2020-12-02, 13:12
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
En stilla tanke bara. Ska man som it-forensiker under en utredning, där SD fortfarande är huvudmisstänkt, ägna sig åt sådant hemma hos den personen? Nog att man är kompisar och han är ute i det fria men...

Bättre de lägger lite krut på sina arbetsuppgifter.

Bara tanken på spat för mig att igen tänka på de puckar med "Aktivt syre" som man rengör spa efter bad med. Samma medel som utraderar DNA bättre än Klorin.

Hörni om ni blir mördade - bli det inte i Örebro...

Det är högst anmärkningsvärt att den bäste IT-forensikern PW umgåtts med den misstänkte SD och att chefen TM för Tekniska roteln också var vän med SD. TM driver aktivt ett AB på fritiden där PW ingår i styrelsen. Dessa duktiga kriminalinspektörer har så många järn i elden att man undrar hur de hinner med sina ordinarie yrken.

Jag lade till lite efter du kommenterade mitt inlägg:
Mobilen ansluter till hemnätverket kl 20.49, 02.49, 03.51, 05.39, 05.44 och 05.49. De fetmarkerade tiderna sticker ut för hade han varit hemma i huset eller på tomten borde mobilen hängt kvar i hemmets nätverk och hade han varit hemma när mordet skedde borde mobilen registrerats kl 23.49 (enligt de sessioner man ser kl 20.49, kl 2.49 och kl 5.49).

Filen SD höll på med innan han lämnade kontoret verkar vara en Mall för utlåtande. Var det den han skulle använt vid trappinspektionen hos JG?
Senast redigerad av Honan6 2020-12-02 kl. 13:15.
Citera
2020-12-02, 13:30
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Hon gick i princip den runda (eller rundorna) man kan misstänka SD tog efter mordet och "slank" sen in på SD:s tomt.
Häri kan hennes dåliga minne och lojalitet ha sin grund i detta fallet.

Se förhöret med henne ;
Vet hon inte vad närmaste kyrka heter där hon bor ?
Nikolaikyrkan ligger ju mitt i centrala Örebro för sjutton...
Det är Mikaelkyrkan som ligger bredvid Baronbackarna ...
Där är ett rätt så stort grönområde intill ,som en kyrkopark kan man säga ,var det där det kom ping ifrån LW:s mobil ?
En park med några träd här och var ...
Utmed parken ligger en bussgata som slutar med en rondell intill bron som går över till Vivallaskogen .

Det är faktiskt rätt så öde däromkring och inte ofta man möter någon på varken cykel eller gåendes ärligt talat...
Senast redigerad av landbandy 2020-12-02 kl. 13:38.
Citera
2020-12-02, 13:38
Medlem
Citat:
Ja därför jag markerade det där om svara angående brand natten innan. Det får vi kika på.

EDIT: Jo mejlet på natten gäller nåt om brand. 23:00 i tidslinjen.

Bra att Du och andra i tråden fortsätter med ert kikande vad gäller datoriet!

Framgår det någonstans var det gällde för arbetsplats... hade Backahallen i bakhuvudet men där finns det inte några bostäder. Intressant för att se om det var cykelavstånd... eller om SD/arbetskamrat tog firmabil till platsen.
Citera
2020-12-02, 13:39
Medlem
Honan6s avatar
Notknapparen kanske minns var man tog jordprover i SD:s trädgård? De bör ha tagits vid kranuttaget som finns på husgaveln mot grannen och kaninhuset. Det var väl där gräset var dåligt? SD:s ena dotter har efter mordet berättat på Instagram att det lagts plattor nedanför *kaninhuset. Lyfter man på dem kanske man fortfarande kan finna DNA från Lena?

*

Vill påminna om att en levande energifylld 3-barnsmamma är mördad av en iskall mördare som lever fritt i samhället. Lena måste få upprättelse!
----

Länk till ett tidigare inlägg fyllt med länkar om fallet
www.flashback.org/sp73572601
Citera
2020-12-02, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det är högst anmärkningsvärt att den bäste IT-forensikern PW umgåtts med den misstänkte SD och att chefen TM för Tekniska roteln också var vän med SD. TM driver aktivt ett AB på fritiden där PW ingår i styrelsen. Dessa duktiga kriminalinspektörer har så många järn i elden att man undrar hur de hinner med sina ordinarie yrken.

Jag lade till lite efter du kommenterade mitt inlägg:
Mobilen ansluter till hemnätverket kl 20.49, 02.49, 03.51, 05.39, 05.44 och 05.49. De fetmarkerade tiderna sticker ut för hade han varit hemma i huset eller på tomten borde mobilen hängt kvar i hemmets nätverk och hade han varit hemma när mordet skedde borde mobilen registrerats kl 23.49 (enligt de sessioner man ser kl 20.49, kl 2.49 och kl 5.49).

Filen SD höll på med innan han lämnade kontoret verkar vara en Mall för utlåtande. Var det den han skulle använt vid trappinspektionen hos JG?

