2020-12-02, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag får erkänna jag går på magkänsla. Och den säger en nedgång i nästa vecka men att vi får en liten uppgång igen efter julen. Först i mars månad tror jag på en mer tydlig nedång.

Annars är det något fel på min känsla, men jag återkommer med bättre analyser.

Själv arbetar både jag och min fru på ett web-läkarföretag. Innan har vi båda jobbat i många år med fysisk vård.

Många förstår nog inte hur katastrofalt läget är. Smittan har fått en sån spridning, i alla åldersgrupper, att det inte går att stoppa. Sverige kommer få oerhörda konsekvenser. Mängder med människor som kontaktar oss (unga personer) har bestående men från i våras.

Många klagar på konstant trötthet, orkeslöshet och att de blir andfådda av mista lilla. Sen finns det massor med andra konsekvenser - som långvarig huvudvärk.

Men nu till huvudbudskapet: Belastningen är enorm hos webblänkarna, det mesta handlar om covid-19. Mängder av patienterna har andnöd och skickas till akutvård. I ett sånt tillstånd kan syresättningen sjunka så snabbt att patienten dör inom några timmar - även fast personen har känt sig någorlunda bra kort tid innan.

Sverige och dess sjukvård kommer inte klara detta.
Senast redigerad av Hissen100 2020-12-02 kl. 19:00.
Citera
2020-12-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Man vistas lika mycket inomhus ifall temperaturen ligger vid -5 grader.
Nejdå folk går eller cyklar till jobbet när det går om det inte är så långt, ute på promenader.
Men det sprids nog också via utandningsluft när det är riktigt kallt, t ex när du väntar på bussen.
Citera
2020-12-02, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
8000 blir det men inte riktigt så snabbt.

Min uppskattning är att 8000 passeras den 18 december. 9000 den 30e.

10 000 hinner man inte rapportera innan nyår tror jag. I efterhand när eftersläpningen är räknad och alla dödsfall är på rätt avlidendatum kommer det däremot att bli 10 000 döda innan nyår.

Ok, du gissar alltså att antalet döda ska sluta öka exponentiellt och ligga konstant från idag.

Jag tror i motsats till dig att antalet döda kommer fortsätta att accelerera, det finns nämligen inget som Sverige gjort för att hindra den utvecklingen.

Därmed tror jag att vi ser 10000 till Jul.
Citera
2020-12-02, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Nejdå folk går eller cyklar till jobbet när det går om det inte är så långt, ute på promenader.
Men det sprids nog också via utandningsluft när det är riktigt kallt, t ex när du väntar på bussen.

Motorn i smittspridningen är kollektivtrafiken, arbetsplatser, skolor, butiker etc. Givetvis ska man se till att hålla lite avstånd ute ändå.
Citera
2020-12-02, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Själv arbetar både jag och min fru på ett web-läkarföretag. Innan har vi båda jobbat i många år med fysisk vård.

Många förstår nog inte hur katastrofalt läget är. Smittan har fått en sån spridning, i alla åldersgrupper, att det inte går att stoppa. Sverige kommer få oerhörda konsekvenser. Mängder med människor som kontaktar oss (unga personer) har bestående men från i våras.

Många klagar på konstant trötthet, orkeslöshet och att de blir andfådda av mista lilla. Sen finns det massor med andra konsekvenser - som långvarig huvudvärk.

Men nu till huvudbudskapet: Belastningen är enorm hos webblänkarna, det mesta handlar om covid-19. Mängder av patienterna har andnöd och skickas till akutvård. I ett sånt tillstånd kan syresättningen sjunka så snabbt att patienten där inom några timmar - även fast personen har känt sig någorlunda bra kort tid innan.

Sverige och dess sjukvård kommer inte klara detta.
Vad säger att det inte är symptom orsakade av en extrem mängd stillasittande inomhus i ett halvår?
Citera
2020-12-02, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jämför tre senaste veckorna med tidigare 5-6 veckor. Källa är FHM. Platå.
Nej.länka källa.
Du påstår ngt.
Citera
2020-12-02, 19:08
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ok, du gissar alltså att antalet döda ska sluta öka exponentiellt och ligga konstant från idag.

Jag tror i motsats till dig att antalet döda kommer fortsätta att accelerera, det finns nämligen inget som Sverige gjort för att hindra den utvecklingen.

Därmed tror jag att vi ser 10000 till Jul.
Nej, det kommer att fortsätta att öka åtminstone till nyår. Inte så snabb ökning dock.

Efter nyår tror jag det kommer en liten nedgång i kanske två veckor. Det beror på julen. Sen börjar det öka snabbt. Dom riktigt stora dödsiffrorna kommer i början av februari. Det är vad jag tror.
Citera
2020-12-02, 19:13
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jämför tre senaste veckorna med tidigare 5-6 veckor. Källa är FHM. Platå.
Nej, förra veckan var en klar uppgång.

V46 31328
V47 31973 +2,1%
V48 35560 +11,2%

Idag jämfört med förra onsdagen +9,1%. Köper inte att det skulle vara nån platå.
Citera
2020-12-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nej, det kommer att fortsätta att öka åtminstone till nyår. Inte så snabb ökning dock.

Efter nyår tror jag det kommer en liten nedgång i kanske två veckor. Det beror på julen. Sen börjar det öka snabbt. Dom riktigt stora dödsiffrorna kommer i början av februari. Det är vad jag tror.

8000 till den 18e innebär 63 döda per dygn, alltså ingen ökning i din gissning.
Citera
2020-12-02, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
WHO: Vaccin kommer inte förhindra ökningar av nya fall kommande 3-6 månader

Det är bara att kämpa på med hårda åtgärder tills vaccinen distribuerats ut.

Vaccines won't prevent short-term coronavirus surge - WHO expert

källa guardian
Så länge riskgrupper vaccineras är läget lungt. Viruset kan gott bränna igenom den friska delen av befolkningen utan någon större fara.
Citera
2020-12-02, 19:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så länge riskgrupper vaccineras är läget lungt. Viruset kan gott bränna igenom den friska delen av befolkningen utan någon större fara.

Förutom risken för långtidseffekter på folkhälsan i en för dagen okänd omfattning..
Citera
2020-12-02, 19:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad säger att det inte är symptom orsakade av en extrem mängd stillasittande inomhus i ett halvår?

Inget pekar på det. Här har vi ett virus som kommer få förödande konsekvenser för Sverige. De som kontaktar oss, är en betydande stor grupp som lider av ”symtom” långt efter sjukdomsförloppet.

Ikväll har web-läkarna kallat in förstärkning p.g.a. patient-kön. Det är hur många som helst i kön med symtom: covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in