2020-06-15, 19:27
Medlem
Hur reagerar ni med ADD på vardagsproblem?

Väntar utredning för AD(H)D själv då och var idag till apoteket för att hämta ut lite medicin. Stod sen i kassan och skulle betala när det visade sig att jag inte hade råd (hög summa) så fick skamfyllt lämna tillbaka sakerna och säga "tog med fel kort" (lögn) "kommer tillbaks senare". Har sedan dess mått dåligt och inte kunnat släppa saken, 5 timmar senare.
Citera
2020-06-15, 20:52
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eftergifter
Hur reagerar ni med ADD på vardagsproblem?

Väntar utredning för AD(H)D själv då och var idag till apoteket för att hämta ut lite medicin. Stod sen i kassan och skulle betala när det visade sig att jag inte hade råd (hög summa) så fick skamfyllt lämna tillbaka sakerna och säga "tog med fel kort" (lögn) "kommer tillbaks senare". Har sedan dess mått dåligt och inte kunnat släppa saken, 5 timmar senare.

Jag hade skämts någon timme. Sen hade jag förträngt det tills jag skulle dit nästa gång
Citera
2020-06-16, 16:08
Medlem
Har ritalin/elvanse eller vad ni nu tar någon inverkan mot ångest och depression? Eller dom två tingen kanske är en följd av att leva omedveten om sin åkomma eller med brist på adekvat vård?

Hur pass mycket hjälper dessa läkemedel mot prokrastinering? Att bara lämna in en blankett till socialen kan bli en så pass irriterande utdragen process att jag istället plågar mig själv och går fattig ett tag. Samtidigt drabbas man av "skuldkänslor" över mitt knepiga uppskjutarbeteende och hur det strular till vad som borde vara enkla saker i vardagen för en.
Citera
2020-06-17, 06:31
Medlem
Vad Har ni för erfarenhet av cereb?
Någon som gjort en utredning där?

Gjorde själv min för ca 2 år sen, tyckte allt gick väldigt fort, (tog ca en månad 4-5 besök) sen var det klart.

Sökte dit via remiss från vårdcentralen, för npf (autism el add).
Fick istället diagnos Svagbegåvning...

Gjorde utredningen när jag var 28, är 30 år nu. Åt då som nu antidepressiva.
Jag tror dock nu att jag blivit fel diagnostiserad...
Citera
2020-08-18, 22:09
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Hej en psykolog trodde jag kunde ha add o ev högfunkt. autism (väntar på utredning)..

Men då undrar jag : har alla som har add haft svårighetee i skolan , svårt att uttrycka sig osv ? För det har inte jag.

Jag har inga problem att sitta still. Men jag går snabbt "tusenmilablicken" om jag är uttråkad . Hade normala betyg i skolan. Läraren tyckte jag satt och klottrade för mycket och trodde jag inte lyssnade fast jag gjorde det.

Jag har svårt att komma igång med saker , kan bli liksom förlamad inför "stora " saker jag ska göra på egen hand . Som att hitta jobb, "skaffa nya vänner " sånt där digffust

Bodde med en tjej i fem sex år men hon var organiserad och planerande så jag blev bekväm .
Det går lättare att göra saker då jag har ramverk och tydliga mål. Jag kunde plugga a-kurser på högskolan i ämnen jag gillade. Men att skriva t ex magister sket sig då jag själv skulle organisera och arbeta målmedvetet och förfoga över min egen tid en hel termin..
Jag sköter mitt hem någorlunda även om jag inte städar så supernoga om jag inte ska ha besök . Jag måste typ tvinga mig själv att borsta tänderna . Det kommer mer inte på automatik. Tycker det är jobbigt att duscha också, och behöver "ta sats" en bra stund innan. Men jag gör det ju. Folk tycker ibland att jag inte lyssnat på dem och är ouppmärksam.
Men jag kan absolut lyssna om jag förstår det är viktigt typ om nån är ledsen eller så.
Låg energinivå. Därför jag tar tjack

Brukar inte folk som har Add ha såna problem med uppmärksamheten att de inte ens pallar gymnasiet o högskolestudier ? Jag satt o läste mycket när jag var yngre Jag vet inte . Har aldrig tänkt på att jag skulle vara dålig i komcentrationen . Men det kanske räknas som dåligt om man måste liksom vara intresserad av nåt eller ta sats för att bli koncentrerad ?

Jag är inne på att ev utreda mig för ADD, men tvekar främst på grund av liknande saker som du beskriver.

Jag slarvade mig igenom grundskola och gymnasium, med precis godkänt som medel. Det var omöjligt att göra läxorna. Höll på med en massa hyss på fritiden dock, där var det inga problem att sätta igång med saker

Slutförde värnplikten som plutonchef med höga betyg, märkte dock att andra befälsuttagna kunde hålla allt i huvudet - för min egen del krävdes det listor för att inte glömma saker. Lärdomen där, som jag tror räddat mig sen, är att komihåg-listor behövs.

