2020-12-02, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100

Många förstår nog inte hur katastrofalt läget är. Smittan har fått en sån spridning, i alla åldersgrupper, att det inte går att stoppa. Sverige kommer få oerhörda konsekvenser. Mängder med människor som kontaktar oss (unga personer) har bestående men från i våras.
a.

Det du sier her får meg til å tenke;
Vi så jo at det døde en del unge leger i Kina, Italia osv, når viruset var på sitt verste. Det er jo kjent at mengde av virus som florerer, vil også bestemme hvor syke folk blir. Får du i deg en liten mengde virus, så blir du mindre syk. Får du i deg en stor dose coronasmitte, så blir du gjerne sykere. Det kan jo forklare at Belgia, et land der man bor svært tett, at folk også blir sykere og dør i større grad? Og jo mer viruset har spredt seg, jo mer syk blir folk. Sykehusene blir overbelastet, og det hele eksploderer når man oppnår en viss smitte i samfunnet?

Kan det være slik at jo mer virus det feks er på en skole, og jo mer smitte som sprer seg i samfunnet, jo sykere blir folk av det, og dermed blir disse barna mer syke? Det høres jo logisk ut når man vet at mengde virus som man smittes med, er viktig.

Men det forklarer jo ikke hvorfor disse barna og unge menneskene ikke ble så syke i høst - hvis da ikke smittespredningen er enda større nå..

Edit; ...og akkurat der hadde jo munnbind/skydd vært greit. For da får man iallefall i seg mindre doser med smitte, enn uten.
Senast redigerad av Morra-DI-2 2020-12-02 kl. 22:46.
Citera
2020-12-02, 22:45
Medlem
severustheemperors avatar
DNA ‘vaccine’ sterilizes mice, could lead to one-shot birth control
https://www.sciencemag.org/news/2015/10/dna-vaccine-sterilizes-mice-could-lead-one-shot-birth-control
Citera
2020-12-02, 22:48
Medlem
Challenge studies in vaccinated primates showed reductions in pathology, symptoms, and viral load in the lower respiratory tract,6, 7 but failed to elicit sterilising immunity in the upper airways. Sterilising immunity in the upper airways has been claimed for one vaccine, but peer-reviewed publication of these data are awaited.8

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31976-0/fulltext

Vi får hoppas att det var det han menade. Men om Covid gör människor sterila.
Hur många blir då sterila av ett vaccin?
Citera
2020-12-02, 22:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Långtidscovid får mer o mer uppmärksamhet. Drabbar dessutom yngre utan underliggande riskfaktorer.

"Många med långvarig sjukdom får till en början jämförelsevis milda symtom, för att sedan drabbas av återkommande, och potentiellt svårare, besvär. De flesta har tidigare varit i god fysisk form och saknar underliggande riskfaktorer.

– Många som drabbats och klarat sig igenom en sjukdomsepisod upplever besvär senare i förloppet, som inte går över, eller att nya symtom och besvär tillstöter. Och en del av dem är också allvarliga, sa Thomas Lindén, avdelningschef på Socialstyrelsen under en presskonferens.

– Det verkar som att man inte behöver vara mycket svårt sjuk i akutskedet, för att få svåra besvär efter förloppet. Det drabbar även de som har ett lindrigt akut förlopp. Förmodligen är det även så att barn och unga kan drabbas av sena komplikationer."

https://www.expressen.se/nyheter/gatan-forst-milda-besvar-sedan-blir-flera-langtidssjuka/
Citera
2020-12-02, 22:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Fundering hur alla motståndare till vaccin tänker sig samhället och ett evigt liv med Covid-19?

Evigt isolerade och aldrig mer besöka en musikkonsert, aldrig mer resa utomlands, ständigt regleringar på krogen, alltid social distans, aldrig få ta i hand, aldrig ge vännerna en välkomstkram, alltid får läsa om de som avlider i förtid med lungorna dränkta med slem.

De måste vara samhällets fiender som gärna ser restauranger och butiker få gå under.
De måste älska ett liv i ensamhet hemma i sin håla.

Tänk så makabert samhället blev på mindre än ett år.

Kom inte dragandes med massa rädslor för ditt och datt för ni är troligen rädda för demoner i mörkret också.

Men ni är snart ensamma då vi som älskar livet får vårt vaccin. Engelsmännen börjar nästa vecka sitt återtåg till normalt liv.

