2020-12-02, 22:17
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Mycket möjligt en freudian slip, men sen när är sterilisation lika med immunitet? Aldrig hört det uttrycket förut.
Må även tilläggas att han är en av de professorer som tar fram vaccinet som går genom Oxford University i UK.
Citat:
1. (uncountable) The process of treating something to kill or inactivate microorganisms.
https://en.wiktionary.org/wiki/sterilization
Citera
2020-12-02, 22:17
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Mycket möjligt en freudian slip, men sen när är sterilisation lika med immunitet? Aldrig hört det uttrycket förut.
Kanske är ett fackuttryck man använder inom läkemedelsindustrin och vaccination. Har inte heller hört det användas i vaccinationssammanhang. Men det är ändå långsökt. Tänk dig vreden när hälften av jordens population upptäcker att dom inte kan få barn helt plötsligt

Nä, nog för att jag ogillar läkemedelsindustrin men så långt går dom inte.
Citera
2020-12-02, 22:18
Medlem
Tegnell: Oklart när det finns ett vaccin till alla svenskar
https://www.omni.se/
Citera
2020-12-02, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
https://en.wiktionary.org/wiki/sterilization

Uppskattat! Jo men han använde sig säkert av denna term då han använder det dagligen, säkert inget farligt bakomliggande. Jag hoppas bara vaccinen är ordentligt testade innan dom ges till människor så det inte blir en svin influensa 2.0.

Låt dock tilläggas att en spermie tillexempel är en microorganism.
Senast redigerad av SegPanda 2020-12-02 kl. 22:23.
Citera
2020-12-02, 22:26
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Må även tilläggas att han är en av de professorer som tar fram vaccinet som går genom Oxford University i UK.

Verkar så.
Citat:
What is sterilizing immunity and do we need it for the coronavirus?
Citat:
Sterilizing immunity means that the immune system is able to stop a pathogen, including viruses, from replicating within your body.
https://thehill.com/changing-america/well-being/prevention-cures/501677-what-is-sterilizing-immunity-and-do-we-need-it
Citera
2020-12-02, 22:27
Medlem
Sunimods avatar
Fundering hur alla motståndare till vaccin tänker sig samhället och ett evigt liv med Covid-19?

Evigt isolerade och aldrig mer besöka en musikkonsert, aldrig mer resa utomlands, ständigt regleringar på krogen, alltid social distans, aldrig få ta i hand, aldrig ge vännerna en välkomstkram, alltid får läsa om de som avlider i förtid med lungorna dränkta med slem.

De måste vara samhällets fiender som gärna ser restauranger och butiker få gå under.
De måste älska ett liv i ensamhet hemma i sin håla.

Tänk så makabert samhället blev på mindre än ett år.

Kom inte dragandes med massa rädslor för ditt och datt för ni är troligen rädda för demoner i mörkret också.

Men ni är snart ensamma då vi som älskar livet får vårt vaccin. Engelsmännen börjar nästa vecka sitt återtåg till normalt liv.

2021 ett mer positivt år och låt 2020 får gå i graven i historieböckerna som ett förlorat år.
Citera
2020-12-02, 22:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Orkar knappt ödsla energi på en sån som du. Viruset har inte muterat så vitt jag vet, men det är farligt och oberäkneligt.

Nu slår det till med full kraft, och du din skitstövel bidrar till att folk står med garden nere..

Att du inte skäms!

Vad då bidrar till att folk står med garden nere?
Jag är väldigt försiktig av mig gällande detta jävla virus. Jag har bra insikt i hur farligt det är. Tex har jag inte varit inne i någon butik sedan mars.. inte umgåtts inomhus med någon utanför familjen under samma tid.
Egentligen inte för att jag tror att jag personligen löper speciellt stor risk att drabbas hårt, men av solidaritet mot de som löper större risker än mig själv.
Och att vi inte vet alla följder av detta än. Därför håller jag mig och min familj så säker det går.

Dock kommer jag fortsätta ifrågasätta historier och siffror i denna tråden som inte känns seriösa. Dessa historier kommer nämligen inte påverka en normalbegåvad människa.
För att påverka dessa krävs seriösa och verklighetsförankrade fakta.

I våras handlade det om att liken staplades på hög runt om i Stockholm och att 40 åringar nekades iva, nu handlar det om att horder av barn läggs in på sjukhus.

Till skillnad från foliehattarna här inne, så vet jag att media inte mörkar tex.
Om det plötsligt skulle börja läggas in en massa barn så kommer det stå på varenda löpsedel. Det är nämligen just de rubrikerna som säljer.
Citera
2020-12-02, 22:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Fundering hur alla motståndare till vaccin tänker sig samhället och ett evigt liv med Covid-19?

Evigt isolerade och aldrig mer besöka en musikkonsert, aldrig mer resa utomlands, ständigt regleringar på krogen, alltid social distans, aldrig få ta i hand, aldrig ge vännerna en välkomstkram, alltid får läsa om de som avlider i förtid med lungorna dränkta med slem.

De måste vara samhällets fiender som gärna ser restauranger och butiker få gå under.

Kom inte dragandes med massa rädslor för ditt och datt för ni är troligen rädda för demoner i mörkret också.

