2020-12-02, 16:13
Avstängd
Man vet inte så mycket än därför vore det helt galet att försätta människan på fri fot, inte häkta, då hon kan trolla bort bevis. Det kan ha förekommit incest m.m.
Citera
2020-12-02, 16:15
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av histolyt
Men är du helt efterbliven eller bara försöker åstadkomma en kontroversiell debatt?

Visa dokument där dessa personer har "klagat till myndigheter"! Onekligen är både mor och son mentalt instabila och ansvaret läggs i allra högst grad på dem närstående (dotter, lärare som ska ha gråtit). Vid utebliven bevisning på att vederbörande har rapporterat händelserna till myndigheter ska dessa fängslas alt. bötefällas. Å andra sidan bör vid bevisning ansvarig personal i respektive myndighet som mottog rapporten straffas. Någon är skyldig, och det är, utöver vad som förmodas vara en gravt psykiskt sjuk kvinna, flera andra.

Förmoda att något liknande skulle ske din bror eller syster. Skulle du sitta i 30 år i väntan på att mamman åker till sjukhus för att rädda denne? Att gå in till lägenheten, filma och gå ut därifrån är i allra högst grad det minsta en med normal etisk förmåga människa bör göra.

Det kan ha varit så att systern uppfattade att det "fungerade bra" från början.
Hon kanske visste om att pojken inte ville gå till skolan och att mamman tyckte det var bra att han stannade hemma. Systern kanske tyckte det var en bra lösning eller så orkade hon inte bry sej utan ville bara försöka få ordning på sin egen tillvaro.
Om de under åren har haft en mycket liten kontakt så kanske systern inte märkte att allt hade eskalerat och var mer att likna vid en misär. Hon kanske fick en chock när hon gick in i lägenheten och såg hur allt hade utvecklats.
Citera
2020-12-02, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Se på fan säger jag också, har du även hittat damerna på sociala medier? Sitter dumt till för att kolla för tillfället, behövde visst fokusera på jobb och inte denna tråd en stund...

Författaren till det inlägget har inte gjort fler avtryck i tråden, om någon annan har tillgång till folkbokföringen så kan man nog se Johnnys vistelseorter under 60-talet, vore lite intressant.

1960 hade han inte kommit till Sverige än. 1970 däremot så var han här och bodde då ensam i Vällingby. 1975 hade han redan träffat Mait och flyttat in hos henne ute i Handen. Där bodde han även efter barnens födelse 1980, barnen som för övrigt då hette Karl*son i efternamn. Någon gång mellan 1980-1990 byter barnen efternamn till Baranyai, Föräldrarna var ju aldrig gifta så de hette per automatik Karlsson (dåtidens lag) tills de blev stora nog att byta. 1990 bodde pappan inte hos familjen utan han bodde inneboende hos Maits föräldrar. Eller han var i vart fall skriven där, var han rent fysiskt kröp under täcket framgår ju inte här. Skrivna på olika adresser med barn men inte gifta med varandra brukar innebära högre förskottsbidrag och högre bostadsbidrag. ;-)
Citera
2020-12-02, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Fast om systern inte gått dit nu så hade ju detta aldrig uppdagats, så hon är ju "räddaren". Hur tänker du själv? Hon är ju den enda som GJORT något åt denna situation, men då är det fel av henne tydligen?

Ingen har sagt att hon upptäckte honom av en slump heller, hon har ju snarare vetat om situationen hela tiden och försökt varna men eftersom det inte är ett brott så har inget hänt. Helt otroligt att systern ska smutskastas när hon är den enda i hela släkten som har brytt sig på 20+ år.

"hon har ju snarare vetat om situationen hela tiden"

Haha hör du hur du låter? Hon har vetat om situationen hela tiden och när han har 0 tänder och ser ut som gollum, då är det alltså dags att göra nått? 2 tänder och några sår på kroppen var okej xD

"Försökt varna" Herregud, hade min syster varit borta 2 år hos någon jag ej litar på hade jag inte ringt soc, jag hade brytit upp dörren filmat skiten och dragit dit polisen på en kvart.

Hon har varit med på detta hela tiden och fick kalla fötter när hon såg hur han såg ut
Citera
2020-12-02, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Det är väl hon med Hundarna som har larmat...