Att han skulle tappa nätverket den här tiden är anmärkningsvärt om det inte sker historiskt med samma förutsättningar tidigare hemmakvällar alltså.

Hade han bredband via kabel i "väggen" eller ett modem/router med simkort i?

Som jag varit inne på tidigare så finns bärbara trådlösa modem/routrar man kan peta i ett kontant-simkort också.

Om någon vill så hänvisa gärna till förhör med SD angående pdf 00:00:00 tack.

Jag håller vidare på med ett underlag för att undersöka inloggningen 05:23 i One mejl grundligt.
Kan bara konstatera att det PM som bekräftar att de hittat länken i datorn är från 2019-09-24 och i ett sista PM 2019-12-19, alltså ett år och sju månader efter så bekräftar man att man inte kommer längre pga att One inte sparar iphistoriken längre än EN MÅNAD. De låg alltså 16-18 månader sent här beroende på när förfrågan skickades till One.

Fattar att det var ett hästarbete att gå igenom all denna digital dynga dessa människor lämnat efter sig under 5-6 år. Men man gör väl en plan att hugga på de aktiviteter som är i loggarna det aktuella dygnet först?
Sen kan man sitta och skriva referat på inspelade samtal från 1700-talet efteråt...
Citera
2020-12-02, 14:09
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NIZZE98
Dags att se över andra män i LW ;s umgänge . AL där finns det mkt som är intressant . Skenet bedrar osv.. lonely wolf, inte alls som det ser ut. Där borde polisen kartlägga mer. De har sett på detta för snävt som tur är för AL

Du var in i tråden med 5 inlägg i juli -18 där du i varenda inlägg försökte kasta ljus mot AL. Jag är lite nyfiken på om du har omvärderat dina tankar sen dess.

----

Länk till ett tidigare inlägg fyllt med länkar om fallet
www.flashback.org/sp73572601
Citera
2020-12-02, 14:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
1) 13 maj, kl 23:18 tar LW ett foto på sig själv i sitt badrum när hon borstar tänderna iklädd en grön luvtröja med dragkedja (utifrån bilderna att döma, samma tröja som hon har på sig när hon lämnar bostaden den 14:e).

2) Vi vet att hon skickar bilden till SD eftersom polisen har hittat spår av den i SDs mobil: Bilderna är i thumbnail-format och finns kopplade till aktivitet i telefonen mellan klockan 15:10:13 t.o.m. 15:10:24 den 15:e maj 2018. Till samtliga bilder finns bildinformation som tyder på att bilden har koppling till applikationen Telegram.

3) Vi vet också från sonens vittnesmål att bland det sista han hör innan han somnar på kvällen 14:e är att LW borstar tänderna.

4) Av tidigare konversation kan man utan att vara alltför våghalsig dra slutsatsen att en bild på tandborstning betyder ungefär: "jag gör mig redo för dig". Och iklädd grön fleecetröja så kan man kanske anta att mötet skulle ske utomhus? Man kan även notera att bilden tas nästan exakt ett dygn innan hon går ut från sin bostad den 14:e (kl.23:22:38). "Imorgon? Samma tid? Samma plats? Tyvärr innehåller inte fup it-data eller tidslinje från den 13:e maj (endast 11-12 maj samt 14-15 maj).

I AB164 sid 1160 kan vi läsa följande konversation från 2017-07-19:
Tyckte du verkligen det passade att "missförstå" om tandborstningen? Vi har haft en för perioden ovanligt trevlig chatt. Hon sover såklart eftersom du kan chatta så länge. Du ska åka bort och tänker kanske inte se till att ha nät nästa dag. Du aviserar att det snart blir tandborstning. Knappast du tror då att jag menar henne. Jag skiter väl i när hon borstar! Hoppas få en liten stund med dig i badrummet, som förr. Istället får jag vänta. Som vanligt. När "fem" min blivit femton borstar jag själv. Vet ju aldrig om du ska komma tillbaka. Ofta har du redan borstat om du kommer. Inte många dagar sen sen du somnade ifrån. Och ja, jag väntade hela kvällen. Du skrev nåt, jag svarade, det dröjde länge. Repeat. Det dröjde tretto min innan du hörde av dig.
Vill ha dig nyduschad, nyrakad all over. Och naken.
Jag lyckades somna om och sov till nu, helt slut. Hoppas du hör av dig idag. Och att vi ses
snart. Längtar efter dig. Jäd

Ja, det verkar närmast som att denna ritual, gemensam tandborstning lett till att tandborstning är en kod dom emellan. Något som Lena också påpekar till SD att han låtsades missförstå.

