppna programmet Adobe Acrobat Reader när så sker.

Alltså programmet som man läser PDF-filer i (SD:s pdf 00:00:00 kan ha öppnats automatiskt med den här typen av inställningar t.ex) I bilden har jag kopplat att Acrobat Reader ska öppnas när en till synes helt vanlig liten händelse (en av flera tusen när datorn är igång) i systemet sker:

https://www.bildtagg.se/bild/h03apa7t64utp9fljq2u75y

När sedan städat så kan han stänga av eller starta om LW:s dator.

Anledningen till att man kan vilja stänga av den är för att den endast går att nå med Remote Desktop när den är igång och online.

Att stänga av den med Remote skulle då ge sken av att LW lämnat datorn avstängd när den i själva verket var igång och online. Då alltså nåbar med fjärråtkomst.

Här stänger jag av ”LW:s” dator som jag är flera mil bort från. Som synes kan jag starta om den också:

https://www.bildtagg.se/bild/xzj1nn2c44xqu44evugyc8

Här stängs ”LW:s” dator av efter ”intrånget”:

https://www.bildtagg.se/bild/y2ezcirssu4pxsqvn37t1msl

I datorns händelselogg som inte är med i IT-protokollet, finns svaret på om någon gjort enligt ovan. Alltså man ser om datorn varit igång under natten eller ej. Loggen kan vara raderad också tyvärr och då är inga tecken kvar alls. Då kan man kolla om radering av händelseloggen var satt i ett visdt intervall och se om raderingen passar i tid. Tyvärr redovisas inte händelseloggen i fupen. Där finns de flesta svar på vad som hänt i SD respektive LW:s dator denna natt.

Jag hade kunnat visa hur jag städar och fixar i loggningar och fjärråtkomst i LW:s köksdator efter ”intrånget” så gott det går och även hur dölja från vilken internet uppkoppling jag anslutit till den.

Men detta får vara bevis nog för att om SD hade pejl på lösenord så hade han fullt ut möjlighet att göra manövern ovan och då främst logga in i One-mejl och som synes i en av bilderna komma åt LW:s Telegram och där radera de meddelanden hon skickat till honom.

Hade kunnat skriva en avhandling av ovan manövrar men hoppas denna lilla demo får fram min poäng.

Hade utredarna varit lite vakna hade de kunnat spåra ett sånt här intrång. Även om han faktiskt var i köket så hade de även då kunnat spåra en eventuell i inloggningsaktivitet genom att kolla i loggar. Det enda de konstaterar är att den är en länk i webläsaren som de hittat. Men jag menar att de har hittat länken cachad i Chrome.

Den länk de har hittat börjar på mail.one.com.

Den länk som borde hittas i webhistoriken är login.one.com.

Sen konstaterar de att One inte sparar ipadress från inlogg mer än en månad och sen är det kört att utreda vidare... Har de ens kikat i händelseloggen i datorn undrar jag?
Senast redigerad av Avel 2020-12-03 kl. 13:57.
Citera
2020-12-03, 13:56
Medlem
Honan6s avatar
Känns som det saknas detaljer
Under kvällen den 15:e beslagtog tekniker GS 5 datorer, tog några tester samt fotograferade i SD:s röriga hus. Jag hittar ingen information om datorerna var påslagna eller inte. Av de 5 beslagtagna datorerna visas undersökning av en (vad jag har sett). Undersöktes inte de andra på samma sätt? Jag tänker att man borde ha kollat vilket konto som var inloggat och om respektive enhet ingick i synk med flera.

GS fotograferade en hög med klätterutrustning som låg på köksgolvet (se pdf sida 13 i aktbilaga 157 del B. länk nedan). Varför låg utrustningen där och varför togs den inte med i packningen till USA? Utrustningen togs i beslag 16:e (2018-5000-BG51473-1 till 24). Det står i protokollet att den har undersökts och återlämnats, men jag hittar inga resultat om DNA-undersökningar.

NFC borde kanske göra omtag och undersöka de två proverna GS fick blodreagens på från handfatet och dess avlopp (5702/2338-18 S001-2) och anlita Maja Sidst*edt https://www.dagensarena.se/innehall/ny-dna-forskning-kan-losa-fler-brott/
Under förutsättning att proverna sparats förstås.

SD verkade själv tro att det kan finnas blodspår nästan överallt efter Lena och man har kontrollerat de platser han har utpekat.

Det omtalade SPA-badet fanns inte på plats i januari -18 fast PW säger i rätten att han badat i det i januari -18 och hjälpt till att få det på plats under hösten -17. SD köper badet i januari -18, men då är inte trädäcket till badet gjort. Någon gång under hösten installeras badet och bevis på att det inte finns vid tiden för mordet ses enkelt i FUP Aktbilaga 157 Del B pdf sidor 29-31. Lider IT-forensikern/SD-vännen PW också av selektivt dåligt minne?

*

Till vilken mobil eller surfplatta har SD köpt en Telia sim-kort (bevis hittades i soporna)? www.bildtagg.se/bild/bnkmoiziipnx9u0brke25hu6

Hur många fler mobiler hade SD och finns det mobilgömmor man missat?
En plats han lagt mobil på är bl a under sängen där man fann en Samsung 6 den 28/8 -19.
www.bildtagg.se/bild/84sg2am1nkd2tujn19nnbmf

Husrannsakan Protokoll Aktbilaga 155
https://www.docdroid.net/f7Tqxid/b2705-18-aktbilaga-155-husrannsakan-beslag-pdf#page=19

Teknisk Undersökning Aktbilaga 157 Del B
https://www.docdroid.net/AkRnRN8/b2705-18-aktbilaga-157-teknisk-undersokning-del-b-s-224-493-pdf#page=275

En del IT med tidslinjer finns i Huvudprotokollet Aktbilaga 145 https://docdro.id/I3wHrGp

Övrigt om IT återfinns i
Aktbilaga 163 Del A (saknar denna bilaga)

Aktbilaga 163 SD Del B
https://docdro.id/WBKRyQI

Aktbilaga 164 LW Del A
https://docdro.id/HHZ1YB2

Aktbilaga 164 LW Del B
https://docdro.id/WnzyS8h

Aktbilaga 164 LW Del C
https://docdro.id/2NKdwTH

Aktbilaga 167 Förhör SD samt diverse IT bl a
https://docdro.id/QCL4Kjs

Teknisk undersökning Fyndplatsen, Lena, kläder m m ses Aktbilaga 157 Del A
https://www.docdroid.net/dod3t2f/b2705-18-aktbilaga-157-teknisk-undersokning-del-a-s-1-223-pdf#page=8

----

Länk till ett tidigare inlägg fyllt med länkar om fallet
www.flashback.org/sp73572601
Senast redigerad av Honan6 2020-12-03 kl. 13:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in