Citat:
Ursprungligen postat av
Frontlinjen
Jag är inne på att ev utreda mig för ADD, men tvekar främst på grund av liknande saker som du beskriver.
Jag slarvade mig igenom grundskola och gymnasium, med precis godkänt som medel. Det var omöjligt att göra läxorna. Höll på med en massa hyss på fritiden dock, där var det inga problem att sätta igång med saker
Slutförde värnplikten som plutonchef med höga betyg, märkte dock att andra befälsuttagna kunde hålla allt i huvudet - för min egen del krävdes det listor för att inte glömma saker. Lärdomen där, som jag tror räddat mig sen, är att komihåg-listor behövs.
Pluggade till och fick bra betyg på högskoleprovet. Kom in på en svår utbildning. Gick dåligt de första två åren, men jag gav inte upp, hittade studieteknik och tog två examina. Det som krävdes var att sitta i en tyst läsesal utan mobil och plugga.
Under arbetslivet har jag i stort sett konstant känt det som att jag har en grå gegga i huvudet. Kan inte beskriva det på annat sätt. Vardagen på jobbet har oftast varit trist och jag måste piska mig själv att göra saker. Har svårt att komma igång med saker och sitter ofta och surfar istället. På möten dagdrömmer jag ofta och när jag börjar lyssna igen är det ett helvete att lista ut vad som avhandlas för tillfället.
Men det har ju gått rätt bra, jag har klarat av utbildningen och befordrats på jobbet.
Är det möjligt om jag skulle ha ADD?
Jag kanske lyckats dölja det inre kaoset. Att göra listorna+påminnelser i datorn/mobilen används flitigt. Utan påminnelser glömmer jag allt som oftast saker. Även viktiga.
När jag läst om ADHD/ADD känner jag framförallt igen mig kring uppmärksamhetsproblem. Det är check på de flesta punkterna. Till del gällande hyperaktivitet och impulsivitet också, men inte alls lika mycket. Har haft problem med självkontroll, det är väl det enda
Jag känner igen mig. Fick nyligen diagnosen ADHD-pi (tidigare ADD). Gjorde absolut inga läxor, förutom om det var skriftliga prov, då läste jag kvällen innan, ibland på rasten innan, och fick oftast bra eller hyfsat resultat. Min "räddning" i skolan har nog varit att läsa böcker har varit ett av mina stora intressen sedan 6-7 års ålder. Ändå mediokra betyg, precis godkänt. Satte av tiden i skolan. Matematik och språk var inte möjligt då man behöver bygga på kunskap vartefter.
Jag avböjde tyvärr värnplikten, tror det hade passat mig bra med rutinerna där.
Bra resultat på högskoleprovet, kunde då komma in på en del utbildningar men valde att studera det som verkade kul, absolut ingen tanke på framtiden och en karriär. Började studera språk, satt som ett frågetecken först men det lossnade och tror jag klarade mig bra för att jag hade en passion för litteraturen och landet. Slutförde dock inte utbildningen. Många universitetspoäng har det blivit men inget slutfört. Haft många olika typer av jobb, bytte när jag tröttnade, vilket var ganska snart.
Du är säkert smart och har klarat dig bra. Och du verkar ändå ha den självbevarelsedriften att du skriver listor, du verkar ändå tänka på framtiden. Jag skriver inga listor, har inte ens en kalender, har gett upp alla försök till struktur och planering, allt har jag i huvudet vilket går sådär.
Som sades ovan, symtomen behöver ge problem i arbetslivet eller i vardagen/relationer för att du ska kunna få diagnosen. Så du kan ju ha en ADD-hjärna men har också lyckats få det att fungera.
Ja grå gegga, dagdrömmeri, blir snabbt uttråkad, känner igen mig..
Jag är mycket aktiv, ja hyper, när det kommer till mina egna intressen. Fick dock inte ett H i diagnosen då jag är introvert och inte en pratkvarn, kaoset är inte uppenbart för andra.