Pluggade till och fick bra betyg på högskoleprovet. Kom in på en svår utbildning. Gick dåligt de första två åren, men jag gav inte upp, hittade studieteknik och tog två examina. Det som krävdes var att sitta i en tyst läsesal utan mobil och plugga.

Under arbetslivet har jag i stort sett konstant känt det som att jag har en grå gegga i huvudet. Kan inte beskriva det på annat sätt. Vardagen på jobbet har oftast varit trist och jag måste piska mig själv att göra saker. Har svårt att komma igång med saker och sitter ofta och surfar istället. På möten dagdrömmer jag ofta och när jag börjar lyssna igen är det ett helvete att lista ut vad som avhandlas för tillfället.

Men det har ju gått rätt bra, jag har klarat av utbildningen och befordrats på jobbet.
Är det möjligt om jag skulle ha ADD?

Jag kanske lyckats dölja det inre kaoset. Att göra listorna+påminnelser i datorn/mobilen används flitigt. Utan påminnelser glömmer jag allt som oftast saker. Även viktiga.

När jag läst om ADHD/ADD känner jag framförallt igen mig kring uppmärksamhetsproblem. Det är check på de flesta punkterna. Till del gällande hyperaktivitet och impulsivitet också, men inte alls lika mycket. Har haft problem med självkontroll, det är väl det enda
Citera
2020-08-19, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag är inne på att ev utreda mig för ADD, men tvekar främst på grund av liknande saker som du beskriver.

Jag slarvade mig igenom grundskola och gymnasium, med precis godkänt som medel. Det var omöjligt att göra läxorna. Höll på med en massa hyss på fritiden dock, där var det inga problem att sätta igång med saker

Slutförde värnplikten som plutonchef med höga betyg, märkte dock att andra befälsuttagna kunde hålla allt i huvudet - för min egen del krävdes det listor för att inte glömma saker. Lärdomen där, som jag tror räddat mig sen, är att komihåg-listor behövs.

Pluggade till och fick bra betyg på högskoleprovet. Kom in på en svår utbildning. Gick dåligt de första två åren, men jag gav inte upp, hittade studieteknik och tog två examina. Det som krävdes var att sitta i en tyst läsesal utan mobil och plugga.

Under arbetslivet har jag i stort sett konstant känt det som att jag har en grå gegga i huvudet. Kan inte beskriva det på annat sätt. Vardagen på jobbet har oftast varit trist och jag måste piska mig själv att göra saker. Har svårt att komma igång med saker och sitter ofta och surfar istället. På möten dagdrömmer jag ofta och när jag börjar lyssna igen är det ett helvete att lista ut vad som avhandlas för tillfället.

Men det har ju gått rätt bra, jag har klarat av utbildningen och befordrats på jobbet.

Jag kanske lyckats dölja det inre kaoset. Att göra listorna+påminnelser i datorn/mobilen används flitigt. Utan påminnelser glömmer jag allt som oftast saker. Även viktiga.

När jag läst om ADHD/ADD känner jag framförallt igen mig kring uppmärksamhetsproblem. Det är check på de flesta punkterna. Till del gällande hyperaktivitet och impulsivitet också, men inte alls lika mycket. Har haft problem med självkontroll, det är väl det enda
Jag känner igen mig i mycket av din beskrivning. Förutom att för mig tog det stopp i gymnasiet och senare i universitet. Jag har mycket lite arbetslivserfarenhet, inte klarat av ett arbete nån längre tid. Jag fick nyligen diagnos i vuxen ålder.

Tänk på att aggressionsproblem, avbryta folk i konversationer, socialt opassande beteende, slösaktighet, hyperfokusering (tex. sitta uppe hela natten med ett nyfunnet och meningslöst intresse) kan vara tecken på hyperaktivitet och impulsivitet. Man behöver inte vara ADD eller ADHD, det går att ha lite av varje, dvs av kombinerad typ.

För att uppfylla kriterierna för diagnos enligt DSM-5 behöver du ha minst fem symtom inom ouppmärksamhet och/eller mins fem inom impulsivitet/hyperaktivitet, samt att flertalet debuterade innan 12-års ålder. Dessa symtom ska vara eller varit funktionsnedsättande i minst 2 områden av livet: skola, arbete, hemmet och relationer. Dessa symtom ska också existerat i minst 6 månader tillbaka vid utredningstillfället.

Eftersom du har lyckats bra trots allt i både skola och arbete måste du kanske identifiera problem inom andra områden för att uppfylla diagnos. Min syster är mycket lik dig, har just så pass klarat utbildning och arbete men har en del koncentrationssvårigheter, är oorganiserad, fixar inte behålla relationer och har aggressionsproblem, även missbrukstendenser på det. Hon vill tyvärr inte utredas "...för jag har ju ett bra jobb".
Citera
2020-10-04, 15:27
Medlem
Crapmagics avatar
Man blir så jävla less på att alla svar man får när man söker på "add learning disability" ¨
alltid blir missfärgat genom att "child" samt AD(HD) auto-inpassas bara för att
dessa CP-ungars bekymmer väger för neuropsykiatrin tyngre än vanligt folks.