Den gröna fleecen kan absolut även den vara den kod som betyder att de ska ses irl, till skillnad från att ses i duschen i chatten.
Citera
2020-12-02, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
HD uppger att SD och hon har kontakt 15e när*han slutar jobbet runt 16-16:30.
Han ska komma hem till dom och äta glass. Det tar ca 15 minuter för honom att cykla dit från jobbet.
Hon gissar att han var där ca halv fem. Ovisst hur länge pga att HD inte minns.
Han kommer dit och är där ett tag. Åker sedan hem. Hinner vara hemma i ca 20 minuter innan han hör av sig till HD igen och berättar att han ska in på förhör.*Och då ska han cykla ner till stationen.
HD ska då gå ut på promenad och går förbi K*arin. Hon går hem runt 20:00.
Dock såg ju grannen henne slinka in på SD's tomt och inte in till K'arin och detta var mellan klockan 16-17.
Hon säger själv att hon var ute på promenad i skogen EFTER att Stefan åkt in på sitt andra förhör vilket ju då inte stämmer med vittnet.

Slutsats: 2 promenader och hon berättar inte om promenad nummer ett?
HD slutar jobbet runt 15 och då ska hon lösa mysten.

Tack! De här bitarna hade jag dålig koll på så jag ska läsa ikapp förhören med henne.
Citera
2020-12-02, 14:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack för svar Remark! Jag skummade tråden bakåt någon sida och såg något om drönarfoton och SD. Ska backa mig bakåt och försöka fatta vad som sker. Har utredningen gjort omtag eller har mer bevisning inkommit från något håll? Vore fantastiskt om fallet började lösas så att LWs anhöriga kan få se rättvisa skipas till slut.

Jag håller på att försöka läsa ikapp tråden bakifrån o framåt.

Utredningen har inte gjort omtag, utan vad jag förstår pågår (men vet inte i vilken omfattning).

Efter TR har åklagaren överklagat domen och därefter också lämnat in en komplettering. Förhandling i HR kommer ske i mars-21. Minns inte om vi fått något datum för det.
Citera
2020-12-02, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Bra att Du och andra i tråden fortsätter med ert kikande vad gäller datoriet!

Framgår det någonstans var det gällde för arbetsplats... hade Backahallen i bakhuvudet men där finns det inte några bostäder. Intressant för att se om det var cykelavstånd... eller om SD/arbetskamrat tog firmabil till platsen.

Det var något bygge på Loggatan. Det är fel avskrivet i polisens dokument. Där står det Logatan.
Citera
2020-12-02, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om jag inte kommer ihåg fel så var det någon granne som såg HD och uttryckte sig att hon i princip försökte gömma sig bakom något träd.

Får symbolisera hela hennes insats i att lösa detta då.
Citera
2020-12-02, 14:46
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Så här säger hon själv i förhör om vart hon gick:

Citat:
Sida 71 A 149

HD: "Eh.. jag eh.. ja vilket håll gick jag åt.. jag bara tänker nu.. jag avsluta uppe vid skogen..
eh.. ah det är ju lätt för er o veta när jag säger avslutar vid skogen.. bakom hus.. bakom ah..
uppe mot Betesvägen där för det går ett spår där.. men vilken väg jag gick först..
gick jag över.. ja.. ofta när jag har varit ute o sprunge så brukar jag gå över motorvägen
o sen gå vid.. insidan där längs motorvägen, vid Nikolaikyrkan å sen över motorvägen tillbaka
in mot där vid Baronbackarna.. så man kommer till skogen.. det är dett skogsområde där.. å där
brukar jag gå in eller springa där o så springer man vidare upp mot Vivalla-kullarna bortåt.."

F: "Du säger brukade, var det så vid det här tillfället?"

HD: "Näe men det är ju det jag inte vet. Ja jag vet inte säkert men jag vet att jag avsluta i
spåret där uppe det är därför jag tänker att jag.. hade nog gått den vägen.. men.. ah jag kan inte säga säkert för jag vet att jag kommer från spåret för jag avsluta.. åt för då kommer man ner
på den där gatan där Stefans.. eller våra.. fortfarande vårat hus men.. där Stefan bor o sen bor K*arin
längre ner på den gatan.. eh så det är därför jag vet att jag kommer därifrån för jag gick
in till K*arin då."

(Men hon nämner inte mötet med grannen i skogen och grannen säger att hon slank in på SD's tomt. Men ja, hon kanske var ute på TVÅ skogsrundor..)

Tillägg: Att han ringde in om de tre mållgorna beror nog enbart på att han vill att polisen ska lägga i hop ett plus ett när LW hittas död och hennes mobil är försvunnen. Han påpekar att de såg ut att vara ute efter mobiler. Så han vill att de ska tro att det är ett rån som ballat ur och blivit ett rånmord. Han uppger ju dessutom inte rätt personnummer.

Tänk om MGM kastat ifrån sig mobilen där efter mordet ,där som grannen såg HD gömma sig bakom ett träd ?

Att HD fått i uppdrag att hämta upp mobilen för att sen slinka in över tomten till SD för att ge honom den ?

Kan ett kontantkort i den göra så att den blir som "ny" för en annan person?

Vet att LW var stolt och glad över sin typ nyinköpta mobil med goda fotograferingsmöjligheter och bildkvalite.

Vad som sen kan ha hänt med mobilen vette tusan ?

Men då var den ju avslagen så då kunde den ju inte spåras längre ,eller ?

(Spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2020-12-02 kl. 15:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in