Citat:
Ursprungligen postat av
Frontlinjen
Stort tack för ditt svar!
Förstår absolut varför förmågan att klara sig i vardagen är en variabel som ingår i bedömningen. Den är ju förhållandevis enkel att mäta och pekar ju på om det är rent objektivt är ett problem eller bara en del av en originell personlighet
Men mycket tänkvärt om det är mina listor och påminnelser som hållit mig kvar i huvudfåran, trots att det är jäkligt kämpigt.
Kan tilläggas att jag är rejält envis. Det är ett tveeggat svärd, men nu när jag tänker på det är det kanske en avgörande faktor som hjälpt mig här.
Vågar jag fråga, medicinerar du? Hjälper det i så fall? Hur är biverkningarna?
Jag förstod tidigt att jag inte var, eller fungerade som de flesta. Trodde vartannat att jag var "speciell" eller intagen av en destruktiv kraft. Så ett halvt levt liv senare uppdagas det att jag håller måttet för den här diagnosen..
Belöningssystemet är inte kopplat som hos normen, vilket gör det svårt eller plågsamt att leva ett normalt liv.
Hur är ditt intresse för ditt arbete? Om jag hade en arbetsuppgift jag brann för hade jag nog kunnat sitta på ett kontor några timmar per dag med det, men allt annat som kommer med en sådan arbetsplats hade fått mig att vilja ta mitt liv av tristess.
Jag har precis börjat knapra Concerta (Metylfenidat) 18mg, vilket är en låg dos man får börja med. Långtidsverkande Metylfenidat är också det första centralstimulerande man får prova, om det fungerar dåligt får man prova korttidsverkande Metylfenidat (Ritalin), sedan långtidsverkande amfetamin (Elvanse), i sista hand korttidsverkande amfetamin (Attentin). Vilket också är vad rekreationsanvändarna och missbrukarna i den ordningen helst vill komma över tror jag.
Någonting känner jag på 18mg Concerta, lite smått arg på ett bra sätt, inte irriterad eller gnällig. Morgonsegheten är också nästan helt borta, vilket är en stor skillnad. Sover även bra. Kan ju vara placebo, att jag tänker att det nu jävlar ska bli en förändring, men tror inte det. Känner inte så stor skillnad på fokus och uppmärksamhet. Jämfört med Attentin som jag provade under en vecka ("lånade" av en vän) i olika låga doser, där var det en väldigt tydlig effekt på fokus och uppmärksamhet men också ett litet skönt rus, dock ingen känsla av jävlar anamma.
Har även tagit SSRI i några år, vilket håller förtvivlan borta men absolut inte hjälper funktionen, tvärt om tror jag.
Får rapportera igen när jag går upp till 36mg Concerta. Har stor förhoppning till centralstimulerande för att fungera bättre. Biverkning så här långt är huvudvärk, men inte så farligt. Efter Attentin som intogs på morgon och mitt på dagen hade jag svårt att somna.
Är du nikotinist? Vanligt att man självmedicinerar med nikotin.