2021 ett mer positivt år och låt 2020 får gå i graven i historieböckerna som ett förlorat år.

Jag kan bara svara för mig själv, och börjar med att säga vaccinet, inte vaccin i största allmänhet, då jag inte är emot vaccin generellt sett.

Angående det fetade i din text, så är det inte jag som har bestämt att det ska vara så, känner ingen skuld eller ansvar för det.

Allt det som du menar slutar att existera slutar inte för min del om jag inte vaccinerar mig mot Covid-19, jag kan välja att leva med risken att smittas, precis som med influensa och mycket annat som man kan vaccinera sig mot.

Folk dör med slem i lungorna av en mängd anledningar oavsett om jag vaccinerar mig mot Covid-19 eller ej.

Jag ser inte någon betydande skillnad mellan Covid-19 och till exempel influensa mer än att Covid-19 är nytt, och att det är därför som fler drabbas samtidigt än vid en influensasäsong.

När tillräckligt många har varit smittade kommer detta virus att cirkulera som en vanlig influensa, helt övertygad.

Vi är ständigt utsatta för risken att dra på oss smittämnen, så har det alltid varit, trots det har vi rest, gått på krogen, tagit i hand och kramats.

Att leva ett helt liv utan att någonsin bli sjuk tycks för många vara något som ses som fullkomligt normalt, det är så det ska vara, jag ser det inte så, och därför tänker jag inte riskera att dra på mig otrevligheter(allvarliga biverkningar av ett Covid-19 vaccin) i en iver att skydda svaga och sjuka människor som i de allra flesta fallen ändå skulle ha avlidit inom kort oavsett smittämne, till exempel en influesa.
Citera
2020-12-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Då gissar jag att du har en uppfattning om hur många som varit infekterade i förhållande till hur många som har varit bekräftat infekterade?

Just nu, totala antalet bekräftat infekterade (Total Cases) i några länder, enligt Worldometers.
Procentsatsen inom parantes är andelen av befolkningen som bekräftats vara eller ha varit smittade.

USA: 14 258 331 (4,3%)
Brasilien: 6 436 650 (3,0%)
Indien: 9 531 295 (0,7%)
Kina: 86 551 (0,006%)
UK: 1 659 256 (2,4%)
Tyskland: 1 097 226 (1,3%)
Sverige: 266 158 (2,6%)

Om det finns en faktor så att t.ex. det är tio gånger så många som varit infekterade i t.ex. USA så varierar den faktorn mellan länder, beroende på testning och testrutiner.

Finns ett problem. En på Harvard med school gick ut med att vi ej vet felmarginalen på nuvarande tester! Det är ett stort problem. Om man ej ens kan säga felmarginalen på ett test.....
Testerna kan vara ett rent skämt som endast görs av politiska skäl.
Citera
2020-12-02, 22:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morra-DI-2
Det du sier her får meg til å tenke;
Vi så jo at det døde en del unge leger i Kina, Italia osv, når viruset var på sitt verste. Det er jo kjent at mengde av virus som florerer, vil også bestemme hvor syke folk blir. Får du i deg en liten mengde virus, så blir du mindre syk. Får du i deg en stor dose coronasmitte, så blir du gjerne sykere. Det kan jo forklare at Belgia, et land der man bor svært tett, at folk også blir sykere og dør i større grad? Og jo mer viruset har spredt seg, jo mer syk blir folk. Sykehusene blir overbelastet, og det hele eksploderer når man oppnår en viss smitte i samfunnet?

Kan det være slik at jo mer virus det feks er på en skole, og jo mer smitte som sprer seg i samfunnet, jo sykere blir folk av det, og dermed blir disse barna mer syke? Det høres jo logisk ut når man vet at mengde virus som man smittes med, er viktig.

Men det forklarer jo ikke hvorfor disse barna og unge menneskene ikke ble så syke i høst - hvis da ikke smittespredningen er enda større nå..

Edit; ...og akkurat der hadde jo munnbind/skydd vært greit. For da får man iallefall i seg mindre doser med smitte, enn uten.

Intressant teori att graden av allmän spridning påverkar hur allvarlig sjukdom folk får. Ja, det har påpekats tidigare att munskydd minskar mängden virus och därmed hur sjuk man blir.