Vi ska aldrig få veta hur vuxen ADD skiljer sig från barn-ADHD

"ADHD affects learning by inhibiting the child's ability to hold focus. Not paying attention makes it hard to remember what the teacher says regarding lessons, assignments and due dates. Therefore, the child's ability to learn the material and complete homework may suffer."

Men om jag har ADD så är det knappast för att jag inte kan sitta still som gör att jag inte är booksmart
Och då får jag lägga in själv tydligen att hjärnan inte kan sitta still (mens kroppen sitter still)
Men jag tror hellre att det är olika inlärningstekniker som inte är kompatibla med ADD-hjärnors preferenser och att det inte handlar om uppmärksamhet per se.

Vad tror ni?
Senast redigerad av Crapmagic 2020-10-04 kl. 15:32.
Citera
2020-10-04, 17:55
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Man blir så jävla less på att alla svar man får när man söker på "add learning disability" ¨
alltid blir missfärgat genom att "child" samt AD(HD) auto-inpassas bara för att
dessa CP-ungars bekymmer väger för neuropsykiatrin tyngre än vanligt folks.
[...]
Vad tror ni?
Att du själv är en CP-vuxen som inte kan googla?

"add" "adult" learning disability -child

Sen är den moderna definitionen ändå ADHD.
Citera
2020-10-04, 20:21
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Att du själv är en CP-vuxen som inte kan googla?

"add" "adult" learning disability -child

Sen är den moderna definitionen ändå ADHD.
Istället för att tjafsa om mitt tillvägagångssätt så kan du väl passa på att ge svaret på vad ADD learning disability handlar om när inte hyperaktivititet är inblandat utifrån din korrektare googling

Moderna?, du menar att ADD inte står själv på samma sätt som förr?
Citera
2020-11-06, 00:16
Medlem
Jag har fått diagnosen add men har aldrig ätit medicin men läkaren vill jag ska lämna prover 2 gånger i veckan om jag ska äta medicin måste ni lämna piss prover
Citera
2020-11-06, 10:31
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fintfin
Jag har fått diagnosen add men har aldrig ätit medicin men läkaren vill jag ska lämna prover 2 gånger i veckan om jag ska äta medicin måste ni lämna piss prover

Två gånger i veckan?? Har du något förflutet med droger?
Jag har lämnat en gång under en tre månaders tid, innan jag fick börja med medicin. Men jag räknar med att få göra det fler gånger.
Senast redigerad av Svavelvinter 2020-11-06 kl. 10:33.
Citera
2020-11-25, 19:57
Medlem
SvenEastmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen

Jag känner igen mig. Fick nyligen diagnosen ADHD-pi (tidigare ADD). Gjorde absolut inga läxor, förutom om det var skriftliga prov, då läste jag kvällen innan, ibland på rasten innan, och fick oftast bra eller hyfsat resultat. Min "räddning" i skolan har nog varit att läsa böcker har varit ett av mina stora intressen sedan 6-7 års ålder. Ändå mediokra betyg, precis godkänt. Satte av tiden i skolan. Matematik och språk var inte möjligt då man behöver bygga på kunskap vartefter.

Jag avböjde tyvärr värnplikten, tror det hade passat mig bra med rutinerna där.

Bra resultat på högskoleprovet, kunde då komma in på en del utbildningar men valde att studera det som verkade kul, absolut ingen tanke på framtiden och en karriär. Började studera språk, satt som ett frågetecken först men det lossnade och tror jag klarade mig bra för att jag hade en passion för litteraturen och landet. Slutförde dock inte utbildningen. Många universitetspoäng har det blivit men inget slutfört. Haft många olika typer av jobb, bytte när jag tröttnade, vilket var ganska snart.

Du är säkert smart och har klarat dig bra. Och du verkar ändå ha den självbevarelsedriften att du skriver listor, du verkar ändå tänka på framtiden. Jag skriver inga listor, har inte ens en kalender, har gett upp alla försök till struktur och planering, allt har jag i huvudet vilket går sådär.

Som sades ovan, symtomen behöver ge problem i arbetslivet eller i vardagen/relationer för att du ska kunna få diagnosen. Så du kan ju ha en ADD-hjärna men har också lyckats få det att fungera.

Ja grå gegga, dagdrömmeri, blir snabbt uttråkad, känner igen mig..

Jag är mycket aktiv, ja hyper, när det kommer till mina egna intressen. Fick dock inte ett H i diagnosen då jag är introvert och inte en pratkvarn, kaoset är inte uppenbart för andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in