Aha, jag uppfattade det som att det var den andra systern.
Citera
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det kan ha varit så att systern uppfattade att det "fungerade bra" från början.
Hon kanske visste om att pojken inte ville gå till skolan och att mamman tyckte det var bra att han stannade hemma. Systern kanske tyckte det var en bra lösning eller så orkade hon inte bry sej utan ville bara försöka få ordning på sin egen tillvaro.
Om de under åren har haft en mycket liten kontakt så kanske systern inte märkte att allt hade eskalerat och var mer att likna vid en misär. Hon kanske fick en chock när hon gick in i lägenheten och såg hur allt hade utvecklats.
Exakt. Nyanserade tankar och kloka tankar. Skulle vara intressant att veta vilken skola systrarna gick på, om det var samma som sonen. Folk brukar ju minnas syskon bättre än enskilda individer från skoltiden, så om de gick på samma skola alla tre så bör fler minnas dem? (Tänker på rektorerna bland annat) Hela syskonskaran kan ju också blivit hemma några veckor vid tidpunkten av faderns död för sorgearbete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7
Skummar igenom tråden men hittar inte nåt om det jag funderar över i det här fallet;

Uppgifter jag läst säger att mamman hamnade på sjukhus och dottern/systern (hur?) fick veta detta. ÄTog då chansen att besöka och ta hand om sin bror. Men hur? Kom hon in i i lgh?

Och hur hamnade mamman på sjukhus? Var hon medvetslös? Mamman måste annars ha insett att sonen som hon skyddat alla år riskerade att dö när hon vet borta. Ifrån honom Inneliggande på sjil
Ramlade hon ihop ute och någon larmade ambulans? Kan inte ha hämtats från lgh då hade man hittat mannen som var instängd.

Det är en hel del i scenariot som uppgetts ffa enligt dottern/systern . som inte hänger ihop !

Ser fram emot Gomorron världen på SR P1.
Där har man ett återkommande inslag om nyhetsflöden som spridits, men sen visar sig ha andra förklaringar än det som först framkommitv Tror detta kan vara ett fall för en sådan granskning?.
Expressen har filmbilder som visar när mamman grips av polis och förs in i en civil polisbil utanför bostaden. Då låg kvinnan uppenbarligen inte på sjukhus i a f.
Citera
2020-12-02, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hur kan man se det? Jag menar, jag har två äldre grannar som valde att fortsätta hyra sina lägenheter då vi ombildades till bostadsrätter. Men de står i mrkoll.se som att de bor i köpt lägenhet. Likaså står mamman i det här fallet, att hon bor i köpt lägenhet. Så hur vet man om den är hyrd av brf eller om man köpt bostaden?

Är Hibernalhatts inlägg jag läst.

"Igår, 20:56 #1863
hibernalhatt

Lägenheterna var inte bostadsrätter på 1970-talet utan var vanliga hyresrätter förvaltade av Haninge Bostäder. Blev bostadsrätter på 90-talet. Och enligt uppgift så är den aktuella lägenheten en hyresrätt i bostadsrättsföreningen."
Citera
2020-12-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Man vet inte så mycket än därför vore det helt galet att försätta människan på fri fot, inte häkta, då hon kan trolla bort bevis. Det kan ha förekommit incest m.m.

Hur skall du få henne häktad om det hon gjort inte anses vara ett brott?
Och vill åklagaren göra gällande att det förekommit incest, så måste hon ju lägga fram omständigheter som tyder på detta, och det finns ju inga som helst bevis för detta.
Citera
2020-12-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Nu tänkte jag närmast på barnen. Varför ska sonen förskjuta sin mamma? Att umgås på ett mer i samhället etablerat sätt ger ju mannen ett större umgänge.

Edit: Det kommer att ta år.

Jaha, du menar att han och systrarna ska kunna träffas och umgås.
Ja, det hade man ju kunnat hoppas på. Fast den ena systern inte har gjort något (vad vi vet) för sin bror. Men visst, efter flera års terapi skulle det säkert gå att genomföra (om alla är villiga att mötas och utvecklas).

Jag ser mamman som boven i dramat, och tycker då inte att sonen skall fortsätta umgås med henne (hon som försatte sin son i denna situation). Han skulle nog behöva höra andra människors vänliga tankar och ord.
Samtidigt som jag förstår att mamman måste vara psykiskt sjuk och vara i behov av vård.
Frågan är om hon inser själv att hon är sjuk. Det är svårt att hjälpa någon som inte inser sina egna brister.
Citera
2020-12-02, 16:25
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkelulz

Haha hör du hur du låter? Hon har vetat om situationen hela tiden och när han har 0 tänder och ser ut som gollum, då är det alltså dags att göra nått? 2 tänder och några sår på kroppen var okej xD

"Försökt varna" Herregud, hade min syster varit borta 2 år hos någon jag ej litar på hade jag inte ringt soc, jag hade brytit upp dörren filmat skiten och dragit dit polisen på en kvart.

Hon har varit med på detta hela tiden och fick kalla fötter när hon såg hur han såg ut
Sådana här fall med dysfunktionella familjeförhållanden är oftast väldigt komplexa. Det kan vara svårt att tänka nyanserat för vissa och förstå hur mycket psykologi och trauma spelar in. Det här fallet är liksom inte svart eller vitt.
Citera
2020-12-02, 16:26
Medlem
Knarkpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkelulz

Whatever dude, orka lägga tid på någon som är så efterbliven att han inte ens vet hur man äter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in