I Japan är man väldigt noga med munskydd o där var det färre allvarliga fall i förhållande till antikroppar om jag minns rätt.
Citera
2020-12-02, 23:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Långtidscovid får mer o mer uppmärksamhet. Drabbar dessutom yngre utan underliggande riskfaktorer.

"Många med långvarig sjukdom får till en början jämförelsevis milda symtom, för att sedan drabbas av återkommande, och potentiellt svårare, besvär. De flesta har tidigare varit i god fysisk form och saknar underliggande riskfaktorer.

– Många som drabbats och klarat sig igenom en sjukdomsepisod upplever besvär senare i förloppet, som inte går över, eller att nya symtom och besvär tillstöter. Och en del av dem är också allvarliga, sa Thomas Lindén, avdelningschef på Socialstyrelsen under en presskonferens.

– Det verkar som att man inte behöver vara mycket svårt sjuk i akutskedet, för att få svåra besvär efter förloppet. Det drabbar även de som har ett lindrigt akut förlopp. Förmodligen är det även så att barn och unga kan drabbas av sena komplikationer."

https://www.expressen.se/nyheter/gatan-forst-milda-besvar-sedan-blir-flera-langtidssjuka/

En central fråga då blir ju vilka behandlingar som kan sättas in, även på patienter med milda symtom, för att minska risken för kroniska besvär?

– Blodförtunnande?
– Syrgas?
– Vitamin D?

Fler förslag?

Citera
2020-12-02, 23:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Finns ett problem. En på Harvard med school gick ut med att vi ej vet felmarginalen på nuvarande tester! Det är ett stort problem. Om man ej ens kan säga felmarginalen på ett test.....
Testerna kan vara ett rent skämt som endast görs av politiska skäl.

Jag blev påmind om detta för några månader sedan när en bekant som troligen var infekterad testade negativt.

Då fick jag intrycket att "falsk negativ" för den test som utförts kunde vara runt 30%.

Här finns ett intervall angivet, med 37% som övre gräns.

Which test is best for COVID-19?
«What about accuracy? False negatives — that is, a test that says you don’t have the virus when you actually do have the virus — may occur. The reported rate of false negatives is as low as 2% and as high as 37%. The false positive rate — that is, how often the test says you have the virus when you actually do not — should be close to zero. Most false-positive results are thought to be due to lab contamination or other problems with how the lab has performed the test, not limitations of the test itself.»

https://www.health.harvard.edu/blog/which-test-is-best-for-covid-19-2020081020734

Texten från Harvard är från 2020-08-10.

Citera
2020-12-02, 23:08
Medlem
Citat:

Har du sett några forskningsartiklar om det? Artiklar om att de som varit "ordentligt" sjuka
i ca 20% av fallen får seriösa men är ju välkänt. Men att bara smittas och långsamt få men,
det är en otäck utv.
Citera
2020-12-02, 23:08
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Intressant teori att graden av allmän spridning påverkar hur allvarlig sjukdom folk får. Ja, det har påpekats tidigare att munskydd minskar mängden virus och därmed hur sjuk man blir.

I Japan är man väldigt noga med munskydd o där var det färre allvarliga fall i förhållande till antikroppar om jag minns rätt.

Kina har väl varit ganska noga med munskydd?

Citera
2020-12-02, 23:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Att vi har löst det på annat sätt är väl ändå en överdrift? Jag har t ex svårt att tro att 75-åringar dricker 2 liter utav viss mjölk, per dag, för att nå upp till rekommenderat intag.

Många pensionärer dricker troligen ingen mjölk alls och att dom skulle kompensera det med yoghurt eller 100g margarin, av rätt typ, är nog inte heller särskilt sannolikt.

I Sverige är det obligatorisk att berika viss mjölk, fil, yoghurt och motsvarande vegetabiliska och laktosfria alternativ samt vissa matfetter med D-vitamin. Nya berikningskrav trädde i kraft den 16 maj 2018. Enligt dessa ska mejeriprodukter och motsvarande växtbaserade alternativ med fetthalt på högst 3 procent innehålla 1 mikrogram per 100 milliliter. Margariner och matfettsblandningar ska innehålla 20 mikrogram per 100 gram.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin
Det har du nog alldeles rätt i. I UK verkar de iofs bara rekommendera 10 mikrogramstabletter, även för äldre, men det blir nog ändå mer än vad många äldre här får i sig från våra berikade livsmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in