Men ni är snart ensamma då vi som älskar livet får vårt vaccin. Engelsmännen börjar nästa vecka sitt återtåg till normalt liv.

2021 ett mer positivt år och låt 2020 får gå i graven i historieböckerna som ett förlorat år.

Det ironiska är ju att regeringar och andra organ står för allt du skrivit, inte en enda medmänniska hade gjort dom besluten personligen om dom inte hade kollat på vad media sa.

De ska också tilläggas att influensa har samma dödlighet som covid-19, största anledningen till mer döda är just för att våra kroppar ej sett detta viruset innan.. Låt också tilläggas mängden av människor som räknas som "covid" döda när dom faktiskt gick bort till stor del av andra hälsoproblem eller underliggande sjukdomar, detta rapporteras dock ej med sanning. Professorn från Oxford sa även att man kommer förmodligen behöva vaccinera sig var 4:e år för Covid då det muterar saktare än vanliga influensa virusen.

Och låt oss inte börja med alla inkonsekvenser som kommit från olika regeringars folkhälsomyndighets organ.. Olika information i varje besked hos olika leverantörer, hur ska då en vanlig svensson kunna fatta ett komplett beslut? Det går ej. "Dem" gör beslutet åt dig genom vad media säger till dig.
Senast redigerad av SegPanda 2020-12-02 kl. 22:38.
Citera
2020-12-02, 22:33
Medlem
DoraFs avatar
Anders Tegnell är hoppfull om den kommande vaccineringen. Han säger att vi har bättre förutsättningar än t ex tyskarna och att Sveriges befolkning vaccinerades snabbare än tyskarna den förra gången vi massvaccinerade.
Åtminstone jag hoppas att han har rätt i sina bedömningar så att åtminstone riskgrupperna är vaccinerade framåt vårkanten.
Citat:
Från Tyskland rapporteras att förberedelserna är i full gång inför vaccinering under december. Flygplatser, mässhallar och konsertlokaler är tagna i anspråk. I Sverige sker starten i januari, enligt Folkhälsomyndigheten. Lösningarna varierar, men uppdraget sköts i första hand av vårdcentraler och befintliga vaccinatörer.

Trots tyska besked som andas handlingskraft menar Anders Tegnell att Sverige har bättre förutsättningar.

”Vi behöver inte ta till den typen av ytterlighetsåtgärder som till exempel Tyskland nu gör med speciella vaccinationscentraler. I Tyskland ges vaccin av läkare i stor utsträckning på deras läkarmottagningar. I Sverige har vi ett väldigt utvecklat system där sjuksköterskor sköter det här så vi har en mycket större kapacitet”, säger han.

Finns det något skäl varför vaccinationer skulle gå långsammare att rulla ut i Sverige än i till exempel Frankrike eller Tyskland?

”Nej, spontant inte. Vi var väldigt mycket snabbare på att vaccinera förra gången”, säger han och pekar på att distributionen sker utifrån befolkningsmängd.

Folkhälsomyndigheten har ansvaret för transporter av vaccin till regionerna. Var vaccinet anländer är sekretessbelagt, liksom sannolikt vilka företag som de närmaste dagarna får besked att de får sköta transporterna till regionerna.
https://www.di.se/nyheter/tegnell-hoppfull-om-vaccinering-regionerna-oroade/
Citera
2020-12-02, 22:36
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Du har livlig fantasi. Rätt många kommer nog skippa vaccinet. Låt oss säga att 60-80% tar vaccinet, det är bra många miljoner som inte underkastar sig sprutan och dom flesta av dessa kommer vara unga. Det går inte att tvinga en hel population, och försöker man genom att stänga ute dom från samhället kommer det bli så massiva protester att man måste ge med sig ändå.

Sen är väl vaccinen effektiva? Så varför ska en ung frisk person ta det om alla riskgrupper redan är skyddade? Makes no sense. Nej du, livet kommer nog återgå till det normala både för vaccinerade och icke vaccinerade rätt fort. Man kan inte hålla igång skrämseln hur länge som helst. Själv kommer jag vara en av dom som stolt kan säga att jag varken är vaccinerad för svinisen eller coviden. Untainted!
Citera
2020-12-02, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Verkar så.

https://thehill.com/changing-america/well-being/prevention-cures/501677-what-is-sterilizing-immunity-and-do-we-need-it

Så på svenska så handlar det inte om sterilitet utan om tillräcklig immunitet för att inte vara smittsam. Svengelska håller inte på seriösa ord.
Citera
2020-12-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Hehe. Freudian slip?

Tror dock han menar sterilisering avseende viruset i populationen men det var märkligt uttryckt. Inget förvånar mig längre. Snart kanske hälften av populationen blir infertila, speciellt den vita befolkningen. Det skulle ju rimma bra med globalisternas agenda

Men det är nog lite väl konspiratoriskt för min smak

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Verkar så.

Det handlar troligen om att man räknar med att man inte kan bli smittad och inte heller kan smitta. Man särskiljer troligen mellan att inte bli sjuk av viruset men fortfarande kan vara smittsam och att inte kunna bli sjuk och inte heller kunna smitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in